Πλάτων ΤΡ. Μαλλικούρτης

Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του «Doing Business 2011» η Ελλάδα υποχώρησε δώδεκα θέσεις στην σχετική αξιολόγηση της Παγκόσμιας Τράπεζας (World Bank – IFC) και κατατάσσεται, πλέον, στην 109η θέση, από την 97η το προηγούμενο έτος, ανάμεσα στις 183 χώρες που αξιολογούνται.

Οι σημαντικότερες αρνητικές διαπιστώσεις σύμφωνα με την έκθεση του «Doing Business 2011» για τη χώρα μας αφορούν σε μια σειρά από ζητήματα σχετικά με τις γραφειοκρατικές δομές, στην ευελιξία της έναρξης των επιχειρήσεων και στο φορολογικό πλαίσιο. Αξίζει, βέβαια, να σημειώσουμε ότι η συντακτική ομάδα του «Doing Business» αναφέρει ότι ανυπομονεί να ενσωματώσει στις μελλοντικές εκθέσεις της τα διάφορα μέτρα βελτίωσης του επιχειρηματικού πλαισίου που δρομολογούνται σήμερα στην Ελλάδα, όπως δήλωσε ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Στοιχείων και Ανάλυσης της Παγκόσμιας Τράπεζας Neil Gregory, και τονίζει ότι οι σημαντικές πρόσφατες εξελίξεις στη χώρα μας δεν έχουν ενσωματωθεί στην παρούσα έκθεση.

Παράλληλα, πρόσφατη μελέτη που εκπόνησε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γιάννης Βαρουφάκης, σε συνεργασία με το Κέντρο Μελετών του ΕΒΕΑ, και παρουσιάστηκε τέλος Μαρτίου τονίζει μια σειρά από παράγοντες όπως οι συνεχείς αλλαγές των κανόνων, η γραφειοκρατία, η διαφθορά των δημόσιων λειτουργών με τους οποίους αναγκάζεται η επιχείρηση να διαπραγματεύεται, η πολυπλοκότητα των νόμων, η καθυστέρηση των δικαστικών ενεργειών, η συστηματική καθυστέρηση εξόφλησης από την μεριά του μεγάλου οφειλέτη (του ίδιου του δημοσίου).

Η διαπίστωση, λοιπόν, από μελέτες εκτός και εντός Ελλάδος, αλλά κυρίως η καθημερινή μας πραγματικότητας σκιαγραφούν ένα «ακανθώδες» τοπίο μέσα στο οποίο καλείται η ελληνική επιχείρηση να επιβιώσει και παράλληλα ένα φαύλο κύκλο αμοιβαίας καχυποψίας μεταξύ του ιδιωτικού τομέα και του κράτους. Αποτέλεσμα αυτής της αμοιβαίας καχυποψίας είναι, από τη μία μεριά, τα χαμηλά έσοδα του δημοσίου από τις επιχειρήσεις και, από την άλλη, ένα ιδιαίτερα εχθρικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, το οποίο τις στερεί την δυνατότητα να αυξήσουν τον δικό τους κύκλο εργασιών αλλά και την συνεισφορά τους στα δημόσια ταμεία.

Η Ελλάδα έχει κάνει ελάχιστα βήματα τα τελευταία πέντε χρόνια, για να διευκολύνει τις συνθήκες επιχειρηματικότητας και βρίσκεται φέτος στη 109η θέση 109, κάτω ακόμα από την Γουατεμάλα, την Αιθιοπία, την Παραγουάη, το Μπανγκλαντές και την Υεμένη. Η Γεωργία βρίσκεται στις υψηλότερες θέσεις της παγκόσμιας διαβάθμισης και κατατάσσεται στην 12η θέση, η Κύπρος στην 37η θέση, η Βουλγαρία στην 51η θέση, η Τουρκία στην 65η θέση.

Πέρα, ωστόσο, από τις θεωρητικές μελέτες και στατιστικές αναλύσεις, η πραγματικότητα διαμορφώνεται ακριβώς όπως την ζούμε και αντιλαμβανόμαστε οι Έλληνες Πολίτες. Το μεγάλο πρόβλημα κάθε υφιστάμενης επιχείρησης και κάθε σκέψης για επιχειρηματικότητας είναι ένα και αυτό είναι η καθίζηση της κατανάλωσης.

