Την άνοιξη του 2011 αναμένεται να ανοίξει τις πόρτες του το πρώτο εκπτωτικό χωριό στην Ελλάδα στα πρότυπα αντίστοιχων χώρων που υπάρχουν σε Ευρώπη και κυρίως στις ΗΠΑ.

Η οικονομική κρίση και η γραφειοκρατία "φρέναραν" την πρόοδο υλοποίησής του, ωστόσο πλέον φαίνεται ότι το πρώτο εκπτωτικό "χωριό" της McArthurGlen στην Ελλάδα βρίσκεται στην τελική φάση. Από τις αρχές του 2010 που είχε αρχικά προγραμματισθεί να ξεκινήσει τη λειτουργία του, το outlet της βρετανικής πολυεθνικής υπολογίζεται ότι θα ανοίξει τις πύλες του το δεύτερο τρίμηνο του 2011.

Το νέο εμπορικό κέντρο στα Σπάτα, στο Κτήμα Καμπά, διαφοροποιείται σε σχέση με τα «συμβατικά» εμπορικά κέντρα σε δύο πράγματα. Το πρώτο αφορά την αρχιτεκτονική προσέγγιση καθώς το εκπτωτικό χωριό δεν αναπτύσσεται σε ύψος αλλά απλώνεται σε μια έκταση άνω των 20 στρεμμάτων σε ισόγεια και διώροφα καταστήματα και το δεύτερο σχετίζεται με τα προϊόντα, τα οποία προέρχονται από το στοκ επώνυμων εταιρειών. Συνολικά περισσότερα από 125 καταστήματα (από 50 έως 430 τ.μ.) διαφορετικών εταιρειών, τέσσερα εστιατόρια, πέντε καφετέριες και χώρος στάθμευσης για 2.000 αυτοκίνητα θα απαρτίζουν το ΜcΑrthurGlen Designer Οutlet Αthens, όπως θα ονομάζεται το χωριό, με συνολικό προβλεπόμενο τζίρο της τάξης των 100 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, όπως είχε δηλώσει το 2006 σε ξένα πρακτορεία ο Claude Hargreave, development manager της McArthurGlen το βασικό πλεονέκτημα του κέντρου είναι ότι θα έχει ως target group τους τέσσερις εκατομμύρια Αθηναίους, ενώ η θέση του είναι κομβική εξαιτίας της γειτνίασής του με την Αττική Οδό.

Το ύψος της επένδυσης υπολογίζεται, σύμφωνα με εκπροσώπους της εταιρείας, να φθάσει τα 100 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περίπου 1.000 θέσεις εργασίας. Μόνο το οικόπεδο αγοράστηκε από την εταιρεία Ελλάκτωρ αντί 13,4 εκατ. ευρώ.  Στο project συμμετέχει και η Bluehouse Capital, επενδυτική εταιρεία με αντικείμενο την ανάπτυξη και εκμετάλλευση ακινήτων και έργων υποδομής στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Παράλληλα, δίπλα στο εκπτωτικό χωριό, ο βραχίονας ακινήτων του ομίλου Ελλάκτωρ, Reds κατασκευάζει εμπορικό κέντρο, του οποίου η πρώτη φάση έχει ολοκληρωθεί, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του είναι προμισθωμένο, μεταξύ άλλων από την αλυσίδα σουπερμάρκετ Carrefour Μαρινόπουλος, τον όμιλο καταστημάτων παιχνιδιών Jumbo, όπως και καταστήματα ηλεκτρικών - ηλεκτρονικών ειδών.

Η παρούσα αρνητική για το εμπόριο συγκυρία δεν φαίνεται να ανησυχεί τους επενδυτές και τη διοίκηση της εταιρείας, οι οποίοι θεωρούν ότι τα εκπτωτικά καταστήματα ή αλλιώς outlets αντέχουν σε συνθήκες κρίσης διότι κατά κύριο λόγο προσφέρουν στους καταναλωτές επώνυμα προϊόντα προηγούμενης σεζόν σε χαμηλότερες τιμές. «Τα outlets υψηλών προδιαγραφών και δη τα εκπτωτικά χωριά επωφελούνται από την οικονομική κρίση και αντιδρούν θετικά γιατί οι καταναλωτές θέλουν να αγοράσουν τις αγαπημένες τους μάρκες σε χαμηλές τιμές» αναφέρει ο κ. Γ. Κασσιμάτης, γενικός διευθυντής της ΜcΑrthurGlen Ηellas.

