• 1

FB1  PArat

Manifesto Franchise

Franchise White Paper

franchise developmentΜετά από μια περίοδο ραγδαίας ανάπτυξης και δημοτικότητας του θεσμού της δικαιόχρησης και μετά από την εμπειρία της ωρίμανσης και της αποτυχίας των προσπαθειών αρκετών δικαιοπαρόχων, μπορούμε, πλέον, να καθορίσουμε το βασικό πλαίσιο των λανθασμένων, επιπόλαιων και βιαστικών ενεργειών στις οποίες προβαίνουν κατά καιρούς οι δικαιοπάροχες αλυσίδες. ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ 2002

Το ποσοστό των νέων αλυσίδων που αποτυγχάνουν εντός των δύο πρώτων ετών δραστηριοποίησής τους είναι αρκετά σημαντικό, μη ικανοποιώντας τις προσδοκίες των διοικούντων και των στόχων των οργανισμών που επιχειρούν την ανάπτυξη μέσω δικαιόχρησης. Το πλήθος των περιπτώσεων αυτών χαρακτηρίζεται από μη αναμενόμενες αποδόσεις, δυσαρέσκειες και τάσεις διαφυγής των δικαιοδόχων από τις αλυσίδες και, γενικά, αρνητικά αντίκτυπα τόσο στις λειτουργίες των δικαιοπάροχων οργανισμών, όσο και στον θεσμό της δικαιόχρησης στη χώρα μας.

Διάφορες έρευνες που έχουν λάβει χώρα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό δείχνουν μικρά ποσοστά αποτυχίας των καταστημάτων των δικαιοδόχων και πολύ μικρότερα ποσοστά για τις δικαιοπάροχες εταιρείες. Πραγματικά, οι «ζημιές» χτυπούν πρώτα τα καταστήματα και μετά τους κεντρικούς οργανισμούς. Ωστόσο, παρ’ όλη την αλήθεια των σχετικών ερευνών, οι περιπτώσεις αποτυχίας των δικαιοπαρόχων είναι «ποιοτικά» και «ποσοτικά» περισσότερες. Ποιοτικά, διότι τα «κραχ» μερικών αλυσίδων έχουν αφήσει υποχρεώσεις της τάξεως αρκετών εκατομμυρίων ευρώ και έχουν «κλείσει» σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων δικαιοδόχων. Ποσοτικά, διότι στις σχετικές έρευνες δεν έχουν καταγραφεί οι περιπτώσεις αποτυχίας «μικρών» επιχειρηματιών, οι οποίοι έχοντας 1 – 3 καταστήματα θέλησαν να δοκιμάσουν τον θεσμό της δικαιόχρησης.

Rocket FranchiseB

Rocket franchiseBΜετά από επτά χρόνια, όχι απλά συνεχιζόμενης, αλλά επιδεινούμενης, κρίσης - μιας κατάστασης που προτιμάμε να χαρακτηρίζουμε ως ύφεση, προσπαθώντας να απαλύνουμε την αίσθηση που προκαλεί η λέξη - μιας επταετίας όπου βασιλεύει η ατολμία και η αναποτελεσματικότητα, η επιχειρηματικότητα μαστίζεται από μειωμένη κατανάλωση, αλλεπάλληλες φοροκαταιγίδες και κυρίως από πλήρη αστάθεια και αβεβαιότητα.

Η Τρόικα (ή αλλιώς Οι Θεσμοί), σε πλήρη εναρμόνιση με την Ελληνική Κυβέρνηση, το 2015 έθεσαν σε εφαρμογή ένα ανελέητο σχέδιο, αν όχι με στόχο, σίγουρα με αποτέλεσμα την εξαθλίωση των ανίσχυρων κοινωνικών ομάδων, την πλήρη απαξίωση της μεσαίας τάξης και τον εξαναγκασμό είτε σε μετανάστευση, είτε σε πτώχευση των όσων εναπομεινάντων ισχυρών επιχειρηματικών μονάδων.

Σαφέστατα δεν κλείνουμε τα μάτια μας στις απαράδεκτες, καταστροφικές και ταυτόχρονα γελοίες παθογένειες του «συστήματος», από τα υπέρογκα δάνεια και τις ανεξόφλητες υποχρεώσεις προς το Δημόσιο των «δήθεν» μεγαλοσχημόνων, τις μίζες και τη ρουσφετολογία των γνωστών πολιτικών φυσιογνωμιών μέχρι τις πλασματικές και πολλαπλές συντάξεις, όπως και την πλήρη φυσική απουσία πλήθος διορισμένων (βολεμένων) παιδιών του «συστήματος», μέσω μισθοδοσίας ή μπλοκακίου… Η λίστα, δυστυχώς, όχι μόνο είναι ατελείωτη, αλλά και ποτέ δε σταματά, αφού το κάθε κυβερνητικό σχήμα, λιγότερο ή περισσότερο, εκούσια ή ακούσια, συνεχίζει να τροφοδοτεί την ίδια αρρωστημένη δυναμική.

