Το πιο δύσκολο είναι να πείσεις τους πάντες για κάτι που κι εσύ ο ίδιος έχεις αμφιβολία αν βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση.
Για το πώς τα νέα δεδομένα επηρέασαν τη λήψη αποφάσεων και ποιες είναι οι τάσεις που διαβλέπουν για το επόμενο διάστημα μίλησαν ο Πρόεδρος της AEGEAN Airlines και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Endeavor Greece, Ευτύχης Βασιλάκης, ο Managing Director της «Γρηγόρης», Βλάσσης Γεωργάτος και ο Πρόεδρος της Fourlis, Βασίλης Φουρλής, στο πλαίσιο των webinar series "Rethink: Leadership in Turbulent Times" που πραγματοποιεί για τη διαχείριση της κρίσης του κορονοϊού, η Endeavor Greece.
Ο Βλάσσης Γεωργάτος αναφέρθηκε στη δύσκολη απόφαση του να παραμείνει το δίκτυο καταστημάτων της «Γρηγόρης» ανοιχτό.
Όσο έτρεχε το ‘Μένουμε Σπίτι’, το δικό μας σύνθημα ήταν "Μένουμε Ανοιχτοί". Αφενός τα καταστήματά μας δεν προβλεπόταν να κλείσουν, αφετέρου κρίναμε ότι ήταν σημαντικό να μείνουμε σε λειτουργία για τους ελάχιστους εναπομείναντες πελάτες μας, αλλά και για τους ανθρώπους των οποίων η καθημερινότητα μεταβλήθηκε δραματικά. Από εκεί και μετά υπήρχε μια περίοδος κατά την οποία είχαμε σοβαρούς προβληματισμούς για το αν η στρατηγική που ακολουθούμε είναι η ορθή. Το πιο δύσκολο είναι να πείσεις τους πάντες για κάτι που κι εσύ ο ίδιος έχεις αμφιβολία αν βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση.
Στους μεν υπαλλήλους μας έπρεπε να περάσουμε το μήνυμα ότι χρειάζεται ψυχραιμία και εγρήγορση. Τους δε franchisees, έπρεπε να τους κάνουμε να αισθανθούν ότι πρέπει να ξεπεράσουν τους φόβους τους, να τους πείσουμε να παραμείνουν στο πόστο τους, ώστε με ψυχραιμία να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση.» Στη συνέχεια, ήρθαν και άλλες ομάδες με τις οποίες έπρεπε να συνεννοηθούν και να συντονιστούν: προμηθευτές, ιδιοκτήτες ακινήτων κ.ά.
Όσο για το αύριο όταν θα έχει εκλείψει ο υγειονομικός φόβος, προέβλεψε ότι οι περισσότεροι οργανισμοί, λίγο έως πολύ, θα έχουν αλλάξει τον τρόπο που δουλεύουν, που ελέγχουν τα προϊόντα και τις διαδικασίες τους, αλλά και στην επαφή με τους πελάτες τους.
Στην αρχή δεν έχεις πολλά να κάνεις, παρακολουθείς την καταιγίδα. Σε εμάς, το πιο καίριο ερώτημα που έπρεπε να απαντηθεί ήταν αν θα έπρεπε να παραμείνουμε ανοιχτοί ως καταστήματα.
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργάτο, υπήρχαν δύο σημαντικοί παράγοντες που έπρεπε να ληφθούν υπόψη;
-
αφενός η πιθανή έκθεση των εργαζομένων και των πελατών στον όποιο κίνδυνο υγειονομικού χαρακτήρα,
-
αφετέρου το γεγονός ότι κάθε μέρα που τα καταστήματα «Γρηγόρης» έμεναν ανοιχτά, η οικονομική επίπτωση ήταν μεγαλύτερη από το να είχαν κλείσει.
Ήμασταν αναγκασμένοι να προσαρμοζόμαστε συνέχεια στην πραγματικότητα!
Την πρώτη περίοδο έπρεπε να επικοινωνήσουμε με όλους τους ανθρώπους μας και να τους πούμε να προσέχουν, αλλά ότι θα είμαστε εκεί και θα μείνουμε ανοιχτοί, θυμάται ο κ. Γεωργάτος, μια διαδικασία που απαιτούσε πολλές one-to-one συνομιλίες με τους franchisees, προκειμένου να πεισθούν για τις συγκεκριμένες επιλογές.
Σχετικά με τις αλλαγές στα επιχειρηματικά μοντέλα ο κ. Γεωργάτος προβλέπει μια επιτάχυνση στην ευελιξία εργαζομένων και επιχειρήσεων.
