Start Franchise

FB1  PArat

Συμβουλες Franchise

Το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει ανακοινώσει ότι 7 στις 10 επιχειρήσεις κλείνουν πριν ακόμη φτάσουν στον πρώτο χρόνο λειτουργίας τους. Το να δηλώνεις επιχειρηματίας έχει, ακόμη, κάποιο status. Μεγάλες επιχειρήσεις έχουν κλείσει. Άλλες έχουν εξαγορασθεί ή έχουν εισαχθεί στο ΧΑΑ. Κάποιοι Έλληνες συγκαταλέγονται στους πιο πλούσιους ανθρώπους του κόσμου. Η επιχειρηματικότητα είναι τέχνη. Ωστόσο, σε πολλά πανεπιστήμια διδάσκεται.

Πολλά και αντιφατικά λέγονται και γράφονται για τους επιχειρηματίες του 20ου αιώνα. Η αλήθεια και το – από όλους παραδεκτό – αξίωμα είναι ότι η οποιαδήποτε μορφής επιχείρηση, είτε γραφείο παροχής υπηρεσιών, είτε παραγωγική επιχείρηση, είτε εμπορική εταιρεία οφείλει να διακρίνεται από ισχυρά διαφοροποιητικά στοιχεία σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Άλλωστε, ο ίδιος ο καταναλωτής πληρώνει πολύ πιο εύκολα για κάτι διαφορετικό, αρκεί να χαρακτηρίζεται από το σωστό value for money.

ΣΗΜΕΡΑ, για να επιτύχεις διαφοροποίηση δεν αρκεί να κάνεις κάτι διαφορετικό, διότι, πολύ απλά, το πολύ διαφορετικό δεν υπάρχει. Ή ακόμη και αν το βρεις, θα σε ακολουθήσει κάποιος άλλος, πολύ γρήγορα. Αυτό που απαιτείται είναι να αντιληφθείς και να πραγματοποιήσεις μια συνολική διαφοροποίηση. Για παράδειγμα, να έχεις ένα καλό προϊόν, να σχεδιάσεις μια διαφορετική συσκευασία, να χρησιμοποιήσεις ένα καινοτομικό τρόπο διαφήμισης, να οργανώσεις το δίκτυο ή τους πωλητές σου με εξαίρετα συστήματα πληροφορικής, να δημιουργήσεις μια δυνατή ομάδα στην εταιρεία σου, την οποία θα διοικείς και θα ανταμείβεις σωστότερα από τους ανταγωνιστές σου.

ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΤΥΧΕΙΣ την πολυπόθητη διαφοροποίηση, οφείλεις να σκέφτεσαι διαφορετικά, να καινοτομείς και να ξεπερνάς τα καθιερωμένα. Παράλληλα, να ενημερώνεσαι και να γνωρίζεις πολύ καλά τον κλάδο σου σε Ελλάδα και σε εξωτερικό. Μόνο όταν σχεδιάζεις και ενεργείς διαφορετικά από τον καλύτερο στον κλάδο σου μπορείς να τον ξεπεράσεις.

 

RULES

>>  Η καινοτομία δεν διδάσκεται. Μαθαίνεται από τα λάθη και την εμπειρία του παρελθόντος.

>>  Η διαφοροποίηση είναι πολυδιάστατη.

>>  Διαφοροποίηση αποτελεί και η εξαίρετη οργάνωση.

>>  Η διαφοροποίηση κατακτάται με εμμονή στην ποιότητα και πίστη στην επιτυχία.

>>  Δεν αρκεί να διαφοροποιηθείς κάποια στιγμή. Απαιτείται συνέχεια στον χρόνο, δηλαδή διαρκής αναζήτηση για καλύτερη ποιότητα, νέα προϊόντα και χαμηλότερο κόστος.

>>  Οι επιχειρήσεις στο εξωτερικό αποτελούν παραδείγματα προς μίμηση, και προς αποφυγή.

>>  Οι περισσότεροι από όσους έχουν καινοτομήσει επιτυχημένα, προέρχονταν από διαφορετικό κλάδο από αυτόν που δραστηριοποιήθηκαν.

>>  Μία αποτυχία συγχωρείται. Δύο αποτυχίες σε οδηγούν στην καταστροφή.

>>  Η παραγωγή στην Ελλάδα, σχεδόν ποτέ, δεν ευδοκίμησε.

>>  Το franchise, δίνει διέξοδο σε μικρής εμβέλειας επιχειρηματικά όνειρα, με μικρό – ωστόσο – ρίσκο.

>>  Καλύτερα να ανοίξεις μια επώνυμη και δοκιμασμένη επιχείρηση, παρά να προσπαθήσεις σε έναν κορεσμένο κλάδο.

>>  Πριν τολμήσεις να δραστηριοποιηθείς, ξανά – μελέτησε τον επιχειρηματικό κλάδο και επέλεξε αυτό που σου ταιριάζει.

>>  Ο μύθος ότι οι υπηρεσίες έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους, είναι σωστός.

>>  Να δημιουργείς λιτές δομές. Δηλαδή να έχεις απλή οργάνωση, ελάχιστη γραφειοκρατία και λίγους υπαλλήλους.

>>  Μην είσαι επιπόλαιος. Είναι καλύτερα να είσαι ένας καλοπληρωμένος υπάλληλος, παρά ένα αφεντικό που δεν τα βγάζει πέρα.

ΥΙΟΘΕΤΗΣΕ ΑΠΛΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ

ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ

Ως Έλληνας επιχειρηματίας βρίσκεσαι, πλέον, αντιμέτωπος με τις ραγδαίες αλλαγές που επιφέρει η παγκοσμιοποίηση των αγορών και επωμίζεσαι το μεγάλο βάρος της συμμόρφωσης με τα νέα επιχειρηματικά δεδομένα. Έχεις να αντιμετωπίσεις τον αυξημένο ανταγωνισμό, τη μετα-ολυμπιάδα εποχή, την καταναλωτική ύφεση, τις επερχόμενες πολυεθνικές και το μοναδικό όπλο σου είναι οι σωστές αποφάσεις που βασίζονται στην εμπειρία σου, στο ένστικτό σου και στην γνώση του κλάδου σου.

Η επιτυχία εστιάζεται στο τρίπτυχο «Ταχύτητα – Οργάνωση – Καινοτομία», η οποία, όμως, εκφράζεται και αποδεικνύεται, τελικά, με το κλείσιμο της τρέχουσας χρήσης και με τις προοπτικές των μελλοντικών οικονομικών αποτελεσμάτων. Απαιτείται ένα νέο πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας επηρεασμένο από το περιβάλλον της Νέας Οικονομίας. Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να βρεις την κατάλληλη μέθοδο αναδιοργάνωσης, και κυρίως να την εφαρμόσεις σωστά, καθώς αυτό που σε ενδιαφέρει είναι η αποτελεσματικότητα.

 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ

Το πρόσφατο πέρασμα στο νέο αιώνα σηματοδότησε νέες ιδέες και επιχειρηματικές εξελίξεις σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Επιπλέον, τα εργαλεία και οι τεχνικές του management συνεχίζοντας την εξέλιξή τους και υποστηρίζοντας τα επιχειρηματικά δρώμενα e–στιάζονται στην Πληροφορική και στο Διαδίκτυο. Οι αλματώδεις εξελίξεις στο επιχειρηματικό περιβάλλον απορρίπτουν οποιοδήποτε σύστημα και οργάνωση που δεν διαθέτει την ευελιξία της προσαρμογής, της ταχύτητας, της καινοτομίας και δεν είναι απόλυτα προσανατολισμένο στον Πελάτη.

