NEW TRENDS & IDEAS

transumerism: ΤΟ ΝΕΟ ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΟ 2008

THE NEW Experience & Surprise Economy

ΠΛΑΤΩΝ ΜΑΛΙΚΟΥΡΤΗΣ, ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ FBS - Franchise Business Services

 

Η σύγχρονη επιχειρηματική καθημερινότητα, η άνετη πρόσβαση και οι εξελίξεις στις μεταφορές στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης έχουν διαμορφώσει ένα σχετικά νέο τύπο lifestyle, αυτών που βρίσκονται διαρκώς σε κίνηση, ταξιδεύοντας ανά τον κόσμο. Ο όρος transumerism δημιουργήθηκε για να αποτυπώσει το συγκεκριμένο καταναλωτικό προφίλ, όμως έχει, πλέον, διευρυνθεί και αφορά στο transient lifestyle, μια σημαντική τάση που «εκφράζεται» εδώ και χρόνια από το περιοδικό Wallpaper και πλέον αναδεικνύεται και στη χώρα μας, εστιάζοντας κυρίως στη νέα γενιά, των 35 και κάτω, ξεκινώντας από τις ανώτερες οικονομικές τάξεις και περιλαμβάνοντας πλέον και τα μεσαία στρώματα.

 

 

Αποτελεί γεγονός ότι διανύουμε την εποχή της έκρηξης των προσωπικών επιλογών, των πολυσυλλεκτικών μικροκοινοτήτων και της μετάλλαξης των καταναλωτών (consumers) σε transumers, όπως αναφέρει ο Mark J. Penn στο βιβλίο του «Microtrends: Οι Μικρές Δυνάμεις πίσω από τις μεγάλες Αλλαγές». Η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση και η παροχή υπηρεσιών και προϊόντων εξειδικευμένων για τον καθένα μας αφορούν απαιτήσεις της εποχής και μπορούν να διαχειρισθούν ορθά δημιουργώντας τις βάσεις για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων ανά τον κόσμο, μόνο στο πλαίσιο της πρόβλεψης των πάσης φύσεως τάσεων που εκφράζουν μικρές κοινωνικές ομάδες, γεγονός που έχουν αναγνωρίσει ειδικευμένες εταιρείες, όπως η ολλανδική Trendwatching, στους πελάτες της οποίας συγκαταλέγονται μερικές από τις πιο γνωστές πολυεθνικές του πλανήτη.

 

Microtrends

Ο Mark J. Penn, βετεράνος εκλογολόγος / δημοσκόπος και επικεφαλής των πολιτικών συμβούλων της Hillary Rodham Clinton, θεωρεί ότι δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πλέον τον κόσμο με όρους «μεγα-τάσεων» ή «παγκόσμιας εμπειρίας». Στη σημερινή κατακερματισμένη κοινωνία αν θες να λειτουργήσεις με επιτυχία και να εκμεταλλευτείς τις απελευθερωμένες πλέον διαθέσεις των συνανθρώπων σου πρέπει να αναλύσεις τα στοιχεία της ταυτότητας των «έντονων» υποομάδων που αναπτύσσονται ταχύτατα και κινούνται σε αντίρροπες κατευθύνσεις. Ακόμα και μια υποομάδα που μπορεί να αποτελείται λόγου χάρη από 100.000 άτομα που συνδέονται μέσω του πάθους τους για το υποβρύχιο σκάκι, μπορεί να αποτελέσει ένα πρώτης τάξεως target group, ειδικά από τη στιγμή που η προσωπική τεχνολογία τείνει να μεταλλαχτεί σε προσωποποιημένη τεχνολογία. Στο βιβλίο του αναφέρονται περίπου δεκαπέντε βασικές θεματικές κατηγορίες (έρωτας, σεξ και σχέσεις, πολιτική, τεχνολογία, εκπαίδευση, φαγητό, ποτό και δίαιτα, εμφάνιση και μόδα κ.ο.κ.) και σε καθεμιά αναλύονται οι διαφαινόμενες μικροτάσεις και συμπεριφορές. Όπως για παράδειγμα ότι οι συνταξιούχοι συνεχίζουν να εργάζονται και μετά την συνταξιοδότησή τους, οι γυναίκες κατευθύνουν σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις στην τεχνολογία, οι πατέρες είναι πιο μεγάλοι από ποτέ και ασχολούνται με τα παιδιά τους πιο πολύ από ποτέ κ.λπ.

