• 1

FB1  PArat

Παρατηρητηριο Franchise

Η παρατεταμένη ύφεση και οι δυσοίωνες προβλέψεις για την οικονομία οδηγούν την αγορά σε εξαθλίωση, με την όποια ανάκαμψη να φαντάζει δυνατή μετά το 2014 και με ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα την έξαρση της ανεργίας. Στο αυτό το καθόλου αισιόδοξο πλαίσιο, το ενδιαφέρον για το franchising έχει κορυφωθεί και ανοίγουν ολοένα και περισσότερα καταστήματα, ως λύση για επιπλέον εισόδημα και ως ανάγκη αυτοαπασχόλησης. 

Είναι τώρα η κατάλληλη εποχή για επενδύσεις; Το case study του frozen yogurt

Η σκέψη να ξεκινήσει κάποιος το δικό του κατάστημα διέπεται από δύο κύριους προβληματισμούς, τα αναγκαία κεφάλαια και την χαμηλή κατανάλωση.

Σαφέστατα δεν είναι η κατάλληλη περίοδος για επενδύσεις της τάξεως των 200 – 500 χιλ. Ευρώ που π.Κ. (προ Κρίσης) ήταν εφικτές, κυρίως λόγω των δυνατοτήτων για τραπεζικές δανειοδοτήσεις. Σήμερα, τα αναγκαία κεφάλαια για την δημιουργία επιχειρήσεων μέσω franchise κυμαίνονται από 20 – 120 χιλ. Ευρώ και απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε όσους επιθυμούν (και δεσμεύονται) να ασχοληθούν πλήρως με τη νέα τους δραστηριότητα. Διακρίνουμε δυο κατηγορίες επενδυτών:

α/. τους αυτοαπασχολουμένους, αυτούς που ξεκινούν το δικό τους κατάστημα με σκοπό να αφιερωθούν πλήρως σε αυτό, δηλαδή 12+ ώρες ανά ημέρα, 6 ή 7 ημέρες ανά εβδομάδα, διασφαλίζοντας μια σίγουρη απόδοση που θα τους καλύπτει τα προσωπικά και οικογενειακά έξοδα και προσδοκώντας σε επιπλέον κέρδος, εφόσον σταθούν τυχεροί ή όταν επέλθει μια μικρή, τουλάχιστον, ανάκαμψη στην οικονομία.

β/. τους επενδυτές, που εστιάζουν σε συγκεκριμένα concept, τα οποία απαιτούν μικρό έλεγχο, μειωμένες ανάγκες σε ικανότητες προσωπικού (π.χ. αποκλείονται οι δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών) και με την υποστήριξη της μητρικής εταιρείας διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία τους, με αποδόσεις πολλαπλάσιες από οιοδήποτε επενδυτικό προϊόν (προθεσμιακούς, αμοιβαία κ.ο.κ.).

Ο θεσμός του franchising αποδεικνύει καθημερινά ότι αντέχει στην κρίση, καθώς από τα ανεξάρτητα καταστήματα που καθημερινά δηλώνουν διακοπή εργασιών, αλλά και από τις μεγάλες, εισηγμένες ή όχι, εταιρείες και τρανταχτά ονόματα που δηλώνουν πτώχευση, από τη μια, μόνο 1 στα 150 καταστήματα που βάζουν λουκέτο ανήκει σε αλυσίδα franchise και από την άλλη, κανένα σοβαρό δίκτυο franchise δεν έχει αιτηθεί ένταξη στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα. Αντιθέτως, περισσότερες από 30 εταιρείες υιοθέτησαν το franchising ως την κύρια στρατηγική για την ανάπτυξή τους και, ακόμη πιο σημαντικό, περισσότερα από 100 νέα franchise καταστήματα ξεκίνησαν τις δραστηριότητές τους εντός του 2012, και αρκετά εξ' αυτών με πρωτοφανείς για την εποχή αποδόσεις.

Οι μικρές και ευέλικτες επενδύσεις στον κλάδο της εστίασης αλλάζουν τα δεδομένα στην αγορά και ανάγονται ως κυρίαρχη τάση στο franchising

Στο πλαίσιο της ύφεσης και της μειωμένης καταναλωτικής δαπάνης, τα μικρά και εξειδικευμένα καταστήματα εστίασης, όχι μόνο αντιστέκονται, αλλά και αναπτύσσονται με νέα σημεία, αποτελώντας το επίκεντρο στις περιοχές που ανοίγουν.

Τα διαφοροποιητικά στοιχεία τους, η σύγχρονη αισθητική τους, το μοντέρνο και νεανικό ύφος τους και κυρίως το εξειδικευμένο προϊόν τους σε πολύ καλή τιμή, με άριστη σχέση value for money, τα κάνει να ξεχωρίζουν και προσελκύουν τους καταναλωτές, οι οποίοι ενίοτε σχηματίζουν ασυνήθιστες για την εποχή ουρές!

Παράλληλα, το επενδυτικό ενδιαφέρον στρέφεται προς τη νέα τάση, η οποία διαφαίνεται ότι θα κυριαρχήσει το επόμενο έτος, με κύρια χαρακτηριστικά την συμπιεσμένη αρχική επένδυση και τον οικογενειακό χαρακτήρα που απαιτεί λιγοστούς υπαλλήλους. Η νέα αγορά της Μικρής Εστίασης χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένα στοιχεία που την καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστική, όπως:

Άνοιξαν 100ντάδες trendy σουβλατζίδικα που αδυνατούν να επιβιώσουν, κατεβάζοντας τις τιμές στο 1,6 και πληρώνοντας τοις μετρητοίς τους κρεατεμπόρους τους.

Οι επιταγές έχουν πλέον λάβει τον απόλυτο χαρακτήρα της υποσχετικής και η πλειοψηφία των εκδοτών τους αδιαφορεί για διαδικασίες σφραγίσματος και δυσμενών, έχοντας παρασυρθεί σε μια λανθασμένη λογική που υπαγορεύει την αδυναμία εκτέλεσης και σε μία πρόβλεψη που αφορά την αδυναμία των ληπτών να ενεργήσουν.

Οι προμηθευτές του εξωτερικού απαξιούν ολοσχερώς τις εγγυητικές των ελληνικών τραπεζών και ζητούν εξόφληση με την παραγγελία.

Κοντά 200 frozen yogurt καταστήματα μέχρι τέλος Καλοκαιριού, με την πλειοψηφία αυτών να είναι αυτόνομα καταστήματα που θα περάσουν ανυπεράσπιστα ένα δύσκολο χειμώνα και μια σειρά από νεοσύστατες αλυσίδες, εκ των οποίων οι μισές και πλέον περιορίζονται στο τρίπτυχο μηχανή – βιτρίνα – πάγκος, χωρίς τεχνογνωσία και με ανυπόστατο όραμα.

Η άυλη εμπορική αξία εξαφανίσθηκε, τα ενοίκια στις καλύτερες αγορές ΑΑΑ παίζουν από 3,500 έως 5,500 χιλ. και 1,800 – 2,500 σε καλά ΑΑ σημεία, και στις επαρχιακές πόλεις από 300 – 900.

Οι καταστηματάρχες ασχολούνται πλέον ενεργά με τις επιχειρήσεις τους, όπως και όλοι οι επιχειρηματίες οι οποίοι πλέον είναι αυτοαπασχολούμενοι με προσωπικό.

Τουρισμός, ΑΠΕ και αγροτική ανάπτυξη στο προσκήνιο.

LET'S TALK FRANCHISE