Τα δεινά της κρίσης, τα άδεια ταμεία των τραπεζών και των ασφαλιστικών ταμείων, τις επαύλεις και την χλιδή των vip πολιτικών και επιχειρηματιών πληρώνει ο κάθε απλός Έλληνας, με την δυναμική της ιδιωτικής οικονομίας να εξακολουθεί να υφίσταται, εν μέσω οικονομικού ολοκαυτώματος, ως επί τω πλείστον ασθμαίνουσα, με ισχυρές περικοπές και λιγοστές αναπτυξιακές κινήσεις.

Αν κάποιος παράγει σε αυτή την χώρα, σίγουρα δεν είναι ο δημόσιος τομέας. Περιορισμένη βιομηχανική και αυξητική τουριστική παραγωγή, ισχυρή ναυτιλία, εμπορικές και τεχνολογικές δραστηριότητες, μεταφορές κ.ο.κ. ανήκουν στον ιδιωτικό τομέα, που συνεχίζει να κάνει αυτό που ξέρει, να δημιουργεί προστιθέμενη αξία και να πουλά, δημιουργώντας (ή πλέον διατηρώντας) θέσεις εργασίας και εμφανίζοντας κέρδη, τα οποία όμως πρέπει να φορολογηθούν ανελέητα για να διατηρήσουν το «σύστημα».

Από τη μια το κέρδος φέρνει ανάπτυξη, επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας, περισσότερο κέρδος, μεγαλύτερη ανάπτυξη.

Από την άλλη το κέρδος διώκεται, θεωρείται μίασμα και αμάρτημα, με μια περίεργη πρακτική: ισοπέδωση όλων των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων με αξίωμα ότι όλοι φοροδιαφεύγουν ανεξέλεγκτα και ότι είναι εχθροί της χώρας και όχι μέλη της, ασχέτως αν τελικά ο ιδιωτικός τομέας αποτελεί τη μοναδική, μάλλον, ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας. Αύξηση φορολογικών συντελεστών, αύξηση ασφαλιστικών εισφορών, 100% προκαταβολή φόρου, τέλος επιτηδεύματος, περιορισμοί στη κίνηση κεφαλαίων, μηδενική πρόσβαση σε δανεισμό, αδρανείς επιδοτήσεις κ.ο.κ. Το απόλυτο πλαίσιο απο-επενδύσεων.

Παρ’ όλα αυτά κάποιοι συνεχίζουν να αρέσκονται στο ότι η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες και μας παραπέμπουν σε ασιατικά ιδεογράμματα…

Quote About Fear

Έχουμε αναφερθεί αμέτρητες φορές, σε άρθρα, σε συνεντεύξεις, σε σεμινάρια και κυρίως σε κατ' ιδίαν συζητήσεις με επιχειρηματίες που βρίσκουν ελκυστική την προοπτική να δημιουργήσουν τη δική τους αλυσίδα μέσω franchise.

Κάποιοι το επιχείρησαν και το κατάφεραν με αξιοσημείωτα αποτελέσματα, τόσο στην Ελλάδα, όσο (κάποιοι λίγοι) και στο εξωτερικό.

Κάποιοι το κατάφεραν για λίγα χρόνια, κάποιοι για πολλά περισσότερα... και ακόμη συνεχίζουν.

Μπορείτε να εμπνευσθείτε από το παράδειγμα των coffee island ή των chillbox.

Μπορείτε να ενθουσιαστείτε από τα νέα καταστήματα της REFAN by Epsilon 5 ή της FAMOUS.

Μπορείτε να αναρωτηθείτε (σίγουρα!) για τη μεγαλειώδη κάθοδο εκ Λαρίσης των Mikel.

Αρκετοί αντιμετωπίζουν το franchise ως τον τρόπο να βγάλουν χρήματα. Λιγότεροι ως ηθική επιβράβευση της επιτυχημένης ιδέας τους και του αρχικού κόπου τους. Αυτοί που δημιούργησαν κάτι ιδιαίτερο – διαφοροποιημένο και αφού επέτυχαν αποφασίζουν ότι τα σύνορα της φιλοδοξίας τους δεν μπορούν να περιορισθούν σε ένα και μόνο κατάστημα.

Ποια είναι, όμως, η πεμπτουσία του όλου θέματος περί ανάπτυξης franchise;

Αν έχεις ένα κατάστημα, (ή και λίγα ακόμη) αν το σχεδίασες με κόπο και με όραμα, με πάθος και δέσμευση. Αν είναι όντως διαφορετικό και καινοτόμο. Αν είναι επιτυχημένο και πάει καλά. (Από τύχη ή έρευνα το έχεις ανοίξει και σε ένα σωστό σημείο) ... τι κατάφερες τελικά;

Περίπτωση Α: Διατηρείς για αρκετά χρόνια το κατάστημά σου και παραμένεις ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας. Το οργανώνεις και καλά και έχεις και χρήματα και ελεύθερο χρόνο για διακοπές!

