Το franchising, ως επιχειρηματικό μοντέλο, προσφέρει στις επιχειρήσεις την ευκαιρία να απελευθερώσουν τη δυναμική τους, παρέχοντας ευελιξία, λιτή οργάνωση και ταχεία επέκταση. Μέσω της συνεργασίας με ικανούς franchisees και της συνεχούς εξέλιξης του concept τους, οι αλυσίδες μπορούν να πρωταγωνιστήσουν στον κλάδο τους. Το franchising στην Ελλάδα συνεχίζει να εξελίσσεται και να προσφέρει ευκαιρίες σε νέους και υφιστάμενους επιχειρηματίες, ακολουθώντας τις τάσεις της αγοράς και τις ανάγκες των καταναλωτών.
Ποιες είναι οι αναδυόμενες τάσεις στον κλάδο του franchise
Οι αναδυόμενοι κλάδοι στο franchising περιλαμβάνουν τους τομείς που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες τάσεις και ανάγκες, όπως η υγεία και ευεξία, η τεχνολογία και οι πράσινες επιχειρήσεις. Τα franchise γυμναστηρίων, κέντρων ευεξίας και υγιεινής διατροφής κερδίζουν έδαφος λόγω της αυξημένης ευαισθητοποίησης γύρω από την υγεία.
Επίσης, οι επιχειρήσεις που προσφέρουν τεχνολογικές υπηρεσίες, όπως επισκευές ηλεκτρονικών συσκευών ή λύσεις πληροφορικής, είναι σε άνοδο. Τέλος, υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον επιχειρήσεις, με franchise concepts που εστιάζουν σε βιολογικά προϊόντα, ανακύκλωση και εναλλακτικές πηγές ενέργειας να γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή.
1. Εστίαση
Ο κλάδος της εστίασης παραμένει ο κυρίαρχος στον χώρο του franchise στην Ελλάδα, με πολλαπλές επιλογές σε καφέ, street food, ζαχαροπλαστεία κ.ο.κ.. Οι αλυσίδες καφέ έχουν εκτεταμένη παρουσία και συνεχίζουν να αναπτύσσονται σε όλη τη χώρα, αν και με συγκρατημένους πλέον ρυθμούς, καθώς η ζήτηση για προϊόντα καφέ παραμένει υψηλή.
Το street food (π.χ. pasta, noodles, sushi, pizza, crepa, salad) αποτελεί την πλέον ισχυρή αναδυόμενη τάση.
2. Υγεία και ευεξία
Η ευαισθητοποίηση σε θέματα υγείας έχει οδηγήσει σε αύξηση των σχετικών προτάσεων franchise. Οι αλυσίδες που προσφέρουν υπηρεσίες (π.χ. γυμναστήρια, κέντρα ευεξίας, διαιτολογικά κέντρα, κέντρα αισθητικής) και προϊόντα διατροφής (π.χ. συμπληρώματα, διαιτολογικά γεύματα) έχουν αυξηθεί, ανταποκρινόμενες στις απαιτήσεις του κοινού για έναν υγιεινό τρόπο ζωής.
3. Εκπαίδευση και εξειδικευμένες υπηρεσίες
Υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για franchise που σχετίζονται με την εκπαίδευση, όπως φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και ξένων γλωσσών, μαθημάτων τεχνολογίας (π.χ. ρομποτικής) και άλλων ειδικών δεξιοτήτων. Αυτά ανταποκρίνονται στην ανάγκη για συμπληρωματική εκπαίδευση, πέρα από την τυπική σχολική ή πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
4. Ένδυση και υπόδηση
Τα franchise στον τομέα της μόδας και της ένδυσης παρουσιάζουν σταθερή ανάπτυξη, με πολλές διεθνείς μάρκες να επιλέγουν αυτό το μοντέλο για να επεκταθούν στην Ελλάδα.
Τα καταστήματα με οικονομική μόδα (π.χ. fast fashion) είναι ιδιαίτερα δημοφιλή, αλλά υπάρχει επίσης ενδιαφέρον για πιο εξειδικευμένα (π.χ. slow fashion, μεταχειρισμένα είδη), όπως και πολυτελή προϊόντα.
5. Υπηρεσίες τεχνολογίας
Με την αύξηση των τεχνολογικών αναγκών, τα franchise που σχετίζονται με υπηρεσίες πληροφορικής, επισκευές ηλεκτρονικών συσκευών και υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας είναι σε άνθηση. Ο τομέας της τεχνολογίας παραμένει ελκυστικός για τους επενδυτές, καθώς η ζήτηση για τέτοιες υπηρεσίες συνεχώς αυξάνεται.
6. Λιανικό εμπόριο
Τα convenience stores αναπτύσσονται ραγδαία, ειδικά σε αστικές περιοχές και τουριστικές ζώνες, καθώς προσφέρουν ευκολία και άμεση πρόσβαση σε καθημερινά είδη. Οι καταναλωτές επιθυμούν γρήγορες αγορές και ευελιξία, κάτι που ενισχύει τη ζήτηση για μικρά καταστήματα με ευρύ ωράριο λειτουργίας.
Γενικότερα, το λιανικό εμπόριο μέσω franchise συνεχίζει να είναι δημοφιλές, ειδικά σε προϊόντα όπως βιολογικά τρόφιμα, καλλυντικά και εξειδικευμένα προϊόντα για το σπίτι. Αλυσίδες με είδη σπιτιού, καθαριστικά ή προϊόντα καλλωπισμού παρουσιάζουν άνθηση, ενώ οι εξειδικευμένες υπηρεσίες όπως οι υπηρεσίες καθαρισμού ή συντήρησης κατοικιών επίσης αναπτύσσονται.
7. Sustainability και πράσινες πρωτοβουλίες
Μια πιο πρόσφατη τάση είναι η ανάπτυξη concepts που επικεντρώνονται στη βιωσιμότητα, στα φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα και υπηρεσίες. Επιχειρήσεις που προσφέρουν οικολογικά είδη, ανακυκλωμένα προϊόντα ή προωθούν τη βιώσιμη κατανάλωση κερδίζουν δημοτικότητα, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε περισσότερο φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις.
from the editors of FRANCHISE BUSINESS.
Proudly developed by aDa.gr in Greece.