Ο Mark J. Penn ισχυρίζεται ότι η κοινή γνώμη δεν αφορά σε κάτι ομοιογενές, αλλά ομοιάζει με μια θάλασσα πολλαπλών ρευμάτων που σπρώχνουν τους ψηφοφόρους σε διάφορες κατευθύνσεις. Δεν υπάρχει πλέον μία Αμερική, ούτε δύο, ούτε οκτώ. Στην πραγματικότητα υπάρχουν εκατοντάδες Αμερικές, εκατοντάδες καινούργιες ομάδες που σχηματίζουν άνθρωποι με κριτήριο τα κοινά τους συμφέροντα. Δεν υπάρχουν πλέον απλές λύσεις σε εθνικό επίπεδο και όποιος πολιτικός υποστηρίζει το αντίθετο κοροϊδεύει τον εαυτό του και τους ψηφοφόρους. Οι παλιές αντιθέσεις δίνουν όλο και περισσότερο τη θέση τους σε αντιθέσεις που αφορούν τις επιλογές και τον τρόπο ζωής. Όσο περισσότερες επιλογές έχουν οι άνθρωποι, τόσο τείνουν να συσπειρώνονται σε μικρές ομάδες. Ο Πεν πιστεύει ακράδαντα ότι η νίκη θα έρθει από το κέντρο. Η άνθηση των μικρών, διακριτών ομάδων απομακρύνει την Αμερική από τα πολιτικά άκρα και τη στρέφει προς μια μεγαλύτερη ανοχή των διαφορετικών τρόπων ζωής. Ο σύμβουλος της Hillary αναγνωρίζει ότι σε έναν εξατομικευμένο κόσμο η οργάνωση της συλλογικής δράσης γίνεται δυσκολότερη. Πιστεύει όμως πως οι μικρότερες ομάδες μπορούν να πετύχουν περισσότερα πράγματα.

 

transumers

Οι παγκόσμιοι πολίτες – ταξιδιώτες διακρίνονται για το δικό τους ξεχωριστό προφίλ και οι αγοραστικές συνήθειές τους σε αεροδρόμια και ξενοδοχεία διακρίνονται από τις δικές τους ξεχωριστές προδιαγραφές. Η κουλτούρα του transumerism εξακολουθεί να αναπτύσσεται με την αρχική της έννοια και παράλληλα διευρύνεται και συμπεριλαμβάνει τους μη-ταξιδιώτες καταναλωτές, οι οποίοι ενσωματώνουν αργά και σταθερά στις καθημερινές τους συνήθειες και συμπεριφορές ταξιδιωτών.

Σύμφωνα με το trendwatching.com, οι transumers αφορούν σε μία νέα γενιά καταναλωτών που αναζητούν την εφήμερη εμπειρία - γνώση. Οι transumers ως καταναλωτές παρακινούνται από την εμπειρία, την ψυχαγωγία, την ανακάλυψη και την καταπολέμηση της καθημερινότητας. Χαρακτηρίζονται από ένα transient lifestyle και προσπαθούν να απελευθερωθούν από μόνιμες ιδιοκτησίες. Η φιλοσοφία τους έγκειται στο «εδώ και τώρα» και ικανοποιούνται από εφήμερες και όσο το δυνατόν περισσότερες εμπειρίες. Το motto τους είναι ότι το παρελθόν είναι παρελθόν, το μέλλον είναι αβέβαιο, το μόνο που μένει είναι το παρόν. Ας το ζήσουμε τώρα.

Για τους περισσότερους ανθρώπους, το ταξίδι μεταφράζεται σε πρόσκαιρη ελευθερία. Αποστασιοποίηση, μερική ή καθόλου ιδιοκτησία, νέες εμπειρίες, απόδραση από δεσμεύσεις και τυπικότητες είναι κάποια από τα στοιχεία της ταξιδιωτικής εμπειρίας, τα οποία αποκτούν νόημα στην καθημερινή ζωή μας, καθώς υπάρχουν πλέον εκατομμύρια ταξιδιώτες με μίλια πτήσεων. Οι transumers υιοθετούν ένα leasing lifestyle και αποφεύγοντας τη μόνιμη ιδιοκτησία. Το οφέλη που προκύπτουν για αυτούς είναι πολλαπλά, καθώς αποφεύγουν τα προβλήματα συντήρησης, επισκευής, κλοπής και διασφαλίζουν το πλέον σύγχρονο μοντέλο (π.χ. αυτοκινήτων) και την πιο πρόσφατη έκδοση αγαθών, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό σ’ έναν κόσμο που ο κύκλος ζωής των προϊόντων συμπιέζεται διαρκώς.

