• 1

FB1  PArat

Manifesto Franchise

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι νέοι επιχειρηματίες οφείλουν να είναι προσεκτικοί όταν αποφασίζουν να ξεκινήσουν την δική τους επιχείρηση. Ειδικά, όταν διερευνούν την απόφαση να ενταχθούν σε ένα δίκτυο franchise, επιλύουν άμεσα μια σειρά από στοιχειώδη θέματα, όπως επιλογή χώρου εγκατάστασης, σχέδια εσωτερικής και εξωτερικής διακόσμησης και εργονομίας, προδιαγραφές εξοπλισμού και προμηθευτές, χαρακτηριστικά και τιμές αγοράς εμπορευμάτων, σύστημα ελέγχου αποδόσεων και λειτουργίας, εκπαίδευση προσωπικού κ.ο.κ.

Η κυριότερη, ωστόσο, απόφασή τους, αυτή που αφορά την επιλογή του franchise brand ενέχει λίγους αλλά ιδιαίτερα σοβαρούς κινδύνους, οι οποίοι σχετίζονται με την αξιοπιστία της μητρικής εταιρείας.

Το ζήτημα αυτό απασχολεί πολλά έτη την κοινότητα του franchising, σήμερα, όμως, έχει έρθει έντονα στο προσκήνιο, καθώς οι ενδιαφερόμενοι δικαιοδόχοι έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο αναφορικά με το πλήθος τους, αλλά παράλληλα έχει αλλάξει και το προφίλ τους.

  • Η πλειοψηφία τους αφορά πρώην στελέχη που σχετικά εύκολα πιστεύουν όλα όσα τους τάζουν οι μητρικές εταιρείες, καθώς δεν διαθέτουν την ελληνική επιχειρηματική εμπειρία και κυρίως τα επίκτητα γονίδια αναγνώρισης επίδοξων τυχοδιωκτών.
  • Διαθέτουν ως αρχική επένδυση, ένα ποσό που με πολύ κόπο θα συγκεντρώσουν από αποταμιεύσεις τους, δάνεια από συγγενείς ή ακόμη και με δάνεια με υποθήκη την περιουσία τους.

Ανάγεται λοιπόν σε μείζον θέμα η αξιοπιστία των δικαιοπαρόχων, καθώς η αγορά του franchise παρουσιάζει τεράστια ζήτηση, από νέους ευκολόπιστους ανθρώπους, για τους οποίους η επένδυση σε franchise δεν είναι ένα παιχνίδι ή μια επενδυτική κίνηση όπου μπορούν να λάβουν ρίσκο, αλλά είναι μια απόφαση ζωής, που σε περίπτωση αποτυχίας θα τους συμπαρασύρει σε ολοκληρωτική καταστροφή.

Στο ανωτέρω πλαίσιο, θεωρείται εξαιρετικά θετική η πρωτοβουλία των portals που διέγραψαν από τη βάση τους αλυσίδες, οι οποίες αντιμετωπίζουν αποδεδειγμένα σοβαρότατα προβλήματα επιβίωσης, με σκοπό την διασφάλιση των ενδιαφερόμενων και συνεπώς του ίδιου του θεσμού, πρωτοβουλία που οφείλουν να ακολουθήσουν όχι μόνο και άλλα sites και έντυπα, αλλά και διοργανωτές εκθέσεων και ο Σύνδεσμος Franchise της Ελλάδος. Οι σχετικές ενέργειες δεν αποτελούν μόνο θέμα διατήρησης της αξιοπιστίας του θεσμού, αλλά παράλληλα ενισχύουν το ίδιο το κύρος τόσο των διαφόρων φορέων, όσο και των σοβαρών αλυσίδων δικαιόχρησης. Ορισμένα στοιχεία δικαιοπαρόχων εταιρειών, όπως δεκάδες διαταγές πληρωμής που έχουν εκδοθεί εις βάρος τους, δικαστικές διαμάχες με δικαιοδόχους και προμηθευτές, εταιρείες φαντάσματα με τον πραγματικό μέτοχο να κρύβεται πίσω από υπεράκτιες εταιρείες, αδυναμία τροφοδότησης των δικαιοδόχων με εμπόρευμα, ακόμη και σχέδια γρήγορης αρπαχτής είναι γνωστά στους επαγγελματίες του χώρου, αλλά καθώς αποτελούν προσωπικά δεδομένα δεν μπορούν να τα ανακοινώσουν. Από την άλλη, η αγορά έχει τη συνήθεια να γενικεύει τις μεμονωμένες περιπτώσεις κάτι που θα ήταν καταστροφικό για τον κλάδο και γι αυτό το λόγο, όλες οι σχετικές κινήσεις προάσπισης του franchising οφείλουν να γίνουν με σύνεση και αυτοσυγκράτηση.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε το ρόλο των συμβούλων, οι οποίοι δρουν ως διαμεσολαβητές και ως σύμβουλοι επιχειρηματικού προσανατολισμού, διαθέτοντας ένα portfolio σοβαρών αλυσίδων, οι οποίοι οφείλουν να είναι ένας αναγκαίος «σταθμός» αν όχι ένα «one stop shop» στην αναζήτηση της κατάλληλης επιχειρηματικής απόφασης.

Ο Σύνδεσμος Franchise της Ελλάδος οφείλει να καθορίσει ακόμα πιο αυστηρά κριτήρια ένταξης τακτικών μελών και κυρίως να προσδιορίσει ετήσιο επανέλεγχο της δραστηριότητάς τους.

Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, εκθέσεις, portals, περιοδικά και εφημερίδες οφείλουν να σταματήσουν να θυσιάζουν στο βωμό του κέρδους τους το franchising, διακόπτοντας συνεργασία με αυτούς που με λιγοστό budget στα ανωτέρω μέσα, αναπτύσσουν δίκτυα εις βάρος των δικαιοδόχων και του θεσμού και πλουτίζουν εις βάρος της αγοράς.

