• 1

FB1  PArat

Παρατηρητηριο Franchise

Η νέα τάση των donuts ξεκίνησε έντονα το τελευταίο τετράμηνο του 2012. Ακολουθώντας το ενδιαφέρον της επιχειρηματικής αγοράς, πολύ γρήγορα εμφανίστηκαν νέες προτάσεις franchise και νέα ντονατσάδικα ξεπροβάλλουν σαν τα μανιτάρια, σε στενά και σε μικρούς εμπορικούς δρόμους, με κύρια χαρακτηριστικά τα χαμηλά ενοίκια και λειτουργικά, τη χαμηλή επένδυση και το μειωμένο ωράριο λειτουργίας. Υπάρχουν, όμως, προοπτικές ανάπτυξης και ποιές είναι αυτές, καθώς ο ανταγωνισμός φουντώνει και τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ συμπιεσμένα; Υπάρχουν σημεία διαφοροποίησης και ποιές εναλλακτικές έχει όποιος ενδιαφέρεται να επενδύσει;

Το Παρατηρητήριο Franchise ολοκλήρωσε την πρώτη έρευνα ανασκόπησης του κλάδου για το 2013, που αφορά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Η έρευνα βασίσθηκε τόσο στη μελέτη στατιστικών στοιχείων, όσο και σε συνεντεύξεις με επιχειρηματίες και διευθυντές ανάπτυξης 40 δικαιοπαρόχων εταιρειών. Το ανωτέρω δείγμα αντιστοιχεί στο 12% των 338 αλυσίδων που έχουν υιοθετήσει το franchising ως στρατηγική ανάπτυξης και συμπεριλαμβάνονται στη βάση του Franchise.GR, οι οποίες και προσδιορίζουν λόγω του μεγέθους τους (πλήθος καταστημάτων και ενοποιημένος κύκλος εργασιών) το 46% του κλάδου.

Το Παρατηρητήριο Franchise, ο φορέας αποτύπωσης του κλάδου του franchising, ξεκίνησε τις δραστηριότητές του μέσω κλαδικών ερευνών το 1998. Με τη σημερινή του μορφή ιδρύθηκε από το περιοδικό FRANCHISE BUSINESS και λειτουργεί υπό την αιγίδα του, με τη συνδρομή του www.Franchise.GR, ως o μόνιμος μηχανισμός παρακολούθησης και ανάλυσης του κλάδου του franchising στην Ελλάδα, των επιχειρηματικών τάσεων, της διείσδυσής του στην αγορά και στη συμβολή του στην εθνική οικονομία.

Ο θεσμός του franchising απέδειξε το 2012 τις αντοχές του, καθώς αφενός τα καταστήματα που αντιστέκονται στην κρίση είναι αυτά που έχουν ενταχθεί σε αλυσίδες franchise, και αφετέρου περισσότερα από 250 νέα καταστήματα εγκαινιάσθηκαν μέσα στο 2012 και αρκετά εξ' αυτών με πρωτοφανείς για την εποχή αποδόσεις. Το πλέον σημαντικό στοιχείο, όμως, αφορά ότι στις 150 επιχειρήσεις που βάζουν λουκέτο, κλείνει μία και μόνο επιχείρηση franchise, καθώς ενώ εντός του 2012 έβαλαν λουκέτο περίπου 70,000 επιχειρήσεις, δηλ. 36% επί του συνόλου, το αντίστοιχο ποσοστό στον κλάδο του franchising ανέρχεται σε 2% στον κλάδο και 0,2% στο σύνολο της αγοράς.Παράλληλα, περισσότερες από 30 εταιρείες υιοθέτησαν το franchising ως την κύρια στρατηγική για την ανάπτυξή τους και κανένα σοβαρό δίκτυο franchise δεν έχει αιτηθεί ένταξη στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα.

Σήμερα, την εποχή της κρίσης, με όραμα τη μεταμνημονιακή Ελλάδα, το franchising προβάλλει ως η μοναδική, ίσως, διέξοδος για τους εγκλωβισμένους στην ανεργία συμπολίτες μας, προσδοκώντας όχι τόσο σε μια αποδοτική επένδυση, αλλά σε μια αξιοπρεπή και σωστά αμειβόμενη εργασία.

