Ακούγεται απ’ όλους ότι υπάρχει πρόβλημα με τον θεσμό, και όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά! Ακούγονται δυσάρεστα για αλυσίδες που έκλεισαν, αλυσίδες που έχουν προβλήματα και για δικαιοπαρόχους που δεν έχουν ζήτηση από δικαιοδόχους. Όλα αυτά είναι αλήθεια.

Ας μην ξεχνάμε, βέβαια, ότι ο θεσμός αντικατοπτρίζει έναν «επιχειρηματικό κλάδο» και όπως όλη η ελληνική οικονομία χαρακτηριζόταν από αισιοδοξία και επιχειρηματικότητα κατά την χρυσή περίοδο του ΧΑΑ. Τότε, πολλοί πίστευαν, λόγω της αυξημένης δημοτικότητας του θεσμού, ότι μπορούν να ανοίγουν 20 και περισσότερα καταστήματα ανά έτος. Παραβλέποντας, βέβαια, ως γνήσιοι Έλληνες τα θέματα των υποδομών και της οργάνωσης. Η καλή εποχή πέρασε και αντιμετωπίζουμε ύφεση τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο. Δεν είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι έκλεισαν κάποιες εταιρείες. Σε κάθε κλάδο ακούμε για περικοπές και παύσεις δραστηριοτήτων. Αν μη τι άλλο η κρίση στο franchise δεν έχει καμία σχέση με την κρίση των dot.coms.

Είναι αρρώστια ή ωρίμανση; Η εποχή που κάποιος είχε ένα ή δυο καταστήματα και πίστευε (ή και το έκανε) ότι θα δημιουργήσει αξιόλογο δίκτυο λιανικής έχει περάσει για τα καλά. Όχι ότι δεν είναι πλέον δυνατό, αλλά θα πρέπει να υπάρχουν οι βασικές γνωστές προϋποθέσεις. Καινοτομία, διαφοροποίηση, μεράκι, πάθος, κ.λπ.

 

Έχουμε φάρμακο και ποιο είναι αυτό;

Προβλήματα υπάρχουν, και ένα από αυτά είναι ότι εμπλέκονται πολλοί στον θεσμό και προσπαθούν να βγάλουν χρήματα, χωρίς να έχουν κάτι να μας πουν. Να αναφέρουμε τις υπερβολικές εφημερίδες και τα περιοδικά που κάνουν αφιερώματα και ζητούν πιεστικά διαφημίσεις; Στο πρώτο τρίμηνο του έτους παραπάνω από 10 έντυπα έκαναν αφιέρωμα! Δυστυχώς, η επιχειρηματική κοινότητα του franchise δεν είναι τόσο οικονομικά εύρωστη.

Και τι να κάνουμε; Έχουμε την ΚΕΜ και είναι, ίσως, ο μόνος φορέας που υποστηρίζει την δημοτικότητα και την διάδοση του θεσμού. Διαφημίζει, δίνει «βήμα» στον κάθε εμπλεκόμενο, οργανώνει επιτυχημένες εκθέσεις (σε διεθνές επίπεδο) και ενημερώνει τους επενδυτές. Έχουμε και τον κλαδικό τύπο, που αναλύει και παρουσιάζει αντικειμενικά και αναλυτικά τα τεκταινόμενα. Έχουμε και τον εξειδικευμένο οικονομικό τύπο, όπου κάποια έντυπα ξεχωρίζουν και συμβάλλουν στον θεσμό. Έχουμε και ένα σύνδεσμο, που δεν υποστηρίζεται και κατά συνέπεια δεν ενεργεί. Έχουμε και την Πολιτεία που όχι μόνο δεν υποστηρίζει τον θεσμό, αλλά και τον αποκόπτει ρητά και ξεκάθαρα από το Γ’ ΚΠΣ.

 Το φάρμακο είναι η αλήθεια, να την λέμε και να την παραδεχόμαστε, να κοιτάμε εμπρός, δημιουργικά και επίμονα για τις δυνατότητες του θεσμού.

 

Ποιές είναι οι προοπτικές για τον θεσμό;

Να το ξαναπούμε; Στις προηγμένες το franchise έχει εξαπλωθεί πολύ έντονα. Η Ελλάδα, δεν μπορεί παρά να ακολουθήσει τις τάσεις. Άλλωστε ο θεσμός – στα πλαίσια της ύφεσης – δίνει ευκαιρίες τόσο στις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν (εντός και εκτός συνόρων), όσο και σε υπαλλήλους, ανέργους, ανεξάρτητους επιχειρηματίες να ενεργοποιηθούν επιχειρηματικά με σιγουριά και διασφάλιση.

 

LET'S TALK FRANCHISE