αγορά καφέ Ελλάδα

Μια από τις αγαπημένες συνήθειες στην Ελλάδα είναι ο καφές. Μας ταιριάζει στην κουλτούρα μας, στο κλίμα αλλά είναι και η πρώτη επιλογή για κάθε στιγμή. Ακόμη και τα χρόνια της κρίσης, ο καφές παρέμενε μια “διασκέδαση” που δεν σταμάτησε. Είναι η πιο “φτηνή πολυτέλεια” που οι περισσότεροι αγαπούν και δεν σταμάτησαν να απολαμβάνουν. Και οι εταιρείες δεν σταμάτησαν να επενδύουν στον κλάδο του καφέ διευρύνοντας την παρουσία τους, ενώ νέοι παίκτες έκαναν την εμφάνιση τους στην αγορά, με τον ανταγωνισμό να εντείνεται συνεχώς.

Οι Έλληνες πάντα αγαπούσαν τον καφέ. Από τον ελληνικό, που ταυτίστηκε με την παράδοση και την κουλτούρα τους, τον φραπέ που έγινε αγαπημένη συνήθεια στη σύγχρονη ιστορία τους μέχρι τον εσπρέσο και τον καπουτσίνο που τα τελευταία χρόνια κυριάρχησαν στην αγορά.

Ο καφές είναι το πρώτο σε κατανάλωση ρόφηµα στον δυτικό κόσµο µετά το νερό µεταξύ όλων των -αλκοολούχων και µη- ποτών!

Και η εγχώρια αγορά λοιπόν, χρόνο με τον χρόνο έχει να επιδείξει μία σημαντική άνοδο ως προς την ποσότητα που καταναλώνεται αλλά και μία σπουδαία βελτίωση όσον αφορά ποιότητα του καφέ που φτάνει στον τελικό καταναλωτή.

Κάποια στοιχεία αναλυτικά που επιβεβαιώνουν τα παραπάνω:

Το 2018 στην Ελλάδα καταναλώθηκαν 40.000 τόνοι καφέ. Αυτό μεταφράζεται σε 5 δισεκατομμύρια κούπες με αντιστοιχία 510 κουπών ανά άτομο.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Καφέ, η χώρα μας βρίσκεται στην 17η θέση στον κόσμο στην κατά κεφαλήν κατανάλωση με 5,4 κιλά το χρόνο. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Φινλανδία με 12 κιλά!

Αναφορικά με το μέσο κόστος μιας κούπας καπουτσίνο σε καφέ, η Ελλάδα φιγουράρει στην 16η θέση με 3,49 δολάρια ενώ η πιο ακριβή μέση τιμή είναι στην Δανία με 5,20 δολάρια.

Τα έσοδα του κράτους από τον καφέ το 2017 ανήλθαν στα 90,4 εκατομμύρια ευρώ κι ένα χρόνο αργότερα στα 122,7 εκατομμύρια.

Οι Έλληνες απολαμβάνουν το 40% του καφέ εκτός σπιτιού (αξία κατανάλωσης 3 δισ.) και το 60% εντός (αξία κατανάλωσης 400 εκατ.).

Όσο αφορά στις προτιμήσεις, σύμφωνα με την Ελληνική Ένωση Καφέ, στην κορυφή εξακολουθεί ακόμα και σήμερα να βρίσκεται ο καφές σε μπρίκι (ελληνικός) με 32%. Στο 30% είναι ο στιγμιαίος (φραπέ – νες) που όμως «απειλείται» από τον espresso (28%). Ο καφές φίλτρου συμπληρώνει την στατιστική με 10%.

Η επικράτηση του 3ου κύματος καφέ

Τα τελευταία χρόνια στον κλάδο του καφέ κυριαρχεί το third wave. Στο τρίτο κύμα ουσιαστικά η διαχείριση του καφέ γίνεται από εξειδικευμένους barista.

Η πρώτη ύλη (ωμός κόκκος) εισάγεται απευθείας από τις φάρμες παραγωγής και ο καφές πλέον φτάνει στο φλιτζάνι φρεσκοκαβουρδισμένος και όχι εισαγόμενος.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του τρίτου κύματος καφέ είναι ότι οι καταναλωτές επιλέγουν κυρίως μικρά, ανεξάρτητα καφέ που μπορούν να τους ενημερώσουν με ακρίβεια πώς και πού καλλιεργήθηκαν τα φυτά του καφέ, ποιος έψησε τους κόκκους και πότε.

Επίσης, ο καφές είναι ακριβώς αλεσμένος για να ταιριάζει με τη μέθοδο εκχύλισης που αναδεικνύει τις καλύτερες ιδιότητες του κάθε κόκκου.

Η εβδομαδιαία δαπάνη για καφέ μπορεί να φτάσει και τα 21 ευρώ. Κατά μέσο όρο ωστόσο οι Έλληνες ξοδεύουν από 5 έως 10 ευρώ την εβδομάδα.

Διαβάστε περισσότερα για τις αλυσίδες καφέ στην Ελλάδα και για τη μάχη της κάψουλας στο thetotalbusiness.com