αλήθειες franchise

Πραγματικά, όλο και περισσότεροι διερευνούν το franchise με στόχο να αυξήσουν τα εισοδήματά τους, είτε μέσω αυτο-απασχόλησης, είτε επενδυτικά, εν μέσω μιας ασταθούς αν όχι προβληματικής αγοράς. Σας παρουσιάζουμε τις δέκα μεγάλες αλήθειες που πρέπει να ξέρετε για να κάνετε το σωστό βήμα προς την επιτυχία.

Διαθέτοντας άνω των 30 ετών εμπειρία στον κλάδο των συμβούλων επιχειρήσεων και με πλήρη εξειδίκευση στο franchise, έχουμε βιώσει περιόδους τόσο ύφεσης, όσο και μεγάλης ανάπτυξης, κλάδους που αναπτύχθηκαν ταχέως και στη συνέχεια εξανεμίστηκαν (βλ. video clubs, αναγομώσεις μελανιών) ή περιορίστηκαν (βλ. ντόνατς, κουλούρια, παγωμένο γιαούρτι, μικροεπισκευές αυτοκινήτων, 3rd wave coffee), ακολουθώντας τους νόμους του business. Η πορεία κλάδων και επιχειρήσεων είναι λίγο πολύ προδιαγεγραμμένη, αρκεί κάποιος να αναλύσει το μέγεθος της αγοράς και τις καταναλωτικές συνήθειες στην χώρα μας, τις τάσεις και τις εξελίξεις στη δυτική κοινωνία, όπως και τα καινοτομικά χαρακτηριστικά, τις υποδομές και τη persona του franchisor.

Αποτελεί γεγονός ότι το franchise γενικά υπερέχει έναντι των αυτόνομων επιχειρήσεων, δηλαδή:

  • Σίγουρα θα βγάλεις πολύ περισσότερα χρήματα και παράλληλα θα καταξιωθείς αν δημιουργήσεις το δικό σου δίκτυο franchise από το να έχεις 2 και 3 και περισσότερα εταιρικά καταστήματα. - εκτός αν είσαι ο Amancio Ortega!

  • Σίγουρα οι πιθανότητες επιτυχίας σου εκτοξεύονται αν ξεκινήσεις ένα franchise κατάστημα από το να δημιουργήσεις από την αρχή ένα δικό σου concept καταστήματος.

Η ανά χείρας ανάλυση αφορά εσένα που σκέφτεσαι να ξεκινήσεις ένα κατάστημα, για τους δικούς σου λόγους, είτε αυτόνομο, είτε franchise, αλλά κυρίως μέσω franchise, καθώς σίγουρα είμαστε προκατειλημμένοι υπέρ του franchise. - και όχι αδικαιολόγητα!

Γιατί, πως και πόσο έχει αυξηθεί η ζήτηση για franchise

Σύμφωνα με το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE, το μόνιμο μηχανισμό παρακολούθησης και ανάλυσης του franchising στην Ελλάδα, υπό την αιγίδα του FRANCHISE BUSINESS, και με τη συνδρομή του Franchise.GR, η ζήτηση για franchise έχει αυξηθεί κατά 21,88% σε σχέση με πέρσι, με αύξηση των νέων ενδιαφερομένων κατά 19,17%.

Πλέον, αυτοί που αναζητούν μια επιχειρηματική ευκαιρία στο franchise:

  • Χαρακτηρίζονται από γενικό ενδιαφέρον, με αύξηση κατά 22,2% σε σχέση με πέρσι, δηλ. δεν ενδιαφέρονται για συγκεκριμένο brand

  • Διαθέτουν πολύ λιγότερα χρήματα προς επένδυση, με αύξηση του ενδιαφέροντος για προτάσεις χαμηλής επένδυσης κατά 99,62%

  • Εμπιστεύονται γνωστά ονόματα, με αύξηση του ενδιαφέροντος για επώνυμες - γνωστές αλυσίδες κατά 58,85%

  • Αναζητούν επιχειρηματικές ευκαιρίες, με αύξηση του ενδιαφέροντος για νέες προτάσεις κατά 22,7%

Το συμπέρασμα που ανακύπτει είναι αυτονόητο. Οι ενδιαφερόμενοι διαθέτουν λιγότερα χρήματα, επειδή δεν θέλουν να ρισκάρουν μεγάλα ποσά ή όντως δεν διαθέτουν περισσότερα, και αναζητούν ασφάλεια και ευκαιρίες. Αναζητούν, δε, μια νέα επιχειρηματική επιλογή, ως διέξοδο επαγγελματικής αποκατάστασης. Με την αύξηση του πληθωρισμού που έχει απογειώσει το κόστος ζωής, θα πρέπει να αυξήσουν τα εισοδήματά τους και το franchise αποτελεί για πολλούς τη μοναδική λύση.

