Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι νέοι επιχειρηματίες οφείλουν να είναι προσεκτικοί όταν αποφασίζουν να ξεκινήσουν την δική τους επιχείρηση. Ειδικά, όταν διερευνούν την απόφαση να ενταχθούν σε ένα δίκτυο franchise, επιλύουν άμεσα μια σειρά από στοιχειώδη θέματα, όπως επιλογή χώρου εγκατάστασης, σχέδια εσωτερικής και εξωτερικής διακόσμησης και εργονομίας, προδιαγραφές εξοπλισμού και προμηθευτές, χαρακτηριστικά και τιμές αγοράς εμπορευμάτων, σύστημα ελέγχου αποδόσεων και λειτουργίας, εκπαίδευση προσωπικού κ.ο.κ.

Η κυριότερη, ωστόσο, απόφασή τους, αυτή που αφορά την επιλογή του franchise brand ενέχει λίγους αλλά ιδιαίτερα σοβαρούς κινδύνους, οι οποίοι σχετίζονται με την αξιοπιστία της μητρικής εταιρείας.

Το ζήτημα αυτό απασχολεί πολλά έτη την κοινότητα του franchising, σήμερα, όμως, έχει έρθει έντονα στο προσκήνιο, καθώς οι ενδιαφερόμενοι δικαιοδόχοι έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο αναφορικά με το πλήθος τους, αλλά παράλληλα έχει αλλάξει και το προφίλ τους.

  • Η πλειοψηφία τους αφορά πρώην στελέχη που σχετικά εύκολα πιστεύουν όλα όσα τους τάζουν οι μητρικές εταιρείες, καθώς δεν διαθέτουν την ελληνική επιχειρηματική εμπειρία και κυρίως τα επίκτητα γονίδια αναγνώρισης επίδοξων τυχοδιωκτών.
  • Διαθέτουν ως αρχική επένδυση, ένα ποσό που με πολύ κόπο θα συγκεντρώσουν από αποταμιεύσεις τους, δάνεια από συγγενείς ή ακόμη και με δάνεια με υποθήκη την περιουσία τους.

Ανάγεται λοιπόν σε μείζον θέμα η αξιοπιστία των δικαιοπαρόχων, καθώς η αγορά του franchise παρουσιάζει τεράστια ζήτηση, από νέους ευκολόπιστους ανθρώπους, για τους οποίους η επένδυση σε franchise δεν είναι ένα παιχνίδι ή μια επενδυτική κίνηση όπου μπορούν να λάβουν ρίσκο, αλλά είναι μια απόφαση ζωής, που σε περίπτωση αποτυχίας θα τους συμπαρασύρει σε ολοκληρωτική καταστροφή.

Στο ανωτέρω πλαίσιο, θεωρείται εξαιρετικά θετική η πρωτοβουλία των portals που διέγραψαν από τη βάση τους αλυσίδες, οι οποίες αντιμετωπίζουν αποδεδειγμένα σοβαρότατα προβλήματα επιβίωσης, με σκοπό την διασφάλιση των ενδιαφερόμενων και συνεπώς του ίδιου του θεσμού, πρωτοβουλία που οφείλουν να ακολουθήσουν όχι μόνο και άλλα sites και έντυπα, αλλά και διοργανωτές εκθέσεων και ο Σύνδεσμος Franchise της Ελλάδος. Οι σχετικές ενέργειες δεν αποτελούν μόνο θέμα διατήρησης της αξιοπιστίας του θεσμού, αλλά παράλληλα ενισχύουν το ίδιο το κύρος τόσο των διαφόρων φορέων, όσο και των σοβαρών αλυσίδων δικαιόχρησης. Ορισμένα στοιχεία δικαιοπαρόχων εταιρειών, όπως δεκάδες διαταγές πληρωμής που έχουν εκδοθεί εις βάρος τους, δικαστικές διαμάχες με δικαιοδόχους και προμηθευτές, εταιρείες φαντάσματα με τον πραγματικό μέτοχο να κρύβεται πίσω από υπεράκτιες εταιρείες, αδυναμία τροφοδότησης των δικαιοδόχων με εμπόρευμα, ακόμη και σχέδια γρήγορης αρπαχτής είναι γνωστά στους επαγγελματίες του χώρου, αλλά καθώς αποτελούν προσωπικά δεδομένα δεν μπορούν να τα ανακοινώσουν. Από την άλλη, η αγορά έχει τη συνήθεια να γενικεύει τις μεμονωμένες περιπτώσεις κάτι που θα ήταν καταστροφικό για τον κλάδο και γι αυτό το λόγο, όλες οι σχετικές κινήσεις προάσπισης του franchising οφείλουν να γίνουν με σύνεση και αυτοσυγκράτηση.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε το ρόλο των συμβούλων, οι οποίοι δρουν ως διαμεσολαβητές και ως σύμβουλοι επιχειρηματικού προσανατολισμού, διαθέτοντας ένα portfolio σοβαρών αλυσίδων, οι οποίοι οφείλουν να είναι ένας αναγκαίος «σταθμός» αν όχι ένα «one stop shop» στην αναζήτηση της κατάλληλης επιχειρηματικής απόφασης.

Ο Σύνδεσμος Franchise της Ελλάδος οφείλει να καθορίσει ακόμα πιο αυστηρά κριτήρια ένταξης τακτικών μελών και κυρίως να προσδιορίσει ετήσιο επανέλεγχο της δραστηριότητάς τους.

Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, εκθέσεις, portals, περιοδικά και εφημερίδες οφείλουν να σταματήσουν να θυσιάζουν στο βωμό του κέρδους τους το franchising, διακόπτοντας συνεργασία με αυτούς που με λιγοστό budget στα ανωτέρω μέσα, αναπτύσσουν δίκτυα εις βάρος των δικαιοδόχων και του θεσμού και πλουτίζουν εις βάρος της αγοράς.

Σε κάθε περίπτωση, υπεύθυνος για τις αποφάσεις του είναι ο ίδιος ο ενδιαφερόμενος. Ο ίδιος είναι αυτός που οφείλει να τσεκάρει πρώτα απ’ όλα τον δικαιοπάροχο, τον ιδιοκτήτη και το νομικό πρόσωπο, τις σχέσεις του με τους υφιστάμενους δικαιοδόχους του, τις επιδιώξεις, τα κίνητρα και το όραμα του ιδιοκτήτη επιχειρηματία. Στη συνέχεια, μετά από μία λανθασμένη επιλογή, ακολουθούν οι νομικές διαδικασίες, οι οποίες έχουν ως σημείο αναφοράς την σύμβαση δικαιόχρησης, μια σύμβαση που καθώς διακρίνεται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, θα πρέπει πριν υπογραφεί να ελεγχθεί από εξειδικευμένο δικηγόρο.

Ας προσέχουμε, λοιπόν, πολύ περισσότερο γιατί η επιλογή του franchise brand, όπου θα εναποθέσουμε τις οικονομίες και τις ελπίδες μας, αφορά στην αρχή μίας διαδρομής που μερικές φορές καταλήγει σε γκρεμό, άλλοτε με μώλωπες και γρατζουνιές και άλλοτε στην εντατική!

LET'S TALK FRANCHISE