Αν θες να είσαι ανταγωνιστικός και να διασφαλίσεις την μακροχρόνια βιωσιμότητα της επιχείρησής σου πρέπει να κατανοήσεις σε βάθος την έννοια της «Προστιθέμενης Αξίας» όλων των δραστηριοτήτων σου και ειδικότερα στους τομείς της Αέναης Βελτίωσης, των Σχέσεων με τους Πελάτες και της Διαχείρισης των Επιχειρηματικών Πόρων.

 

ΤΑ MUSTS ΤΟΥ ΣΩΣΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ

Η μόδα στις θεωρίες του management αφορά σε πελατοκεντρικές θεωρίες, που διέπονται από την αρχή ότι «Ο Πελάτης διαμορφώνει την αγορά. Η Αγορά προσανατολίζει την Επιχείρηση.» Βάση της παραπάνω αρχής επιδιώκονται:

>>  Η συνεχής έρευνα και ανάλυση της ικανοποίησης των πελατών και των προσδοκιών/ αναγκών της αγοράς, με πλήρη σεβασμό στις νομοθετικές ρυθμίσεις.

>>  Η αέναη βελτίωση της επιχείρησης και η ποσοτικοποίηση των στόχων και των επιτευγμάτων, η οποία επιτυγχάνεται με τη χρήση του κύκλου του Deming.

>>  Η στενή συνεργασία/ παρακίνηση/ εμπλοκή με προσωπικό και προμηθευτές.

>>  Η ευέλικτη και αποτελεσματική, μη γραφειοκρατική οργάνωση και λειτουργία.

>>  Ο σχεδιασμός, τεκμηρίωση και εφαρμογή «οριζόντιων», κατά BPR, διαδικασιών και όχι προσανατολισμένων στα τμήματα.

 

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Αναλύοντας τις προσπάθειες των επιχειρήσεων στην Ελλάδα να αναδιοργανωθούν, είτε μέσω ενός Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας, είτε μέσω της κλασσικής, πλέον, προσέγγισης του Re-engineering, παρατηρούμε ότι περισσότερο από το ένα τέταρτο των σχετικών έργων αδυνατεί να εκπληρώσει τους αρχικά τιθέμενους ποσοτικούς, άρα και αντικειμενικούς, στόχους και περισσότερες από το 40% των προσπαθειών ξεφεύγουν από τις προϋπολογιστικές αρχικές χρονικές προθεσμίες. Η παραπάνω λογική μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η συντριπτική πλειοψηφία των προσπαθειών αναδιοργάνωσης και ευθυγράμμισης με τις σύγχρονες απαιτήσεις στέφονται με «αποτυχία», και είμαστε τόσο απόλυτοι στην παραπάνω διατύπωση, διότι ένα έργο αναδιοργάνωσης απαιτεί διασφάλιση του τρίπτυχου «Ταχύτητα – Οργάνωση – Καινοτομία», καθώς η βραδύτητα στα σχετικά έργα αναδιοργάνωσης ταυτίζεται με ενδυνάμωση του ανταγωνισμού.

Ο στόχος σου οφείλει να είναι η διαμόρφωση του απαιτούμενου πλαισίου για την διασφάλιση του τρίπτυχου «Ταχύτητα – Οργάνωση – Καινοτομία». Με στόχο την αποτελεσματική αναδιοργάνωση και την επιχειρηματική επιτυχία (ή αριστεία) οφείλεις να αξιολογήσεις, να επιλέξεις και να χρησιμοποιήσεις κάθε νέα τεχνολογία και τεχνογνωσία, και να κατευθύνεις με όραμα και στρατηγική, να παρακινείς και να παρακολουθείς, δεσμευμένος και προικισμένος με ηγετικά και διορατικά προσόντα.

 

Η ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ

Η μακρόχρονη ανάπτυξη, διαχρονική παρουσία και η υγιής κερδοφορία επιτυγχάνεται ακολουθώντας τις συνεχείς εξελίξεις στα πολλαπλά επιχειρηματικά και οργανωτικά επίπεδα της σύγχρονης οικονομίας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο το management team αναλαμβάνει την υποχρέωση και την δέσμευση να παρακολουθεί, να αναλύει και να προσαρμόζεται στις εξελίξεις που αφορούν ενδεικτικά:

>>  Στις τάσεις και προοπτικές του κλάδου.

>>  Στις στρατηγικές του ανταγωνισμού.

>>  Στην αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού.

>>  Στις νέες τεχνολογίες & στην πληροφορική.

>>  Στο marketing.

>>  Στην οργάνωση.

 

THE 4 ELEMENTS

>>  Καθοδήγηση & Δέσμευση Διοίκησης.

>>  Υλικοτεχνική & Ανθρώπινη Υποδομή.

>>  Επιχειρηματικές Διεργασίες.

>>  Παρακολούθηση – Έλεγχος – Ανάλυση – Βελτίωση.

 

WHAT IS VISION

>>  Οι πραγματικοί ηγέτες.

>>  Οι εμπνευσμένοι τεχνοκράτες.

>>  Η αναζήτηση της τελειότητας.

>>  Η γνώση του πελάτη.

>>  Η έμπνευση από τον πελάτη.

>>  Η διορατικότητα.

>>  Η συστηματική συγκέντρωση και ανάλυση της γνώσης.

>>  Το πάθος για την τεχνολογία.

>>  Το πάθος για την εξέλιξη.

>>  Το πάθος για την ποιότητα.

>>  Η ευελιξία.

>>  Η καθαρότητα σκέψης.

>>  Η οξεία αντίληψη.

 

Έφτασε ο καιρός να ανοίξεις την δική σου επιχείρηση; Να ικανοποιήσεις τις φιλοδοξίες και τους στόχους σου; Πώς θα διασφαλίσεις την επιτυχία από τα πρώτα χρόνια; Ποιές είναι οι επιλογές σου; Τι πρέπει να προσέξεις; Πώς θα ξεκινήσεις μια επιτυχημένη επιχείρηση;

Των Νάντια Μπουτζούρη, Μαργαρίτα Νομικού, Σουζάνα Παπαναστασοπούλου

Το franchise ως τρόπος συνεργασίας σου προσφέρει μια σειρά από οφέλη τα οποία είναι ιδιαίτερα χρήσιμα στην σύγχρονη, σκληρή και ανταγωνιστική εποχή μας. Η έννοια της επιχειρηματικότητας, παράλληλα, είναι συνδεδεμένη με την ατομική πρωτοβουλία και την ανάληψη ευθυνών και δράσεων που απαιτούν τόλμη και ρίσκο. Αυτό που κυρίως πρέπει να έχεις υπόψη σου είναι ότι ο καταναλωτής και πελάτης σου προτιμά επώνυμα προϊόντα και υπηρεσίες, ώστε να διασφαλίζει την ποιότητα που αγοράζει. Επιπλέον, η μητρική εταιρεία – franchisor έχει αναλύσει και οριστικοποιήσει ένα επιχειρηματικό μοντέλο και τρόπο λειτουργίας, τα οποία σου προσφέρει μέσω της συνεργασίας σας και σε κατευθύνει, τόσο στα αρχικά βήματά σου, όσο και στην συνέχεια. Σε προστατεύει από μια σειρά από κινδύνους και είναι κοντά σου σε κάθε δυσκολία. Με λίγα λόγια αποκτάς ένα δυνατό συνέταιρο και από την άλλη διατηρείς την δική σου ανεξαρτησία και ελευθερία. Ενδεικτικά, τα πλεονεκτήματα του να αποφασίσεις να ανοίξεις ένα franchised κατάστημα ή γραφείο είναι:

  • Εκμετάλλευση της γνώσης και της εμπειρίας της μητρικής εταιρείας - franchisor, όπως περιγράφεται στα αρχιτεκτονικά σχέδια, στα εγχειρίδια λειτουργίας, κ.λπ.
  • Ταχεία διαμόρφωση του καταστήματός σου, κάνοντας χρήση της τυποποίησης και των μέσων της μητρικής εταιρείας, όπως οι συνεργασίες που σου προτείνει με τεχνικά γραφεία ή/ και λογιστικά γραφεία, η εμπειρία της, η τυποποίηση των αρχιτεκτονικών προδιαγραφών, κ.λπ.
  • Υποστήριξη από διαφημιστικές και προωθητικές ενέργειες της μητρικής εταιρείας, οι οποίες γίνονται σε πανελλήνια κλίμακα.
  • Συνεχή υποστήριξη και εκπαίδευση κατά τη λειτουργία του καταστήματός σου, από εξειδικευμένο προσωπικό της μητρικής εταιρείας, σε θέματα διοίκησης, προμηθειών, τοπικών προωθητικών ενεργειών, κ.λπ.
  • Ευνοϊκές συνεργασίες με προμηθευτές και συνεργάτες, βάσει κεντρικών συμφωνιών που συνάπτει η της μητρική εταιρεία.
  • Εκμετάλλευση της εμπειρίας και των γνώσεων υψηλόβαθμων και έμπειρων στελεχών και συνεργατών της μητρικής εταιρείας.
  • Αποδοχές και κέρδη άμεσα εξαρτημένα από τις ικανότητές και την εργασία σου.
  • Αίσθημα αυτονομίας και ανεξαρτησίας, έναντι της οποιαδήποτε υπαλληλικής σχέσης.

 

EIΣAIKATAΛΛHΛOΣ ΓIAEΠIXEIPHMATIAΣ;

Πριν ξεκινήσεις να σκέφτεσαι το να ανοίξεις την δική σου επιχείρηση θα πρέπει, πρώτα απ’ όλα,  να δεις αν είσαι κατάλληλος για επιχειρηματίας. Με λίγα λόγια σκέψου πριν προχωρήσεις στα επόμενα βήματα:

  • Αν διαθέτεις τις ικανότητες, την ενεργητικότητα και την επιμονή που χρειάζεται για να βάλεις μπροστά μια επιχείρηση και να την κάνεις να προοδεύσει;
  • Αν αντέχεις να δουλεύεις σκληρά και πολλές ώρες για πετύχεις τους στόχους σου;
  • Αν σου αρέσει να αναλαμβάνει ευθύνες;
  • Αν μπορείς να παίρνεις μόνος σου αποφάσεις;
  • Αν οι άνθρωποι που σε γνωρίζουν καλά σε εμπιστεύονται και πιστεύουν ότι θα μπορέσεις να τα καταφέρεις με την δική σου επιχείρηση;
  • Αν έχεις συνειδητοποιήσεις τις αδυναμίες σου και τις ανάγκες σου;
  • Αν έχεις την διάθεση να συνεργασθείς στενά με κάποιον, ο οποίος θα σε συμβουλεύει και θα καλύπτει τα κενά σου;
  • Αν θεωρείς ότι έχεις τις ικανότητες να καθοδηγείς, να διοικείς και να παρακινείς τους άλλους;
  • Αν μπορείς να τελειώσεις κάτι που αρχίζεις;
  • Αν είσαι έτοιμος να παρατήσεις τη δουλειά σου ως μισθωτός;
  • Αν έχεις κάποιες οικονομίες που είναι απαραίτητες για το αρχικό ξεκίνημα;

 

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ;

Ξέρεις πόσα χρήματα θα χρειαστείς για το ξεκίνημα της επιχείρησής σου; Η μητρική εταιρεία σου αναλύει όλα τα σχετικά στοιχεία κόστους, το κόστος της διαμόρφωσης του χώρου σου (δάπεδο, φωτισμός, έπιπλα, μηχανοργάνωση, κ.ο.κ.), το κόστος του αρχικού εμπορεύματος, το κόστος του αέρα του χώρου που θα εκμισθώσεις, το αρχικό κόστος για την έναρξη της δραστηριότητάς σου, το κόστος των μισθωμάτων που καταβάλλονται ως εγγυήσεις, κ.λπ.

Έχεις υπολογίσει την αποδοτικότητα και την απόσβεση της επένδυσης; Το Α και το Ω. Ξεκινάς κάτι το οποίο πρέπει να έχει ένα οικονομικό στόχο, ο οποίος οφείλει να είναι και ρεαλιστικός. Η μητρική εταιρεία σου αναλύει και θέτει τις προδιαγραφές προκειμένου να επιτύχεις μια σύντομη σχετική απόσβεση των αρχικών χρημάτων σου. Μην περιμένεις να ξεχρεώσεις το αρχικό σου κεφάλαιο σε 2 – 3 μήνες. Παράλληλα, μην δεχτείς να αποσβέσεις και σε οκτώ χρόνια. Δύο είναι οι κύριοι παράγοντες που προσδιορίζουν το πόσο γρήγορα θα πάρεις πίσω τα χρήματά σου, το μικτό περιθώριο με το οποίο θα δουλεύεις και ο συνολικός ετήσιος τζίρος που θα κάνεις. Και τα δυο αυτά στοιχεία μπορείς να τα επαληθέψεις από άλλα καταστήματα του δικτύου με το οποίο συζητάς.

Χρειάζεσαι έναν αναλυτικό προϋπολογισμό: Αυτόν τον προϋπολογισμό σου τον παρέχει η μητρική εταιρεία, και περιλαμβάνει τόσο τα αρχικά έξοδα, όσο και τις λειτουργικές δαπάνες, όπως:

  • Χώρος (αγορά, ενοικίαση, διαμόρφωση) 
  • Επίπλωση
  • Αρχικό εμπόρευμα
  • Kεφάλαιο κίνησης 
  • Επιχειρηματική αμοιβή
  • Aμοιβές προσωπικού
  • Τηλεπικοινωνίες
  • Θέρμανση
  • Ηλεκτρισμός
  • Καθαριότητα
  • Διαφήμιση
  • Mεταφορικά
  • Tόκοι
  • Aσφάλιση
  • Τζίρος
  • Μικτά κέρδη
  • Καθαρά κέρδη

 

ΜΕΛΕΤΩΝΤΑΣ ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ

Η πρώτη απόφαση αφορά στον κλάδο με τον οποίο επιθυμείς να ασχοληθείς. Από τη μια μεριά πρέπει να σου αρέσει και να τον βρίσκεις ελκυστικό, από την άλλη να πιστεύεις (και να σου αποδείξουν) την μακροχρόνια βιωσιμότητά του. Τι θα πρέπει να απαντηθεί;

  • Ποιοί θα είναι οι πελάτες σου; (target group)
  • Πόσοι θα είναι αυτοί; Πόσο συχνά θα σε επισκέπτονται; Ή θα πηγαίνεις εσύ σε αυτούς;
  • Τι θα τους πουλάς; Ποιές ανάγκες τους καλύπτεις;
  • Αγοράζουν ήδη το προϊόν ή την υπηρεσία που σκοπεύεις να τους πουλήσεις ή θα πρέπει να τους εκπαιδεύσεις/ ενημερώσεις για την χρησιμότητά του;
  • Ποια είναι η τιμή που μπορείς να πουλήσεις το προϊόν σου;
  • Ποιό θα είναι το ημερήσιο ταμείο σου;
  • Πώς μπορείς να προσελκύσεις τους πελάτες σου;
  • Κάνει η μητρική εταιρεία πανελλήνια διαφήμιση; Πώς σε βοηθά και πώς θα σε αναφέρει σε αυτήν;
  • Σε βοηθά η μητρική εταιρεία προκειμένου να διενεργήσεις τοπική διαφήμιση; Σου παρέχει το δημιουργικό; Σου δίνει δωρεάν έντυπα για διανομή ή τα χρεώνει;
  • Υπάρχουν κάποιοι μήνες που θα κάνεις μεγαλύτερο τζίρο από άλλους; Θα σου περισσεύει εμπόρευμα; Τι θα το κάνεις;
  • Γνωρίζεις το τι κάνουν οι μελλοντικοί ανταγωνιστές σου; Ποιοί είναι αυτοί;
  • Ποιές είναι οι εξελίξεις στον κλάδο; Ποιές είναι οι τάσεις; Τι γίνεται στο εξωτερικό;
  • Πώς θα διαφοροποιείσαι από τον ανταγωνισμό; Πώς ξεχωρίζει η αλυσίδα που συζητάς από τα άλλα παρόμοια καταστήματα; Έχει χαμηλότερες, ίδιες ή υψηλότερες τιμές πώλησης; Μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων; Καλύτερη ποιότητα;