Σε κάθε περίπτωση, υπεύθυνος για τις αποφάσεις του είναι ο ίδιος ο ενδιαφερόμενος. Ο ίδιος είναι αυτός που οφείλει να τσεκάρει πρώτα απ’ όλα τον δικαιοπάροχο, τον ιδιοκτήτη και το νομικό πρόσωπο, τις σχέσεις του με τους υφιστάμενους δικαιοδόχους του, τις επιδιώξεις, τα κίνητρα και το όραμα του ιδιοκτήτη επιχειρηματία. Στη συνέχεια, μετά από μία λανθασμένη επιλογή, ακολουθούν οι νομικές διαδικασίες, οι οποίες έχουν ως σημείο αναφοράς την σύμβαση δικαιόχρησης, μια σύμβαση που καθώς διακρίνεται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, θα πρέπει πριν υπογραφεί να ελεγχθεί από εξειδικευμένο δικηγόρο.

Ας προσέχουμε, λοιπόν, πολύ περισσότερο γιατί η επιλογή του franchise brand, όπου θα εναποθέσουμε τις οικονομίες και τις ελπίδες μας, αφορά στην αρχή μίας διαδρομής που μερικές φορές καταλήγει σε γκρεμό, άλλοτε με μώλωπες και γρατζουνιές και άλλοτε στην εντατική!

Θέμιδα Ντριβαλά
easyfranchise – Exporting Global Excellence

Αν έχει μία ευκαιρία μία ελληνική εταιρία να βγει αλώβητη από την παρούσα οικονομική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας και να σταθεί στα πόδια της, αυτή δεν είναι άλλη από το άνοιγμα των αγορών στις οποίες απευθύνεται. Και επειδή η αγορά στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή δεν έχει πολλά περιθώρια ανάπτυξης, δε μένει παρά να απευθυνθεί κανείς στις αγορές εκτός αυτής.

Το πρώτο πράγμα που μπορεί να έρθει στο μυαλό του προέδρου μιας ελληνικής εταιρίας σε αυτή τη σκέψη, είναι αν έχει τη δυνατότητα να κάνει κάτι τέτοιο. Αυτός και η εταιρία του που λαχανιάζει υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες θα μπορούσε να σταθεί στο παγκόσμιο -ακόμα πιο σκληρό - ανταγωνιστικό περιβάλλον; Αυτή είναι μία φιλοσοφία που πρέπει να αποβληθεί. Μία επιτυχημένη στην Ελλάδα εταιρία, η οποία μετά την κρίση είδε τα κέρδη της να μειώνονται και την απόδοσή της να φθίνει δεν είναι μια τυχαία εταιρία! Οι ήδη επιτυχημένες εταιρίες στη Ελλάδα δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές τους στην παγκόσμια αγορά, αρκεί βέβαια:

1.    να στοχεύσουν τις αγορές που τους ενδιαφέρουν,
2.    να τοποθετηθούν σωστά μέσα σε αυτές,
3.    να επιλέξουν την κατάλληλη στρατηγική ανάπτυξης και
4.    να την υλοποιήσουν με τον αποτελεσματικότερο δυνατό τρόπο!

Το ότι μία επιχείρηση έχει ένα επιτυχημένο ιστορικό ανάπτυξης και απόδοσης στην Ελλάδα αποτελεί εχέγγυο για τη δυνατότητα επιτυχίας της στο εξωτερικό, δεν σημαίνει όμως ότι αυτή θα πραγματοποιηθεί με το ίδιο σύστημα και τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί η επιχείρηση στην Ελλάδα.

Έχουμε ένα συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αυτή τη στιγμή σε σχέση με τις αντίστοιχες ξένες εταιρίες που λειτουργούν λόγου χάρη στη Ρωσία. Οι ελληνικές εταιρίες έχουν πάνω και πρώτα από όλα στυλ! Κάτι που λείπει από την πλειονότητα των εταιριών που δραστηριοποιούνται αυτήν τη στιγμή εκεί.

Οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με τη μόδα, για παράδειγμα στη Ρωσία, επικεντρώνονται στην κάλυψη πρακτικών αναγκών με το κάθε τους ρούχο. Το να μπει στο παιχνίδι μία εταιρία που συνδυάζει την κάλυψη πρακτικών αναγκών και να προσφέρει επίσης στυλ, design, fashion άποψη και χαρακτήρα, αυτόματα δίνει στην επιχείρηση που επιτυγχάνει κάτι τέτοιο τη θέση του leader. Πόσο μάλλον όταν σε αυτόν τον συνδυασμό αποκτά πρόσβαση όχι μόνο η ανώτερη και ανώτατη κοινωνική τάξη, αλλά και η μέση! Είναι πολύ πιο εύκολο να πείσεις κάποιον να αγοράσει αυτό που του πουλάς, όταν το αντικείμενο αυτό είναι και όμορφο!

Ένα δεύτερο πλεονέκτημα είναι η ποιότητα των παρεχόμενων προϊόντων! Η ελληνική παραγωγή έχει υψηλά standards ποιότητας, τα οποία αποτελούν βασική προϋπόθεση ανταπόκρισης του ξένου κοινού σε ένα νέο brand. Σε μια περίοδο κρίσης άλλωστε ένας από τους λίγους δείκτες που παρουσιάζουν αύξηση είναι οι εξαγωγές υφασμάτων! Η κλωστοϋφαντουργία είχε 35% αυξημένες εξαγωγές συγκριτικά με την περσινή χρονιά, σε περίοδο που όπως είπαμε και παραπάνω τα πάντα υποφέρουν στην Ελλάδα και όπου τα τελευταία χρόνια είχαμε μάθει κυρίως να εισάγουμε… Ο ξένος καταναλωτής και δη αυτός που ζει και καταναλώνει εκτός Μεσογείου, εκτιμά την ποιότητα ή για να το πούμε πιο σωστά, αξιολογεί θετικά την επιχείρηση που του προσφέρει ακριβώς αυτό που του έχει υποσχεθεί.

Είναι γενικά πολύ πιο αυστηρός, αλλά και προβλέψιμος όσον αφορά στην αγοραστική συμπεριφορά του. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι πολύ συχνά εταιρίες στο εξωτερικό, επιστρέφουν πίσω τα χρήματα σε οποιοδήποτε καταναλωτή δεν είναι ευχαριστημένος με το προϊόν. Δεν υπάρχει η δέσμευση να αγοράσουν κάτι άλλο. Δεν είσαι ευχαριστημένος κύριε καταναλωτή?? Πάρε πίσω τα χρήματά σου! Είμαι τόσο σίγουρος για αυτό που σου λέω ότι σου προσφέρω! Και πιστεύω ότι και εσύ θα το εκτιμήσεις … (γιατί πού να κάνει κανείς στην Ελλάδα τέτοια κίνηση… εκτός από τις αντίστοιχες πολυεθνικές…) Ωστόσο, το ίδιο αυστηρός και αρκετά προβλέψιμος είναι ο ξένος καταναλωτής και στις τιμωρίες του στις επιχειρήσεις που, άλλα του έταξαν και άλλα του έδωσαν! ΔΕΝ ΞΑΝΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ!

