Ένα από τα συνηθέστερα ερωτήματα που τίθονται στις συνομιλίες με υποψηφίους δικαιοδόχους είναι : «Γιατί να συνεργαστώ με το συγκεκριμένο δίκτυο Franchising»;

Είναι εύλογο το ερώτημα και υπάρχουν δεκάδες λόγοι που μπορεί να επικαλεστεί ένας σύμβουλος ή ο υπεύθυνος ανάπτυξης μιας αλυσίδας, προκειμένου να προσπαθήσει να πείσει το συνομιλητή του.

Θα μιλήσει για τη διαφοροποίηση του concept, για την εκπαίδευση που παρέχεται και για την υποστήριξη που προσφέρει σε όλα τα επίπεδα η αλυσίδα. Θα μιλήσει επίσης και θα αναλύσει τις ενέργειες Marketing και το διαφημιστικό πλάνο που διενεργείται για την προβολή της αλυσίδας.

Εννοείται ότι πρέπει όλα αυτά να τα αξιολογήσουμε και να τα πιστοποιήσουμε πριν πάρουμε την απόφαση να συνεργαστούμε με το συγκεκριμένο δίκτυο.

Νομίζω όμως ότι είναι εξίσου σημαντικό να ασχοληθούμε λίγο και να ψάξουμε τους ανθρώπους με τους οποίους θα συνεργαστούμε. Θα πρέπει να ταιριάζουμε στη φιλοσοφία, θα πρέπει να τους πιστέψουμε, θα πρέπει να τους εκτιμούμε θα πρέπει να νιώσουμε ότι μπορούν πράγματι να κάνουν τη δουλειά…

Πριν όμως δούμε τους υπόλοιπους θα πρέπει να κάνουμε μια ειλικρινή ενδοσκόπηση για να ξεκαθαρίσουμε ότι δε θα δημιουργήσουμε εμείς οι ίδιοι προβλήματα στη συνεργασία και κατόπιν οφείλουμε να …μελετήσουμε τους ανθρώπους οι οποίοι θα παίρνουν τις αποφάσεις για την επιχείρησή μας.

Ο εαυτός μου. Είμαι σπουδαίος …

Νιώθουμε δυνατοί και παντογνώστες και θεωρούμε ότι τα γνωρίζουμε όλα. Απλά (!) «χρειαζόμαστε μόνο το όνομα και όσο για τη δουλειά την ξέρουμε καλύτερα από το Franchisor». Δυστυχώς όμως το franchising δεν έχει καμία απολύτως σχέση με … τη δεξίωση όπου βρίσκονται διάφορα εδέσματα απλωμένα και στολισμένα ώστε να πάρεις εύκολα ότι σου αρέσει και να πληρώσει κάποιος άλλος.

Στο franchising το πακέτο το παίρνεις ολόκληρο είτε σου αρέσει είτε όχι, είτε συμφωνείς είτε διαφωνείς, είσαι αναγκασμένος να ακολουθείς τις υποδείξεις του Franchisor. Ακόμα κι αν προέρχεσαι από το συγκεκριμένο κλάδο και θεωρητικά γνωρίζεις τη δουλειά, είσαι υποχρεωμένος να ακολουθήσεις απολύτως το σύστημα του Franchisor. Πρέπει να αποδεχθούμε μέσα μας ότι πρόκειται για προσχώρηση κι αν αυτό δε μας αρέσει καλύτερα να πορευτούμε μονάχοι και να ξεχάσουμε το franchising.

Ο Πρόεδρος One man show

Θυμάμαι μια παλιά ελληνική ταινία στην οποία ο Θανάσης Βέγγος ήταν ιδιοκτήτης ενός ξενοδοχείου και απουσία προσωπικού, άλλαζε καπέλα και εξυπηρετούσε σε όλες τις θέσεις. Κάπως έτσι διάφορα δίκτυα προσπαθούν να αναπτυχθούν χωρίς να στηρίζονται σε στελέχη και υποδομές. Πράγματι ένας άνθρωπος μπορεί να είναι χαρισματικός και να κάνει σπουδαία πράγματα. Δυστυχώς όμως ακόμα και γι αυτόν το σπουδαίο άνθρωπο ο καλός Θεούλης παραχώρησε μόνο 24 ώρες και συγκεκριμένες αντοχές. Έτσι λοιπόν μάλλον θα πρέπει να αγχωθεί κανείς όταν βλέπει μια …άδικη κατάρα προσωποποιημένη να παλεύει με το χρόνο και τα θεριά άσχετα από τις καλές του προθέσεις. Επίσης δεν έχει νόημα να παρακαλάς να τον έχει ο Θεός καλά και να μην πάθει τίποτα ώστε να σωθεί η δουλειά σου.