 

ΕΠΙΣΚΕΨΟΥ

  • Τις εγκαταστάσεις της μητρικής εταιρείας. Γνώρισε όσο το δυνατόν καλύτερα τα βασικά στελέχη με τα οποία θα συνεργάζεσαι στο μέλλον και ζήτα πληροφοριακά στοιχεία.
  • Τους ανταγωνιστές σου, παρουσιαζόμενος και σαν πελάτης.
  • Τους μελλοντικούς συναγωνιστές– συναδέλφους σου, μιλώντας σαν ενδιαφερόμενος δικαιοδόχος. Πρόσεξε να ρωτήσεις καταστήματα που είναι franchised και όχι ιδιόκτητα. (Θα το καταλάβεις από την επωνυμία που γράφουν στις αποδείξεις λιανικής τους.)
  • Συμβούλους, που γνωρίζουν το αντικείμενο.
  • Νομικούς, πριν υπογράψεις την σύμβαση franchise.

Μπορείς να συγκεντρώσεις πληροφορίες από ειδικευμένους φορείς, βιβλιοθήκες, στατιστική υπηρεσία, επιμελητήρια, κλαδικά ινστιτούτα, κλαδικά έντυπα, εκθέσεις, χρυσό οδηγό, τοπικές εφημερίδες.

 

Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ ΣΟΥ

H επιλογή της σωστής θέσης απαιτεί χρόνο και προσπάθεια, ώστε και να βρεις το πιο κατάλληλο σημείο, καθώς και να μην πληρώσεις υπέρογκα ποσά σε αέρα. Σε όλη την προσπάθεια σε υποστηρίζει η μητρική εταιρεία, η οποία θα σου προτείνει και κάποιους χώρους, αλλά να δώσεις προτεραιότητα και στην δική σου έρευνα. Σε κάθε περίπτωση μπορείς να χρησιμοποιήσεις και ένα κτηματομεσιτικό γραφείο. Ωστόσο, τις καλύτερες ευκαιρίες θα τις βρείς από μόνος σου. Όσο αφορά την τελική επιλογή σου, είναι το μόνο που δεν θα πρέπει να σε απασχολεί, η μητρική εταιρεία θα εξετάσει πολύ σοβαρά την θέση που θα της προτείνεις και δεν θα απαντήσει καταφατικά, παρά μόνο αν είναι σίγουρη για την κοινή σας επιτυχία. Σκέψου:

  • Είναι η αγορά της περιοχής, του δρόμου που σκέφτεσαι, κατάλληλη για την επιχείρησή σου;
  • Είναι «πιάτσα»;
  • Το συνολικό χώρο πώλησης που χρειάζεσαι.
  • Τυχόν βοηθητικούς χώρους, αποδυτήρια, αποθήκη, WC, γραφεία.
  • Αν χρειάζεσαι και μη στεγασμένο χώρο και πόση έκταση πρέπει να έχει.
  • Αν υπάρχει το ενδεχόμενο για μελλοντική επέκταση στην ίδια θέση.
  • Αν υπάρχει κάθε βασική διαθεσιμότητα, ηλεκτρισμός, νερό, αποχέτευση.
  • Για πόσα χρόνια θα συνάψεις σύμβαση εκμίσθωσης.
  • Ποιός είναι ο σκοπός για την χρήση του μισθίου.
  • Χρειάζεσαι συγκεκριμένες άδειες; Και ποιες είναι αυτές;
  • Το καταστατικό της πολυκατοικίας σου επιτρέπει την ανέγερση πινακίδας;
  • Υπάρχει parking; Πόσο σημαντικό είναι;
  • Ταιριάζει ο χώρος με την συνολική εικόνα της επιχείρησής σου.

 

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΠΟΥ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΘΕΙΣ

H σωστή επιλογή και αξιοποίηση του προσωπικού της επιχείρησής σου συνδέεται άμεσα με την παραγωγικότητά της. Γι αυτό το λόγο η μητρική εταιρεία θέτει τις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν οι εργαζόμενοι σε σένα, τους εκπαιδεύει και συνήθως τους αξιολογεί ώστε να περάσουν από ένα τελικό έλεγχο πριν τους προσλάβεις.

  • Γνωρίζεις τις ειδικότητες που απαιτούνται για τη λειτουργία της επιχείρησής σου;
  • Έχεις προσδιορίσει το προφίλ των ατόμων που πρέπει να προσλάβεις;
  • Έχεις διαμορφώσει ένα οργανόγραμμα της επιχείρησής σου;
  • Έχεις άτομα να προσλάβεις για να καλύψουν όλες τις λειτουργίες της επιχείρησης και τα δικά σου αδύνατα σημεία;
  • Γνωρίζεις τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσεις για την πρόσληψη προσωπικού;
  • Γνωρίζεις τις υποχρεώσεις του εργοδότη προς τους εργαζομένους;  

 

ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΣΟΥ

Η μητρική εταιρεία σου προσδιορίζει τα αναμενόμενα κέρδη σου. Η άσκηση της νέας σου επιχείρησης οφείλει να ικανοποιεί τις ανάγκες σου και παράλληλα να καλύπτει και τις ανάγκες της ίδιας της επιχείρησης για μελλοντικές ανανεώσεις και ανακαινίσεις. Επίσης, οφείλει να ικανοποιεί και τις δικές σου έξτρα ανάγκες φιλοδοξίας για την δημιουργία και την ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων ή υποκαταστημάτων. Και τέλος, πρέπει να αμείβεσαι ανάλογα με τον κόπο σου, τον χρόνο που αφιερώνεις, και την αρχική επένδυση που έχεις κάνει.