Είναι σημαντικό εδώ να αναφέρω ότι ποιότητα δεν υπάρχει μόνο στις Α’ ύλες των προϊόντων της Ελλάδας αλλά και στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ των συνεργαζόμενων επιχειρηματιών. Από την ευκολία στην επικοινωνία (οι περισσότεροι Έλληνες πλέον μιλούν πολύ καλά αγγλικά, ενώ η πολυγλωσσικότητα είναι βασικό προσόν των περισσότερων στελεχών σήμερα) έως την έγκαιρη κατάθεση πληρωμών και την ευελιξία στις παραδόσεις υλικών, στις αλλαγές παραγγελιών κλπ, χαρακτηριστικά ιδιαίτερα σημαντικά σε μία μόνιμη συνεργασία. Το ταμπεραμέντο και η έντονη προσωπικότητα των Ελλήνων έχουν κάνει τους επιχειρηματίες μας ικανούς να προσαρμόζονται γρήγορα στις απαιτήσεις τους, παρακάμπτοντας γραφειοκρατικές διαδικασίες που συνήθως υπάρχουν σε επιχειρήσεις και δομές ξένων εταιριών.

Όλα τα παραπάνω και πολλά ακόμα αποτελούν μόνο ένα μέρος της ποικιλίας των λόγων που έχει μια επιχείρηση για να δοκιμάσει την επέκτασή της στο εξωτερικό! Αλλοίμονο όμως μη χαραμισθούν, μη γίνουν θυσία σε ένα ακόμα «προσόν» του Έλληνα, αυτό του παντογνώστη! Ερευνήστε πριν κάνετε οτιδήποτε! Και μη φοβηθείτε να ζητήσετε βοήθεια από εξειδικευμένες εταιρίες οι οποίες εδώ και χρόνια βοηθούν τις ελληνικές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν στο εξωτερικό, να βρουν τους κατάλληλους συνεργάτες, ή να προετοιμάσουν την επεκτατική τους στρατηγική! Το κόστος ευκαιρίας είναι πολύ μικρό και η απόδοση τεράστια!

Ποιοί είναι οι κλάδοι που έχει νόημα να επενδύσεις; Ποιά είναι τα νέα franchise; Αξίζει να ανοίξεις ένα κατάστημα σήμερα ή να περιμένεις το νέο έτος; Αν έχεις 200,000 ευρώ, τι θα τα κάνεις; Να τα βγάλεις σε τράπεζα του εξωτερικού; Να τα επενδύσεις σε χρυσό ή αμοιβαία; Αν έχεις 50,000 ευρώ, μπορείς να ανοίξεις καφετέρια; Με 3,000 ευρώ, μπορείς να κάνεις κάτι; Υπάρχει περίπτωση να βρεις δουλειά, αν είσαι άνεργος; Αν είσαι άνω των 45, ποιο είναι το μέλλον σου; Υπάρχουν ευκαιρίες; Πώς θα τις εντοπίσεις;

«Έρχεται νέα κρίση», δήλωσε πρόσφατα ο γνωστός μεγαλοεπενδυτής Mark Mobius, επικεφαλής της Templeton Emerging Market Group, στο αμερικάνικο δίκτυο CNBC, και επισήμανε μία πολύ καλή επενδυτική ευκαιρία για αγορά φθηνών μετοχών, θεωρώντας πιο ανθεκτικές εκείνες των εμπορευμάτων και των καταναλωτικών προϊόντων. Από την άλλη, εμφανίζεται επιφυλακτικός για την Κίνα, δίνοντας έμφαση σε μετοχές πετρελαϊκών και ότι έχει να κάνει με τους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινητοβιομηχανιών και πολυκαταστημάτων, στα οποία «βλέπει» τη μεγαλύτερη ανάπτυξη.

Στην Ελλάδα, ακολουθούμε άλλες λογικές, παράλογες και εκφοβιστικές, με σενάρια για επιστροφή στη δραχμή, με αρκετούς αποταμιευτές να έχουν βγάλουν ή να εξετάζουν το ενδεχόμενο να βγάλουν τα χρήματά τους στο εξωτερικό.

Μη ξεχνάμε ότι κάθε κρίση κρύβει ευκαιρίες, σημαντικές ή όχι, πολλές ή λιγοστές. Η ανεργία καλπάζει στο 30% και μαστίζει νέους και γυναίκες. Ο κόσμος φοβάται, η καταναλωτική πίστη έχει εκμηδενιστεί. Ωστόσο, κάτι πρέπει να κάνει ο καθένας μας. Όποιος δεν έχει δουλειά πρέπει να βρει. Όποιος έχει χρήματα πρέπει να τα επενδύσει με χαμηλό ρίσκο. Το franchising διαφαίνεται για πολλούς μια καλή λύση, αλλά με προϋποθέσεις, όχι για όλους και όχι με όλους.

 

Βρες τις ευκαιρίες!

outsourcing

Η κρίση έχει οδηγήσει πολλές εταιρίες να μειώσουν το προσωπικό τους και να κλείσουν πολλά τμήματά τους (π.χ. μάρκετινγκ, υποστήριξης, ανάπτυξης). Δημιουργείται, λοιπόν, μια ζήτηση στην αγορά για outsourcing και αρκετά στελέχη – προς το παρόν άνεργα – με γνώσεις και εμπειρία μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτή την ευκαιρία, με χαμηλό μισθό και ικανοποιητικό bonus. Μια πιο δομημένη πρόταση αφορά στο franchise όπου αρκετές εταιρείες έχουν δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό πακέτο, όπου με 3,000 έως 20,000 ευρώ σου παράσχουν τις υποδομές και σε εκπαιδεύουν να πουλάς για αυτές, χωρίς σταθερή αμοιβή σου, αλλά με πολύ μεγάλα bonus, δηλ. προμήθειες.

