Παρ’ όλο που η κατάσταση στην αγορά δεν διανύει τα καλύτερά της, με πολλές αλυσίδες και μεγάλες επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα, με πάρα πολλά καταστήματα να έχουν κλείσει και πολλά άλλα να αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης, ο κλάδος του franchising, όχι μόνο, αντιστέκεται σθεναρά στην υφιστάμενη κρίση, αλλά έχει εισέλθει σε μια νέα εξαιρετικά αισιόδοξη εποχή, και αντιμετωπίζει μια μοναδική ευκαιρία να υπερδιπλασιάσει την διείσδυσή του στη χώρα μας.
ΟΙ ΕΝΘΑΡΡΥΝΤΙΚΕΣ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ
Εντός του 2010, μια σειρά από γεγονότα αποδεικνύουν το ευοίωνο μέλλον του franchising και ενισχύουν την άποψή μας ότι ο κλάδος ξεκίνησε να διανύει μια νέα περίοδο υγιούς και ταχείας ανάπτυξης.
- Εμφανίσθηκαν αρκετές νέες αλυσίδες, δηλ. αρκετές επιχειρήσεις υιοθέτησαν στην στρατηγική του franchising, είτε νέες νομικές μορφές, είτε εταιρείες με δεκαετή και πλέον ιστορία.
- Πάρα πολλές υφιστάμενες αλυσίδες αναδιοργανώθηκαν σε επίπεδο εσωτερικών υποδομών και διαδικασιών, ώστε να συμπιέσουν τα έξοδά τους και να προσφέρουν καλύτερη εξυπηρέτηση στους δικαιοδόχους τους.
- Αρκετές αλυσίδες αναδιαμόρφωσαν το ίδιο το εμπορικό concept τους, ώστε να ικανοποιεί τις νέες συνθήκες της αγοράς.
- Αρκετές αλυσίδες αναδιαμόρφωσαν την στρατηγική franchising, και από μηδενική σκέψη προτείνουν πλέον διαφορετικό σύστημα.
- Η πλειοψηφία των σοβαρών αλυσίδων εστιάζει στην υποστήριξη και στην ουσιαστική ενδυνάμωση των δικαιοδόχων τους.
- Οι αξιόλογες προτάσεις franchise που υπάρχουν σήμερα στην αγορά είναι αρκετές, εκ των οποίων κάποιες είναι εξαιρετικές και μεταξύ αυτών υπάρχουν αρκετές νέες.
- Οι αλυσίδες franchise που αντιμετωπίζουν προβλήματα, πάντα τα είχαν, απλά τα «κάλυπταν» μέσω τραπεζικών ενισχύσεων. Απλά, τώρα αποκαλύφθηκαν τα πραγματικά τους προβλήματα και αν μη τι άλλο, καλύτερα, καθώς η μακροχρόνια επιβίωσή τους ομοίαζε με ένα «καλωδιωμένο» ασθενή, όπου σε αυτή την περίπτωση ο ασθενής ήταν οι προμηθευτές και οι δικαιοδόχοι, καθώς οι επιχειρηματίες ζούσαν πλουσιοπάροχα με δανεικά και χρωστούμενα. Μακάρι, όσες αλυσίδες αυτής της κατηγορίας υπάρχουν ακόμη να εξαφανισθούν γρήγορα από τον επιχειρηματικό χάρτη, καθώς μόνο ζημιά επέφεραν σε όλους.
- Το ποσοστό των καταστημάτων franchise και των μητρικών εταιρειών που έβαλαν λουκέτο είναι απειροελάχιστο στο σύνολο των εταιρειών που διέκοψαν τη λειτουργία τους.
- Οι ενδιαφερόμενοι για το franchising είναι πλέον πολλοί περισσότεροι από τα προηγούμενα έτη, διπλάσιοι σε σχέση με την περίοδο πριν την αρχή της κρίσης και ίσως φτάσουμε τα επίπεδα της μεγάλης χρηματιστηριακής ευφορίας.