  • Χρειάζεται να προσδιορίσεις τις τιμές που θα χρεώνεις, ώστε να καλύπτεις το κόστος και να σου μένει και κέρδος. Οι τιμές αυτές είναι ενδεικτικές, δηλαδή η μητρική εταιρεία σου προτείνει συγκεκριμένες τιμές και σου θέτει, επιπλέον, και τις ανώτατες στις οποίες επιτρέπεται να πουλάς.
  • Κάθε απόφαση που έχει σχέση με τις τιμές πωλήσεων βασίζεται σε δύο σκέλη:
  1. Στο κόστος που αγοράζεις το προϊόν.
  2. Στην ποσότητα προϊόντος που είναι διατεθειμένη να απορροφήσει η αγορά ανάλογα με τις τιμές που χρεώνεις και επομένως και το σύνολο των πωλήσεων που θα μπορέσεις να πραγματοποιήσεις.
  • H κρίσιμη ερώτηση είναι: Ποια τιμή συμφέρει περισσότερο την επιχείρηση να χρεώνει; Για να απαντηθεί η ερώτηση αυτή θα πρέπει να συνυπολογιστεί το KOΣTOΣ με η ZHTHΣH.
  • Ένας τρόπος για να γίνει αυτό είναι να δημιουργήσεις μια σειρά από προβλέψεις για τις πωλήσεις. Εφοδιασμένος με όσο μπορείς καλύτερες πληροφορίες, να προσπαθήσεις να προβλέψεις πόσες θα μπορούσαν να είναι οι πωλήσεις σου, αν χρεώνεις διάφορες τιμές. Μπορείς, στη συνέχεια, να συσχετίσεις τις προβλέψεις σου αυτές με το κόστος που απαιτείται για να προμηθευτείς διάφορες ποσότητες προϊόντος. Oι προβλέψεις για τις πωλήσεις και για το συνολικό κόστος παραγωγής/ προμήθειας μπορούν στη συνέχεια να τοποθετηθούν συγχρόνως σε ένα απλό διάγραμμα (γνωστό ως διάγραμμα του νεκρού σημείου) που μπορείς εύκολα να το ερμηνεύσεις. Θα πρέπει πρώτα να θυμάσαι ότι η τιμή πώλησης που τελικά θα διαλέξεις για να πουλάς το προϊόν, δεν είναι αναγκαστικά αυτή που θα σου επιτρέψει να πουλήσεις πιο πολλά, αλλά αυτή που θα σου αφήνει το μεγαλύτερο κέρδος.
  • Όλα τα ανωτέρω τα έχουν υπολογίσει και αναλύσει τα στελέχη της μητρικής εταιρείας, και, το κυριότερο, τα έχουν δοκιμάσει στην πράξη. Αρκεί να στα παρουσιάσουν και να στα αποδείξουν από την αρχή, καθώς κάθε καλή συμφωνία συνάπτεται μόνο όταν και τα δυο μέρη της «παίζουν» με ανοιχτά χαρτιά από την αρχή.
  • Μερικές φορές μια επιχείρηση μπορεί να δικαιολογήσει μία μεγαλύτερη τιμή στη βάση της ποιότητας του προϊόντος ή της υπηρεσίας της, καθώς και ταχύτερη παράδοση και καλύτερη  εξυπηρέτηση μετά την πώληση. Κατ’ αυτόν τον τρόπο παρατηρείς διαφορετικές τιμές σε ανάλογα δίκτυα franchise.
  • Αυτό μπορεί να είναι ένα (USP) μοναδικό σημείο πώλησης (Unique Selling Point), το οποίο επιτρέπει σε μια εταιρεία να πείθει τον κόσμο να αγοράζει τα προϊόντα της μολονότι η τιμή τους είναι υψηλότερη από την τιμή των ανταγωνιστών της.

 

Η ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ένας από τους σημαντικότερους λόγους για να εμπιστευτείς μια εταιρεία franchise αποτελεί η διαφήμιση που διενεργεί, η οποία και κάνει γνωστά τα προϊόντα της και το κατάστημά σου στο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό. Ο αποτελεσματικός σχεδιασμός του τρόπου προώθησης των πωλήσεων σου και η επιλογή των κατάλληλων μέσων θα ανοίξουν τις αγορές για τα προϊόντα σου.

  • Ξεκινώντας την λειτουργία της επιχείρησής σου πρέπει σκεφτείς πώς θα ενημερώσεις τους υποψήφιους πελάτες σου, και πως θα εκμεταλλευτείς τον τοπικό χαρακτήρα του καταστήματός σου.
  • Καθώς ο τρόπος προώθησης των προϊόντων σου εξαρτάται από την περιοχή και το μέγεθος της αγοράς που απευθύνεσαι, η τοπική διαφήμιση χαρακτηρίζεται σημαντική και πέρα από τα καθιερωμένα εγκαίνια ή τις προτάσεις της μητρικής εταιρείας, οφείλεις να σκεφτείς ο ίδιος και να προτείνεις και να συζητήσεις με τον σύμβουλο – επιθεωρητή που σε έχει αναλάβει μια σειρά από ενισχυτικές ενέργειες για το κατάστημά σου.
  • Το κόστος της διενέργειας της τοπικής διαφήμισης είναι, συνήθως, δικό σου και σε αυτό συμπεριλαμβάνεται το κόστος παραγωγής – εκτύπωσης εντύπων, το κόστος φιλοξενίας σε περιοδικά εφημερίδες και άλλα ΜΜΕ. Το, δε, κόστος δημιουργικό, δηλαδή οι μακέτες για τις έντυπες διαφημίσεις ή τα σποτάκια για ραδιόφωνο ή τηλεόραση επιβαρύνεται η μητρική εταιρεία.
  • Αυτό που πρέπει να  γνωρίζεις είναι «η δύναμη του στόματος – word of mouth». Όσο περισσότερο ικανοποιημένους πελάτες, τόσο περισσότερο σε συστήνουν και τόσο περισσότερο γνωστότερος γίνεσαι.
  • Άλλοι τρόποι που μπορείς να χρησιμοποιήσεις είναι:
  1. Διανομή διαφημιστικών φυλλαδίων στην περιοχή σου ή αποστολή ενημερωτικών επιστολών σε υποψηφίους πελάτες.
  2. Διαφήμιση σε τοπικές εφημερίδες, περιοδικά, κλαδικά φυλλάδια, κινηματογράφους, τοπικό ραδιόφωνο, θα κάνουν γνωστή την επιχείρηση σου σε μεγαλύτερο κοινό. Nα θυμάσαι ότι μόνο μία μεμονωμένη διαφημιστική ενέργεια δεν έχει τα ίδια αποτελέσματα μιας οργανωμένης και συντονισμένης διαφημιστικής καμπάνιας.
  3. Συμμετοχή της εταιρείας σε τοπικές εκθέσεις σου επιτρέπει να συναντήσεις προσωπικά τους υποψήφιους πελάτες.
  4. Ανάπτυξη των δημοσίων σχέσεων για να προσελκύσεις τα κατάλληλα πρόσωπα (π.χ. δημοσιογράφοι), τα οποία μπορούν να συμβάλουν στην προώθηση των πωλήσεών σου.
  • Mην ξεχνάς να μετρήσεις την επιτυχία όποιας διαφημιστικής μεθόδου χρησιμοποιήσεις, με το να ρωτάς τους πελάτες σου πού έμαθαν για την επιχείρησή σου, ώστε και τις δικές σου ενέργειες και πρωτοβουλίες να αξιολογείς, όσο και αυτές του δικαιοπαρόχου.

 

ΟΙ ΡΟΗ ΤΩΝ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΣΟΥ

Δεν αρκεί να εξασφαλίσεις μόνο τα χρήματα για την αρχική επένδυση, τα οποία μπορεί να τα έχεις αποταμιεύσει, ή να δανειστείς κάποια, η να βάλεις ένα συνέταιρο. Πρέπει συνέχεια οι εισροές σου  (πωλήσεις) να συγχρονίζονται με την εκροή των εξόδων σου. Δηλαδή, ανά συγκεκριμένη περίοδο, εβδομάδα, μήνα, τρίμηνο, τα έσοδά σου να καλύπτουν τις απαιτήσεις για πληρωμές σου. Αυτές τις πράξεις καταγράφει το ταμειακό πρόγραμμά σου (cash flow), δηλαδή τις εισπράξεις και τις πληρωμές μίας περιόδου και δεν είναι κάτι ιδιαίτερα εύκολο, καθώς πολλές πληρωμές τις κάνεις με επιταγές και αν μη τι άλλο το ίδιο το εμπόρευμα που πουλάς. Θα πρέπει, λοιπόν, η μητρική εταιρεία να σου περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο πληρώνεις τις υποχρεώσεις σου και, ακόμη καλύτερα, να σχεδιάσετε μαζί ένα ενδεικτικό ταμειακό πρόγραμμα, το οποίο:

  • Θα γίνει η βάση για να υπολογίσεις πόσα χρήματα χρειάζεσαι για να ιδρύσεις και να διατηρήσεις την επιχείρησή σου.
  • Θα σε βοηθήσει να δεις μακριά στο μέλλον και να σκεφτείς τον τρόπο αντιμετώπισης της κατάστασης.
  • Θα σου απαντήσει μια σειρά από ερωτήσεις, όπως:
  1. Tι επιπλέον χρήματα θα απαιτηθούν για να καλύψουν τις πρώτες ανάγκες των υποχρεώσεών σου, πέρα από το αρχικό κεφάλαιο για την διαμόρφωση του χώρου, το αρχικό εμπόρευμα και την σύσταση της επιχείρησής σου; Τα χρήματα αυτά είναι αυτό που λέμε συνήθως κεφάλαιο κίνησης.
  2. Tι πιστωτικούς όρους μπορείς να παρέχεις στους πελάτες σου, αν γενικά έχεις αυτή την δυνατότητα;
  3. Είναι οι όροι πληρωμής που σου προτείνει η μητρική εταιρεία ικανοποιητικοί;
  4. Πότε είναι ο πιο κατάλληλος χρόνος για να ανοίξεις το κατάστημά σου; Η περίοδος δυο – τρεις μήνες, π.χ., πριν από την μεγάλη ζήτηση των Χριστουγέννων;
  5. Tι πρέπει να κάνεις αν έχεις λιγότερες πωλήσεις από τις αναμενόμενες ή αν τα γενικά έξοδα αυξηθούν και πόσο χρόνο μπορείς να αντέξεις μια άσχημη περίοδο πωλήσεων;
  6. Έχεις σκεφτεί όλους τους δυνατούς τρόπους χρηματοδότησης για να χρησιμοποιήσεις σε κάθε περίπτωση τον πιο ευνοϊκό; Συμμετοχή της μητρικής εταιρείας; Leasing; Δανεισμός; Ποιά τα μειονεκτήματα του καθενός από αυτούς;
  7. Σε περίπτωση ύπαρξης σημαντικού πλεονάσματος μετρητών, έχεις σκεφτεί την καλύτερη δυνατή χρήση τους εντός ή εκτός της επιχείρησης, ώστε να μην παραμένουν ανεκμετάλλευτα;

 

ΠΑΡΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Όσο καλύτερα πληροφορηθείς τόσο καλύτερα θα προετοιμάσεις το μέλλον σου και θα διασφαλίσεις την επιχείρησή σου. Αφού αξιολογήσεις όλα τα παραπάνω μπορείς να προχωρήσεις στην υλοποίηση της ιδέας σου. Αρχικά θα πρέπει να συμβουλευθείς τους ειδικούς, καθώς μια λάθος επιλογή μπορεί να αποτελέσει την απαρχή πολύ σοβαρών προβλημάτων. Η επιλογή της κατάλληλης αλυσίδας franchise είναι ιδιαίτερα δύσκολη, αν αναλογιστεί κανείς ότι σήμερα δραστηριοποιούνται στη χώρα μας πάρα πολλές αλυσίδες. Επιπλέον, η μητρική εταιρεία δεν σου δίνει πάντα λύσεις για όλα σου τα θέματα, π.χ. για τη νομική μορφή της επιχείρησής σου. Mην ξεχνάς ότι θα πρέπει να αξιοποιήσεις το μέγιστο των ικανοτήτων σου, να διαθέτεις απεριόριστο χρόνο, να έχεις τα αναγκαία ίδια κεφάλαια για την υλοποίηση του σχεδίου σου και τη λειτουργία της επιχείρησης.

Η πλέον βασική ερώτηση που θα πρέπει να απαντήσεις είναι αν το αντικείμενο της υπό  διερεύνηση αλυσίδας σε ενδιαφέρει και σε ικανοποιεί, ώστε να μπορέσεις στη συνέχεια να διοικήσεις και να λειτουργήσεις το κατάστημά σου με εσωτερική παρακίνηση και ενδιαφέρον. Στη συνέχεια, θα πρέπει να δώσεις μια σειρά από τεκμηριωμένες και βασισμένες σε πραγματικά στοιχεία απαντήσεις:

Σχετικά με τον franchisor και το δίκτυο…

Τα οικονομικά στοιχεία του franchisor είναι θετικά; Παρουσιάζουν θετική τάση; Οι υποχρεώσεις του σε τι επίπεδο κυμαίνονται; Ποια είναι η νομική μορφή του; Έχει κατοχυρώσει το σήμα του; Υπάρχει οργανόγραμμα; Υπάρχει ή προβλέπεται θέση για Διευθυντές Ανάπτυξης/ Λειτουργίας; Τι υπευθυνότητες και τι εμπειρία διαθέτει; Ποιο το πλήθος του δικτύου; Πόσα καταστήματα είναι ιδιόκτητα; Ποια η γεωγραφική τους διασπορά; Ποια τα μελλοντικά πλάνα ανάπτυξης; Με ποιες ενέργειες υποστηρίζονται; Υπάρχει Marketing Plan;

Σχετικά με τα προϊόντα του δικτύου και το ανταγωνιστικό περιβάλλον…

Τα προϊόντα και/ ή οι υπηρεσίες που προσφέρει το δίκτυο είναι διαχρονικά; Χαρακτηρίζονται από στοιχεία διαφοροποίησης και ποια; Υπάρχει εποχικότητα και πόσο σημαντική είναι; Τα περιθώρια κέρδους διακυμαίνονται χρονικά και πώς; Χρειάζονται ειδικές άδειες, εγκαταστάσεις, κ.λπ. και ποιές; Ποια τα γενικά στοιχεία και οι τάσεις του κλάδου; Ποιοι είναι οι βασικοί και άμεσοι ανταγωνιστές; Πώς διαφοροποιείται το δίκτυο από αυτούς; Ποιά τα αντίστοιχα μερίδια αγοράς;

Σχετικά με το πακέτο franchise…

Διαθέτει η μητρική εταιρεία τεχνογνωσία; Πόσο αξιόλογη και σημαντική είναι; Πώς μεταφέρεται στον franchisee; Υπάρχουν Εγχειρίδια Λειτουργίας; Πόσο αναλυτικά είναι; Προσφέρεται προγραμματισμένη εκπαίδευση; Υπάρχει εκπαιδευτικό υλικό; Παρέχεται συνεχής υποστήριξη; Με ποιό τρόπο; Υπάρχουν αρχιτεκτονικά σχέδια; Είναι παραμετρικά; Παρέχεται υποστήριξη από συμβούλους franchise, διαφημιστικά, τεχνικά γραφεία, κ.λπ. Οι οικονομικοί όροι είναι αποδεκτοί; Η σύμβαση είναι αναλυτική και σαφής; Συμφωνεί με τον Κανονισμό Ανταγωνισμού της ΕΕ; Καθορίζονται όλα τα ειδικά θέματα όπως προστασία περιοχής, όροι ανανέωσης, λύσης, μεταβίβασης, κ.λπ. Υπάρχουν προβλεπόμενα οικονομικά στοιχεία της μονάδας franchise (Ισολογισμοί, Αποτελέσματα Εκμετάλλευσης, κ.λπ.) για τα επόμενα έτη; Τεκμηριώνονται οι σχετικές αναλύσεις; Υπάρχουν εναλλακτικά σενάρια;

 

 

------------σκόρπια μέσα

 

 

ΠΡΟΣΦΕΡΕΙΣ

ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ

#1 οικονομικές απολαβές

#2 ανεξαρτησία

#3 σεβασμό

#4 ικανοποίηση

#5 δημιουργικότητα

 

ΣΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ

#1 εργασία

#2 ευκαιρία να αναδείξουν τις ικανότητες τους

#3 ικανοποίηση των καταναλωτικών αναγκών των πελατών σου

#4 οικονομική ανάπτυξη της περιοχής σου

#5 κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής σου

 

Rule Νο 01

Οι Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις αποτελούν την πλειονότητα των επιχειρήσεων, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό.

Rule Νο 02

Στις μικρές επιχειρήσεις απασχολείται ο μεγαλύτερος αριθμός εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα σε όλη την Ευρώπη.

Rule Νο 03

Υπάρχουν προγράμματα επιδότησης και ενίσχυσης της νέας σου επιχείρησης.