 

business 2 business

Οι B2B συναλλαγές παρουσιάζουν καλύτερες προοπτικές, καθώς οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις αγορές τους, οι επιχειρήσεις, όμως, από την άλλη έχουν ανάγκες για δίκτυα πωλήσεων, χαμηλότερου κόστους προϊόντα, internet sites κ.λπ.

 

εξωστρέφεια

Όλοι πλέον στρέφουν το βλέμμα τους στο εξωτερικό, λίγοι όμως έχουν την ικανότητα των υποδομών και της ύπαρξης προϊόντος, καθώς το να εξάγεις είτε προϊόντα είτε franchise concept δεν είναι εύκολο, καθώς η αγορά – εκεί έξω – είναι τεράστια, μεν, αλλά το ίδιο ισχύει και για τον ανταγωνισμό. Ωστόσο, πολλοί το πετυχαίνουν. Ας αναφερθούμε στον εκπαιδευτικό όμιλο ΑΧΟΝ, ο οποίος «εξάγει» ένα πολύ δύσκολο προϊόν, αυτό της εκπαίδευσης σε δεκάδες χώρες εκτός Ελλάδος, με εκατοντάδες εκπαιδευτικά κέντρα.

Μόνο στην ΕΕ των 27 κρατών-μελών, υπάρχει μια αγορά 500 εκατ. κατοίκων, με ΑΕΠ μεγαλύτερο του αμερικανικού, την οποία οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να κοιτάξουν πιο σοβαρά!

 

franchise

Τι ποιο συγκροτημένο από το να ξεκινήσεις την δική σου επιχείρηση franchise. Η μητρική εταιρεία σου στήνει το κατάστημα, σε εκπαιδεύει, σε στελεχώνει, σε εξοπλίζει και είσαι έτοιμος να προσφέρεις στους πελάτες σου ένα branded προϊόν ή υπηρεσία. Έναντι φυσικά του αντιτίμου της αρχικής επένδυσης, που ποικίλει από 25,000 ευρώ για ένα κατάστημα καλλυντικών, π.χ. της REFAN με ένα διεθνές δίκτυο και με νέα καταστήματα να ανοίγουν κάθε μήνα, ή του ποσού των 60,000 – 80,000 ευρώ για μια επώνυμη καφετέρια ή burgerάδικου ή του ZIO PEPPE, που τα τελευταία χρόνια ανοίγει ένα νέο κατάστημα σχεδόν κάθε μήνα. Μπορείς, φυσικά, να κάνεις κάτι πολύ πιο «μεγάλο» με 300,000 ευρώ Plus, αλλά μετά από πολύ μεγάλη μελέτη και ανάλυση. Μπορείς να ξεκινήσεις τη δική σου επιχείρηση και με λιγότερα χρήματα, κάτω από 25,000 ευρώ και να περιμένεις ένα μηνιαίο εισόδημα στα 1,500 ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, αν είναι να επιλέξεις το franchising, απαιτείται προσοχή. Πρώτα απ’ όλα και το κυριότερο η μητρική εταιρεία. Ρώτα υφιστάμενους δικαιοδόχους. Δες αν έχουν κλείσει κάποιοι πρόσφατα και για πιο λόγο. Πρόσεχε, αν υπάρχουν εις βάρος της διαταγές πληρωμής, αν χρωστά στην αγορά, πόσα χρόνια υπάρχει, ποιος είναι ο επιχειρηματίας, και ποιος σου παρουσιάζεται ως επιχειρηματίας, αν είναι ελληνική επιχείρηση ψάξ’ την με ισολογισμούς, αν είναι ξένη πρόσεξε μήπως είναι μαϊμού. Η κρίση έχει δημιουργήσει σήμερα πολλούς νέους τυχοδιώκτες. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να το ψάξεις πολύ καλά πριν αποφασίσεις.

Στη συνέχεια δώσε βάρος στην περιοχή. Οι εμπορικές περιοχές συρρικνώνονται. Βρες κατάστημα στην καρδιά της αγοράς και με χαμηλό ενοίκιο. Μπορείς πλέον με 1,500 ευρώ το μήνα να βρεις ότι πιο καλό. Μάθε για την αγορά και για τις προοπτικές της. Δε θες να σου ξεφυτρώσει ένα νέο εμπορικό κέντρο δίπλα σου, όπως για παράδειγμα στη Δάφνη, όπου το νέο κέντρο αδυνατίζει τα γύρω καταστήματα της Βουλιαγμένης ή στο Χαλάνδρι, που μόνο 2 – 3 δρόμοι έχουν πλέον νόημα, μετά την έλευση του The Mall.

Αναζήτησε hot concepts, π.χ. niche αγορές όπως λιτό σουβλατζίδικο μόνο με καλαμάκια, πράσινη επιχειρηματικότητα, υπηρεσίες νέων τεχνολογιών (aboutnet, focus-on, livelearning shops), υπηρεσίες Β2Β, γυναικεία είδη με παρακαταθήκη (voi noi, calza gallery, pink woman), καινοτόμες προσεγγίσεις όπως τα EZ2C που αλλάζουν τον τρόπο που λειτουργούσαν τα καταστήματα οπτικών, επώνυμα brands με καθιερωμένη αναγνωρισιμότητα και υποδομές όπως η GT Tsangarakis. Περισσότερες από 500 προτάσεις σε περιμένουν αν τις αξιολογήσεις και να βρεις αυτή που θα σε καλύπτει.

 

Επένδυσε!

Είναι αστείο να μην εμπιστεύεται ο κόσμος τις ελληνικές τράπεζες και χωρίς λόγο να φυλάει τα χρήματά του στο σπίτι ή σε άλλες κρυψώνες. Ωστόσο, στο πρώτο κύμα φυγής κεφαλαίων το 2010 οι πρώτοι που έσπευσαν να βγάλουν στο εξωτερικό τα χρήματά τους ήταν οι μεγαλοκαταθέτες, και στη συνέχεια ακολούθησαν ιδιώτες και νοικοκυριά με μικρότερα ποσά. Εν μέσω του βομβαρδισμού από τα ΜΜΕ, εγχώρια και ξένα, για το μέλλον της Ελλάδος, όλοι φοβόμαστε και όσοι είναι τυχεροί και διαθέτουν άνω των 200,000 ευρώ, σωστά πράττουν και διερευνούν το πώς να τα διαφυλάξουν.