Πολλά έχουν συζητηθεί για τις διαδικασίες έναρξης μιας επιχείρησης. Το πρόβλημα δεν είναι η έναρξη. Αυτή σήμερα γίνεται θεωρητικά σε ΚΕΠ ή συμβολαιογράφο σε 1 – 2 ημέρες, στην πράξη εξακολουθεί και θέλει μια εβδομάδα, όπως και πριν από μερικά χρόνια. Αλλά έτσι κι αλλιώς το χρονικό διάστημα της μιας εβδομάδος δεν είναι μεγάλο. Τα προβλήματα έρχονται όταν απαιτούνται ειδικές άδειες και εμπλέκονται και άλλες υπηρεσίες, βλ. υγειονομικό κ.λπ. Επίσης, η παύση μιας επιχείρησης, από την στιγμή που δεν χρωστά, γίνεται άμεσα.

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ FRANCHISE σημαίνει ταυτόχρονα και εκμετάλλευση της εμπειρίας της μητρικής εταιρείας για ταχείς διαδικασίες, επιλογή ακινήτου που δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα, συνεργάτες που αναλαμβάνουν την γρήγορη έναρξη.

 

Οι δανειοδοτήσεις φυσικά και δημιουργούν πρόβλημα στην επιχειρηματικότητα και εδώ δεν ευθύνεται το κράτος, αλλά οι τράπεζες που δεν εμπιστεύονται την αγορά και επιθυμούν να εξασφαλιστούν με ακίνητες περιουσίες (και αυτές επίσης με μειωμένη εκτίμηση), καθώς δεν εμπιστεύονται ούτε το μέλλον της κτηματαγοράς. Δεν περιμένει φυσικά κανείς να δει τις τράπεζες να παίρνουν ρίσκο, αλλά δεν μπορούν να βγαίνουν με φιλικές προς τον καταναλωτή διαφημίσεις και να παρουσιάζουν ένα ευγενικό πρόσωπο στήριξης και κατανόησης, όταν στο μόνο που στηρίζονται είναι οι περιουσίες μας.

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ FRANCHISE αντιμετωπίζεται ευνοϊκά από τις τράπεζες, καθώς αυτές γνωρίζουν ότι έχουν να κάνουν με μια μελλοντική επιχειρηματική δραστηριότητα που φέρει την υποστήριξη μιας σοβαρής αλυσίδας, αλλά και το όνομά της, ένα στοιχείο που για τους μη risky τραπεζίτες θεωρείται θετικό. (και να οι τράπεζες εμπιστεύονται το franchise όταν δίνουν δάνεια, γιατί όχι και εσείς!) Επίσης, αν μη τι άλλο, υπάρχει και το «δεδικασμένο» δηλ. υφιστάμενα καταστήματα μελλοντικών συναδέλφων σας δικαιοδόχων που επιβιώνουν και δείχνουν συνέπεια στις υποχρεώσεις τους.

 

Εξακολουθεί, φυσικά, να υπάρχει το μεγάλο πρόβλημα της μείωσης της κατανάλωσης που έχει καταστρέψει, ήδη, μερικούς κλάδους της οικονομίας μας, γονατίζει καθημερινά χιλιάδες επιχειρηματίες και έχει φέρει στο (πρώην) 99 πολλά γνωστά ονόματα.

Το μόνο θετικό είναι ότι δεν υπάρχει «αέρας» κατά τη μίσθωση ακινήτων στο 99% των αγορών και επίσης τα μισθώματα καταστημάτων έχουν μειωθεί ακόμη και στο ένα τρίτο από τις τιμές που υπήρχαν πρόπερσι.

Οι επιχειρηματίες ταυτόχρονα μείωσαν το προσωπικό τους και έκοψαν μια σειρά από «πολυτέλειες», όπως ανακαινίσεις, ανανέωση εξοπλισμού, διαφημίσεις. Χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τα e-εργαλεία, όπως καταχωρήσεις σε ηλεκτρονικούς επαγγελματικούς οδηγούς, προσφορές σε group buying sites, διασύνδεση σε social media κ.ο.κ. Επίσης (ξανα)ξεκίνησαν να εργάζονται και οι ίδιοι, με τους ίδιους ρυθμούς και ωράρια που συνήθιζαν όταν πρωτοξεκινούσαν, με διαφορετική , όμως, ψυχολογία.