Rule Νο 04

Ο ρόλος των μικρών επιχειρήσεων είναι σημαντικότατος για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.

Rule Νο 05

Τα ποσοστά των επιχειρήσεων franchised που κλείνουν είναι κατά πολύ μικρότερα από αυτά των «ανώνυμων» πρωτοβουλιών.

Rule Νο 06

Μια μικρή επιχείρηση σου προσδίδει ευελιξία και άμεση επαφή με τους πελάτες σου.

Rule Νο 07

Μια μικρή επιχείρηση, όσο μικρή και αν είναι, απαιτεί τα ρίσκα της και κυρίως χρόνο και δέσμευση.

Rule Νο 08

Το να διοικείς ένα ή εκατό ανθρώπους είναι το ίδιο δύσκολο.

Rule Νο 09

Η επιχείρησή σου πρέπει να έχει πάντα κέρδη μεγαλύτερα από τις ανάγκες σου, γιατί κάποτε έρχεται και η εφορία ή γιατί κάποτε οι πωλήσεις δεν πάνε όπως πριν.

Rule Νο 10

Οι εταιρείες που παραχωρούν προνόμιο franchise είναι πολλές, αυτές που κάνουν franchise business είναι πολύ λιγότερες.

Rule Νο 11

Ένα από τα μυστικά της επιτυχίας είναι η ποιότητα εξυπηρέτησης και των προϊόντων/ υπηρεσιών που διαθέτεις.

Rule Νο 12

Άσε τους πελάτες σου να διαφημίζουν οι ίδιοι την επιχείρησή σου. Αυτό το κάνουν μόνο όταν τους συνεπαίρνει η ποιότητα που τους προσφέρεις.

Rule Νο 13

Τα πλεονεκτήματά και τις διαφοροποιήσεις σου με τον ανταγωνισμό σου, μην αφήνεις να τα καταλάβουν μόνοι τους οι πελάτες σου. Τόνισε ‘τα. Γι αυτό το λόγο ο Θεός μας χάρισε την ικανότητα επικοινωνίας.

Rule Νο 14

Ένας άλλος λόγος που έχουμε την ικανότητα επικοινωνίας είναι για να λύνουμε και να προλαβαίνουμε τα προβλήματα με το προσωπικό και τους προμηθευτές μας. Όπως και με τους δικαιοπαρόχους μας.

Rule Νο 15

Προσωπικό, προμηθευτές και franchisor ανήκουν στο ίδιο στρατόπεδο. Είναι συνεργάτες μας και πάμε, όλοι μαζί, μπροστά. Εκτός να κάποιο από αυτούς αλλάξουν στρατόπεδο.

Rule Νο 16

Αν ανοίξεις μια δική σου επιχείρηση, έχεις έναν συνέταιρο. Την εφορία. Αν ανοίξεις μια επιχείρηση franchised, έχεις δυο συνέταιρους. Ο δεύτερος είναι ο franchisor.

Rule Νο 17

Να μελετάς τους ανταγωνιστές σου και να μαθαίνεις από τα δικά τους λάθη, και όχι από τα δικά σου, τα οποία δεν επιτρέπεται να κάνεις (αν κάποιος άλλος τα έχει ξανακάνει). Γι αυτό υπάρχει και το franchise.

Rule Νο 18

Μην επαναπαύεσαι ποτέ για να μην πιαστείς απροετοίμαστος ποτέ.

Rule Νο 19

Η μεγαλύτερη πηγή γνώση είναι οι ίδιοι οι πελάτες σου. Να τους ακούς προσεκτικά και να βελτιώνεσαι.

Rule Νο 20

Ο πελάτης του franchisor είσαι εσύ.

Rule Νο 21

Το 1904 είχαμε διαίσθηση. Το 2004 έχουμε business plans.

Rule Νο 22

Έξυπνος είναι αυτός που εκμεταλλεύεται τον χρόνο του, που δεν αφήνει τα πράγματα στην τύχη τους, που δεν διστάζει να κάνει αλλαγές όταν χρειάζεται.

Rule Νο 23

Αυτός που νομίζει ότι είναι πιο έξυπνος από τους άλλους, δεν είναι έξυπνος.

Rule Νο 24

Έξυπνος είναι και αυτός που συμβουλεύεται τους ειδικούς για πράγματα που δεν ξέρει.

Rule Νο 25

Δεν είναι έξυπνος αυτός που συμβουλεύεται μη – ειδικούς. Είναι εξαπατημένος.

Rule Νο 26

Η πλήρης ενημέρωση για όλα τα παραπάνω σε one stop shop είναι, για την Ελλάδα, από σπάνια μέχρι ανύπαρκτη.

Rule Νο 27

Break the Rules!

Η αναμφισβήτητη επιτυχία που έχει σημαντικός αριθμός επενδύσεων σε franchise διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα δημιουργεί το κίνητρο σε πολλούς πολλούς υποψήφιους επενδυτές να διερευνήσουν τις σχετικές προτάσεις. Η επιλογή είναι ιδιαίτερα δύσκολη αν αναλογιστεί κανείς ότι  ο υποψήφιος επενδυτής (franchisee) έχει να επιλέξει ανάμεσα σε 200 περίπου συστήματα που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Επιπλέον η επένδυση σε ένα σύστημα η οποία μπορεί να κυμαίνεται ενδεικτικά από 5 έως 200 εκατομύρια (σε ορισμένα συστήματα ακόμα περισσότερο) δεν αφήνει περιθώρια για γρήγορες αποφάσεις.

To πρώτο κριτήριο που θα πρέπει να πληρεί ένα σύστημα franchise είναι να ενδιαφέρει τον υποψήφιο επενδυτή το αντικείμενο της αλυσίδας. Το σημείο αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία σε σχέση με άλλες μορφές επενδύσεων γιατί στο franchising, στις περισσότερες περιπτώσεις, ο ίδιος ο επενδυτής πρέπει να συμμετέχει  στην καθημερινή διοίκηση και λειτουργία του καταστήματος του. Τα κυριώτερα σημεία που θα πρέπει να ελέγξει o υποψήφιος επενδυτής είναι:

 

Α.         Ο ΔΙΚAΙΟΠΑΡΟΧΟΣ (FRANCHISOR)

Η αξιοπιστία του franchisor (διακαιοπαρόχου) είναι ένα βασικό κριτήριο για την επιλογή του συστήματος franchise στο οποίο θα καταλήξει ο υπoψήφιος επενδυτής. Τα βασικά σημεία τα οποία θα πρέπει να διερευνηθούν είναι:

¨       Οικονομικά Στοιχεία. Αναμφισβήτητα ο franchisor θα πρέπει να είναι κερδοφόρα επιχείρηση και τα βασικά της οικονομικά στοιχεία (π.χ. ισολογισμός, αποτελέσματα χρήσης) να είναι σταθερά ανοδικά.

¨       Στελέχωση. Οσο και αν φαίνεται καταρχήν περίεργο μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, που επεκτείνονται με franchise, δεν έχουν την απαραίτητη οργάνωση που να διασφαλίζει την ανάπτυξη της αλυσίδας και την υποστήριξη του συγκεκριμένου καταστήματος που θα ανοίξει ο υποψήφιος επενδυτής. Ειδικά σημαντικές θέσεις στο οργανόγραμμα μιας επιχείρησης (franchisor) είναι: Διευθυντής Ανάπτυξης, Διευθυντής Μarketing. Διευθυντής Δικτύου. Υπεύθυνος εκπαίδευσης.

¨       Εμπειρία franchisor (δικαιοπαρόχου).

 

Β.         ΠΡΟΙΟΝΤΑ Ή/ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Πριν προχωρήσει στην επένδυση του ο υποψήφιος franchisee θα πρέπει να είναι απόλυτα πεπεισμένος ότι τα προιόντα ή υπηρεσίες που παρέχει ο franchisor έχουν τουλάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

¨       «Μοναδικότητα». Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά εκείνα τα οποία κάνουν μοναδικά τα προιόντα ή/και υπηρεσίες του franchisor για τους τελικούς καταναλωτές.

