Franchise

FRANCHISE Εξαγορές και συμμετοχές

Τα τελευταία χρόνια, το franchise στην ελληνική αγορά έχει γνωρίσει ηχηρές εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες. Από δυνατά deals μέχρι έξυπνες συνέργειες, οι κινήσεις αυτές αναδεικνύουν την ελκυστικότητα του κλάδου και τις προοπτικές ανάπτυξής του. Με αφορμή το πρόσφατο deal της Vivartia (CVC Capital Partners) με την εξαγορά του 60% της Jackaroo, παρουσιάζουμε και αναλύουμε κάποια πρόσφατα και ενδιαφέροντα buy & sell cases.

Εξαγορά του 60% της Jackaroo από τη Vivartia (2025)

facts

Η Vivartia απέκτησε το 60% της street food αλυσίδας JACKAROO, έναντι 10 εκατ. ευρώ, που από το 2018 έχει εδραιώσει την παρουσία της στην Αθήνα, με εξαιρετικό value for money προϊόν, αποκλειστική συνεργασία με την Wolt και ουρές στην αναμονή, μόνο take away και delivery.

Ο ιδρυτής της, Μιχάλης Ματζουράνης, εμπνευστής και των ΜΠΑΡΜΠΕΕΚΙΟΥ (η αλυσίδα είχε γνωρίσει μεγάλη επιτυχία, φτάνοντας μέχρι την 10η θέση στη λίστα της αμερικανικής ιστοσελίδας List25 με τα 25 καλύτερα burger στον κόσμο) που πούλησε στη L’ artigiano, το 2017, παραμένει μέτοχος και διατηρεί τη διοίκηση της εταιρείας.

analysis

Η Vivartia, με ισχυρό αποτύπωμα στον χώρο της εστίασης, επενδύει σε μια concept-driven αλυσίδα που απευθύνεται στη γενιά του fast casual dining. Η συμφωνία μπορεί να επιταχύνει την επέκταση της Jackaroo σε νέες αγορές και να ενισχύσει στρατηγικά την Vivartia, συμπληρώνοντας το portfolio των Everest και Goody’s Burger House, με ένα νέο concept, εξαιρετικά δυναμικό και αγαπητό στη νεολαία.

Διαπιστώνουμε πολύ δυνατές προοπτικές όσο αφορά την ανάπτυξη μέσω franchise, για την οποία ωστόσο τα Jackaroo δεν είχαν/έχουν ανάγκη από κεφάλαια, με το franchise να την «χρηματοδοτεί» με τα κεφάλαια των franchisees, αλλά σίγουρα θα αξιοποιήσουν τις υποδομές της Vivartia αναφορικά με την διαχείριση των καταστημάτων.

Κερδισμένος σαφέστατα ο καταπληκτικός Μιχάλης Ματζουράνης που για δεύτερη φορά δημιουργεί ένα concept που τα «σπάει» και στη συνέχεια πωλείται (το «όνειρο» πολλών franchisors και επιχειρηματιών).

Κρίσιμες αποφάσεις είναι σίγουρα α/. το πόσα πολλά καταστήματα θα ανοίξουν (καθώς είναι strictly city concept και σήμερα αποτελεί σημείο αναφοράς επειδή έχει λίγα καταστήματα (κίνδυνος κανιβαλισμού του brand, β/. αν θα αξιοποιηθεί το franchise ή το πλάνο ανάπτυξης θα αφορά εταιρικά καταστήματα και γ/. αν θα καταφέρει η Vivartia να «εξάγει» το απόλυτο street concept των Jackaroo στο εξωτερικό, λειτουργώντας με ευελιξία και ταχύτητα.

