Σήμερα, την εποχή της κρίσης, με όραμα τη μεταμνημονιακή Ελλάδα, το franchising προβάλλει ως η μοναδική, ίσως, διέξοδος για τους εγκλωβισμένους στην ανεργία συμπολίτες μας, προσδοκώντας όχι τόσο σε μια αποδοτική επένδυση, αλλά σε μια αξιοπρεπή και σωστά αμειβόμενη εργασία.

Η συντριπτική πλειοψηφία των ενδιαφερομένων επικεντρώνεται πλέον στη νέα επιχειρηματική κατηγορία της Μικρής Εστίασης, όπου ευέλικτα και σύγχρονα concepts μονοπωλούν το επενδυτικό ενδιαφέρον με αντικείμενο τα donuts, το hot dog, το frozen yogurt και φυσικά τον καφέ.

Τόσο η μελέτη περίπτωσης του frozen yogurt την πρόσφατη περίοδο από το Πάσχα του 2012 μέχρι τέλος Καλοκαιριού, όσο και τα νέα καταστήματα Μικρής Εστίασης που ξεκίνησαν μετά το φθινόπωρο αποδεικνύουν τη δυναμική και τις πολύ καλές προοπτικές των καταστημάτων του κλάδου, εφόσον πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις του τρίπτυχου «Εμπορική Θέση» - «Οργάνωση» - «Concept».

Ποιά είναι η ιδανική Εμπορική Θέση;

Τα καταστήματα στον κλάδο της Μικρής Εστίασης, ως take away concepts, απαιτούν εμπορικό σημείο με σημαντική διέλευση πεζών, όταν, δε, το κύριο προϊόν τους έχει χαρακτήρα επιδορπίου – γλυκού, το κατάλληλο κατάστημα θα πρέπει να είναι σε περιοχή που να διαθέτει χαρακτηριστικά «διασκέδασης», δηλαδή απαιτείται συγκέντρωση περαστικών που «να περπατάνε αργά», για βόλτα ή για window shopping.

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειώσουμε το νέο trend σε εμπορικές θέσεις «νησιώτικου» τύπου, για καταστήματα που εστιάζουν την κίνησή τους σε απογευματινές – βραδινές ώρες, σε αγορές εντός πόλεων με αυξημένη κίνηση, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Ν. Ερυθραίας. Η νέα τάση αφορά σε νέα στέκια σε πεζόδρομους, παραπλεύρως των εμπορικών δρόμων με τα καταστήματα, σε νέους πεζόδρομους ή σε στοές, όλα σε στυλ open air και ξεπροβάλλουν σε διάφορες γειτονιές της Αττικής, σε Περιστέρι, Χαλάνδρι, Ν. Φιλαδέλφεια.

Οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να διερευνήσουν πολύ προσεκτικά τη θέση του καταστήματός τους, καθώς διαδραματίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του καταστήματός τους και να έχουν υπόψη τους τις προϋποθέσεις για καταστήματα υγειονομικού χαρακτήρα, όπως και τα θέματα νομιμότητας του καταστήματος που αφορούν υπαίθριους χώρους, ενοποιήσεις ή διαχωρισμούς ακινήτων.

Ποιά είναι η ιδανική Οργάνωση;

Τα δυο βασικά ερωτήματα που θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να απαντήσουν για το νέο τους κατάστημα, είτε διερευνούν το franchising, είτε επιθυμούν να ξεκινήσουν το δικό τους αυτόνομο κατάστημα είναι:

  • Self Service ή με εξυπηρέτηση;
  • Παρασκευή εντός του καταστήματος ή τροφοδοσία με έτοιμο προϊόν (frozen yogurt και donuts;

Οι εναλλακτικές επιλογές διαμορφώνουν διαφορετικές ανάγκες σε προσωπικό και διαφορετικό food cost – περιθώριο μεικτού κέρδους, η, δε, σχετική απόφαση έχει να κάνει τόσο με την τοπική αγορά στην οποία απευθύνεται το κατάστημα, όσο και με την διάθεση των ενδιαφερομένων να ασχοληθούν με την παρασκευή των προϊόντων εντός του καταστήματος.

