Σταθερότητα κατέγραψαν οι αλυσίδες franchise, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Franchise, κατά το χρονικό διάστημα που αφορά τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2010, δηλαδή μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2010, αναφορικά με το πλήθος των νέων καταστημάτων ή/και των νέων συμβάσεων που άνοιξαν/υπογράφηκαν μέσα στο έτος, με εμφανείς, ωστόσο, αυξητικές τάσεις για το τελευταίο τρίμηνο του έτους, που προσδιορίζουν αύξηση 23% σε σχέση με πέρσι.
Μεγέθη αγοράς
Έχοντας ως βάση ότι σήμερα έχουν καταγραφεί 650 ενεργές δικαιοπάροχες αλυσίδες, οι οποίες αντιστοιχούν σε 20.000 καταστήματα, νούμερο που αντιπροσωπεύει το 6% της αγοράς, αξίζει να σημειωθεί ότι το 70% του συνόλου των καταστημάτων franchise είναι κάτω από την ομπρέλα 80 αλυσίδων, δηλαδή του 12% των ενεργών δικαιοπαρόχων.
Κατά την διάρκεια του 2009, εκτιμάται ότι άνοιξαν περίπου 800 νέα καταστήματα franchise, εκ των οποίων περίπου τα 500 ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τα πρώτα τρία τρίμηνα του έτους, ένα νούμερο που επηρεάζεται θετικά από τις αλυσίδες εκπαίδευσης, οι οποίες ξεκινούν καταστήματα τον Σεπτέμβριο, λόγω εγγραφών, αλλά και αρνητικά από τις αλυσίδες λιανικής που ανοίγουν καταστήματα πριν την περίοδο των Χριστουγέννων. Το αντίστοιχο νούμερο για το 2010, ανάγεται σε 480 νέα καταστήματα/συμβάσεις, με βάση τα στοιχεία που αφορούν το δείγμα του Παρατηρητηρίου, το οποίο συνίσταται στο 6% των ενεργών κύριων δικαιοπαρόχων, δηλαδή σε αυτούς που αντιστοιχεί το 35% του συνόλου των καταστημάτων. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το 18% των νέων καταστημάτων αφορά αλυσίδες εκπαίδευσης, και το 38% αλυσίδες εστίασης.
Τάσεις
Το αισιόδοξο στοιχείο αφορά στο γεγονός ότι οι υπογεγραμμένες συμβάσεις και προσύμφωνα εκτιμούνται σε 350, οπότε σε συνδυασμό με τα αναμενόμενα νέα καταστήματα που θα ανοίξουν μέχρι τέλος του έτους, ακολουθώντας γραμμικά την τάση που διαμορφώθηκε μέσα στο 2010, αναμένονται περισσότερα από 500 νέα καταστήματα το τελευταίο τρίμηνο του έτους, διαμορφώνοντας ένα συνολικό νούμερο 980 καταστημάτων και προσδιορίζοντας μια αύξηση σε σχέση με το 2009 της τάξεως του 23%!
Το ανωτέρω σενάριο θεωρείται σχετικά σίγουρο, καθώς η οικονομική κατάσταση και κυρίως το κλίμα της αγοράς αναμένεται σταθερό μέχρι τέλος του έτους, χωρίς εκπλήξεις για νέα μέτρα και περαιτέρω επιβάρυνση της κακής ψυχολογίας της αγοράς.
Βέβαια, οι δυσμενείς εργασιακές συνθήκες είναι αυτές που κατά κύριο λόγο ενισχύουν τη δυναμική του franchising, καθώς η αύξηση της ανεργίας και κυρίως η ανυπαρξία της δυνατότητας απορρόφησης ανέργων που διαθέτουν ικανά προσόντα, τους οδηγεί στην επιλογή του franchising, έτσι ώστε μέσω της ένταξής τους σε μια αλυσίδα να διασφαλίσουν είτε το κύριο, είτε ένα επιπρόσθετο εισόδημα και κυρίως με μειωμένο ρίσκο, όπως μας τονίζει ο κος Πάνος Πατρωνίδης, Γενικός Διευθυντής της εταιρείας συμβούλων easyfranchise.