3. Ο επικίνδυνος Πρόεδρος

Ιδιαίτερα σε μικρά δίκτυα (10 έως 30 σημεία) ή ακόμα και στα μεγαλύτερα θα πρέπει να ζητήσουμε μια ολιγόλεπτη συνάντηση με τον πρόεδρο της Franchisor εταιρίας και να μην αρκεστούμε μόνο στον υπεύθυνο ανάπτυξης. Εκεί θα πρέπει να προσπαθήσουμε να διακρίνουμε : τον απρόσιτο, τον ψεύτη, τον αδιάφορο, τον ματαιόδοξο, τον «λίγο» και άλλους τύπους που είναι επικίνδυνοι για την επένδυσή μας και την επιχείρησή μας. Εφόσον σ’ αυτή τη μικρή μας συνάντηση, διαγνώσουμε χαρακτηριστικά σαν αυτά που περιγράφουμε πιο πάνω, φρόνιμο είναι να εξαφανιστούμε μακριά απ’ αυτό το δίκτυο πριν να είναι πολύ αργά.

 

La familia

Στην Ελλάδα είναι παράδοση να δημιουργούνται οικογενειακές επιχειρήσεις. Αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκη κακό. Το αντίθετο μάλιστα. Πολλές φορές λόγω του γεγονότος ότι υπάρχει ταύτιση, κοινό όραμα, κοινό συμφέρον και εμπιστοσύνη πραγματοποιούντα θαύματα στις οικογενειακές επιχειρήσεις. Υπάρχουν άλλωστε πολλά λαμπρά παραδείγματα οικογενειακών επιχειρήσεων που έγιναν κολοσσοί. Θα πρέπει όμως να ελέγξουμε, να διαγνώσουμε και φυσικά να αποφύγουμε τις οικογενειακές επιχειρήσεις που μέλη της οικογένειας καταλαμβάνουν θέσεις στη διοίκηση χωρίς αξιοκρατικά κριτήρια. Θα πρέπει να δούμε τη διάδοχο κατάσταση και αν νιώσουμε ότι άξια μπορεί να συνεχίσει την καλή πορεία της αλυσίδας, ας ησυχάσουμε. Διαφορετικά αν δούμε ότι απλά «το παιδί του μπαμπά» θα πάρει την αλυσίδα σαν δώρο για τα γενέθλιά του, καλύτερα ας μη θέσουμε εαυτόν μέσα στο…γιορτινό πακέτο.

 

Τα στελέχη                                                                                         

Είναι απαραίτητο να ζητήσουμε να δούμε ένα οργανόγραμμα. Ύστερα θα πρέπει να δούμε ότι αυτές οι θέσεις όντως καλύπτονται από ανθρώπους και όχι από φαντάσματα ή από ταμπέλες «προσεχώς». Εννοείται ότι θα πρέπει να γνωρίσουμε τον άνθρωπο που θα μας εκπαιδεύει, τους ανθρώπους της υποστήριξης που θα έχουμε για πολλά χρόνια συχνή επαφή και τριβή. Θα πρέπει να γνωρίσουμε τον υπεύθυνο Μάρκετινγκ για να δούμε αν έχει ιδέες κι αν γυαλίζει το μάτι του. Τέλος θα πρέπει να γνωρίσουμε τον υπεύθυνο προμηθειών ο οποίος θα παλεύει να μειώσει το κόστος αγοράς της επιχείρησής μας. Θα πρέπει να δούμε, να νιώσουμε ότι μπορεί να υπάρξει επικοινωνία. Θα πρέπει να νιώσουμε ότι αυτή η ομάδα αποτελείται από δυναμικούς ανθρώπους που πραγματικά ενδιαφέρονται για τους Δικαιοδόχους της αλυσίδας και παλεύουν πραγματικά να αναπτύσσεται η αλυσίδα μέσα από την ανάπτυξη και την ευημερία των Franchisee.

Οι Franchisees

Παραποιώντας μια παλιά παροιμία θα έλεγα: «Δείξε μου τους Franchisees σου να σου πω ποιος είσαι». Πολύ συχνά παρατηρούμε ότι σ’ ένα δίκτυο οι Franchisees έχουν ομοιότητες σε σχέση με κάποιο άλλο. Μπορεί να είναι μίζεροι, γκρινιάρηδες αισιόδοξοι κ.λ.π. Αυτό έχει να κάνει με το Franchisor. Αναλόγως ποιος είναι, πως τους εκπαιδεύει, πως τους υποστηρίζει, πως επικοινωνεί μαζί τους, διαμορφώνει κουλτούρα. ¨΄Όπως και να ‘χει οι άνθρωποι αυτοί έκαναν το βήμα, πήραν την απόφαση, πριν από ‘μας. Δεν υπάρχει καλύτερη ευκαιρία απ’ αυτή, για να μάθουμε την αλήθεια και να προστατευτούμε. Είναι λοιπόν απαραίτητο να μιλήσουμε μαζί τους πριν υπογράψουμε και να προσπαθήσουμε να επιβεβαιώσουμε όσα μας υποσχέθηκε ο υπεύθυνος ανάπτυξης και τα άλλα στελέχη της αλυσίδας που μας ενδιαφέρει.

 

Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι ακόμα και στις δύσκολες και αντίξοες συνθήκες ο άνθρωπος και μία καλή ομάδα μπορεί να αντεπεξέλθει και να δημιουργήσει ευκαιρίες ενώ αντίθετα μια κακή ομάδα ή ένας ανίκανος άνθρωπος μπορεί να καταστρέψει τα πάντα ακόμα και σε ιδανικές συνθήκες.

Δημήτρης Μήτος

Θέλω να ενημερωθώ αναλυτικά