Έντονα δημοσιεύματα σχετικά με το franchise και τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, όπως «Απελευθέρωση ιμιτασιόν με δώρο 52 Κυριακές στις αλυσίδες franchise», «Franchise: στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης στη Βουλή» δημιουργούν σύγχυση αναφορικά με το ρόλο του franchise στην κοινωνία και στην εθνική οικονομία, όπως και ερωτηματικά για τη γνώση και την κρίση όλων όσων αντιτίθενται στην συγκεκριμένη ρύθμιση.
Η μεγαλύτερη αντίδραση προήλθε από τον κλάδο των minimarket, τα οποία αντιμετωπίζουν τον έντονο ανταγωνισμό από τις μεγάλες αλυσίδες κάθε μέρα και πλέον και τις Κυριακές. Αυτό, όμως, που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι τα καταστήματα franchise ανήκουν σε μικροιδιοκτήτες – αυτοαπασχολούμενους, οι οποίοι αφενός υποστηρίζονται από τις μητρικές εταιρείες έχοντας διαφήμιση, καλύτερες τιμές αγοράς, ενιαία ταυτότητα, διαδικασίες λειτουργίας κ.λπ. και αφετέρου δεν ανήκουν σε αυτές, απλά συνεργάζονται όπως ένα αυτόνομο κατάστημα με τους προμηθευτές τους, περισσότερο δομημένα και επιτυχημένα. Επιπλέον, τα καταστήματα franchise επιβαρύνονται συνήθως με τα γνωστά royalties– ποσοστό επί του τζίρου τους που αποδίδουν στις μητρικές εταιρείες, οι οποίες τα ελέγχουν σχετικά με τη φοροδιαφυγή των αποδείξεων, αλλά και ως προς την ποιότητα και εξυπηρέτηση που παρέχουν.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα καταστήματα franchise συμβάλλουν στην εθνική οικονομία μη φοροδιαφεύγοντας και ταυτόχρονα ο θεσμός του franchising προβάλλει ως μια από τις καλύτερες λύσεις στην διογκώμενη ανεργία, διαδραματίζοντας πλέον σημαντικότατο κοινωνικό ρόλο.
Τα σχετικά δημσιεύματα αναφέρουν ότι ανοίγει ο δρόμος για τη λειτουργία και των αλυσίδων franchise, οι οποίες, στη συντριπτική πλειοψηφία, ανήκουν σε μεγάλους πολυεθνικούς ομίλους, και είναι εντελώς αναληθή και ανακριβή, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των μητρικών εταιρειών είναι Ελληνικές, αλλά ακόμη και αν δεν ήταν οι δικαιοδόχοι - αυτοί στους οποίους ανήκουν τα καταστήματα franchise είναι Έλληνες Πολίτες και όχι υπεράκτιες ή άλλες νομικές εξωχώριες μορφές. Τα δημοσιεύματα αναφέρουν άθλιες κυβερνητικές μεθοδεύσεις και τηναντίδραση της αντιπολίτευσης, με τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτη Λαφαζάνη, αναφερόμενο στην εκπρόθεσμη τροπολογία, να κάνει λόγο για «σκάνδαλο τύπου Πάχτα» και «δώρο στα πολυκαταστήματα», σημειώνοντας ότι «ουσιαστικά άνοιξε ο δρόμος ώστε οι αλυσίδες να λειτουργούν και τις Κυριακές». Προφανώς ο κος Λαφαζάνης είναι εντελώς άσχετως με το franchising, μη γνωρίζοντας τα θεμελιώδη και είναι εντελώς άκυρο, ειδικά σήμερα που βιώνουμε οικονομική κρίση και απαιτείται αναδιάρθωση της αγοράς και της επιχειρηματικής στρατηγικής να υπάρχουν στη Βουλή άνθρωποι που είναι εκτός αγοράς!!!
Τελικά, η ρύθμιση του άρθρου 16 του νομοσχεδίου «Κανόνες Ρύθμισης της Αγοράς Προϊόντων και της Παροχής Υπηρεσιών», δικαίωσε τον εμπορικό κόσμο. Όπως σχολίασε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Β. Κορκίδης, «Η Κυριακή δεν απαξιώθηκε, διατήρησε την ιδιαιτερότητά της, ενώ απετράπη η μετατροπή της σε καθημερινή ημέρα λειτουργίας. Η λειτουργία των καταστημάτων περιορίζεται στην μνημονιακή υποχρέωση συγκεκριμένων 7 Κυριακών και οποιοδήποτε αίτημα για περαιτέρω διεύρυνση του ωραρίου αποφασίζεται υποχρεωτικά εντός τριών μηνών από τον Αντιπεριφερειάρχη σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία». Ο πρόεδρος του ΣΕΠΕ, Α. Μακρής, δήλωσε ότι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων δεν πρόκειται να προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να ανοίξουν περισσότερες Κυριακές τα μεγάλα καταστήματα και η ίδια η αγορά θα δείξει για το πόσες Κυριακές θα πρέπει να παραμένουν ανοιχτά τα καταστήματα ενώ ζήτησε από τους αντιπεριφερειάρχες σοβαρότητα σε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα.
Ειδικά όσο αφορά στο franchising, ο κλάδος θεωρεί δίκαιη την ρύθμιση με την έννοια της μη εξαίρεσης, ανεξαρτήτως αν συμφέρει τα καταστήματα ή όχι και ποια προβλήματα θα δημιουργηθούν.
Συγκεκριμένα, η αποφασιστική στάση του Υπουργού Κ. Χατζηδάκη ερμηνεύεται ως η αρχή μιας δίκαιης αντιμετώπισης του franchising, το οποίο εξαιρείται τα τελευταία έτη αναιτιολόγητα από το ΕΣΠΑ.
Όσο αφορά τις συνέπειες από το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές με στόχο την ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων, δεν θεωρείται ότι θα συμβάλλει στην αύξηση του τζίρου τους, αλλά αντίθετα θα αυξήσει τα λειτουργικά τους έξοδα και θα προκαλέσει τριβές με το προσωπικό. Επίσης, όταν κάποια καταστήματα ενός δικτύου είναι franchise δηλαδή ανήκουν σε τρίτους – δικαιοδόχους θα είναι ανοιχτά, ενώ κάποια άλλα που θα είναι εταιρικά – δηλαδή ανήκουν στη μητρική εταιρεία θα είναι κλειστά, όταν σε κάποιες περιοχές θα είναι ανοιχτά και σε κάποιες άλλες το ίδιο brand θα είναι κλειστό με απόφαση του αντιπεριφερειάρχη, τότε θα δημιουργηθεί σύγχυση στο καταναλωτικό κοινό, η οποία ωστόσο δεν θα έχει μεγάλη σημασία αν δεν θα παρουσιασθούν σημαντικές αυξητικές τάσεις στη ζήτηση.
from the editors of FRANCHISE BUSINESS.
Proudly developed by aDa.gr in Greece.