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο1

Μέσω ενός καταστήματος franchise μπορείς να βγάλεις πολλά λεφτά, με προϋπόθεση τη σωστή επιλογή franchisor και καταστήματος, και κυρίως με πολύ προσωπική εργασία και δέσμευση στο νέο εγχείρημά σου!

Τι έχει αλλάξει στην αγορά

Το ερώτημα δεν είναι τι έχει αλλάξει στην αγορά, αλλά το τι δεν έχει αλλάξει:

  • Το κόστος ζωής έχει αυξηθεί και η κατανάλωση έχει περιορισθεί.

  • Οι πρώτες ύλες έχουν αυξηθεί και τα μεικτά περιθώρια έχουν συμπιεσθεί.

  • Τα λειτουργικά έξοδα έχουν αυξηθεί και η κερδοφορία έχει συμπιεσθεί.

  • Κάθε τόσο έχουμε μια τύπου κρίση ή γεγονός που οδηγεί σε ύφεση.

  • Ο πλανήτης είναι διασυνδεδεμένος και κάθε γεγονός έχει παγκόσμιο αντίκτυπο.

  • Το διαδίκτυο σε όλες τις μορφές του από τα eshops, apps κ.ά μέχρι τα social media και τις αναμενόμενες ai εφαρμογές, έχουν δημιουργήσει ένα πολυκάναλο και σύνθετο πλαίσιο marketing και πωλήσεων.

  • Οι επιχειρήσεις, δηλ. και οι αλυσίδες franchise, οφείλουν να ανανεώνονται και να εναρμονίζονται με τις εξελίξεις προκειμένου να παραμένουν ανταγωνιστικές.

  • Τα καταστήματα λιανικής ανταγωνίζονται με τα eshops.

  • Ο κλάδος του καφέ έχει κορεσθεί.

  • Η μικρή εστίαση έχει να παρουσιάσει λίγες περιπτώσεις καλά οργανωμένων εταιρειών, με τον άξονα στρατηγικής προϊόντων να διαμορφώνεται από το «παρασκευή στο κατάστημα» - «τροφοδοσία από τρίτους» - «παραγωγή σε εγκαταστάσεις μητρικής».

  • Ο ανταγωνισμός στα Σ/Μ αυξάνεται συνέχεια.

  • Οι υπηρεσίες πλέον εξαιρέσεων, δεν προσφέρουν αξιοσημείωτη κερδοφορία.

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο2

Αυτή τη περίοδο δεν υπάρχει κλάδος που «τρέχει», ούτε «απόλυτο» brand. Η τελική επιλογή σου θα πρέπει να γίνει μελετημένα.

Franchise ή αυτόνομη επιχείρηση;

Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή του franchise υπερέχει τα μέγιστα σε σχέση με το αυτόνομο κατάστημα, επειδή η μητρική εταιρεία:

  • Σου βρίσκει σωστό κατάστημα σε θέση, κατάσταση, ενοίκιο

  • Σε εφοδιάζει με αρχική / συνεχή εκπαίδευση, γνωστό όνομα (όχι πάντα), μελετημένη εταιρική ταυτότητα / αρχιτεκτονικά

  • Σου προτείνει (επιβάλλει) προμηθευτές εξοπλισμού, πρώτων υλών

  • Ανανεώνει τη προϊοντική γκάμα και το ίδιο το concept

  • Είναι κοντά σου, σε διαφημίζει (λιγότερο ή περισσότερο), σε υποστηρίζει

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο3

Μέσω franchise διαμορφώνεις γρήγορα το κατάστημά σου και ξεκινάς γρήγορα να δουλεύεις, χωρίς να χρειάζεται να ασχολείσαι με έρευνα για προμηθευτές, διαφημίσεις, social media, εκπαιδεύσεις κ.λπ.

Είναι το franchise κατάλληλο για όλους;

Ως νέος επιχειρηματίας επιλέγεις ένα franchise concept για να ξεκινήσεις μια νέα επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία λόγω της τεχνογνωσίας και της υποστήριξης της μητρικής εταιρείας χαρακτηρίζεται από χαμηλό ρίσκο αποτυχίας και μικρή αβεβαιότητα αναφορικά με το μέλλον της.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να συνειδητοποιήσεις ότι για να επιτύχεις τους στόχους ανάπτυξης και κερδοφορίας που σου θέτει ή και σου υπόσχεται ο δικαιοπάροχος, απαιτείται η δική σου προσωπική εμπλοκή, χρόνος και κόπος.