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ FRANCHISE προσδίδει μια σειρά από προνόμια όπως αναγνωρίσιμο όνομα, καλά περιθώρια κέρδους μέχρι και παρακαταθήκη, υποστήριξη στις διαπραγματεύσεις του μισθώματος, εκπαίδευση, μηχανογράφηση που σας γλυτώνει από θέσεις εργασίας, εξοπλισμό και κατασκευή σε χαμηλές τιμές ως αποτέλεσμα ανελέητων παζαριών με τις τεχνικές εταιρείες και πολλά άλλα που οδηγούν στη πιο χαμηλή επένδυση που μπορείτε να κάνετε και στα χαμηλότερα ταυτόχρονα day to day λειτουργικά.

Γιατί franchise, όμως; Και ποιός είναι αυτός που ψάχνει σήμερα να κάνει ένα franchise; 70% ο άνεργος που έχει ένα κομπόδεμα ή μπορεί να βρει κάποια λεφτάκια, από 2,800 έως (συνήθως) 80,000 ευρώ. Εγκλωβισμένος στην ανεργία, μη μπορώντας να βρει Δουλειά, γνωρίζοντας ότι θα καταπιεσθεί σε μια νέα αβεβαιότητα με εκτενή ωράρια και καθημερινή ένταση, επιθυμεί πλέον να βρει Εργασία, με προοπτικές για έναν αξιοπρεπή μισθό, ευχάριστες και δημιουργικές συνθήκες εργασίας, με δυνατότητες για περισσότερα, με ασφάλεια, με κάποιον δίπλα του να τον υποστηρίζει και να τον καθοδηγεί. Η νέα Εργασία του είναι το νέο του κατάστημα Franchise. Για το 70% και πλέον των ενδιαφερομένων νέων επιχειρηματιών that’s it. Αγοράζουν έναντι των entry fees μια θέση εργασίας και επενδύουν σε αυτή αρκετές χιλιάδες ευρώ, για να έχουν την προοπτική, να νοιώθουν και να είναι σοβαροί.

Όπως, όμως, όλα τα πράγματα, απαιτείται πάντα η ανάλογη έρευνα και προσοχή. Το Franchise είναι μια άψογη επιχειρηματική και επαγγελματική επιλογή. Δεν ισχύει, όμως, το ίδιο για όλες τις αλυσίδες. Το πρώτο βήμα που έχει να κάνει κάποιος για να βγει από το τέλμα της ανεργίας είναι να επιλέξει το franchise. Το δεύτερο είναι να επιλέξει μια αλυσίδα για να συνεργασθεί. Εδώ ξεκινούν τα δύσκολα. Όταν όμως γίνει η σωστή επιλογή, ξεκινούν και τα ωραία. Σε βάθος ανάλυση, απ’ ότι ακούτε να μη πιστεύετε τίποτα και απ’ ότι βλέπετε τα μισά. Υπάρχουν «καλοί» κλάδοι και κακές αλυσίδες, όπως τα καλλυντικά με 1 - 2 αλυσίδες να βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, ή των υπηρεσιών διαδικτύου με (λίγες) περιπτώσεις τυχοδιωκτικού χαρακτήρα. Υπάρχουν «κακοί» κλάδοι, π.χ. της ένδυσης με εταιρείες που υπερνικούν κάθε εμπόδιο της αγοράς και χαρακτηρίζονται από αυξητικά μεγέθη όπως η Gallerie Tsangarakis και η PinkWoman, ή και η γενικότερη λιανική με εξαίρετες, όμως, εξαιρέσεις όπως η Media Strom. Φυσικά υπάρχουν και οι σταθερές επενδυτικές αξίες όπως ο κλάδος της εστίασης με μια σειρά από αξιολογότατες αλυσίδες όπως η Γρηγόρης Μικρογεύματα, τα Palmie bistro, τα Burgering house, Coffee Time, Cremeria Vienna και πολλές άλλες.

 

Ξεχάστε για λίγο την κρίση. Σταματήστε (για λίγο) να βλέπετε τηλεόραση. Γίνετε φίλοι με το «αντιμιζεριαστικό κίνημα». Αποφασίστε τι σας αρέσει να κάνετε στην επαγγελματική ζωή σας. Πλοηγηθείτε στο Franchise.GR. Βρείτε τις αλυσίδες που αναπτύσσονται στους κλάδους που σας αρέσουν. Κάντε την έρευνά σας. Ξεκινήστε!

LET'S TALK FRANCHISE