επιλογή franchise

Όταν επιλέγετε ένα franchise, θα πρέπει να διερευνήσετε μια σειρά από παραμέτρους, τόσο για την κατανόηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στο οποίο θα λειτουργήσετε, όσο, και κυρίως, για να διασφαλίσετε ότι η νέα επιχειρηματική δραστηριότητά σας θα είναι επιτυχημένη.

Σαφέστατα και πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να επιλέξετε ένα franchise, που διαθέτει ένα επιχειρηματικό μοντέλο που έχει αποδείξει τεκμηριωμένα την επιτυχία του σε διαφορετικές αγορές. Το μοντέλο πρέπει να είναι κερδοφόρο και ευέλικτο, ώστε να μπορεί να προσαρμοστεί στις εκάστοτε τοπικές συνθήκες.

Επιπλέον, βεβαιωθείτε ότι το franchise είναι συμβατό με τα ενδιαφέροντά σας και τις δεξιότητές σας. Αν ασχοληθείτε με κάτι που δεν σας αρέσει ή δεν σας ταιριάζει, θα είναι δύσκολο να το διατηρήσετε επιτυχές σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.


Πριν την επιλογή franchise

1. Προοπτικές Ανάπτυξης Κλάδου

Πρέπει να εξετάσετε τις τάσεις του κλάδου στην οποία δραστηριοποιείται το franchise για το οποίο ενδιαφέρεστε. Υπάρχει αύξηση της ζήτησης; Είναι ο κλάδος σε άνοδο ή σε παρακμή; Μελετήστε κλαδικές μελέτες και αναζητείστε μελλοντικές προβλέψεις για να καταλάβετε αν υπάρχει προοπτική ανάπτυξης.

2. Μέγεθος Ανταγωνισμού

Ο ανταγωνισμός μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την επιτυχία του franchise. Αναλύστε πόσοι άμεσοι ανταγωνιστές δραστηριοποιούνται, είτε αλυσίδες, είτε αυτόνομα καταστήματα και ποιο είναι το μέγεθος και η δύναμή τους.

3. Προδιαγραφές Καταστήματος, Ευκολία Εύρεσης και Ύψος Μισθώματος

Κάθε αλυσίδα franchise έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές για το κατάστημα (μέγεθος, τοποθεσία, εξοπλισμός). Η εύρεση κατάλληλου χώρου που πληροί αυτές τις προδιαγραφές μπορεί να είναι δύσκολη, και το ύψος του μισθώματος μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τα λειτουργικά έξοδα. Ελέγξτε την κατάσταση στην αγορά ακινήτων.

4. Πορεία Υφισταμένων Καταστημάτων

Εξετάστε την οικονομική απόδοση των υφισταμένων καταστημάτων του franchise που σας ενδιαφέρει. Είναι σταθερά επιτυχημένα; Αν όχι, πρέπει να αναρωτηθείτε αν είναι θέμα κακής διαχείρισης από τους franchisees ή κάτι πιο θεμελιώδες στο επιχειρηματικό μοντέλο της αλυσίδας franchise.

5. Βαθμός Ικανοποίησης Υφισταμένων Franchisees

Η ικανοποίηση των υφισταμένων franchisees αποτελεί ένδειξη της επιτυχίας του συστήματος franchise και της υποστήριξης που παρέχει η μητρική εταιρεία. Συζητήστε με αυτούς για να μάθετε αν είναι ευχαριστημένοι από τη συνεργασία, την υποστήριξη, την εκπαίδευση και τα κέρδη τους.

6. Συνολικό Απαιτούμενο Κεφάλαιο

Πέρα από την αρχική επένδυση, υπολογίστε το συνολικό απαιτούμενο κεφάλαιο που θα χρειαστείτε για να ξεκινήσετε και να διατηρήσετε το franchise έως ότου γίνει κερδοφόρο, δηλ. κεφάλαιο κίνησης, εγγυήσεις μισθωμάτων, άδειες λειτουργίας, αρχική παραγγελία κ.λπ.

7. Ανάλυση Λειτουργικών Εξόδων

Τα λειτουργικά έξοδα πρέπει να αναλυθούν λεπτομερώς, περιλαμβάνοντας μισθώματα, μισθούς, κόστος προμηθειών, διαφήμιση, ασφάλιση, και άλλα πάγια. Βεβαιωθείτε ότι τα έξοδα αυτά είναι διαχειρίσιμα σε σχέση με τα αναμενόμενα έσοδα.

