

Project Café Europe 2021: Οι επιπτώσεις της πανδημίας
Στο 30% η μέση απώλεια τζίρου για την καφεστίαση το 2020 σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή έρευνα Project Café Europe 2021 του Allegra World Coffee Portal.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση Project Café Europe 2021, η Ελλάδα ήταν μεταξύ των 14 χωρών που διατήρησαν θετικό πρόσημο και παρά την πτώση τζίρου λόγω των πολύμηνων lockdown που κατέγραψε στο σύνολό του ο κλάδος της εστίασης, οι ελληνικές επώνυμες αλυσίδες καφεστίασης συνέχισαν να αναπτύσσονται, με 72 νέα καταστήματα το 2020, φτάνοντας συνολικά τα 1,835 επώνυμα καταστήματα καφεστίασης, καταγράφοντας αύξηση 4,1% συγκριτικά με το 2019.
Οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες που δραστηριοποιούνται πανελλαδικά, Coffee Island (με 421 σημεία ), Γρηγόρης (με 360 σημεία) και Mikel Coffee Company (με 226 σημεία), διαθέτουν στο σύνολό τους 1007 σημεία δηλαδή το 55% της αγοράς.
Μικρή μείωση του πλήθους των καταστημάτων πανευρωπαϊκά
Αναφορικά με το πλήθος των καταστημάτων των επώνυμων αλυσίδων παρατηρήθηκε μείωση 8,8% στην Ισπανία, 6,8% στην Τουρκία, 3,1% στη Γερμανία και 1,9% στην Αγγλία. Στο σύνολο 18 από τις 40 ευρωπαϊκές χώρες παρουσίασαν μείωση στο πλήθος των καταστημάτων των επώνυμων αλυσίδων, με το 2020 να χαρακτηρίζεται από 39.308 καταστήματα.
Η μεγαλύτερη αύξηση σε νέα καταστήματα παρατηρήθηκε στη Λιθουανία - 34,8%, στη Ρουμανία - 29,8% και στο Καζακστάν - 20,3%.
Το Ηνωμένο Βασίλειο, η μεγαλύτερη αγορά καφέ στην Ευρώπη, συρρικνώθηκε κατά 1,9% με 9,159 καταστήματα, η Γερμανία υπέστη πτώση 3,1%, στα 5,490 καταστήματα και η Τουρκία έχασε 218 υποκαταστήματα από τα συνολικά 2,955 επώνυμα coffee shops που διαθέτει. Η Ισπανία είχε τη μεγαλύτερη συρρίκνωση στο σύνολο της αγοράς στην Ευρώπη, με 133 λουκέτα καταστημάτων, ήτοι συρρίκνωση κατά 8,8%.
Παρά την παρατεταμένη αβεβαιότητα όμως, που προκάλεσαν τα συνεχόμενα lockdowns στην Ευρώπη, το 60% των ερωτηθέντων απάντησαν σχετικά ότι αναμένουν βελτίωση των συνθηκών στις συναλλαγές τους επόμενους 12 μήνες, ενώ μόλις το 20% προβλέπει περαιτέρω επιδείνωση. Επίσης το 65% αισιοδοξεί για το μέλλον θεωρώντας ότι υπάρχει ακόμη μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης για τα επώνυμα coffee shops.
Τάσεις συγκέντρωσης στις μεγάλες αλυσίδες
Ωστόσο, οι μεγάλες αλυσίδες Costa Coffee, McCafé και Starbucks αποδείχθηκαν ισχυρές και παρουσίασαν μικρή αύξηση του πλήθους των καταστημάτων τους, με περίπου 8,700 καταστήματα, αυτές οι τρεις αλυσίδες έχουν 22% μερίδιο στην Ευρώπη και οι 20 πιο γνωστές αλυσίδες διαμορφώνουν μερίδιο πάνω από 48%.
Η συνολική ευρωπαϊκή αγορά της επώνυμης καφεστίασης αναμένεται να φτάσει τα 45,400 καταστήματα έως το 2025 με ετήσιο μέσο ρυθμό αύξηση 2,9%.
Τα οργανωμένα δίκτυα που επικεντρώνονται στον καφέ θα ηγηθούν αυτής της ανάπτυξης και αναμένεται να φτάσουν τα 28,200 καταστήματα έως το 2025. Ελαφρώς χαμηλότερος θα είναι ο ρυθμός αύξησης για τις επώνυμες αλυσίδες που δίνουν έμφαση κυρίως στα snack ή τα αρτοσκευάσματα, καθώς δεν θα ξεπεράσει το 1,5% την επόμενη πενταετία, σύμφωνα με την έκθεση.
Σύμφωνα με τον Jeffrey Young, CEO της Allegra, «παρότι η κατανάλωση καφέ αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής, αναμένουμε από την αγορά να επιστρέψει στα προπανδημικά επίπεδα το 2022 ή ακόμη και το 2023».
Franchise
Franchise Search
Franchise.GR
Οι δυνητικοί δικαιοδόχοι - επιχειρηματίες οφείλουν να πραγματοποιούν τις δικές τους ανεξάρτητες έρευνες αγοράς και μελέτες σκοπιμότητας πριν λάβουν την τελική τους απόφαση.