Ο κόσμος των επιχειρήσεων οφείλει να μελετήσει και να εντάξει στις στρατηγικές του τους «ανήσυχους» καταναλωτές. Στην εποχή της αφθονίας, όπου η ανάγκη για εξασφάλιση των βασικών αγαθών μειώνεται συνεχώς, το μόνο που φαίνεται να απομένει είναι η κατανάλωση της εμπειρίας και του καινούργιου. Οι transumers διψούν για ελευθερία και για έκπληξη, μετακινούμενοι από τη μία εφήμερη εμπειρία στην επόμενη.

 

Fashion

Ένας κλάδος που έχει σίγουρα αντιληφθεί αυτήν τη νέα πραγματικότητα είναι ο χώρος της μόδας. Από τα πλέον transient και προσιτά brands όπως Zara και H&M μέχρι τα πρωτοποριακά lease concepts, όπως το Bag Borrow or Steal, όπου οι transumers πληρώνουν μηνιαία αμοιβή, διαλέγουν και παραγγέλνουν τσάντες online και τις δανείζονται για όσο καιρό θέλουν. Παρόμοιες υπηρεσίες προσφέρουν τα Be a Fashionista, From Bags to Riches και Shoulder Country, ενώ επίσης κοσμήματα, αυτοκίνητα, διαμερίσματα και άλλα, εμπίπτουν στη λογική του leasing lifestyle.

 

Cars

Η ενοικίαση πολυτελών αυτοκινήτων αποτελεί έναν αναδυόμενο κλάδο. Γιατί να ξοδέψετε τα χρήματά σας για μια καινούργια Bentley, όταν μπορείτε να δοκιμάσετε μια Ferrari, Lamborghini ή Maybach; Σχετικές υπηρεσίες προσφέρουν οι Car Club, P1 Club, LuxShare Auto Club, Club Sportiva, Van Horrsen Group, ecurie 25, Oversteer Spain και Ascari.

 

 

Planes

Οι ανήσυχοι καταναλωτές που ενδιαφέρονται για «μερική» ιδιοκτησία ελαφριών αεριωθούμενων αεροπλάνων πέρα από τη NetJets έχουν στην διάθεσή τους τις υπηρεσίες των Airshare Elite, Club One Air, Jet-Alliance, OurPLANE, JetMatch και JetSet.

 

The auction culture

Η φιλοσοφία του transumerism οδηγεί στην δημιουργία αγορών με είδη από δεύτερο χέρι. Για παράδειγμα το eBay και άλλα sites δημοπρασιών ικανοποιούν την προσφορά και τη ζήτηση για χρησιμοποιημένα αγαθά ή καταστήματα ανταλλαγής κινητών τηλεφώνων. Οι transumers αποδέχονται ευρέως την εναλλακτική λύση του μεταχειρισμένου καθώς ικανοποιεί την ανάγκη τους για άμεση, προσιτή και εφήμερη εμπειρία.

 

Pop-up everything

Ένα από τα πλέον σύγχρονα παραδείγματα είναι τα pop up retail stores: Το Venue VBox στη Σιγκαπούρη είναι ένα κατάστημα μέσα σε container, το οποίο μπορεί να στηθεί προσωρινά οπουδήποτε. Το VBox δίνει τη δυνατότητα σε μια μάρκα ή μία εταιρεία να ακολουθήσει ένα event με το οποίο θέλει να σχετισθεί, ή να εμφανίζεται ξαφνικά εκεί όπου το δεν το περιμένουν οι καταναλωτές. Το ίδιο το VBox είναι εξοπλισμένο με iMac και iPod Hi - Fi. Στο ίδιο πνεύμα, η ιαπωνική φίρμα ρούχων Uniqlo μετέτρεψε containers μεγέθους κρεβατοκάμαρας σε καταστήματα, τα οποία περιέφερε στους δρόμους της Νέας Υόρκης.