Οι περιπτώσεις των συστημάτων δικαιόχρησης που δεν απαιτούν προσωπική εργασία και αντιμετωπίζονται περισσότερο ως επένδυση και λιγότερο ως επιχείρηση είναι σπάνιες. Επίσης είναι πολύ δύσκολο να βρεις ικανό στέλεχος – υπεύθυνο καταστήματος ή και προσωπικό που θα μπορέσει να αναλάβει με υπευθυνότητα και αποδοτικότητα τις συνολικές ευθύνες και διεργασίες λειτουργίας του καταστήματός σου. Ακόμα και στην περίπτωση που θα έχεις κάποιο δικό σου ικανό άτομο, το ίδιο το σύστημα δικαιόχρησης τον «αποβάλλει», καθώς τα καταστήματα δικαιόχρησης σχεδιάζονται συνήθως κατά τέτοιο τρόπο ώστε να αποφέρουν ικανές μηνιαίες αμοιβές και ταχείες αποδόσεις με τον επιχειρηματία να έχει παράλληλα και τις αρμοδιότητες του υπεύθυνου καταστήματος.

Ορισμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς σου διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην επιτυχημένη πορεία της επιχείρησής σου, καθώς από την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητάς σου ανακύπτουν συγκεκριμένες απαιτήσεις τις οποίες οφείλεις να γνωρίζει πριν ξεκινήσεις κάθε προσπάθεια διερεύνησης και σκέψης.

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο4

Αν δεν μπορείς να μπεις σε «πλαίσιο» και να απασχολείσαι «εκτελεστικά», αλλά έχεις ιδέες και σου αρέσει η αλλαγή, τότε δεν κάνεις για franchisee.

Τι περιμένεις από ένα franchise

  • Να μου παραδώσει το κατάστημα σε ένα μήνα, τέλειο και φτηνό

  • Να μου φέρει εκπαιδευμένο προσωπικό

  • Να μου φέρνει πελάτες

  • Να αναλάβει τοπική διαφήμιση και να γίνω το νο1 στην περιοχή μου

  • Να μου φέρει υπεύθυνο και να πηγαίνω στο κατάστημα 1 – 2 ώρες την ημέρα

  • Να επιτύχω απόσβεση σε ένα έτος

  • Να μου αγοράσει το κατάστημα σε πέντε χρόνια στη διπλάσια τιμή απ’ ότι κόστισε

  • Να αγοράσω νέο SUV σε δυο χρόνια, σπίτι σε πέντε, εξοχικό σε επτά

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο5

Αν δεν ξεκινήσεις 14ωρα με φουλ δέσμευση, άγχος και διάθεση για εργασία, δεν πρόκειται να αντέξεις ούτε εξάμηνο

Τι σου προσφέρει ένα franchise

Τα δυνατά σημεία και οι ευκαιρίες που σου προφέρει το franchise μπορούν να απογειώσουν την επιχείρησή σου:

  • Αξιοποιείς τη φήμη του brand

  • Αξιοποιείς την τεχνογνωσία και την υποστήριξη της μητρικής εταιρείας

  • Η μητρική εταιρεία αναλαμβάνει την εύρεση καταστήματος και υποστηρίζει την ανεύρεση προσωπικού

  • Η μητρική εταιρεία σε διαφημίζει εθνικά και αυξάνει την αναγνωρισιμότητα του brand

  • Η μητρική εταιρεία σε κατευθύνει για τοπικές διαφημιστικές ενέργειες ή και τις αναλαμβάνει

  • Η μητρική εταιρεία ανανεώνει γκάμα προϊόντων και concept

  • Αξιοποιείς κεντρικές συμφωνίες για μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους

  • Αξιοποιείς εμπορικές πλατφόρμες delivery, με καλές κεντρικές συμφωνίες

  • Αξιοποιείς το eshop της μητρικής εταιρείας (λιγότερο ή περισσότερο)

  • Έχεις την προοπτική για δημιουργία και δεύτερου καταστήματος

  • Έχεις τη δυνατότητα να προσφέρεις απασχόληση και σε άλλα μέλη της οικογένειάς σου

  • Έχεις την προοπτική να πουλήσεις το κατάστημά σου με καλό τίμημα

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο6

Μην το σκέφτεσαι. Αν δεν είσαι δυνητικός franchisor ή ο Steve Jobs, τότε το franchise είναι η καλύτερη επιλογή.

Ποιο κλάδο να διαλέξεις

  • Καφές, κορεσμένη αγορά

  • Ρούχα, κορεσμένη αγορά

  • Σ/Μ, κορεσμένη αγορά

  • Μικρή εστίαση, εξαντλητικό ωράριο

  • Λιανική, χτυπιέται από τα eshops

  • Γυμναστήρια, δεν είμαι γυμναστής

  • Εκπαίδευση, δεν είμαι εκπαιδευτικός

  • Νύχια, δεν είμαι τεχνίτρια

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο7

Σήμερα, δεν υπάρχει αναδυόμενος κλάδος. Βρες κατάστημα και ψάξε τι ταιριάζει ή βρες concept που σε ενθουσιάζει και βρες μετά κατάστημα.

