σουπερμάρκετ

Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ, μετά από μια χρονιά ρεκόρ για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, έχουν στόχο αφενός να διατηρήσουν τα κεκτημένα του 2020 και αφετέρου να ενισχύσουν τα δίκτυά τους, με νέα καταστήματα.

Οι πωλήσεις και η κερδοφορία του κλάδου σημείωσε το 2020, λόγω των συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού, κατακόρυφη άνοδο, με εκτόξευση του τζίρου κατά περίπου 10% σε σχέση με το 2019 ( 1 δισ. ευρώ επιπλέον έσοδα).

Κάνοντας μία αναδρομή, παρατηρούμε σημαντικές διακυμάνσεις στην συμπεριφορά των καταναλωτών, με την φάση του στοκαρίσματος την Άνοιξη του 2020 που οδήγησε σε αύξηση έως και 35%, ισορρόπηση το καλοκαίρι, έντονη αύξηση τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2020, όπως και τον Ιανουάριο του 2021, μια σχετική πτώση τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο και μετά ξανά άνοδο τον Απρίλιο, με πτωτικές ωστός τάσεις μετά την άρση των μέτρων.

Οι επιχειρήσεις σουπερμάρκετ ανασυντάσσουν τις δυνάμεις τους και επενδύουν σε νέα καταστήματα και σε υποδομές ηλεκτρονικού εμπορίου, προκειμένου να ενισχύσουν περαιτέρω τα μερίδιά τους.

Το 2021 ξεκίνησε δυνατά με τις πωλήσεις να κινούνται έντονα ανοδικά, αν και με τάσεις εξομάλυνσης, με τους ρυθμούς ανάπτυξης να παραμένουν στα ίδια επίπεδα με αυτούς του 2020.

Μια σημαντική αλλαγή που έφερε η πανδημία αφορά στην ενίσχυση των online αγορών, με τις επιχειρήσεις του κλάδου να συνεχίσουν την ενίσχυση των υποδομών τους, ώστε να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα και στην αυξημένη ζήτηση των καταναλωτών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την Convert Group, οι online πωλήσεις έχουν ξεπεράσει το 2020 τα 100 εκατ. ευρώ, δηλαδή ήταν υπερδιπλάσιες συγκριτικά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2019, οι οποίες είχαν διαμορφωθεί στα 46,7 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα, δε, με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, ένα ποσοστό της τάξης του 25% των καταναλωτών αγοράζει τρόφιμα και άλλα είδη σούπερ μάρκετ μέσω διαδικτυακών πλατφορμών, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν μικρότερο από 2%. Επίσης 4 στους 10 χρήστες διαδικτύου παραγγέλνουν ηλεκτρονικά την κατηγορία food-delivery,

Οι βασικοί λόγοι που οι καταναλωτές των Σ/Μ επιλέγουν διαδικτυακές αγορές είναι 1/. η ασφάλεια από τον κορωνοϊό - 71%, 2/. η ευκολία των αγορών - 63% και 3/. η ταχύτητα αγορών - 41%.

Αναφορικά με την επιλογή του διαδικτυακού τόπου για τις αγορές τους, η πλειοψηφία των καταναλωτών σε ποσοστό 52% προτιμά το ηλεκτρονικό κατάστημα της ίδιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ από την οποία αγοράζει και εκτός διαδικτύου. Ένα ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο αφορά στο γεγονός ότι μόνο το 11% επιλέγει ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς φυσικό σημείο πώλησης, και αναφορικά με τις εμπορικές πλατφόρμες όπως το e-food και το box, τις επιλέγει μόνο το 21%.

Οι καταναλωτές μετά από την άρση των μέτρων διαθέτουν χρόνο και χρήματα σε κατανάλωση εκτός σπιτιού και επανέρχονται σταδιακά στις συνήθεις πριν την έναρξη της πανδημίας. Το ίδιο ισχύει και στις ηλεκτρονικές παραγγελίες όπου σημειώνεται μία πτώση της τάξης του 30 – 40%, η οποία δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, καθώς παρατηρείται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι μια από τις σημαντικότερες ανησυχίες των καταναλωτών αφορά στην αύξηση των τιμών των προϊόντων, λόγω της έντονης αύξησης των μεταφορικών και των υλικών συσκευασίας.

Τα σενάρια για το 2021 είναι τρία, το πρώτο – με την αγορά ελεύθερη έως το τέλος του έτους – χαρακτηρίζεται με πτώση της τάξης του 4 – 5%, το δεύτερο - με ένα πιο περιορισμένο lockdown – ενδέχεται να δημιουργήσει πτώση του 3%, και το τρίτο – με ένα πιο σκληρό lockdown από τον φθινόπωρο, περιορίζει την πτώση στο 2%.

 

LET'S TALK FRANCHISE