 

λογαριασμός στο εξωτερικό

Για τη διαδικασία ανοίγματος λογαριασμού στο εξωτερικό απαιτείται η φυσική παρουσία στο τραπεζικό υποκατάστημα της ξένης τράπεζας. Η τελευταία για να προχωρήσει τη διαδικασία θα ζητήσει το διαβατήριο του υποψήφιου πελάτη. Από εκεί και πέρα, αν ο ενδιαφερόμενος διαμένει κάποιους μήνες του χρόνου στη χώρα, θα απαιτηθεί η προσκόμιση ενός λογαριασμού που να αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Από την άλλη, αν είναι απλός επισκέπτης, η τράπεζα θα τον ρωτήσει για ποιον λόγο θέλει να μεταφέρει εκεί τα χρήματά του. Αν ο ενδιαφερόμενος πείσει την τράπεζα ότι υφίσταται λόγος για τη μεταφορά των κεφαλαίων, προχωρεί στο άνοιγμα του λογαριασμού. Ακολούθως ο πελάτης μπορεί να μεταφέρει με τραπεζική επιταγή ή διεθνές έμβασμα τα χρήματα που επιθυμεί στον νέο του λογαριασμό. Όλες οι ευρωπαϊκές τράπεζες είναι ιδιαίτερα αυστηρές στον έλεγχο της προέλευσης των κεφαλαίων που δέχονται. Ως εκ τούτου μεγάλου ύψους καταθέσεις μπορεί να ελεγχθούν ως ύποπτες για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος. Παράλληλα, επειδή οι καταθέσεις δεν φορολογούνται στη χώρα, οι τράπεζες αποστέλλουν στο τέλος του χρόνου στις αρμόδιες ελληνικές αρχές ενημέρωση για τους τόκους που έχουν καταβάλει.

 

Βέβαια…

Ο καταθέτης καταβάλλει προμήθειες για τη μεταφορά των κεφαλαίων του, ενώ όταν θελήσει να τα επαναπατρίσει θα πρέπει εκ νέου να αποδείξει την προέλευσή τους. Επιπλέον, τα επιτόκια που λαμβάνει δεν έχουν καμία σχέση με τα αντίστοιχα των προθεσμιακών καταθέσεων στην Ελλάδα, καθώς κινούνται στις περισσότερες περιπτώσεις σε επίπεδα κάτω του 1% στο Ταμιευτήριο και ως και το 1,5% στους «κλειστούς» λογαριασμούς. Ο καταθέτης, επίσης, κινδυνεύει από την κατάρρευση της τράπεζας στην οποία έχει καταθέσει τα χρήματά του, ενώ καλύπτεται από το τοπικό Ταμείο Εγγυήσεων. Σημειώνεται πάντως ότι σε όλες τις χώρες της ΕΕ ισχύει εγγύηση ως και 100.000 ευρώ ανά φυσικό πρόσωπο βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας.

Επιπλέον, σε περίπτωση που υπάρξει πρόβλημα με τις καταθέσεις στην Ελλάδα, δεν είναι απίθανο οι ελληνικές αρχές να ζητήσουν από την ξένη τράπεζα να εφαρμόσει το ίδιο καθεστώς που θα ισχύει και στη χώρα μας, όπως π.χ. η δέσμευσή τους κατά ένα ποσοστό. Αυτό θα συμβεί διότι τα κεφάλαια που διατηρούνται στο εξωτερικό θεωρούνται «ελληνικά».

 

θυγατρική ελληνικής τράπεζας

Οι έλληνες καταθέτες μπορούν εύκολα να ζητήσουν να μεταφέρουν τις αποταμιεύσεις τους σε κάποιο υποκατάστημα ή θυγατρική ελληνικής τράπεζας στο εξωτερικό, όπως στην Κύπρο, στη Βρετανία ή στις χώρες της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Ευρώπης. Αυτό γίνεται μόνο με την επίσκεψή τους στην τράπεζα στην Ελλάδα.

 

βέβαια…

Για τη μεταφορά των κεφαλαίων του στο εξωτερικό ο καταθέτης πληρώνει προμήθεια για το έμβασμα που αποστέλλεται, ενώ για να τα χρησιμοποιήσει θα χρειαστεί η εκ νέου μεταφορά τους στην Ελλάδα, η οποία, εκτός του ότι κοστίζει, μπορεί και να καθυστερήσει. Το γεγονός ότι τα χρήματα παραμένουν εντός του εγχώριου τραπεζικού συστήματος, άσχετα από το αν βρίσκονται σε κάποιο υποκατάστημα εκτός Ελλάδος, συνεπάγεται ότι κινδυνεύουν όσο και οι αποταμιεύσεις που διατηρούνται στη χώρα μας.

 

ξένα ομολόγα

Πρόκειται για μια εναλλακτική που αφορά κατά κύριο λόγο πελάτες που έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες private banking και personal banking των τραπεζών, μέσω των οποίων προσφέρονται περισσότερες επενδυτικές λύσεις. Δηλαδή απευθύνεται σε καταθέτες με περιουσία τουλάχιστον 100.000 ευρώ. Με ελάχιστο ποσό τις 10.000 ευρώ μπορούν να αγοράσουν ομόλογα με εκδότη την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή το γερμανικό Δημόσιο. Στην προκειμένη περίπτωση ο εκδότης είναι ο υπόχρεος έναντι του καταθέτη, ο οποίος ό,τι και αν γίνει στην Ελλάδα θα του επιστρέψει τα χρήματά του σε ευρώ.

 

βέβαια…

Τα επιτόκια των «ασφαλών» ευρωπαϊκών ομολόγων είναι πολύ χαμηλά, ενώ για την αγοραπωλησία τους απαιτείται η πληρωμή προμήθειας. Ο επενδυτής των ομολόγων έχει το ρίσκο ο εκδότης τους να χρεοκοπήσει και να μην επιστρέψει τα κεφάλαια που δανείστηκε στο 100%. Βέβαια ο κίνδυνος αυτός στην περίπτωση ομολόγων της ΕΤΕπ ή της Γερμανίας είναι ο χαμηλότερος δυνατός για τη συγκεκριμένη κατηγορία επένδυσης. Ωστόσο, αν το ομόλογο δεν διακρατηθεί ως και τη λήξη του, υπάρχει ο κίνδυνος απώλειας μέρους του αρχικού κεφαλαίου.