Νέα concepts
Η αύξηση της ζήτησης για franchise σε συνδυασμό, βεβαίως, με την πτώση των πωλήσεων χονδρικής και λιανικής, έχει δημιουργήσει το καταλυτικό στοιχείο στην απόφαση πολλών επιχειρήσεων να υιοθετήσουν το franchising ως κύρια στρατηγική ανάπτυξης, εκ των οποίων διακρίνουμε αρκετά καινοτόμα και πολλά υποσχόμενα concepts, μεταξύ άλλων τις αλυσίδες BLUE MONKEY, CALZA GALLERY, CHANGELAND, COLDWELL BANKER, DIMOPOULOS, ELLIE’S SPEAKING ROSES, EXTRA-CD, FOCUS-ON, FACE-TO-FACE, ΚΑΡΑΜΠΑΜΠΑΣ, MAX PERRY, PINKWOMAN, REW, STEEL, ΣΟΥΒΛΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ, 15 αλυσίδες που ξεκίνησαν την αναπτυξιακή πορεία τους εντός του 2010.
Αλλαγή φιλοσοφίας δικαιοπαρόχων
Παράλληλα, σύμφωνα με την καταγραφή της αγοράς από το Παρατηρητήριο, ένα νέο χαρακτηριστικό του κλάδου αφορά τόσο στην συμπίεση της αρχικής επένδυσης, μέσω μείωσης των entry fees και του κόστους διαμόρφωσης των καταστημάτων, αλλά της εστίασης των δικαιοπάροχων εταιρειών στη μέγιστη υποστήριξη προς τους υφιστάμενους και νέους δικαιοδόχους τους, η οποία συνίσταται από την εύρεση και τις διαπραγματεύσεις του εμπορικού χώρου, μέχρι την συνεχή καθοδήγηση και υλοποίηση ενεργειών ενίσχυσης των πωλήσεων, όπως μας τονίζει ο κος Πλάτων ΤΡ. Μαλλικούρτης, Γενικός Διευθυντής της εταιρείας συμβούλων FBS.
Αξίζει, επίσης, να αναφέρουμε ορισμένα νέα δεδομένα που διαμορφώνουν ένα διαφορετικό τοπίο στην αγορά, όπως για παράδειγμα τη λογική της παρακαταθήκης, σύμφωνα με την οποία εκδίδονται τιμολόγια πώλησης από τον δικαιοπάροχο στα είδη που αντιστοιχούν στις πωλήσεις των καταστημάτων ένδυσης, μια στρατηγική που πλέον ακολουθείται από αρκετές αλυσίδες και με πρωταγωνιστή τα MABO SHOPS, τα οποία και πρωτοκαθιέρωσαν τη συνεργασία του affiliation, εναρμονιζόμενα με τις διεθνείς τάσεις και μοντέλα. Στο χώρο της εκπαίδευσης, σχεδόν όλες οι αλυσίδες, παρέχουν διαδραστικά μαθήματα μέσω Η/Υ είτε στο κατάστημα, είτε και στο σπίτι, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή εκμάθησης. Επίσης, διαφοροποιούν και εμπλουτίζουν τις υπηρεσίες τους παρέχοντας επιπλέον έσοδα στους δικαιοδόχους τους, αλλά και καινοτομώντας στην αγορά αλλάζοντας τα καθιερωμένα, με χαρακτηριστικά παραδέιγματα τα concepts "Α με τόνο" και "Schoolaro". Νέοι κλάδοι έχουν εμφανισθεί, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις αλυσίδες που έχουν ως αντικείμενο τα φωτοβολταϊκά συστήματα. Αλλά και νέοι παίχτες σε υφιστάμενους κλάδους, όπως οι αναγομώσεις μελανιών. Παράλληλα, έχουν σημειωθεί σημαντικές κινήσεις εξωστρέφειας ελληνικών αλυσίδων, με συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού και υπογραφή μνημονίων συνεργασίας, οι οποίες έχουν, ήδη, ευοδώσει, με την σύναψη master agreements, σε συνδυασμό με τις ενέργειες εξωστρέφειας και διεθνούς προβολής, στις οποίες έχει προβεί ο Σύνδεσμος Franchise Ελλάδος.
Αν θεωρήσουμε, δε, ως δεδομένο τις επιδοτήσεις του ΟΑΕΔ για νέες επιχειρήσεις, τα αναμενόμενα ΠΕΠ από το 2011 για ενισχύσεις υφιστάμενων επιχειρήσεων, αλλά και το σχετικά ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για τις νέες επιχειρήσεις, με προϋπόθεση την ύπαρξη των σχετικών κονδυλίων και μη εξαίρεση του franchising από τα νέα προγράμματα του ΕΣΠΑ, το 2011 θεωρείται ικανό να προσδιορίσει διείσδυση του franchising της τάξεως του 10%.
from the editors of FRANCHISE BUSINESS.
Proudly developed by aDa.gr in Greece.