Ποιο franchise concept να διαλέξεις

  • Το γνωστό brand θα φέρει πελάτες στο κατάστημα;

  • Το γνωστό brand έχει διαθέσιμες καλές περιοχές;

  • Το γνωστό brand ισοδυναμεί με επαρκή υποστήριξη;

  • Το start up franchise είναι άγνωστο και δεν θα έχω πελάτες.

  • Το start up franchise δεν θα με υποστηρίζει.

  • Το start up franchise έχει μικρά περιθώρια κέρδους.

  • Το start up franchise δεν θα αναπτυχθεί και δεν θα κερδίσω υπεραξία ονόματος.

  • Λατρεύω τα προϊόντα του brand. Αυτό θα διαλέξω.

  • Θα κάνω κάτι που απευθύνεται σε πολλούς.

  • Θα κάνω κάτι που απευθύνεται σε γυναίκες.

  • Θα κάνω κάτι που δεν υπάρχει μέχρι σήμερα.

  • Θα κάνω κάτι που θα έχει φτηνά προϊόντα.

  • Θα κάνω κάτι που δεν θα έχει royalties και entry fees.

  • Θα κάνω το ίδιο αντικείμενο με αυτό που έκανε ο γείτονας και πάει τρένο. Θα βρω κατάστημα δίπλα του.

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο8

Αξιοποίησε τις δυνατότητές σου. Κάνε κάτι που πρώτα απ’ όλα σου αρέσει. Συνεργάσου με ανθρώπους που μπορείς να συνεννοηθείς.

Τα tips για την επιλογή franchise

  • Να επενδύσεις ένα λογικό ποσό.

  • Να συνεργαστείς με έναν επιχειρηματία που διαθέτει αποδεδειγμένο ήθος και τεχνογνωσία.

  • Να συνεργασθείς με μια εταιρεία που διαθέτει τις ελάχιστες υλικοτεχνικές και ανθρώπινες υποδομές.

  • Να βρεις ένα concept που να ξεχωρίζει και να διαθέτει το κάτι διαφορετικό.

  • Να βρεις ένα concept που έχει το κατ’ ελάχιστο σε έκταση προϊοντικό μίγμα.

  • Να επενδύσεις σε καλό εξοπλισμό (σε περίπτωση μικρής εστίασης).

  • Να μην κάνεις εκπτώσεις στην αξιολόγηση της θέσης του καταστήματός σου (κυρίως στη λιανική).

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο9

Πριν αποφασίσεις, να σιγουρευτείς ότι λατρεύεις το concept, ότι είσαι ενθουσιασμένος με τους ανθρώπους της μητρικής εταιρείας και ότι βλέπεις ορατές προοπτικές ανάπτυξης.

Τα tips για την επιτυχία franchise

  • Φτιάξε ομάδα.

  • Ενδυνάμωσε ομάδα.

  • Διατήρησε ομάδα.

  • Τα προσωπικά σου προβλήματα να παραμένουν εκτός καταστήματος.

  • Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο.

  • Ο δυσαρεστημένος πελάτης μπορεί να γίνει ο καλύτερός σου πελάτης (Evangelist).

  • Μη κάνεις εκπτώσεις στην ποιότητα.

  • Να κερνάς.

  • Να έχεις υπολογίσει κεφάλαιο κίνησης.

  • Να ξέρεις ότι θα περάσουν 6 μήνες για να σηκώσεις λεφτά από το κατάστημα.

  • Το ΦΠΑ δεν είναι δικό σου.

  • Αποταμίευε χρήματα για τον φόρο εισοδήματος.

Η Μεγάλη Αλήθεια Νο10

Αφού ξεκινήσεις, δώστα όλα, αφιερώσου στο κατάστημα, ενδυνάμωσε την ομάδα σου, οργανώσου και να είσαι νοικοκύρης.

***

Το 2010 γράφαμε ότι παρ’ όλο που η κατάσταση στην αγορά δεν διανύει τα καλύτερά της, ο κλάδος του franchising, όχι μόνο, αντιστέκεται σθεναρά στην υφιστάμενη κρίση, αλλά έχει εισέλθει σε μια νέα εξαιρετικά αισιόδοξη εποχή, και αντιμετωπίζει μια μοναδική ευκαιρία να υπερδιπλασιάσει την διείσδυσή του στη χώρα μας.

Πλέον, εν έτος 2023 εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι σύντομα η Ελλάδα θα επιχειρεί σε ρυθμούς franchise, δίνοντας ώθηση και αναγνώριση στον θεσμό – καταλύτη για την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας!

 

 



Θέλω να ενημερωθώ αναλυτικά