Εξαγορά του 100% της 24 SHOPEN από τη Motor Oil (2025)

facts

Η εξαγορά της 24 SHOPEN έφτασε στο ποσό των 10,8 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος απέκτησε, μέσω των θυγατρικών εταιρειών Core Innovations M.A.E. και Eletako LTD, το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ZENROW LTD, που είναι κύριος του δικτύου TWENTY 4 SHOPEN με 25 καταστήματα λιανικής convenience stores.

analysis

Η εξαγορά εντάσσεται στη στρατηγική της Motor Οil για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος καταστημάτων ευκολίας, σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό και εξελισσόμενο περιβάλλον -κάτω από την ομπρέλα του brand Smartshop.

Η κίνηση αυτή, σε συνδυασμό με την επέκταση της Motor Οil μέσω των θυγατρικών της στον χώρο του καφέ, με την TARESSO στην οποία κατέχει το 60%, στην αγορά των φαρμακείων, με την εξαγορά προ διετίας της Cipharma one IKE, και στα καφέ μέσω των δικτύων του I love café και του Costa Coffee, και στα πλυντήρια αυτοκινήτων Plinto, ενισχύει την παρουσία του ομίλου στην καθημερινότητα των καταναλωτών. Δηλαδή δημιουργεί νέες ευκαιρίες για cross-selling, αυξάνοντας την πιστότητα των πελατών του, κάτι που υιοθετείται ολοένα και περισσότερο από ενεργειακούς ομίλους παγκοσμίως.

Αυτό που επιδιώκει ο πετρελαϊκός όμιλος είναι να μετατρέψει τα πρατήρια υγρών καυσίμων του σε ένα one stop shop, εκμεταλλευόμενος τον χρόνο παραμονής στο βενζινάδικο των πελατών του στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Συμμετοχή της VG Holding στη Mailo's (2024)

facts

Η VG Holding, με επικεφαλής τον Βλάσση Γεωργάτο («Γρηγόρης»), επένδυσε στη Mailo's, το νο1 brand στα χειροποίητα ζυμαρικά - απέκτησε το 20% έναντι 4 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Deloitte (Δεκέμβριος 2023), η αποτίμηση της Mailo's κυμαινόταν από 18,035 έως 20,548 εκατ. ευρώ, με μέση εκτίμηση τα 19,236 εκατ. ευρώ. Το 2023, η εταιρεία σημείωσε κύκλο εργασιών άνω των 3 εκατ. ευρώ.

analysis

Η κίνηση αυτή δίνει ώθηση στη Mailo's, εξασφαλίζοντας υποδομές και τεχνογνωσία για ανάπτυξη, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της VG Holding. Πρόκειται για ένα brand με προοπτικές, που φιλοδοξεί να γίνει το απόλυτο σημείο αναφοράς για τους pasta lovers.

Αποτελεί γεγονός η δύναμη του brand, όπως και η ύφεση της αναπτυξιακής πορείας του, καθώς οι στόχοι ανάπτυξης περιορίζονται μάλλον εκτός Αθηνών και μόνο σε μεγάλες πόλεις με νεανικό κοινό.

Σίγουρα ο 29χρονος ιδιοκτήτης των Mailo's, Νίκος Μουτσουρούφης, συνειδητοποίησε ότι με την αρωγή του Γρηγόρη θα μπορέσει να καταφέρει ένα δυνατό αναπτυξιακό άλμα, τόσο στην περιφέρεια, όσο – γιατί όχι – και στο εξωτερικό. Από την άλλη, ο Βλάσσης Γεωργάτος, έχει αποδείξει ότι ξέρει πάντα πολύ καλά το τι κάνει.

Εξαγορά της «Παγωτά Δωδώνη» από την «Βενέτη» (2024)

facts

Η «Βενέτη» εξαγόρασε την ιστορική αλυσίδα παγωτών «Δωδώνη», αναλαμβάνοντας τα τραπεζικά της χρέη ύψους 40 εκατ. ευρώ, μετά από δύο ολόκληρα χρόνια διαδικασιών και πολλών μνηστήρων, και διαπραγματεύσεων με πέντε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που είχαν αναλάβει τη διαχείριση της Παγωτά Δωδώνη.

