Τα τελευταία έτη, η μικρομεσαία επιχειρηματική δραστηριότητα χαρακτηρίζεται από έντονες αναζητήσεις και κινητικότητα, με τους νέους επιχειρηματίες να αναζητούν είτε επαγγελματική αποκατάσταση, είτε την δική τους ευκαιρία εν μέσω κρίσης. Τα κύρια στοιχεία που πλαισιώνουν το νέο περιβάλλον αφορούν αφενός στην αναζήτηση της διαφοροποίησης μέσω καινοτομίας και νεωτεριστικών χαρακτηριστικών και αφετέρου στην αξιοποίηση των προνομίων του franchising. Η αγορά, παρά τη μείωση της καταναλωτικής δύναμης, διψά για κάθε νέο και διαφορετικό, συνάμα ποιοτικό και διασκεδαστικό.

Το 2012 ήταν η χρονιά του frozenyogurt, με περισσότερα από 500 καταστήματα να ξεφυτρώνουν σε κάθε γειτονιά της χώρας και με πολλά από αυτά να σημειώνουν ημερήσιους τζίρους των 3,000 Ευρώ. Στη συνέχεια, τα περισσότερα σημεία, καταστήματα ή shopinashop, απλά, έκλεισαν και πλέον έχει γίνει ευρέως κατανοητή η θεμελιώδης αρχή ότι το frozenyogurt έχει νόημα μόνο σε κεντρικά σημεία με έντονη κίνηση τους θερινούς μήνες από το απόγευμα και μετά. Όλοι όσοι από μόνοι τους, ξεκίνησαν αυτόνομα καταστήματα, χωρίς γνώσεις και εμπειρία, βασισμένοι στο όποιο knowhow του αντιπρόσωπου του εξοπλισμού, απλά απέτυχαν και πολύ χειρότερα για όλους όσους επιχείρησαν να δημιουργήσουν μικρές αλυσίδες. Παράλληλα, οι καταναλωτές μπουχτήσαμε τα toppings και τα υγιεινά επιδόρπια, αν και το προϊόν κατάφερε τελικά να αποκτήσει ένα ευρύ πιστό κοινό.

Μέσα σε όλα αυτά τα γεγονότα, η γνωστή ΠΑΓΩΤΑ ΔΩΔΩΝΗ άδραξε την δική της ευκαιρία και δημιούργησε πολύ γρήγορα ένα δυνατό δίκτυο frozenyogurtστην Ελλάδα. Βασισμένη σε ποιότητα, concept και σύστημα ξεκίνησε ανάπτυξη στο εξωτερικό και σήμερα έχει παρουσία σε αρκετές χώρες, με δυο σημαντικούς προορισμούς ανάπτυξης την Ρωσία και τις Η.Π.Α.

Γιατί όμως τα chillbox επέτυχαν, εκεί όπου όλοι οι άλλοι σκόνταψαν και έπεσαν;

Δεν είχε ούτε καλύτερο concept, ούτε καλύτερη ποιότητα (κατά την άποψη του γράφοντος), ούτε καν ήταν η πρώτη εταιρεία που συνειδητοποίησε τη νέα τάση. Όμως είχε και έχει εμπειρία και γνώση διαχείρισης δικτύων, τόνισε την ελληνικότητα και την αυθεντικότητα στην γεύση σε επίπεδο marketing (και ειδικά στο εξωτερικό), αξιοποίησε την παραγωγική της ικανότητα (πουλά προϊόν και όχι σκόνη) διασφαλίζοντας σταθερότητα στην ποιότητα και δέσμευση στις αγορές από τους συνεργάτες της (αν και με αρκετά μεγαλύτερο foodcost) και διοικείται από ένα managementteam, που στοχεύει στο αποτέλεσμα, με δέσμευση και διορατικότητα, όπως και αποφάσισε να δημοσιοποιήσει την επιχειρηματική πρόταση franchise στο δίπτυχο FRANCHISEBUSINESS – Franchise.GR!

Προς το τέλος του 2012, για μερικούς μήνες, είχαμε μια νέα φρενίτιδα, αυτή των donuts, που ξεκίνησε (και τελείωσε) με τα nanou και πολλούς επίδοξους μιμητές (και πολλές φορές καλύτερους!). Με μελετημένο ή εξ ανάγκης το τρικ της ολιγόωρης λειτουργίας, με τιμή που αναστάτωσε την αγορά, η οποία δικαιολογείτο από τα ελάχιστα λειτουργικά και τη μηδενική επένδυση των καταστημάτων, ως μια προσπάθεια εξάλειψης των μεσαζόντων, οι ουρές σε κάθε κατάστημα ήταν πραγματικά συγκλονιστικές. Αξίζει να αγοράσεις ένα donut 0,60 ή 0,70 στο ντονατσάδικο της γειτονιάς σου, αντί 1,10 στο φούρνο της γειτονιάς σου. Όμως, το μηδαμινό περιθώριο κέρδους σε συνδυασμό με την ταχεία πτώση των πωλήσεων για ένα προϊόν που κατά βάση είναι άκρως ανθυγιεινό, οδήγησαν στην συντριβή άλλης μιας επίδοξης τάσης.