8. Τεκμηριωμένος Καθορισμός Μεικτού Κέρδους

Κατανοήστε πώς καθορίζεται το μεικτό κέρδος (gross profit) του franchise. Ποιο είναι το περιθώριο κέρδους μετά το κόστος των πωληθέντων προϊόντων ή υπηρεσιών; Ο τεκμηριωμένος υπολογισμός των κερδών είναι βασικός για να προβλέψετε την κερδοφορία σας.

9. Εμπεριστατωμένη Εκτίμηση Πωλήσεων

Η εκτίμηση πωλήσεων αφορά στο πλέον κρίσιμο βήμα. Πρέπει να υπάρχει μια ρεαλιστική πρόβλεψη πωλήσεων βασισμένη σε έρευνα αγοράς, τοποθεσία και πληθυσμιακά δεδομένα της περιοχής. Πόσο αναμένει η μητρική εταιρεία να πουλάτε, και είναι αυτό ρεαλιστικό;

10. Οικονομικές Προβλέψεις Κερδοφορίας

Αξιολογήστε τις οικονομικές προβλέψεις του franchise για την επόμενη τριετία ή πενταετία. Υπάρχουν εκτιμήσεις για τα έσοδα, τα κέρδη και τα κόστη; Πώς συγκρίνονται με άλλες επιχειρήσεις του κλάδου; Οι προβλέψεις πρέπει να είναι τεκμηριωμένες και ρεαλιστικές.

11. Όραμα και Φήμη Επιχειρηματία

Ο επιχειρηματίας και η ομάδα πίσω από το franchise πρέπει να έχουν ένα ισχυρό όραμα για το μέλλον και να χαίρουν εκτίμησης στην αγορά. Η φήμη της ηγεσίας της μητρικής εταιρείας μπορεί να είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία του δικτύου.

12. Οργάνωση και Υποδομές Μητρικής Εταιρείας

Η μητρική εταιρεία πρέπει να έχει άριστη οργάνωση και υποδομές για να υποστηρίζει τους franchisees της, παρέχοντας εκπαίδευση, διασφαλίζοντας προμήθειες, παρέχοντας τεχνογνωσία, και διαθέτοντας ισχυρές δομές για την υποστήριξη των καθημερινών λειτουργιών των καταστημάτων.


Μετά την επιλογή franchise

1. Τοποθεσία και Εμπορική Μελέτη Καταστήματος

Η τοποθεσία του καταστήματος είναι κρίσιμη για την επιτυχία σας. Πρέπει να γίνει μια εμπορική μελέτη που θα αναλύει την προσβασιμότητα, τη ροή πελατών, τον ανταγωνισμό στην περιοχή, και την αγοραστική δύναμη των κατοίκων. Οι σωστές μελέτες μπορούν να βοηθήσουν στον εντοπισμό ιδανικών σημείων.

2. Αναλυτικό Κόστος Διαμόρφωσης και Εξοπλισμού Καταστήματος

Πριν από οποιαδήποτε επένδυση, θα πρέπει να έχετε πλήρη γνώση του συνολικού κόστους του καταστήματος, από την κατασκευή και τη διαρρύθμιση μέχρι τον εξοπλισμό (π.χ., ράφια, ταμεία, μηχανήματα).

3. Όροι Μίσθωσης, Διάρκεια και Αναπροσαρμογές Μισθώματος

Οι όροι της μίσθωσης είναι κρίσιμοι για την οικονομική σταθερότητα της νέας επιχείρησής σας. Εξετάστε τη διάρκεια της μίσθωσης, τις ρήτρες αναπροσαρμογής μισθώματος, και αν υπάρχει δυνατότητα για ανανέωση της μίσθωσης με συμφωνημένα ποσοστά αύξησης. Προσπαθήστε να διαπραγματευτείτε ευνοϊκούς όρους για μακροχρόνια σταθερότητα.

4. Διάρκεια Σύμβασης Franchise

Οι περισσότερες συμβάσεις franchise έχουν συγκεκριμένη διάρκεια (συνήθως 5-10 χρόνια). Πρέπει να γνωρίζετε ποια είναι η διάρκεια της σύμβασης και αν σας επιτρέπει να διατηρήσετε το κατάστημά σας για αρκετά χρόνια ώστε να πετύχετε τους στόχους σας.

5. Όροι και Προϋποθέσεις Ανανέωσης Σύμβασης Franchise

Ορισμένες συμβάσεις ανανεώνονται αυτόματα ή με προϋποθέσεις. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ποιες είναι αυτές οι προϋποθέσεις, όπως επίτευξη συγκεκριμένων στόχων, και ποιοι είναι οι όροι για την ανανέωση.