 

μετοχές ξένων εταιρειών

Ο επενδυτής μπορεί να αποκτήσει μετοχές μέσω της υπηρεσίας private banking της τράπεζάς του ή μέσω ανεξάρτητων brokers και μεγάλων χρηματιστηριακών εταιρειών που λειτουργούν στην Ελλάδα. Εφόσον διακρατεί τις μετοχές, ό,τι και αν γίνει στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα όταν αποφασίσει να τις πουλήσει στο ξένο χρηματιστήριο, το σίγουρο είναι ότι θα λάβει ευρώ.

 

βέβαια…

Όπως σε όλες τις μετοχικές επενδύσεις, δεν υπάρχει εγγύηση για το κεφάλαιο. Μια πτώση των τιμών των μετοχών συνεπάγεται ανάλογη απώλεια κεφαλαίου. Η αγορά μετοχών συνεπάγεται το ρίσκο απώλειας μέρους του αρχικού κεφαλαίου, αλλά και την καταβολή προμηθειών για την αγοραπωλησία τους.

 

αμοιβαία κεφάλαια

Η επένδυση σε ξένα ομόλογα ή μετοχές μπορεί να γίνει και μέσω των αμοιβαίων κεφαλαίων, τα οποία επενδύουν το μεγαλύτερο μέρος του ενεργητικού τους στις αντίστοιχες αξίες. Με τον τρόπο αυτόν ο επενδυτής μπορεί υπό προϋποθέσεις να αυξήσει τα κεφάλαιά του ποντάροντας στην πορεία των διεθνών αγορών.

 

βέβαια…

Το γεγονός ότι τα αμοιβαία κεφάλαια διαχειρίζονται θυγατρικές ελληνικών τραπεζών συνεπάγεται ότι δεν υπάρχει προστασία σε περίπτωση προβλήματος στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, παρά το γεγονός ότι τα κεφάλαια επενδύονται σε ξένες αξίες. Αγοράζοντας αμοιβαία κεφάλαια ο επενδυτής διατρέχει τον κίνδυνο να χάσει μέρος των κεφαλαίων του, αν οι επενδύσεις που επέλεξαν οι διαχειριστές τους δεν πάνε καλά.

 

χρυσός

Ο χρυσός χρησιμοποιείται στις επενδύσεις εδώ και πολλά χρόνια. Έχει υψηλή αξία και αποτελεί έναν ανεξάρτητο πόρο, επειδή δεν υπόκειται σε καμιά χώρα ή αγορά συναλλαγών. Επίσης, δεν συνδέεται με επιχειρήσεις ή κυβερνήσεις. Για τους λόγους αυτούς, οι επενδύσεις σε χρυσό μπορούν συνήθως να βοηθήσουν τους επενδυτές να αποφύγουν ορισμένα προβλήματα που ενδεχομένως να εμφανιστούν στο γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Ο χρυσός είναι επένδυση που κινείται στην ίδια κατηγορία με τα ακίνητα. Θέλει υπομονή και δεν ρευστοποιείται πάντα εύκολα. Δες το ως επένδυση ασφαλείας και όχι ως μέσο για να δημιουργήσεις άμεσο κέρδος.

Χρυσές λίρες αγοράζεις επισήμως από την Τράπεζα της Ελλάδος, μέσω των ειδικών γκισέ στο υπόγειο των κεντρικών γραφείων στην Πανεπιστημίου. Η τιμή της λίρας ακολουθεί με ακρίβεια τη διακύμανση του χρυσού στις διεθνείς αγορές. Μπορείς φυσικά να τις βρεις και αλλού αλλά θέλει προσοχή. Κυκλοφορούν και πλαστές και λειψές, ελλιποβαρείς δηλαδή. Εκτός και αν έχεις άνθρωπο απολύτου εμπιστοσύνης στον τομέα των κοσμημάτων, δεν θα μπορέσεις να ελέγξεις σωστά τις λίρες που θα σου προτείνει ένας ιδιώτης. Τώρα αν έχεις και θέλεις να πουλήσεις είναι άλλο θέμα.

Υπάρχουν επίσης άλλα προϊόντα που διαπραγματεύονται το χρυσό με τα μετρητά σου. Η τράπεζά σου θα σε ενημερώσει ότι υπάρχουν «αμοιβαία κεφάλαια χρυσού» με αποδόσεις που κινούνται γενικώς ανοδικά αλλά σίγουρα δεν είναι εγγυημένες. Οι εταιρείες προτείνουν ως ελάχιστο χρόνο επένδυσης σε χρυσό τα πέντε χρόνια.

Το να αγοράσεις χρυσές λίρες ή ράβδους είναι μια σχετικά ασφαλής επιλογή. Εκτός όμως από την αγορά εμπορεύματος, υπάρχουν και οι εταιρείες εξόρυξης χρυσού, με τις οποίες μπορεί να γίνει διαπραγμάτευση με την μετοχή τους, συνδυαστικά με την τιμή του μετάλλου. Ωστόσο εκεί οι πιθανότητες εγκλωβισμού αυξάνονται - και φυσικά υπάρχει πλέον το καθαρά χρηματιστηριακό ρίσκο από την αυξομείωση της τιμής της μετοχής.

 

Overall, αν έχεις πάρα πολλά χρήματα, ξέρεις καλύτερα απ’ όλους τι να τα κάνεις. Αν έχεις κοντά στο 1 εκ. και δεν έχεις σήμερα αντικείμενο κράτα 100 – 200 χιλ. για να περάσεις σαν πασάς τα επόμενα χρόνια και τοποθέτησε με ασφάλεια τα υπόλοιπα. Αν  έχεις κάτω από 500 χιλ. επένδυσε τα 400 και κράτα τα 100 για να ζεις. Αν έχεις 200 χιλ. κράτα τα 150 και άνοιξε μια επιχείρηση με τα 50 για να σου βγάζει τα μηνιαία σου έξοδα. Αν έχεις 100 κράτα τα 70 και κάνε κάτι με τα 30. Αν έχεις 50, ξεκίνα με τα 40 και πριν από το οτιδήποτε ψάξ’ το πολύ καλά, γιατί αν αποτύχεις την έβαψες.

