panos officeΦτάνοντας στο τέλος του 2015 και μετά από 6 χρόνια συνεχόμενης κρίσης τα πράγματα στον τομέα της επιχειρηματικότητας μάλλον φαίνονται σιγά - σιγά να ξεκαθαρίζουν. Και όταν λέμε να ξεκαθαρίζουν εννοούμε πως στο παιχνίδι του τζίρου και της κερδοφορίας θα μείνουν συγκεκριμένοι και λιγοστοί «παίχτες». « Παίχτες» που έχουν αντιληφθεί ότι η αγορά απαιτεί οργάνωση, μεθοδολογία, εμπειρία, καινοτόμα προϊόντα και άριστη σχέση τιμής - ποιότητας. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά είναι απόλυτα αναγκαίο να τα καταλάβουν όλοι (ενεργοί ή μελλοντικά ενεργοί επιχειρηματίες).

Σε αυτό το παιχνίδι στρατηγικής και τακτικής διαδραματίζει βασικό ρόλο ο κλάδος του franchising. Με εμπειρία τουλάχιστον 25 ετών και με επιχειρήσεις αρκετά έμπειρες στο χώρο του «επιχειρείν» το franchising έχει να επιδείξει αξιοσημείωτες επιτυχίες, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Τι είναι όμως αυτό που το κάνει ιδιαίτερα πετυχημένο και στρέφει ολοένα και περισσότερους καταναλωτές και επιχειρηματίες σε αυτό;

Η απάντηση είναι τόσο απλή όσο η κατανόηση της έννοιας του όρου. Franchising λοιπόν σημαίνει η μεταφορά της επιτυχημένης τεχνογνωσίας ενός επιχειρηματία (δικαιοπάροχος) σε κάποιον άλλο (δικαιοδόχος), με σκοπό της επέκταση της φήμης και του ονόματος του δικαιοπάροχου. Σε συνδυασμό με την επέκταση ο δικαιοδόχος απολαμβάνει τις περισσότερες φορές γρήγορα κέρδη και αποφεύγει το ρίσκο μιας τυφλής επένδυσης σε νερά που για τον ίδιο είναι άγνωστα και αχαρτογράφητα.

Το πρώτο πράγμα που απολαμβάνει ένας δικαιοδόχος είναι η φήμη του ονόματος που αγοράζει. Πληρώνοντας για αντίτιμο τα λεγόμενα entry fees αγοράζει την φήμη, την τεχνογνωσία, αλλά και την συνεχή υποστήριξη του δικαιοπαρόχου. Τα entry fees θα πρέπει πάντα να είναι πολύ προσεκτικά αποτυπωμένα και θα πρέπει να ανταποκρίνονται στις υπηρεσίες στις οποίες αντιστοιχούν. Μικρά entry fees μπορεί να υπονοούν κακό σχεδιασμό στο σύστημα ενώ αντίθετα μεγάλα entry fees μπορεί να μην είναι εξίσου ανταποδοτικά. Έτσι ο υποψήφιος δικαιοδόχος θα πρέπει πολύ προσεκτικά να «ζυγίσει» τα τέλη που θα πληρώσει με τις υπηρεσίες που θα λάβει. Ένα σύστημα το οποίο έχει σχεδιαστεί με μηδενικά τέλη εισόδου ίσως κρύβει κάποια παγίδα. Και όταν λέμε παγίδα εννοούμε ότι ανέκαθεν ο κάθε οργανωμένος δικαιοπάροχος έχει ξοδέψει αρκετά χρήματα και χρόνο για να καταγράψει και να οργανώσει την σωστή λειτουργία του συστήματός του. Όλα αυτά σίγουρα δεν μπορεί να προσφέρονται δωρεάν, ούτε να χαρίζονται. Άλλωστε αυτή είναι και η διαφορά του franchising με οποιαδήποτε άλλη μορφή επιχειρηματικότητας.