Ποιό είναι το ιδανικό Concept;

Πέρα από την εμπορική θέση (location), ο κύριος παράγοντας επιτυχίας αφορά το δίπτυχο «product mix» και «marketing». Η ποιότητα του προϊόντος, τα νεωτεριστικά χαρακτηριστικά του concept, το σύνολο του product mix, η συνολική εμπειρία της γεύσης και της εξυπηρέτησης συνθέτουν τα κριτήρια αξιολόγησης των επενδυτικών επιλογών.

Η νέα αγορά της Μικρής Εστίασης χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένα στοιχεία που την καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστική, όπως:

  • Μικρή αρχική επένδυση
  • Λιτές και ευέλικτες δομές, με λιγοστό προσωπικό
  • Εξειδικευμένο, άριστης ποιότητας προϊόν σε εξαιρετική σχέση value for money
  • Υψηλά περιθώρια μεικτού κέρδους
  • Συγκεκριμένες επιλογές μενού, με μικρή πολυπλοκότητα κωδικών, συνταγών και διαδικασιών παραγωγής, που διασφαλίζει χαμηλό λειτουργικό κόστος και εξαλείφει την ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό
  • Χαμηλό αριθμό προμηθευτών

Τα καταστήματα της Μικρής Εστίασης διαμορφώνονται ως μία συνδυασμένη απάντηση στην κρίση, τόσο από τη πλευρά των καταναλωτών, όσο και από τη πλευρά όλων όσων αναζητούν την αυτο-απασχόληση. Ο κλάδος της Μικρής Εστίασης κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο σε μια συνολική αγορά των 1,7 δισ. Ευρώ και καλύπτει τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, με τις αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις των μελών της σύγχρονης οικογένειας και στη γενικότερη επιτάχυνση των ρυθμών ζωής, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα. Επιπλέον, ανάγεται ως meeting point, συνδυάζονται την διατροφή με την διασκέδαση. Υπό τις ανωτέρω συνθήκες, διακρίνουμε τα donuts, το hot dog, το frozen yogurt και τον καφέ ως τα αντικείμενα με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Donuts - Ποιές είναι οι προοπτικές;

Τα donuts επανήλθαν για να δημιουργήσουν μια νέα κατηγορία στον κλάδο της Μικρής Εστίασης, ανθεκτική στη σημερινή κρίση, προσανατολισμένη στο σύγχρονο και νεανικό ύφος, διεκδικώντας ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς, προσφέροντας ένα προϊόν που έχει καινοτόμα επανεμφανιστεί στο προσκήνιο, όπου ο καταναλωτής επιλέγει γαρνιρίσματα (toppings), επικαλύψεις και γέμιση, δημιουργώντας ο ίδιος την επιθυμητή σύνθεση, φρέσκο, απολαυστικό, γλυκό ή αλμυρό προϊόν, μετατρέποντας την γευστική εμπειρία σε διασκέδαση, σε συνδυασμό με καφέ ή και με παγωμένο γιαούρτι στο product mix.

Hot Dog - Ποιές είναι οι προοπτικές;

Τα νέα μικρά και εξειδικευμένα καταστήματα hot dog, όχι μόνο αντιστέκονται, αλλά και αναπτύσσονται με νέα σημεία, αποτελώντας το «talk of the town» στις περιοχές που ανοίγουν. Με βασικό τους πλεονέκτημα, την χαμηλή τιμή, συνήθως 0,70 έως 1,40 ευρώ, αποτελούν για ολοένα και περισσότερους την ιδανική και πλέον χορταστική λύση.

Σε κάθε περίπτωση, τα περιθώρια μεικτού κέρδους είναι συμπιεσμένα, λόγω της χαμηλής τιμής και το κέρδος προκύπτει από τις μεγάλες καταναλώσεις, καθώς τα 1.500 hot dogs ανά ημέρα που είναι ένας καλός μέσος όρος, και με τα συμπληρωματικά προϊόντα δημιουργείται ένας ημερήσιος τζίρος 1,000 ευρώ – 1,500 ευρώ.

