to franchise or not to franchise

Ας φανταστούμε την αγορά σαν την αγαπημένη μας θάλασσα! Και τα δύο είναι απέραντα, πολύμορφα, παράλληλα υπέροχα με άπειρες δυνατότητες και προορισμούς. Συχνά σκεφτόμαστε να είχαμε την οικονομική δυνατότητα να αφήσουμε το πλοίο της γραμμής* και με ένα δικό μας σκάφος** να ταξιδέψουμε σε γνώριμους, αλλά και σε νέους δικής μας επιλογής προορισμούς.

Πολλοί από εμάς δεν γνωρίζουμε και ίσως δεν μας ενδιαφέρουν ποιές είναι οι προετοιμασίες, οι διαδικασίες, οι γνώσεις, οι σπουδές, οι άδειες που διαθέτουν όσοι φροντίζουν να μας μεταφέρουν από το λιμάνι στον αγαπημένο μας προορισμό.

Όσοι διαθέσουν τα απαραίτητα κεφάλαια και επιλέξουν να επενδύσουν σε μία τέτοια ιδέα, αρχικά θα καλεστούν να αποφασίσουν ανάμεσα στον δικό τους σχεδιασμό και υλοποίηση του ταξιδιού*** (αρχίζοντας από λευκό χαρτί) και σε έναν skipper****.

 Άραγε ποιά είναι τα θετικά και ποιά τα αρνητικά και στις δύο περιπτώσεις;

Είναι σίγουρο ότι το πάθος μας, το κεφάλαιο που θα επενδύσουμε και ο χρόνος που θα αφιερώσουμε θα φέρουν καλύτερο αποτέλεσμα από μία ομάδα εξειδικευμένων επαγγελματιών;

Η απάντηση είναι διαφορετική για τον καθένα ή την καθεμία από εμάς και καλό θα ήταν να απαντηθεί από τον ίδιο τον επενδυτή.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι πριν αποφασίσουμε, χρήσιμο θα ήταν να ενημερωθούμε για τις διαδικασίες, τα στάδια, τις γνώσεις και τους επιστημονικούς τομείς που περιλαμβάνει μία τέτοια προσπάθεια. Αμέσως μετά να αναρωτηθούμε εάν κατέχουμε τις συγκεκριμένες γνώσεις.

Το επόμενο βήμα εξαρτάται από την απάντησή μας. Εάν διαθέτουμε όλες τις απαραίτητες δεξιότητές, διαθέτουμε και τον απαραίτητο χρόνο να τις εξασκήσουμε; Εάν δεν έχουμε τις κατάλληλες γνώσεις και εμπειρία πρέπει να αποφασίσουμε εάν θα τις μισθώσουμε ή εάν θεωρούμε ότι δεν είναι απαραίτητες και προϋπόθεση για την επιτυχία του εγχειρήματός μας.

Μία αγαπημένη και ουσιαστική φράση είναι ότι «το αποτέλεσμα μετράει». Δυστυχώς το αποτέλεσμα δείχνει ότι ένα σημαντικό ποσοστό των νέων επιχειρηματικών προσπαθειών αποτυγχάνουν στα πρώτα 2 έτη. Η παρατήρηση και μόνο των καταστημάτων της γειτονιάς μας, τα οποία διαδέχονται το ένα μετά το άλλο από 18 έως 24 μήνες, αποτελεί την γυμνή αλήθεια που λίγοι επιλέγουν να συλλογιστούν. Αρκετές είναι και οι φορές που οι επιχειρηματίες επιμένουν να συνεχίσουν στη λάθος πορεία. Η επιλογή του να συντηρούν μία μη κερδοφόρα επιχείρηση μπορεί να οφείλεται σε άπειρους λόγους.

Αρχικά θεωρείται λανθασμένα ότι βρίσκονται σε παρατεταμένη περίοδο από το αρχικά σχεδιασμένο «νεκρό σημείο» (brake even point), δηλαδή το αναμενόμενο χρονικό σημείο όπου τα έσοδα της επιχείρησης θα καλύπτουν τα έξοδα της. Αργότερα, κυριαρχεί η σκέψη ότι ας συνεχίσουν αφού λατρεύουν αυτό που κάνουν ή δεν έχουν τι άλλο να κάνουν. Άλλοι λόγοι είναι ότι ίσως φοβούνται την αποδοκιμασία από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον ή «συστεγάζουν» και άλλα μέλη της οικογένειάς τους στην επιχείρηση και νιώθουν ευθύνη για το παρών τους ή ακόμα ότι χρειάζονται για φορολογικούς λόγους την εταιρεία κ.λπ.

Στις παραπάνω περιπτώσεις το τέλος της προσπάθειας συνήθως έρχεται μόνο όταν «αναλαμβάνουν δράση» οι κυρώσεις από τρίτους που δεν εξοφλούνται, όπως υπηρεσίες του δημοσίου, εκμισθωτές, προμηθευτές κ.λπ.

Με βάση τις παραπάνω σκέψεις, η επιλογή του επιχειρείν μέσω franchise αποτελεί έναν ικανό σύμμαχο που διασφαλίζει την οργανωμένη, συγκροτημένη και συντονισμένη προσπάθεια μας, ουσιαστικά μισθώνοντας έμμεσα το σύνολο των υπηρεσιών και της εμπειρίας που χρειαζόμαστε για να ταξιδέψουμε...

Με αυτόν τον τρόπο και έχοντας πλέον τα κατάλληλα εργαλεία θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε, να αναπτύξουμε τις δεξιότητές μας και να υλοποιήσουμε τα όνειρά μας για μία δική μας επιτυχημένη επιχείρηση, η οποία δεν θα σκοντάψει σε κανέναν ύφαλο. Αφού θα έχουν ήδη φροντίσει πριν από εμάς και για εμάς την χαρτογράφηση και την εξάλειψη όλων των κακοτοπιών ή των «παιδικών αρρωστιών», εξειδικευμένοι συνεργάτες της μητρικής εταιρείας.

Μαρία Γκότση, M.A., M.Ed.

Κοινωνιολόγος - Founder & CEO των Crazy Feat

*υπάλληλος

**εταιρεία

***δική μας νεοσύστατη εταιρεία

****franchise