 

Τα outlets στην Ελλάδα

Ο συνολικός ετήσιος τζίρος των outlets στην Ελλάδα αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ και δεν αφήνει ασυγκίνητους τους επιχειρηματίες που θέλουν να πάρουν ένα μερίδιο αγοράς από αυτόν τον κλάδο με τις σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης. Σύμφωνα με τον κ. Κασσιμάτη, «αν το εκπτωτικό χωριό στο Κτήμα Καμπά έχει αποδοχή από τους έλληνες καταναλωτές, θα ανοίξει ο δρόμος και για άλλα εκπτωτικά χωριά στην ελληνική αγορά». Η ίδια η ΜcΑrthurGlen, όπως αναφέρει ο γενικός διευθυντής της στην Ελλάδα, ενδιαφέρεται για τη δημιουργία και άλλων εκπτωτικών χωριών στην ελληνική αγορά, η οποία, όπως υποστηρίζει, «αντέχει την ύπαρξη άλλων 3-4 outlets αυτών των προδιαγραφών».

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 υπήρξε έξαρση από στοκατζίδικα στην Ελλάδα, τα οποία βρίσκονταν σε διάφορες περιοχές της Αθήνας, όπως Νέα Ιωνία και Καλλιθέα, με επίκεντρο την οδό Ελευθερίου Βενιζέλου στη Νέα Σμύρνη. Πριν από 11 χρόνια το Factory Οutlet στην οδό Πειραιώς άλλαξε τα δεδομένα των εκπτωτικών καταστημάτων στη χώρα μας, όπου σήμερα λειτουργούν περίπου 10 μεγάλα outlets. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, «τα νέου τύπου εκπτωτικά κέντρα θα αποτελέσουν ανταγωνιστές των εμπορικών κέντρων και πρόκειται να οδηγήσουν σε λουκέτο τα μικρά μεμονωμένα στοκατζίδικα αλλά και τα περιφερειακά εμπορικά καταστήματα» .

Σύμφωνα με έρευνα του διεθνούς οίκου ακινήτων Colliers International, στην Πολωνία τα εκπτωτικά "χωριά" κατά τη διάρκεια της κρίσης ενίσχυσαν κατά 20% τις πωλήσεις τους σε σχέση με ένα έτος πριν.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως καταγράφεται σε σχετικές εκθέσεις, τα εκπτωτικά χωριά αποτελούν Νο 1 προορισμό για τα χαμηλά εισοδήματα, γεγονός που αποτελεί την κινητήρια βάση των επενδύσεων που σχεδιάζει πλην της βρετανικής McArthurGlen η ισπανική εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων Neinver.

Μάλιστα παρά την ύφεση, η επισκεψιμότητα στα outlet centers είτε παραμένει σταθερή είτε, όπως έχει συμβεί σε πολυάριθμες χώρες, έχει αυξηθεί.

 

ΜcΑrthurGlen

Η ΜcΑrthurGlen είναι πολυεθνική επιχείρηση ανάπτυξης και διαχείρισης εμπορικών εκπτωτικών κέντρων στην Ευρώπη, με 19 εκπτωτικά χωριά στη Βρετανία, στη Γαλλία, στην Αυστρία, στη Γερμανία, στην Ολλανδία, στο Λουξεμβούργο και στην Ιταλία, τα οποία φιλοξενούν 750 επώνυμες εταιρείες και 2.000 καταστήματα σε 500.000 τ.μ. εμπορικών χώρων. Το εκπτωτικό χωριό στην Ελλάδα θα είναι το 20ό της εταιρείας. Κάθε χρόνο υπολογίζεται ότι τα κέντρα της εταιρείας στην Ευρώπη επισκέπτονται περί τα 75 εκατομμύρια καταναλωτές. Αυτή την εποχή η ΜcΑrthurGlen συνεχίζει την ανάπτυξη εκπτωτικών κέντρων στην Ευρώπη, τα οποία συνολικά καλύπτουν έκταση 100.000 τ.μ. και τα οποία υπολογίζεται να είναι έτοιμα τη διετία 2011-2012.

LET'S TALK FRANCHISE