Αν, τώρα, έχεις κάτω από 50, βρες ένα franchise για να σου αφήνει 1,500 – 2,500 το μήνα, αν είσαι ικανός και αν κάνεις τη σωστή επιλογή. Αν έχεις 30 χιλ. ρίσκαρέ ‘ το γιατί ανεξαρτήτως του κόπου και του μόχθου σου να τα μαζέψεις, δεν έχεις τίποτα. Όσο πικρό και αν ακούγεται. Αν έχεις 10 – 15 χιλ. βρες δουλειά μέσω ενός franchise πακέτου και εξασφάλισε 1,200 το μήνα, έτσι κι αλλιώς κανονική δουλειά δεν είναι εύκολο να βρεις.

Μη στηρίζεσαι στις επιδοτήσεις γιατί ακόμη και αν δεχθούμε ότι υπάρχουν αργούν πολύ οι εκταμιεύσεις. Αν έχεις κάποιο σπιτάκι στυλ υπόγειο, αυθαίρετο κ.λπ. δώσ’ το υποθήκη για δάνειο. Σε καμιά περίπτωση μη διακινδυνεύεις την περιουσία σου ή το πατρικό σου για επιχειρηματικό δάνειο.

 

Franchise Portal, είμαστε και πιστεύουμε στο franchising, αλλά να αποφύγεις παράτολμες κινήσεις και να είσαι όσο το δυνατόν πιο επιφυλακτικός και να μελετήσεις πριν αποφασίσεις!

Πλάτων ΤΡ. Μαλλικούρτης, managing partner, FBS – Franchise Business Services

 

Από τη μια, το franchising συνεισφέρει στην εθνική οικονομία, δηλαδή στα δημόσια έσοδα και από την άλλη το κράτος το αγνοεί παντελώς. Από τη μια, συνεισφέρει στην επιχειρηματικότητα και από  την άλλη για ποιο λόγο να επιχειρήσει σήμερα κάποιος, όταν οι επιχειρήσεις διώκονται ανελέητα από την τροϊκανή διακυβέρνηση. Το τοπίο του franchising έχει αλλάξει και το μέλλον έχει διαφανεί, διαφορετικό αλλά αισιόδοξο.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ

Οι αιτιολογίες για εξαίρεση του franchising από τις κάθε είδους επιδοτήσεις τυπικά αφορούν την τοποθέτηση ότι οι δικαιοδόχοι αποτελούν συνδεδεμένες επιχειρήσεις με τους δικαιοπαρόχους και κατ΄ αυτόν τον τρόπο δεν δικαιολογούνται ως ΠΜΕ και ΜΜΕ επιχειρήσεις, παρόλο που αφενός δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο και αφετέρου πολλές μητρικές εταιρείες (ίσως και οι περισσότερες!) απασχολούν λιγότερα από 50 άτομα.

Στη πράξη καθώς τα κονδύλια είναι πάντα περιορισμένα, αν αφήσουν ελεύθερο το franchising να συμμετάσχει θα εξαντλήσει τον προϋπολογισμό και η αγορά θα «βουίξει» ότι ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ή ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ έλαβαν όλο το πρόγραμμα, φήμη, η οποία θα μεταφρασθεί άμεσα σε πολιτικό κόστος!

Δεν μας δίνουν λοιπόν επιδοτήσεις, διότι φοβούνται το πολιτικό κόστος τους, αλλά έτσι κι αλλιώς όλες οι αποφάσεις που λαμβάνει κάθε κυβέρνηση και κάθε υπουργός, απ’ ότι φαίνεται πλέον ξεκάθαρα έχουν να κάνουν με τη ψηφοφορική τους φήμη.

Σήμερα, όμως, δεν υπάρχουν όχι μόνο προγράμματα, αλλά και υποβολές. Όσοι κατεβάζουν πρόταση υπαγωγής σε κάποιο πρόγραμμα, αν πληρούν τα τυπικά κριτήρια την κερδίζουν. Άρα τι ενοχλεί τους διακυβερνόντες να απελευθερώσουν το franchising από τις εξαιρέσεις των επιδοτήσεων;

Ακόμη περισσότερο, καθώς αποτελεί γεγονός ότι ο κλάδος του franchising δημιουργεί θέσεις εργασίας ισάξιες με αυτές που δημιουργεί ο ΟΑΕΔ γιατί δεν ενισχύεται με κάποιο τρόπο; Ο ΟΑΕΔ ανακοινώνει περίπου 50,000 νέες θέσεις εργασίας κατ’ έτος για το 2010, μέσω προγραμμάτων και επιδοτήσεων για ανέργους. Το franchising ανακοινώνει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας κατ’ έτος, με μηδενική υποστήριξη από την πολιτεία και όλο το ρίσκο και την προσπάθεια να βασίζεται στην επιχειρηματικότητα δικαιοδόχων και δικαιοπαρόχων.

Ας λάβουμε υπόψη μας και το γεγονός ότι οι franchise επιχειρήσεις δεν φοροδιαφεύγουν, καθώς οι δικαιοπάροχες μητρικές εταιρείες, ως επί των πλείστων, εισπράττουν περιοδικά τέλη ως ποσοστό του κύκλου των εργασιών των συνεργατών – δικαιοδόχων τους και άρα φυσικό είναι να επιθυμούν και να ελέγχουν τη μη-απόκρυψη εσόδων.

Καθώς, λοιπόν το franchising ενισχύει τα δημόσια έσοδα - και καλό θα ήταν να διαχωρίζουμε τις λέξεις «δημόσια έσοδα» και «εθνική οικονομία», καθώς υπάρχει ειδοποιός και σημαντική διαφορά, και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, ας τύχει καλύτερης φορολογικής μεταχείρισης μιας και υπάρχει θέμα με τις επιδοτήσεις, που έτσι κι αλλιώς αργούν πάντα – και σήμερα ακόμη περισσότερο, ως εκταμιεύσεις.