Η Παγωτά Δωδώνη διέθετε τέλος του 2024 ένα δίκτυο 40 καταστημάτων franchise, ψυγεία πώλησης συσκευασμένου παγωτού σε επιλεγμένα super markets και αρτοποιεία, καθώς και συνεργασίες horeca σε πάνω από 1500 σημεία σε όλη την Ελλάδα.

analysis

Αυτή η εξαγορά σηματοδοτεί σίγουρα μια νέα εποχή για τη «Δωδώνη», με στόχο την ανανέωση της εικόνας της, την αξιοποίηση του ισχυρού brand name της και την είσοδο σε νέες αγορές.

Η «Βενέτη» έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για την Παγωτά Δωδώνη, οι οποίοι περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση των διαδικασιών εξυγίανσης μέσα σε μια τριετία και την επένδυση στο φυσικό γάλα μέσω της εξαγοράς ελληνικής φάρμας γάλακτος στη Βοιωτία, με σκοπό την ανάπτυξη νέων προϊόντων βασισμένων σε αυτό.

Επιπλέον, η εταιρεία σχεδιάζει να επενδύσει σε νέο σύγχρονο εξοπλισμό, να αναβαθμίσει τα καταστήματα του υφιστάμενου δικτύου και να αναπτύξει νέα σημεία πώλησης με ένα καινοτόμο concept καταστημάτων, αυτό της Cremeria Veneti (Gelateria, Γαλακτοπωλείο, Ζαχαροπλαστείο), προσφέροντας ένα εξελιγμένο concept καταστημάτων που θα συνδυάζει gelateria, γαλακτοπωλείο και ζαχαροπλαστείο με υπερψυγμένα γλυκά. Τα καταστήματα θα προσφέρουν παραδοσιακές γεύσεις και προϊόντα υψηλής ποιότητας, με κύριο συστατικό το φυσικό γάλα, καθώς και ροφήματα, φυσικούς χυμούς και ιταλικό καφέ.

Σίγουρα ένα δύσκολο project που έχει ως προίκα ένα δυνατό σε αναγνωρισιμότητα όνομα (που χρειάζεται ωστόσο αναγέννηση), ένα υφιστάμενο δίκτυο των περίπου 40 καταστημάτων, ένα δυνατό know how στο παγωτό, με ζητήματα προς επίλυση α/. την δυνατότητα μετατροπής των υφισταμένων καταστημάτων (αξιολόγηση θέσης και διάθεση επενδυτικών κεφαλαίων) και β/. την αλλαγή θέσης στην αγορά από gelateria-παγωτό (με δυνατό πλέον ανταγωνισμό) στο 3πλο νέο concept (με επίσης δυνατό ανταγωνισμό).


Αξίζει να αναφέρουμε, μεταξύ άλλων, ότι το 2020, το πλειοψηφικό πακέτο (70%) της Chillbox AE και το 100% της Chillbox Global AE εξαγοράζεται από την Kayak, το 2022, η Γρηγόρης απέκτησε το 51% της αλυσίδας Seven2Seven στη Θεσσαλονίκη, το 2024, η Pax Hospitality, υπό την ηγεσία του Νίκου Νέγκα, εισήλθε μετοχικά στην αλυσίδα μεξικάνικου φαγητού Ancho. Φυσικά δεν πρέπει να παραλείψουμε τις εξαγορές – συμμετοχές του Switz Group (Ταϊζούν Κχορακιουβάλα), όπως σε Κρητών Αρτος, Κουλουράδες, Ιωνική Σφολιάτα, Troufa, Οak Cava, Οlympic Foods κ.ά.

Όλες αυτές οι κινήσεις δείχνουν ξεκάθαρα ότι το ελληνικό franchise εξελίσσεται δυναμικά, προσελκύοντας επενδυτές και οδηγώντας σε νέα επιχειρηματικά σχήματα με προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη. Το παιχνίδι έχει αλλάξει – και οι μεγάλοι παίκτες το γνωρίζουν καλά.



google news banner franchise

Θέλω να ενημερωθώ αναλυτικά