Η ΑΛΛΑΓΗ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ
Το πλέον σοβαρό στοιχείο που συνηγορεί στην απαρχή της νέας εποχής για το franchising αφορά στην αλλαγή της επιχειρηματικής νοοτροπίας τόσο των δικαιοπαρόχων, όσο και των ενδιαφερομένων νέων επιχειρηματιών.
Οι δικαιοπάροχοι έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο σκέψης τους και δίνουν βάρος σε σωστές και με μακροπρόθεσμη προοπτική συνεργασίες. Έχουν μειώσει τα entry fees σε απόλυτο νούμερο, ή έχουν προσθέσει επιπλέον υπηρεσίες, ουσιαστικές και αναγκαίες, στο αρχικό «πακέτο» συνεργασίας. Έχουν προσπαθήσει μέσω έντονων διαπραγματεύσεων με τους προμηθευτές τους να μειώσουν τόσο τα λειτουργικά έξοδα των δικαιοδόχων τους, όσο και το κόστος της αρχικής επένδυσης. Έχουν αναδιοργανώσει τα τμήματα υποστήριξης και σε πολλές περιπτώσεις, οι ίδιοι οι επιχειρηματίες ηγούνται του τμήματος ανάπτυξης, διασφαλίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ποιότητα εξυπηρέτησης των δικαιοδόχων τους και αποδεικνύοντας την δέσμευσή τους στον θεσμό.
Οι νέοι δικαιοδόχοι, από την άλλη πλευρά, είναι πολύ περισσότεροι, αλλά και ανήκουν σε νέα target groups, καθώς ο ενδιαφερόμενος franchisee του 2010 είναι ένας υφιστάμενος υπάλληλος που νιώθει εγκλωβισμένος σε μηδενικές αυξήσεις και σε σοβαρή μείωση του πραγματικού του εισοδήματος, ή και ένας άνεργος, πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος, που αναζητά στο franchising τόσο την διοχέτευση της δημιουργικότητάς του και των ικανοτήτων του, όσο και την κάλυψη της πραγματικής του ανάγκης για ένα ικανοποιητικό εισόδημα. Επιπλέον, δεν υπάρχει, πλέον, σοβαρός άνθρωπος, ο οποίος θα αποφασίσει να ανοίξει το δικό του αυτόνομο κατάστημα, χωρίς την ομπρέλα προστασίας μιας σοβαρής αλυσίδας franchise, καθώς οι συνθήκες της αγοράς είναι εξαιρετικά επικίνδυνες για μοναχικούς καβαλάρηδες.
ΤΟ ΑΜΕΣΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ 2011
Καθώς δεν αναμένουμε εξωτερικά γεγονότα που θα υποβαθμίσουν την ελληνική αγορά, η συντριπτική πλειοψηφία των υφιστάμενων και των ενδιαφερόμενων επιχειρηματιών, καθώς και του καταναλωτικού κοινού έχει πλέον κατασταλάξει στον τρόπο που αντιμετωπίζει τη νέα κατάσταση και η περίοδος αδράνειας που συναντήσαμε - κυρίως το 2009 - έχει περάσει. Ο καθένας μας οφείλει να κινηθεί, να επενδύσει, να δοκιμάσει, να επιχειρήσει και φυσικά να ρισκάρει, διαφορετικά δεν υπάρχει οδός προσωπικής διαφυγής από τη δυσμενή θέση που μας έφεραν! Ήδη, όπως προαναφέραμε, και νέες αλυσίδες έχουν εμφανισθεί και το ενδιαφέρον της αγοράς έχει αυξηθεί ιδιαίτερα. Από την άλλη, ο ίδιος ο κλάδος δεν κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια και παρατηρούμε μια έντονη κινητικότητα και εξαίρετες πρωτοβουλίες από τους επαγγελματίες και φορείς της αγοράς με στόχο να ενδυναμώσουν τον κλάδο και να προσφέρουν καλύτερη εξυπηρέτηση.
Η είσοδος του 2011 θα βρει την Ελλάδα να χτυπά σε ρυθμούς franchising, δίνοντας ώθηση και αναγνώριση στον θεσμό – καταλύτη για την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας!
from the editors of FRANCHISE BUSINESS.
Proudly developed by aDa.gr in Greece.