Το 2013, η νέα τάση ήταν αυτή των καφέ κάθε είδους. Το 2012 τα CoffeeIsland (συνδυασμός καφεκοπτείου και coffeetogo) άνοιξαν 46 νέα καταστήματα και το 2013 περισσότερα από 80, ένα γεγονός που τα οδήγησε δυο συνεχόμενες χρονιές στην βράβευσή τους, ως το πλέον αναπτυσσόμενο franchise στην Ελλάδα. Παράλληλα, τα Mikel έχουν εντυπωσιάσει με την ανάπτυξή τους, τους τζίρους τους, τον ντόρο γύρω από αυτά και από το γεγονός ότι ανοίγουν ενίοτε σε σημεία εκτός πιάτσας.

Η αγορά δείχνει την προτίμησή της και την εμπιστοσύνη της σε κάθε νέο και διαφορετικό, είτε το δούμε ως καταναλωτές, είτε ως επενδυτές. Το νέο είναι όμως και πρόσκαιρο πολλές φορές. Ο καταναλωτής αναζητά, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς, το κάτι άλλο, το οποίο μόλις το βρει, ξεκινά μια νέα αναζήτηση για κάτι διαφορετικό. Οι ρυθμοί ζωής, η διαδικτυακή κουλτούρα της αέναης πληροφόρησης και των likes έχουν δημιουργήσει ένα νέο τύπο καταναλωτή, ο οποίος ολοένα και περισσότερο συμπιέζει τους κύκλους ζωής προϊόντων και concepts.

Το concept που θα ζήσει περισσότερο είναι αυτό που διαθέτει μη αντιγράψιμα χαρακτηριστικά, αυτό που «παίζει» σε άλλα επίπεδα. Η εταιρεία, δε, και το δίκτυό της που θα επιβιώσει κερδοφόρα στο μέλλον είναι αυτή που ανανεώνεται και γίνεται ολοένα καλύτερη, αυτή που καινοτομεί και που τολμά. Όπως στα ανωτέρω casestudies, τα CoffeeIsland μέσα στην αλματώδη ανάπτυξή τους τόλμησαν και ανασχεδίασαν ολόκληρη την εταιρική τους εικόνα, ένα γεγονός που τους οδήγησε και σε δεύτερη διάκριση στα ΒΡΑΒΕΙΑ FRANCHISE 2014, ένα γεγονός διπλής βράβευσης που δεν έχει ξαναγίνει στα 6 χρόνια ζωής του θεσμού των Βραβείων. Απέδειξαν, λοιπόν, τα CoffeeIsland, ότι τολμούν και ότι συνεχίζουν να επενδύουν, με πρώτη μεγάλη επένδυση αυτή των παραγωγικών εγκαταστάσεων στην Πάτρα. Και για να συμπληρώσουμε την αιτιολόγηση της ανάπτυξής τους, να σημειώσουμε ότι από τις αρχές της μεγάλης ανάπτυξης, αρχές 2012, ακολουθούν ένα εκτεταμένο πλάνο προβολής στο Franchise.GRκαι πλέον και στο FRANCHISEBUSINESS.

Θεμέλιο θεωρητικής ανάλυσης με πρακτικότατες προεκτάσεις αποτελεί το γνωστό βιβλίο των BlueandRedOceans, και εδώ έρχεται και ταιριάζει το case της FAMOUS, οπού εντός του 2013 διπλασίασε σχεδόν το δίκτυό της και αριθμεί αρχές του 2014 σε περίπου 50 καταστήματα. Μείωσε το σύνηθες κέρδος υπερχονδρικής, επένδυσε στο χτίσιμο του brand, σε έντυπα και σε TV, έδωσε περιθώριο στα καταστήματα και εντυπωσίασε τις καταναλώτριες με την σχέση ποιότητας/design προς τιμή, εφάρμοσε κανόνες S/M στην χρηματοοικονομική κίνηση του δικτύου, αξιοποίησε socialmedia, εμπιστεύθηκε το δίπτυχο FRANCHISEBUSINESS – Franchise.GRγια την δημοσιότητα της επιχειρηματικής της πρότασης. Οι επιδόσεις της το 2013 την ανέδειξαν ως το BeSpokenFranchise του έτους, καθώς έθεσε νέα δεδομένα στον κλάδο της και παραμέρισε τον ανταγωνισμό. Πλέον, σε νέες εγκαταστάσεις με καλύτερη οργάνωση παρέχει συνεργασίες με το εμπόρευμα παρακαταθήκη και με γραπτή εγγύηση επιστροφής χρημάτων, μια μοναδική στρατηγική στον κλάδο, ως αποτέλεσμα της πίστης της εμπνευσμένης διοίκησης για την επιτυχία των δικαιοδόχων της.

LET'S TALK FRANCHISE