Frozen Yogurt - Ποιές είναι οι προοπτικές;

Στο πλαίσιο της ταραχώδους σημερινής αγοράς, έφτασε γρήγορα και στη χώρα μας η νέα μόδα για το παγωμένο γιαούρτι, ως μια επιχειρηματική ευκαιρία, αλλά και ως απόδειξη της δυναμικής της αγοράς, και αποκτά μεγάλα μερίδια, ως lifestyle υγιεινού τρόπου ζωής, αναβαθμισμένο από το marketing ως ένα πλήρες concept. Το ίδιο το προϊόν διακρίνεται από μια σειρά από χαρακτηριστικά που το καθιστούν ανταγωνιστικό, με την γεύση του να εμπλουτίζεται με τα γαρνιρίσματα (toppings), τα οποία και το «διακοσμούν».

Τα καταστήματα λειτουργούν ως take away και είτε το προσωπικό, είτε ο ίδιος ο πελάτης «γεμίζει» το κυπελάκι του, προσθέτει τα toppings και στη συνέχεια πληρώνει ανά μερίδα ή ανά βάρος. Το frozen yogurt έχει τιμή λιανικής από 16 € έως 20 € ανά Kgr. Το βασικό προϊόν δηλ. το frozen yogurt είτε προμηθεύεται κατεψυγμένο και τοποθετείται στη μηχανή, είτε παρασκευάζεται στο κατάστημα με φρέσκο γάλα και γιαούρτι, σταθεροποιητή και φυσικά αρώματα. Άλλα προϊόντα που διαθέτουν τα καταστήματα είναι smoothies, χυμοί, φρουτοσαλάτες, καφέδες, ροφήματα, καθώς και παγωτά, αλλά και βάφλες, κρέπες, cupcakes κ.ο.κ.

Café - Ποιές είναι οι προοπτικές;

Τα νέα μικρά café bars με έντονα διαφοροποιητικά στοιχεία, με σύγχρονη αισθητική, μοντέρνο και νεανικό ύφος, με άριστη σχέση value for money, τα κάνει να ξεχωρίζουν και αποτελούν τα νέα στέκια της νεολαίας, όπου συνδυάζουν την παρέα και την διασκέδαση σε σωστές τιμές και περιβάλλον, εναρμονισμένα με την κατάλληλη μουσική επένδυση και το cozy design.

Αυτόνομο ή Franchise;

Σήμερα, οι οργανωμένες αλυσίδες franchise κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος σε βάρος των ανεξάρτητων καταστημάτων, παρέχοντας τόσο τη βασική οργάνωση, όσο και τη συνεχή υποστήριξη, στοχεύοντας στην ευρεία αναγνωρισιμότητά τους από το καταναλωτικό κοινό. Τα, δε, προνόμια που παρέχουν στους νέους επιχειρηματίες διασφαλίζουν τα εχέγγυα της επιτυχίας:

  • Άμεση εκμετάλλευση του επιχειρηματικού συστήματος franchise (όνομα, αρχιτεκτονικά σχέδια, διαδικασίες λειτουργίας, εκπαίδευση, μενού, προμηθευτές)
  • Συνεχή υποστήριξη (πανελλήνια διαφήμιση, τοπικές προωθητικές ενέργειες, ανανέωση μενού, νέα προϊόντα, εκπαίδευση)
  • Οικονομίες κλίμακος, δηλαδή καλύτερες τιμές σε α’ ύλες, υλικά συσκευασίας, εξοπλισμός κ.ο.κ.

Οι επιλογές για τους ενδιαφερόμενους νέους επιχειρηματίες είναι πολλές, με τη Μικρή Εστίαση να είναι στην top λίστα των επενδυτικών προτάσεων για το νέο έτος και με πολλά νέα concepts που είτε έχουν ήδη εμφανισθεί, είτε σχεδιάζονται και αναμένονται να αλλάξουν ριζικά το σκηνικό του κλάδου, με νεωτεριστικά και σύγχρονα χαρακτηριστικά, σε επίπεδο προϊόντος, εξυπηρέτησης, τιμής και φυσικά design.

LET'S TALK FRANCHISE