Περίπτωση Β: Διατηρείς για αρκετά χρόνια το κατάστημά σου και παραμένεις ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας. Δεν καταφέρνεις να το οργανώνεις σωστά και παραμένεις εγκλωβισμένος στο ωράριο λειτουργίας του!

Περίπτωση Γ: Σταδιακά το κατάστημα αρχίζει να φθίνει και ξεκινάς αλλαγές στο menu, αρχίζεις να πειραματίζεσαι με internet και social media. Αρχίζεις να αναζητάς πιο φθηνές Α' Ύλες, αρχίζεις να μειώνεις τιμές λιανικής και να βάζεις προσφορές και happy hours. Σταδιακά, αντιλαμβάνεσαι ότι έσβησε...

Περίπτωση Δ: Στάθηκες τυχερός με την επιλογή της θέσης, καθώς γίνεται πανικός, ότι και να βάζεις σε βιτρίνα ή menu πουλάει... Όμως, οι αγορές είναι σαν τα κύματα των surfers, αλλάζουν και ενίοτε σκάνει αλλού. Η αγορά που είσαι αλλάζει ή ένα πολύ πιο «ικανό» concept σκάει δίπλα σου. Πάταγος! Κρίμα! Το έχασες!

Το Franchise σου προσφέρει το brand που δεν μπορείς να το αποχτήσεις μέσω διθυραμβικών σχολίων σε περιοδικά και blogs. Η δύναμη των αριθμών (δηλ. το πλήθος των καταστημάτων) δεν έχει αντίπαλο δέος. Σκέψου το δίκτυο της Γρηγόρης Μικρογεύματα, δεν έχεις διαβάσει πουθενά κριτικές για το περιβάλλον, την γνήσια τυρόπιτα ή οτιδήποτε άλλο, και όμως... ποιος δεν το ξέρει; Ποιος αμφιβάλλει ότι αποτελεί τη μεγαλύτερη, πιο γνωστή, πιο εγγυημένη αλυσίδα στο κλάδο της;

ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΣΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΟ FRANCHISING ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΣΟΥ ΔΥΝΑΜΩΣΕΙ ΤΟ BRAND ΚΑΙ ΘΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΑΠΕΘΑΝΤΟ!!!

Από την άλλη, περισσότερα καταστήματα συνεπάγονται μεγαλύτερες αγορές και άρα καλύτερες τιμές και άρα καλύτερο περιθώριο και άρα επιβιώνεις (τα δικά σου καταστήματα και των συνεργατών σου) με μικρότερο τζίρο και άρα αντέχεις στην όποια κρίση.

Περισσότερα έσοδα συνεπάγονται περισσότερα κέρδη, βάση συνετής πάντα διαχείρισης και άρα έχεις budget για διαφήμιση, για υποδομές, για οργάνωση και τελικά από Κατάστημα γίνεσαι Εταιρεία.

Γιατί το φοβάσαι;

  • Γιατί δεν θες σκοτούρες. ΟΚ ΤΗΕΝ

  • Γιατί οι δικαιοδόχοι σου δεν θα προσφέρουν την ποιότητα που εσύ προσφέρεις και θα σου χαλάσουν το όνομα. ΛΑΘΟΣ ΜΕΓΑ

  • Γιατί θα παίρνεις επιταγές και θα μπεις μέσα. ΛΑΘΟΣ

  • Γιατί είσαι εγωιστής και θες την δόξα μόνο για σένα. ΟΚ ΤΗΕΝ

  • Γιατί δεν θεωρείς τον εαυτό σου ικανό να διαχειριστεί μια ολόκληρη αλυσίδα. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΔΥΣΚΟΛΟ

  • Γιατί θεωρείς ότι η επιτυχία σου είναι εφήμερη και δεν θα πάρεις άλλους στο λαιμό σου. ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ

  • Γιατί φοβάσαι τις συνεργασίες. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΟΥ

Σε κάθε περίπτωση μάθε τι εστί το franchising και να είσαι ειλικρινής πρώτα με τον εαυτό σου και μετά με τους άλλους... και δεν χρειάζεται να αναφέρουμε την υποστήριξη που παρέχουν οι σύμβουλοι franchise.

Τελικά πως έρχεται η διαφοροποίηση; Και αν τα CoffeeIsland διαφοροποιούνται επειδή έχουν πολύ καλό και οικονομικό καφέ, από τις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις τους, και αν τα FAMOUS έχουν προϊόν valueformoney λόγω μεγάλων ποσοτήτων εισαγωγής, τα Mikelκαφέ της illy δεν πουλάνε;

No Internet Connection