Η συντριπτική πλειοψηφία των ενδιαφερομένων επικεντρώνεται πλέον στη νέα επιχειρηματική κατηγορία της Μικρής Εστίασης, όπου ευέλικτα και σύγχρονα concepts μονοπωλούν το επενδυτικό ενδιαφέρον με αντικείμενο τα donuts, το hot dog, το frozen yogurt και φυσικά τον καφέ.

Τόσο η μελέτη περίπτωσης του frozen yogurt την πρόσφατη περίοδο από το Πάσχα του 2012 μέχρι τέλος Καλοκαιριού, όσο και τα νέα καταστήματα Μικρής Εστίασης που ξεκίνησαν μετά το φθινόπωρο αποδεικνύουν τη δυναμική και τις πολύ καλές προοπτικές των καταστημάτων του κλάδου, εφόσον πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις του τρίπτυχου «Εμπορική Θέση» - «Οργάνωση» - «Concept».

Ο κλάδος διακρίνεται από ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης, καθώς το ποσοστό των κατοίκων που διαθέτουν και χρησιμοποιούν ποδήλατα είναι πολύ πιο χαμηλό στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, γεγονός που οδηγεί σε μικρή αύξηση των πωλήσεων χρόνο με το χρόνο.

Περισσότερα από 800.000 ποδήλατα έχουν πουληθεί τα τελευταία τρία χρόνια στην Ελλάδα, γεγονός που αποδεικνύει ότι ο κλάδος όχι μόνο αντέχει στην κρίση, αλλά και αναπτύσσεται τόσο λόγω στροφής προς την υγιεινή ζωή και την άσκηση, αλλά κυρίως λόγω οικονομίας.

Ο συνολικός κύκλος εργασιών του κλάδου αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ, και αν υπολογίσουμε και το κόστος των εξαρτημάτων, των αξεσουάρ και του σέρβις, τότε φθάνει τα 90 εκατ. ευρώ. Κάθε χρόνο πωλούνται, πλέον, περί τα 300.000 ποδήλατα στην Ελλάδα, με την ζήτηση να επικεντρώνεται πλέον στα πιο οικονομικά ποδήλατα της τάξεως των 200 - 250 ευρώ, ενώ πριν από δύο χρόνια ήταν στα 300 - 400 ευρώ. Ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων ανέρχεται περίπου σε 14% με 18%, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης στη χρήση ποδηλάτου φθάνει το 30%.

Στην αγορά δραστηριοποιούνται αρκετές αλυσίδες franchise, όπως ο Gatsoulis, το World of Bike Shops, ο Ποδηλάτης και το Cyclist, με αρχικές επενδύσεις από 25,000 ευρώ, οι οποίες σημειώνουν συνεχή ανάπτυξης, καθώς οι καταναλωτές δείχνουν προτίμηση στα εξειδικευμένα καταστήματα ποδηλάτων, αφού προσφέρουν μεγαλύτερη ποικιλία, τεχνική υποστήριξη (σερβις) και κυρίως καθοδήγηση στην αγορά του σωστού προϊόντος, με το παιδικό ποδήλατο να αποτελεί το 50% του συνολικού τζίρου και να ακολουθούν τα ποδήλατα πόλης.

Οι βασικότεροι λόγοι για την εξάπλωση του ποδηλάτου στην Ελλάδα αφορούν στις τάσεις για άθληση, αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος και κυρίως στο γεγονός ότι το ποδήλατο συνδυάζει τα ανωτέρω ως εναλλακτικό και οικονομικό μέσο μεταφοράς, έχοντας αναχθεί πλέον σε lifestyle.

Αν και στην Ελλάδα η ποδηλασία δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη, αφού μόνο ένας στους σαράντα κάνει ποδήλατο, ενώ σε άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες η αναλογία είναι ένας στους οκτώ, οι τάσεις και προοπτικές του κλάδου, όπως άλλωστε διαγράφονται και από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, φανερώνουν μια δυναμική ανάπτυξη.

LET'S TALK FRANCHISE