Τα βασικά σημεία που πρέπει να ελέγξει ο κάθε ενδιαφερόμενος franchisee όταν επιλέγει ένα σύστημα franchise, περιλαμβάνονται στον ενημερωτικό φάκελο, αλλά υπάρχουν και αρκετά ζητήματα προς διερεύνηση και περαιτέρω έρευνα.

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ – Franchise Concept Book

Ο ενημερωτικός φάκελος σας δίνει τις κατωτέρω πληροφορίες, σε μικρότερη ή μεγαλύτερη ανάλυση:

  • Γενικά στοιχεία για τη μητρική εταιρεία (franchisor), π.χ. νομική μορφή, έτη λειτουργίας, μετοχική διάρθρωση κ.λπ.
  • Επιχειρηματική εμπειρία, ικανότητες και γνώσεις της διοικητικής ομάδας του franchisor.
  • Στοιχεία για την έως τώρα επιχειρηματική δραστηριότητα του franchisor, π.χ. εξάπλωση της αλυσίδας, μέγεθος δικτύου, οικονομικά μεγέθη, ισολογισμοί, αποτελέσματα εκμετάλλευσης κ.λπ.
  • Περιγραφή του συστήματος franchise, π.χ. concept, παρουσίαση προϊόντων/υπηρεσιών, ανταγωνισμός, πορεία κλάδου, τάσεις, προοπτικές, στατιστικά κ.λπ.
  • Απαιτούμενο αρχικό ύψος επένδυσης και λεπτομερή ανάλυση αυτής.
  • Άλλες οικονομικές υποχρεώσεις προς τον franchisor, π.χ. royalties, entry fees κ.λπ.
  • Υποστήριξη κατά την διαμόρφωση της μονάδας franchise, π.χ. αρχιτεκτονικά σχέδια, υπόδειξη συνεργείων, επίβλεψη κατασκευής κ.λπ.
  • Υποστήριξη στην διαχείριση της μονάδας franchise, π.χ. φοροτεχνικές, νομικές συμβουλές, εκπαίδευση κ.λπ.
  • Διάφοροι περιορισμοί στην επιχειρηματική δραστηριότητα του franchisee.
  • Απαιτούμενη προσωπική συμμετοχή του franchisee.
  • Όροι λύσης και ανανέωσης της σύμβασης δικαιόχρησης.
  • Πλήθος υφιστάμενων μονάδων franchise και στοιχεία για την πορεία τους, καθώς και στοιχεία επικοινωνίας με υφιστάμενους franchisees.
  • Στόχοι και πλάνο ανάπτυξης.
  • Στόχοι και πλάνο επικοινωνίας και διαφήμισης.
  • Περιορισμοί από τον franchisor στην επιλογή και έγκριση γεωγραφικών περιοχών και θέσεων των μονάδων franchise.

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ FRANCHISOR

Οφείλετε να συγκεντρώσετε και να ρωτήσετε τα κατωτέρω:

  • Λεπτομερή οικονομικά στοιχεία και ιστορικό του franchisor.
  • Έτος έναρξης της ανάπτυξης με franchising.
  • Λεπτομερή οικονομικά στοιχεία που αφορούν την/τις πιλοτική/ές μονάδα/ες.
  • Τρέχων πλήθος μονάδων franchise.
  • Άδεια να συζητήσετε με τυχαία επιλεγμένους franchisees.
  • Την κύρια πηγή κερδών του franchisor.
  • Στοιχεία διαφοροποίησης και προστιθέμενη αξία των προϊόντων και των υπηρεσιών.
  • Διαχρονικότητα και εποχικότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών.
  • Είδος και επίπεδο υποστήριξης από τον franchisor.
  • Λεπτομερές εκπαιδευτικό πρόγραμμα και τυχόν επιπρόσθετο κόστος.
  • Άλλα στοιχεία κόστους για την έναρξη και τη λειτουργία της μονάδας franchise, εκτός από αυτά που αναφέρει ο ενημερωτικός φάκελος.
  • Λεπτομερή ανάλυση όλων των λειτουργικών εξόδων.
  • Όροι αποκλειστικότητας γεωγραφικής περιοχής.
  • Πρόγραμμα και κόστος συμμετοχής στη διαφήμιση.
  • Όροι και υποχρεώσεις για αγορά προϊόντων από τον franchisor ή άλλους προμηθευτές που υποδεικνύει.
  • Στοχοποίηση της απόδοσης της μονάδας franchise και σχετικοί περιορισμοί.
  • Υπόδειγμα σύμβασης.

 

ΣΥΜΒΑΣΗ ΔΙΚΑΙΟΧΡΗΣΗΣ

Θα πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Περιγραφή του πακέτου franchise.
  • Υποχρεώσεις του franchisor και του franchisee.
  • Δικαιώματα πώλησης ή μεταφοράς ιδιοκτησίας του franchise.
  • Γεωγραφικές περιοχές όπου απευθύνεστε.
  • Φύση και έκταση των υποχρεώσεών σας απέναντι στον franchisor, π.χ. προμήθεια εμπορευμάτων και υπηρεσιών, οικονομικές υποχρεώσεις, κ.λπ.
  • Ρήτρες αποκλειστικότητας (π.χ. προμήθεια προϊόντων)
  • Περιγραφή της εκπαίδευσης και της υποστήριξης που παρέχει ο franchisor.
  • Περιγραφή των κληρονομικών δικαιωμάτων σας.
  • Όρους ανανέωσης και λύσης της σύμβασης.

 

ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΣΟΧΗΣ

  • Θα πρέπει να είστε επιφυλακτικοί, όταν ο franchisor:
  • Υπόσχεται τεράστια κέρδη και ταυτόχρονα απαιτεί μικρή επένδυση.
  • Δεν είναι σε θέση να δώσει στατιστικά στοιχεία πωλήσεων και κερδών.
  • Υπόσχεται «εύκολες πωλήσεις».
  • Επιμένει να «αγοράσετε σήμερα γιατί αύριο θα κοστίζει περισσότερο».
  • Χρησιμοποιεί όνομα παρόμοιο με αυτό πολύ γνωστής επιχείρησης.
  • Δεν παρέχει ικανοποιητικά στοιχεία για το πλάνο ανάπτυξής και την οικονομική κατάστασή του.
  • Αγνοεί τον ανταγωνισμό.
  • Η σύμβαση δεν είναι λεπτομερής.
  • Είναι αόριστος όσον αφορά την εκπαίδευση και τη γενικότερη υποστήριξη.
  • Έχει αδύναμο πλάνο επικοινωνίας και διαφήμισης.
  • Είναι αόριστος όσον αφορά τις οικονομικές υποχρεώσεις του franchisee.
  • Επιδιώκει η συνάντηση να γίνει σε ξενοδοχείο.
  • Προσπαθεί να σας αποτρέψει την πρόσβαση σε υφιστάμενους franchisees.
LET'S TALK FRANCHISE