¨       Διάρκεια. Τα προιόντα ή/και υπηρεσίες που διαθέτει ο franchisor θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να αντέχουν στο «χρόνο» και να μην  στηρίζουν την επιτυχία τους σε φαινόμενα μόδας.

¨       Εποχικότητα. Η εποχικότητα έχει σημαντική επιρροή στη λειτουργία της επιχείρησης και πρέπει να αξιολογείται κατάλληλα.

¨       Σταθερότητα πειθωρίων κέρδους. Πολλά προιόντα ενώ δείχνουν να έχουν αρχικά σταθερότητα τιμών εντούτοις στην πράξη αντιμετωπίζουν σημαντικές διακυμάνσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι εκπτώσεις σε καταστήματα ρούχων όπου τα πραγματικά περιθώρια συμπιέζονται στις σχετικές περιόδους.

¨       Ειδικά θέματα. Ορισμένοι τύποι franchise μπορεί ενδεικτικά να απαιτούν π.χ ειδικές άδειες κυκλοφορίας προιόντων, ειδικά προσόντα χειρισμού εξοπλισμού

 

Γ.         ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ

Αποτελεί βασικό κριτήριο για την ανταγωνιστικότητα της αλυσίδας και κατ’ επέκταση της επένδυσης που γίνεται από τον υποψήφιο franchisee. Θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα πόσα καταστήματα έχει η αλυσίδα καθώς και την γεωγραφική τους διασπορά.

Επίσης παρουσίαση μελλοντικών σχεδίων του franchisor, για την ανάπτυξη του δικτύου και κυρίως των μεθόδων με τις οποίες θα τις πετύχει είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Οπωσδήποτε τα μελλοντικά σχέδια θα πρέπει να βρίσκονται σε αρμονία με τα πραγματικά στοιχεία ανάπτυξης της αλυσίδας.

 

Δ.         ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ & ΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ

Η θέση της αλυσίδας στην αγορά και κυρίως έναντι του ανταγωνισμού αποτελεί  βασικό κριτήριο επιλογής του συστήματος franchise.  Για το λόγο αυτό ο franchisor θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξει στον υποψήφιο επενδυτή την θέση που έχει η εταιρεία του στην αγορά. Για τον σκοπό αυτό το πλέον κατάλληλο εργαλείο είναι έρευνες αγοράς από ανεξάρτητους φορείς που αποδεικνύουν τα παραπάνω.

 

Ε.         ΠΑΚΕΤΟ FRANCHISE

Aπό την στιγμή που ο υποψήφιος επενδυτής έρθει σε επαφή με την εταιρεία που επεκτείνεται με franchise θα πρέπει να αξιολογήσει τα στοιχεία του λεγομένου «πακέτου» franchise. Τα βασικά αυτά στοιχεία αφορούν:

Διαφήμιση. Η προκαθορισμένη πολιτική διαφήμισης αποτελεί βασικό σημείο αξιολόγησης του συστήματος franchise. Τυπικά μια σωστά οργανωμένη αλυσίδα αναπτύσει τη διαφημιστική της καμπάνια σε τρία επίπεδα: Επίπεδο καταστήματος,  Περιοχής, Πανελλαδικά

Εγχειρίδιο διαδικασιών.Το εγχειρίδιο θα πρέπει να περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο είναι οργανωμένο το κατάστημα και πως εκτελούνται οι κύριες διαδικασίες του.

Αρχιτεκτονικά σχέδια.

"Σήματα" της αλυσίδας

Πρόγραμμα εκπαίδευσης. Θα πρέπει ο franchisor να διαθέτει συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο να απευθύνεται τόσο στους franchisees όσο και στο προσωπικό τους.

 

 

ΣΤ.       ΣΥΜΒΑΣΗ FRANCHISE

Η σύμβαση Franchise (σύμβαση δικαιόχρησης) αποτελεί το νομικό έγγραφο που έχει σαν στόχο να διασφαλίσει τα συμφέροντα τόσο του franchisor όσο και του υποψηφίου επενδυτή (franchisee). Eνδεικτικά σημεία που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή είναι:

¨       Προστασία περιοχής.

¨       Διάρκεια σύμβασης & μεταβίβασης.

¨       Πληρωμές σε franchisor. Οι κυριώτερες από αυτές είναι π.χ. Τέλη εισόδου (entrance fees), Πληρωμές δικαιωμάτων σαν ποσοστό επί του τζίρου (royalties), Πληρωμές για διαφήμιση & μαρκετινγ, Αλλες πληρωμές (π.χ. για ειδικές υπηρεσίες)

¨       Προμήθειες. Προσδιορίζονται οι όροι ανεφοδιασμού των καταστημάτων καθώς και ειδικές περιπτώσεις όπως είναι η έλλειψη δυνατότητας από την πλευρά του franchisor να εκπληρώσει τι παραγγελίες

¨       Στοιχεία Πακέτου franchise.

Σε καμιά περίπτωση ο υποψήφιος επενδυτής δεν θα πρέπει να υπογράψει μια σύμβαση την οποία δεν έχει κατανοήσει απόλυτα. Είναι προφανές ότι η συνεργασία με εξειδικευμένο δικηγόρο είναι απαραίτητη.

 

Ζ.         ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ & ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ

Εφόσον ο υποψήφιος επενδυτής καταλήξει ότι η συγκεκριμένη επένδυση είναι ενδιαφέρουσα τότε πρέπει να προχωρήσει στην οικονομική αξιολόγησή της. Στην προσπάθεια αυτή λογικά θα πρέπει να λάβει τουλάχιστον απολογιστικά στοιχεία από τον franchisor που θα τον βοηθήσουν στις εκτιμήσεις του. Κατ’ ελάχιστο η οικονομική αξιολόγηση θα πρέπει να καταλήγει στις εξής αναφορές:

¨       Λογαριασμός αποτελεσμάτων χρήσης με χρονικό ορίζοντα πενταετία.

¨       Συνοπτικοί ισολογισμοί με χρονικό ορίζοντα πενταετία.

¨       Αναφορά χρηματοροών με χρονικό ορίζοντα πενταετία. Στην αναφορά αυτή παρουσιάζονται οι εκτιμώμενες εισροές και εκροές της επιχείρησης και αποτελεί ίσως την καλύτερη εικόνα της πορείας της επένδυσης.

Είναι προφανές ότι και στην περίπτωση αυτή είναι θετικό να ζητείται η γνώμη ειδικών συμβούλων έτσι ώστε να βοηθήσουν στην όποια αξιολόγηση είναι αναγκαία και για να εκτιμήσουν εξειδικευμένα θέματα.

 

Η.         ΕΠΑΦΕΣ ΜΕ YΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥΣ FRANCHISEES

Εφόσον ο υποψήφιος επενδυτής θεωρεί ότι η επένδυση που εξετάζει είναι ενδιαφέρουσα θα πρέπει να έρθει σε επαφή με υφιστάμενους franchisees και να συζητήσει την εμπειρία τους.Η συγκεκριμένη τακτική είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική και δίνει πληροφορίες που εντέχνως μπορεί να έχει αποκρύψει ο franchisor.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Η επιλογή του κατάλληλου franchise είναι μια σύνθετη και ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία. Για τον λόγο αυτό και πρέπει να γίνεται προσεκτική αξιολόγηση. Μόνο προσεκτική και σε βάθος αξιολόγηση και όπου χρειάζεται υποστήριξη από ειδικούς θα πρέπει να οδηγεί σε τεκμηριωμένη και όχι ευκαιριακή απόφαση. Αλλωστε η επιλογή ενός franchise είναι επιλογή ζωής.