Το franchising λοιπόν στην εποχή της κρίσης μπορεί να παίζει καθοριστικό ρόλο στον τομέα του «επιχειρείν» κερδίζοντας ολοένα και περισσότερους φίλους. Η επιλογή βεβαίως του σωστού franchise είναι μια τελείως διαφορετική ιστορία. Έτσι κάποιος υποψήφιος επιχειρηματίας που δεν έχει εμπειρία στο franchise δεν μπορεί να επιλέξει ορθά και πλήρως κατανοητά το σύστημα που του ταιριάζει. Πρέπει να ξοδέψει ατελείωτες ώρες να ψάχνει, να συγκρίνει να ερωτάει και εν τέλει να διαπραγματεύεται για να καταλήξει στο τέλος σε μια θολή εικόνα για το τι του ταιριάζει και τι τον συμφέρει.

Εδώ λοιπόν έρχεται ο ρόλος των συμβούλων. Οι σύμβουλοι έχοντας μεγάλη εμπειρία στον χώρο μπορούν πολύ εύκολα να ενημερώσουν, να κατατοπίσουν και να φέρουν πιο κοντά τον επιχειρηματία στο franchising. Άνθρωποι που παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις και που ο ρόλος τους δεν είναι μόνο να ενημερώσουν, αλλά και να δείξουν τον πιο ταιριαστό για τον υποψήφιο επιχειρηματία, δρόμο. Ο ρόλος τους έχει πολλαπλή σημασία καθώς είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ του δικαιοδόχου και του δικαιοπάροχου. Επίσης είναι αυτοί που μέσα από την εμπειρία τους θα φιλτράρουν τον υποψήφιο επιχειρηματία για να τον προωθήσουν η όχι στο δικαιοπάροχο.

Επιλέγοντας έναν σύμβουλο το μόνο σίγουρο είναι ότι κερδίζει κάποιος πολύτιμο χρόνο και χρήμα. Χρόνο γιατί λαμβάνει άμεσα τις πληροφορίες που χρειάζεται και χρήμα γιατί σίγουρα μπορεί να αποφύγει παγίδες που μόνος του δεν θα ήταν σε θέση να αντιληφθεί.

Εν κατακλείδι τα γεγονότα δείχνουν πως το franchising αποτελεί την πιο σίγουρη πρόταση στο χώρο των επιχειρήσεων πάντα όμως με την καθοδήγηση των κατάλληλων ανθρώπων που έχουν την εμπειρία να ενημερώσουν έγκυρα και αξιόπιστα. Το franchising απέδειξε τα 6 αυτά χρόνια της κρίσης ότι αντέχει, απέδειξε ότι μπορεί να παραμείνει πρωταγωνιστής και τα επόμενα χρόνια.


Πάνος Μπαρμπόπουλος

MSc in Retail Management

Γενικός Διευθυντής FBS - Franchise Business Services, Κρήτη

Ο Παναγιώτης Μπαρμπόπουλος είναι απο τα Χανιά της Κρήτης. Σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και έκανε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Surrey της Αγγλίας στον τομέα του Λιανικού Εμπορίου. (MSc in Retail management). Δούλεψε στον τραπεζικό κλάδο για μερικούς μήνες στα πλαίσια της πρακτικής άσκησης και κατόπιν ασχολήθηκε με τον κλάδο του λιανικού εμπορίου στον τομέα της ένδυσης όπου διαθέτει μαγαζί με ανδρικά, γυναικεία και παιδικά ενδύματα στο κέντρο των Χανίων.

Το ενδιαφέρον του για το franchise υπήρχε από τα φοιτητικά του χρόνια καθώς ενημερωνόταν διαρκώς για τις εξελίξεις στον κλάδο ενώ παρακολουθούσε τις εκθέσεις όποτε ήταν δυνατόν. Στα τέλη του 2012 ξεκίνησε τη συνεργασία του με την WiZION GROUP, αναλαμβάνοντας την αντιπροσώπευση της FBS - Franchise Business Services στην Κρήτη, μετουσιώνοντας το όραμα του για μια πιο ενεργό συμμετοχή στα δρώμενα του ελληνικού franchising και της επιχειρηματικότητας. Έχει διατελέσει χρόνια μέλος του Δ.Σ. του Εμπορικού συλλόγου Χανίων όπου συνεχίζει να προσφέρει τις υπηρεσίες του έως σήμερα από την θέση του Γεν. Γραμματέα.

LET'S TALK FRANCHISE