Διαφορετικό φορολογικό καθεστώς, λοιπόν, για το franchising και για να μην υπάρχει και πάλι άλλο θέμα, ας προωθηθεί εν γένει η επιχειρηματικότητα, με χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης και προκαταβολών για τις νέες επιχειρήσεις, κάτι που φυσικά έχει ισχύ και σήμερα, αλλά όχι όσο θα έπρεπε. Δεν είναι δυνατόν για παράδειγμα να ζητά το κράτος προκαταβολή 40% στα κέρδη της πρώτης χρήσης, όταν ο κάθε επιχειρηματίας θα έχει εξοφλήσει και την αρχική του επένδυση, εντός ενός εχθρικού συνάμα περιβάλλοντος δανειακών καλύψεων και διευκολύνσεων.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ = ΘΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

«Οι επιχειρηματίες μπορούν να σώσουν την οικονομία», είπε κατά την ομιλία του στο συνέδριο των Συντηρητικών στο Cardiff ο Βρετανός Πρωθυπουργός David Cameron, και τόνισε ότι «μόνον η επιχειρηματική κοινότητα μπορεί να οδηγήσει τη Μ. Βρετανία στην ανάπτυξη», όπως σημειώνει ο κος Στέλιος Σταυρίδης, στο blog του. Ο Βρετανός Πρωθυπουργός πιστεύει ότι μοναδική συνταγή για να αντιμετωπιστούν οι σοβαρότατοι κίνδυνοι που διαφαίνονται για την οικονομία, είναι «να χτυπηθούν οι εχθροί της επιχειρηματικότητας, δηλαδή η υψηλή φορολογία και η γραφειοκρατία  και ταυτόχρονα να  αναπτυχθεί το εμπόριο».

Ποιός Έλληνας ή ξένος θα επενδύσει κάτω από τις σημερινές συνθήκες στη χώρα μας, με τέτοιους ανεύθυνους πολιτικούς και τέτοια γραφειοκρατία; αναρωτιέται ο κος Σταυρίδης.

Τα σημερινά εξωφρενικά ποσοστά ανεργίας οδηγούν σε μείωση της εσωτερικής – εντός της χώρας – διακίνησης χρήματος μέσω εμπορίου και οδηγούν ως φαύλος κύκλος την αύξηση της ανεργίας και της θνησιμότητας των επιχειρηματικών μονάδων. Το franchising αναγνωρίζεται πλέον ως ένας σχετικά ασφαλής τρόπος έκφρασης της επιχειρηματικής δημιουργικότητας και δημιουργεί επιχειρήσεις, οι οποίες δεν μεγαλουργούν, ούτε ανάγονται στα top profit ranks (!) κάτι που άλλωστε ουδέποτε κατάφεραν. Απλά, μέσω του franchising δημιουργούνται επιχειρήσεις, οι οποίες εξασφαλίζουν μια θέση εργασίας στον επιχειρηματίας – δικαιοδόχο – αυτοαπασχολούμενο και ενίοτε δημιουργούν και μερικές ακόμη θέσεις και διατηρούν μερικές οικογένειες ακόμη.

Ενισχύοντας το franchising, δίνεται διέξοδος στην επιχειρηματικότητα, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, αυξάνεται η κατανάλωση και αντιστρέφεται ο θανάσιμος φαύλος κύκλος στον οποίο εδώ και μερικά χρόνια (!) μας χαντακώνουν όλο και περισσότερο.

ΤΟ (ΑΜΕΣΟ) ΜΕΛΛΟΝ

Το θετικό της υφιστάμενης κατάστασης είναι ότι το franchising δεν μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο γρήγορου πλουτισμού, κάτι που έγινε στο παρελθόν και κάτι που επιχειρείται και σήμερα σε μικρό όμως βαθμό.

  • Πιο απλά, αναφερόμαστε στους δικαιοπαρόχους που ως έσοδα και κέρδη είχαν τα υπέρογκα entry fees. Σήμερα, οι υποψήφιοι δικαιοδόχοι δεν έχουν την διάθεση να πληρώσουν μεγάλα ποσά για entry fees και οι περισσότεροι δικαιοπάροχοι τα έχουν συμπιέσει στο κατώτερο σημείο τους. Ακόμη περισσότερο ενισχυτικό στοιχείο αφορά στην εστίαση στη πλήρη υποστήριξη και στην τροφοδότηση των καταστημάτων των δικαιοδόχων με μερική ή πλήρη παρακαταθήκη.
  • Επιπλέον, όλοι όσοι επιχειρούσαν «προγράμματα» γρήγορου πλουτισμού ήταν ήδη σε οικτρή οικονομική κατάσταση, αλλά μέσω εύκολων δανείων δημιουργούσαν χάρτινες εταιρείες με πολυτελείς προσόψεις και σαθρά υπόβαθρα και υποδομές. Σήμερα, λόγω της δυσκολίας δανειοδότησης δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα και τα σχετικά ταχυδακτυλουργικά κόλπα δεν μπορούν πλέον να εμφανισθούν με ταυτόχρονη σταδιακή αποχώρηση όλων όσων αντιμετωπίζουν σήμερα τρομακτικά προβλήματα επιβίωσης ως δικαιοπάροχες εταιρείες λόγω έλλειψης πραγματικού concept και προϊόντος, αλλά και λόγω των δυσκολιών και της κατάστασης της αγοράς, που καταδικάζει παράλληλα πολλές σοβαρότατες εταιρείες, καθώς μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά.

Ορθολογικοποιείται, λοιπόν, και εξαγνίζεται διά της δύσκολης οδού ο κλάδος, κάτι που δεν το κατάφερε μόνος του, επιβάλλεται σήμερα από την ίδια την αγορά και στο τέλος θα επιβιώσουν ως κυρίαρχοι στη λιανική τα μεγάλα brands που έχουν φέρει από το εξωτερικό μεγάλες και γνωστές οικογένειες επιχειρηματιών, τα δίκτυα στα οποία συμμετέχουν πολυεθνικοί κολοσσοί, οι υφιστάμενες μεγάλες και αξιέπαινες αλυσίδες και τα νέα δίκτυα που δραστηριοποιούνται σε niche αγορές που – όσο και να φανεί αξιοπερίεργο στο μέσο αναγνώστη, εμφανίζονται με ταχείς ρυθμούς και διεκδικούν μερίδιο από την συμπιεσμένη αγορά απ’ όλα τα ανένταχτα μικρά καταστήματα του one man management καταστηματάρχη, απροετοίμαστου και μη ικανού να διαχειριστεί την σημερινή πολυπλοκότητα  της αγοράς.

No Internet Connection