franchise lessons after lockdown

Η νέα κρίση του Coronavirus 2020 θα πρέπει να αντιμετωπισθεί χωρίς πανικό, αλλά με σύνεση και ψυχραιμία και κυρίως με διορατικότητα. Οι επιχειρήσεις οφείλουν τόσο να αντιληφθούν τις βραχυπρόθεσμες αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, όσο και να προβλέψουν τις μεσο/μακροπρόθεσμες αλλαγές και να ετοιμασθούν για τις αναγκαίες προσαρμογές.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα προσαρμογής σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, αφορά στην Hyundai, η οποία - όταν το 2008 σχεδόν όλες οι μεγάλες αμερικανικές εταιρείες αυτοκινήτων μείωσαν τις τιμές τους, με ελάχιστη επίδραση στις πωλήσεις τους - λάνσαρε μια επιθετική στρατηγική που άγγιζε τους καταναλωτές εκεί ακριβώς που «πονούσαν», δεσμευόμενη ότι θα αγοράσει πίσω τα αυτοκίνητα που θα αγόραζαν οι πελάτες της, αν την επόμενη χρονιά μειωνόταν το εισόδημά τους και κατάφερε έτσι διπλασιασμό των πωλήσεών της.

Ήδη, στην Ελλάδα σημειώνουμε αρκετές επιτυχημένες κινήσεις, που αντιμετωπίζουν τη νέα  κρίση με δημιουργικότητα, όπως οι ενέργειες eat safe, βάση των οποίων, αντί οι επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε αναστολή δραστηριοτήτων, αναβαθμίζουν και επικοινωνούν ότι τα θέματα ασφάλειας είναι για αυτές πρωταρχικής σημασίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα εταιρεία ηλεκτρονικών παραγγελιών και παράδοσης στο σπίτι, η οποία κατά τις τελευταίες εβδομάδες έχει εκτοξεύσει τον τζίρο της.

Όπως αναφέρει, ο Martin Lindstrom, συγγραφέας και σύμβουλος επιχειρήσεων: «Η ισορροπία του καταναλωτή έχει διαταραχθεί και όλοι - λιγότερο ή περισσότερο - νοιώθουν μοναξιά, φόβο, αβεβαιότητα, ανασφάλεια ή οτιδήποτε άλλο. Ο εντοπισμός αυτών των ανισορροπιών μάς οδηγεί στο να ανακαλύψουμε αυτό που αποκαλώ "μικρά δεδομένα" - φαινομενικά ασήμαντες παρατηρήσεις για τη ζωή των ανθρώπων - τα οποία, με τη σειρά τους, δημιουργούν το θεμέλιο για νέα προϊόντα και υπηρεσίες».

Η παγκόσμια στρατηγική για την αντιμετώπιση του Κορωναϊού εστιάζεται στην επιβράδυνση της εξάπλωσής του μέσω της κοινωνικής αποστασιοποίησης, ώστε ο αριθμός των ασθενών να μην οδηγήσει σε κατάρρευση το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, όπως ήδη αυτή τη στιγμή οδηγείται η Ιταλία. Ο στόχος είναι να διατηρηθεί η πανδημία σε χαμηλά επίπεδα, μέχρι να αναπτύξει η ανθρωπότητα την αναγκαία ανοσία ή μέχρι να βρεθεί ένα αποτελεσματικό εμβόλιο.

Έτσι λοιπόν, ζούμε αναγκαστικά σε αυτοαπομόνωση και με έλλειψη ανθρώπινης επαφής, με τις πιθανότητες να εισέλθουμε όχι μόνο σε μία παγκόσμια ύφεση, αλλά σε μία παγκόσμια κατάθλιψη να είναι υψηλές. Σύμφωνα με το Lindstrom, διανύουμε μια φάση εκτός ισορροπίας, η οποία δημιουργεί τον καταλύτη για αλλαγές και για νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις.

Για να σταματήσουμε την εξάπλωση του Κορωναϊού, θα πρέπει να αλλάξουμε ριζικά σχεδόν τα πάντα, πως εργαζόμαστε, γυμναζόμαστε, συναναστρεφόμαστε, αγοράζουμε, διαχειριζόμαστε την υγεία μας, εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας, φροντίζουμε τα μέλη της οικογένειάς μας κ.ο.κ.

Όλοι θέλουμε να επανέλθει γρήγορα η κανονικότητα. Αλλά αυτό που οι περισσότεροι από εμάς δεν θέλουμε να καταλάβουμε είναι ότι η κατάσταση δεν θα επιστρέψει στο φυσιολογικό μετά από λίγες εβδομάδες ή ακόμη και μετά από λίγους μήνες και μερικές πτυχές της ζωής μας θα αλλάξουν για πάντα.

Το βασικό ερώτημα είναι πόσο θα διαρκέσει η περίοδος του after lockdown και τι αναμένεται να ακολουθήσει σε μέτρα και σε συχνότητα…

Σχεδιάστε από τώρα τις κινήσεις σας όταν θα περάσει η κρίση, μην περιμένετε ότι οι πελάτες σας θα επιστρέψουν όπως πριν, αλλά αντίθετα θα πρέπει να τους αφυπνίσετε ώστε να παραμείνετε η πρώτη τους επιλογή αφού τελειώσει η κρίση. Μη ξεχνάτε ότι σε κάθε κρίση, αλλάζουμε τις συμπεριφορές μας και υιοθετούμε νέες συνήθειες και αν η κρίση διαρκέσει μεγάλο διάστημα, τότε οι συμπεριφορές αυτές γίνονται μόνιμες. Αυτό ακριβώς αναμένουμε, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την σοβαρότητα, όσο και την διάρκεια της υφιστάμενης κρίσης. Οφείλετε, λοιπόν, αφενός να διατηρήσετε επαφή μαζί τους και αφετέρου να αναπροσαρμόσετε το concept σας στις μετά Κρίσης καταναλωτικές συμπεριφορές.

Ορισμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες μπορεί να εξαφανιστούν για πάντα και να τις αντικαταστήσουν άλλες, όπως και πολλές επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν της κρίσης. Όσο περισσότερο θα ακολουθούμε τις νέες συνήθειες (π.χ. ηλεκτρονικές παραγγελίες, γυμναστική στο σπίτι, βόλτες με ποδήλατο, netfilx αντί κινηματογράφου) τόσο περισσότερο αυξάνονται οι πιθανότητες να τις συνηθίσουμε και να εγκαταλείψουμε τις παλιές μας και τότε οι προσφορές και οι εκπτώσεις μπορεί να μην είναι αρκετές για να προσελκύσουν τους πελάτες σας πίσω στις παλιές συνήθειες τους.

Οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες niches αγορές κατά τη διάρκεια και μετά την κρίση του 2008 ήταν οι λεγόμενες “sin industries” (ποτά, σοκολάτες, ηλεκτρονικά τσιγάρα, τυχερά παιχνίδια).

Κάθε νέα πρόκληση σηματοδοτεί και νέες ευκαιρίες. Τώρα είναι η πλέον κατάλληλη στιγμή για brainstorming – για έναν εμπνευσμένο καταιγισμό ιδεών σχετικά με τις ευκαιρίες που έρχονται στο προσκήνιο.