Η εργασία εξ αποστάσεως έχει κάποια θετικά και θα μείνει. Το σκέλος της τεχνολογίας και της διείσδυσής της στην οργάνωση δεν έχει γυρισμό. Ήρθε με πολύ βίαιο τρόπο, αλλά ούτως ή άλλως θα πηγαίναμε εκεί. Όταν θα έχει εκλείψει ο υγειονομικός φόβος, οι περισσότεροι οργανισμοί, λίγο έως πολύ, θα έχουμε αλλάξει τον τρόπο που δουλεύουμε, που ελέγχουμε τα προϊόντα και τις διαδικασίες μας, αλλά και στην επαφή μεταξύ μας και με τους πελάτες μας.
Όσο για τα πράγματα που έμαθαν απ’ αυτή την κρίση μέχρι στιγμής, ο κ. Γεωργάτος διαπίστωσε ότι το πρώτο είναι ότι τελικά όσα πλάνα κι αν κάνεις και αν αισθάνεσαι ότι έχεις συμπληρώσει όλα τα κουτάκια που διασφαλίζουν την υγεία και την ευρωστία του οργανισμού σου, ποτέ δεν πρέπει να είσαι σίγουρος για το τι σε περιμένει την επόμενη μέρα. Αυτό που ζούμε είναι τόσο μεγάλο, που μετά από ένα σημείο παύει να είναι πρόβλημα – είναι τόσο καθολικό.
Ο κ. Γεωργάτος στάθηκε στη σημασία του πού βρισκόταν μια επιχείρηση όταν ξέσπασε αυτή η κρίση.
Είναι μια παράμετρος που θα παίξει ρόλο στην επόμενη μέρα. Μιλώντας για εστιατόρια, καφετέριες κ.λπ., το πόσο μεγάλο διάστημα θα είναι κλειστές οι επιχειρήσεις, αλλά και ο διαφορετικός τρόπος επαναλειτουργίας, νομίζω ότι θα έχουν μεγάλες επιπτώσεις. Πρέπει να εστιάσουμε στο πώς θα είναι η επόμενη μέρα, όταν θα έχει φύγει ο φόβος. Αυτό θα είναι μια συνάρτηση της διάρκειας και του αποτυπώματος που θα μας αφήσει η κρίση, τόσο ως προς τη συμπεριφορά όλων μας, όσο και ως προς την οικονομική επίπτωσή της. Μπορεί να συνηθίσουμε να παραγγέλνουμε από το ίντερνετ, όμως να επιλέγουμε να φάμε στο σπίτι γιατί δε θα αντέχουμε οικονομικά να φάμε έξω. Το φαγητό και το ποτό βέβαια θα συνεχίσουν να είναι συνυφασμένα με όλα τα γεγονότα μας, αυτό που θα διαφοροποιηθεί είναι τα κανάλια μέσα από τα οποία θα εξυπηρετείται αυτή η ανάγκη. Οι άνθρωποι έχουν αρχίσει να μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι, άρα το θέμα είναι πόσο θα μεταβληθούν οι συμπεριφορές μας.
Σε κάθε περίπτωση, πρέπει το καράβι να περάσει απέναντι με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες, ενώ είναι σημαντική και η στρατηγική του κράτους, το οποίο καλό θα είναι να επιδοτήσει την εργασία και όχι την ανεργία.
Από εκεί και μετά, το αν θα πας σε κάποιες απολύσεις ή οριζόντιες περικοπές, νομίζω ότι αυτά μετά είναι επιμέρους διλήμματα. Σίγουρα τη στιγμή που μπαίνει σε αυτά, ήδη ο επιχειρηματίας καλείται να κάνει κάτι αντίθετο από αυτό που τον κάνει επιχειρηματία. Συνήθως ο επιχειρηματίας γίνεται επιχειρηματίας γιατί έχει μια τάση να εμβαθύνει στα θετικά και να υποβαθμίζει τα αρνητικά. Τη στιγμή που καλείται να διαχειριστεί τέτοιου είδους καταστάσεις, ο επιχειρηματίας μπαίνει σε ένα ρόλο που κινείται ενάντια στη φυσική αισιοδοξία που συχνά τον χαρακτηρίζει.
Σε ό,τι αφορά τη χώρα συνολικά, ο κ. Γεωργάτος ανέφερε ότι είναι απίθανο να περάσεις μια τόσο μεγάλη κρίση χωρίς να αλλάξει ο χάρτης των επιχειρήσεων, επομένως σίγουρα θα δούμε αρκετές τέτοιες αλλαγές.
Υπάρχουν ευκαιρίες, υπάρχει ένα κράτος που μας εντυπωσιάζει στην προσπάθειά του να προχωρήσει γρήγορα αρκετά πράγματα αυτονόητα και απαραίτητα που δεν συνέβαιναν πριν. Διευκολύνει, ακούει και προσαρμόζεται, επιδρώντας θετικά στην καθημερινότητα των πολιτών και των εταιρειών. Υπάρχουν λοιπόν αισιόδοξα μηνύματα που θα μπορούσαν εν μέρει να αντισταθμίσουν τις συνέπειες αυτού που συμβαίνει.
from the editors of FRANCHISE BUSINESS.
Proudly developed by aDa.gr in Greece.