6. Γεωγραφική Περιοχή Αποκλειστικότητας

Ένα από τα πιο σημαντικά προνόμια που μπορεί να σας προσφέρει ένα franchise είναι η γεωγραφική αποκλειστικότητα, δηλαδή το δικαίωμα να είστε ο μοναδικός franchisee σε μια συγκεκριμένη περιοχή (ενεργητικές πωλήσεις). Βεβαιωθείτε ότι η σύμβαση προσδιορίζει με σαφήνεια την περιοχή στην οποία έχετε αποκλειστικά δικαιώματα.

7. Παροχή Εκπαίδευσης

Εξετάστε την εκπαίδευση που προσφέρει η μητρική εταιρεία. Είναι απαραίτητο να λάβετε εκτενή εκπαίδευση τόσο για την αρχική φάση λειτουργίας όσο και για συνεχή υποστήριξη. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει εκπαίδευση σε πωλήσεις, διαχείριση, χρήση συστημάτων, και άλλα κρίσιμα σημεία, τόσο για εσάς, όσο και για το προσωπικό σας

8. Πλάνο Πανελλήνιας Διαφήμισης

Πολλά franchise διενεργούν πανελλήνιες διαφημιστικές εκστρατείες που ωφελούν όλα τα καταστήματα του δικτύου. Θα πρέπει να γνωρίζετε το πλάνο για την πανελλήνια διαφήμιση, ποιο είναι το ποσοστό των εσόδων που συνεισφέρετε σε αυτήν, και τι αποτελέσματα αναμένονται.

9. Ενέργειες Τοπικής Προώθησης

Εκτός από την πανελλήνια διαφήμιση, εσείς ως franchisee θα πρέπει να επενδύσετε και σε τοπική προώθηση. Εξετάστε ποια είναι η ευθύνη σας όσον αφορά την τοπική διαφήμιση και τι υποστήριξη παρέχει η μητρική εταιρεία για την προώθηση σε τοπικό επίπεδο.

10. Εγκεκριμένοι Προμηθευτές

Οι περισσότερες αλυσίδες franchise απαιτούν τη χρήση εγκεκριμένων προμηθευτών. Αυτό μπορεί να εξασφαλίζει ποιότητα και συνέπεια, αλλά θα πρέπει να γνωρίζετε αν υπάρχουν περιορισμοί στην επιλογή προμηθευτών και αν αυτό επηρεάζει το κόστος σας.

11. Υποχρέωση για Ελάχιστες Αγορές

Κάποια franchise επιβάλλουν την υποχρέωση για ελάχιστες αγορές προϊόντων από τη μητρική εταιρεία ή εγκεκριμένους προμηθευτές. Αυτό μπορεί να επηρεάσει τη ρευστότητά σας, γι' αυτό βεβαιωθείτε ότι κατανοείτε τις ποσότητες και τα κόστη που θα χρειαστεί να πληρείτε.

12. Πωλήσεις μέσω E-shop

Σε ορισμένα franchise, ενδέχεται να υπάρχει δυνατότητα πωλήσεων μέσω e-shop. Είναι σημαντικό να κατανοήσετε αν το franchise σας επιτρέπει αυτήν την επιλογή, αν υπάρχει κεντρικό σύστημα ηλεκτρονικών πωλήσεων από τη μητρική εταιρεία, και αν επωφελείστε από αυτές τις πωλήσεις.

13. Ρήτρες

Οι ρήτρες που περιλαμβάνονται στη σύμβαση franchise είναι εξαιρετικά σημαντικές. Μπορεί να αφορούν θέματα όπως η παραβίαση όρων, η πρόωρη λήξη της σύμβασης, οι όροι μη ανταγωνισμού, και οι ρήτρες σχετικά με την πώληση του καταστήματος σε τρίτους. Είναι απαραίτητο να κατανοήσετε τις συνέπειες των ρητρών σε περίπτωση που δεν τηρηθούν οι όροι της σύμβασης.

Συνδυάζοντας όλα τα ανωτέρω δεδομένα, μπορείτε να δημιουργήσετε μια ολοκληρωμένη εικόνα για το αν το franchise που διερευνάτε αφορά σε μια καλή επένδυση και αν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σας, ώστε να αποφύγετε εκπλήξεις και να σχεδιάσετε με σαφήνεια την οικονομική στρατηγική σας για το νέο franchise σας.



Θέλω να ενημερωθώ αναλυτικά