Μέχρι σήμερα το VBOX έχει φιλοξενήσει τις συλλογές από μερικά από τα παγκόσμια brand names, Raf Simons (Prada Group), Alexander McQueen, Christy Turlington, Mihara Yasuhiro όπως και  CDs, περιοδικά, βιβλία and κινητά τηλέφωνα. Pop-up εστιατόρια, κοντσέρτα, bars και γκαλερί, είναι πλέον πραγματικότητα.

 

Eco-Friendly

Η λογική του transumerism μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στη βιώσιμη διαχείρισή του. Το transumerism σημαίνει περισσότερες υπηρεσίες και λιγότερα αγαθά, σημαίνει μεγαλύτερη ανακύκλωση αγαθών και περισσότερη κοινή ιδιοκτησία. Ένα από τα πιο καλά παραδείγματα του οικολογικού DNA των transumers είναι η τάση του car-sharing και των αντίστοιχων clubs. Η έρευνα δείχνει ότι ένα αυτοκίνητο αυτής της λογικής αντικαθιστά 7-8 ιδιόκτητα αυτοκίνητα.

Σήμερα υπάρχουν πάνω από 2.000 car-sharing οργανισμοί σε περισσότερες από 600 πόλεις ανά τον κόσμο, όπως τα Zipcars, Streetcars, Greenwheels και Car City Club. Το οικολογικό leasing lifestyle δεν περιορίζεται στα αυτοκίνητα. Το βρετανικό Cahooting είναι μία δωρεάν υπηρεσία για ανθρώπους που θέλουν να βρουν ή να διαφημίσουν αντικείμενα προς ενοικίαση. Οι χρήστες απλώς σερφάρουν στις διάφορες προϊοντικές κατηγορίες του site και ενημερώνονται για την τιμή ενοικίασης και διαθεσιμότητας. Αθλητικός εξοπλισμός, σπίτια, ρούχα, αυτοκίνητα, τα πάντα προσφέρονται για πρόσκαιρη ιδιοκτησία - ενοικίαση.

 

--------------Σαν facts – στα πλαγια

Οι καταναλωτές ειδών πολυτέλειας ξοδεύουν ολοένα και περισσότερα με σκοπό να κερδίσουν εμπειρίες και παράλληλα οι ανάγκες τους για αγαθά πολυτελείας μειώνονται. Οι δαπάνες σε «κατάκτηση» πολυτελών εμπειριών στις ΗΠΑ (π.χ. ταξίδια, εστιατόρια, ψυχαγωγία, spas, ομορφιάς) διπλασιάζονται καθ’ έτος.

- Πηγή: Pam Danzinger, Unity Marketing

 

Το ποσοστό των ατόμων ανά τον κόσμο που δηλώνουν εισόδημα άνω του ενός εκατ. δολαρίων αυξήθηκε κατά 8,3% σε 9,5 εκατ.

Το ποσοστό των ατόμων ανά τον κόσμο που δηλώνουν εισόδημα άνω των 30 εκατ. δολαρίων αυξήθηκε κατά 11,3% σε 94.970.

Οι χώρες BRIC (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία και Κίνα) εξακολουθούν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία. Η Κίνα και η Ρωσία συγκαταλέγονται στις 10 χώρες που σημειώνουν τη μεγαλύτερη αύξηση των πληθυσμών με εξαιρετικά υψηλό εισόδημα.

- Πηγή: Merrill Lynch and Capgemini

 

Life Caching

Το τελευταίο TrendWatching αναφέρεται σε κάτι που όλοι κάνουμε καθημερινά και το ονομάζει «Life Caching». Το Life Caching πρόκειται για τη συλλογή και αποθήκευση της ζωής μας (φωτογραφίες, μηνύματα κ.ά.) που συνήθως κάνουμε για προσωπική χρήση. Από τα weblogs στα lifeblogs και από τις ψηφιακές φωτογραφικές στα κινητά που τα κάνουν όλα, η καταγραφή των εμπειριών μας μέσω της τεχνολογίας έχει γίνει εύκολη και απλή υπόθεση.

LET'S TALK FRANCHISE