ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ

 

Η σημασία της Καινοτομίας είναι αποδεκτή απ’ όλο τον επιχειρηματικό κόσμο, αν και η έννοιά της ή και η εφαρμογή της δεν αντιλαμβάνονται απ’ όλους κατά τον ίδιο τρόπο. Επιπλέον, παρ’ όλο που στα λόγια όλοι προσανατολιζόμαστε στις καινοτομικές δράσεις, ελάχιστοι είναι αυτοί που δεσμεύονται και ακόμα πιο λίγοι αυτοί που τελικά καταφέρνουν να διακριθούν μέσω της Καινοτομίας.

 

Αρχές του έτους, ο Πρόεδρος της Microsoft, κ. Bill Gates, εγκαινιάζοντας το Κέντρο Καινοτομίας της εταιρείας του στη χώρα μας, βασιζόμενος σε μια συσσωρευμένη εμπειρία πλέον των τριών δεκαετιών στο τιμόνι της κορυφαίας εταιρίας λογισμικού παγκοσμίως, περιέγραψε τον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο ίδιος το μέλλον της πληροφορικής, τον καθοριστικό ρόλο που έχει η καινοτομία και τα οφέλη που προκύπτουν από την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒ, κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος έχει επισημάνει ότι οι καινοτομίες αποτελούν τον ουσιαστικό μοχλό της παγκόσμιας ανάπτυξης. Πηγή τους δεν είναι απλά οι εξελίξεις στον τομέα των επιστημών αλλά, πολύ περισσότερο, οι μηχανισμοί της ελεύθερης αγοράς, δηλαδή η επιχείρηση και ο επιχειρηματίας. Διότι, ο επιχειρηματίας είναι αυτός που διακρίνει τη σημασία της καινοτομίας, όπως και ευρύτερα τις επιπτώσεις της στην κοινωνία, και αναλαμβάνει το ρίσκο της υλοποίησης της. Αυτή η διαδικασία αποτελεί μία από τις σημαντικότερες συνεισφορές του επιχειρηματικού κόσμου στην ανάπτυξη. Στην Ελλάδα, ο επιχειρηματικός κόσμος έχει να επιδείξει μία αξιοθαύμαστη πορεία σε αυτό το θέμα. Αποτελεί παράδειγμα οργάνωσης, συνετής διαχείρισης, ευέλικτης προσαρμογής και αποδοχής των νέων προοπτικών που προσφέρουν οι καινοτομίες σε παγκόσμιο επίπεδο. Με τις πράξεις του αναδεικνύει τον δυναμισμό που υπάρχει στη χώρα μας, φέρνει στο προσκήνιο τις δημιουργικές μας δυνάμεις και τροφοδοτεί την αισιοδοξία πως μπορούμε τελικά να σταθούμε ως ισότιμα μέλη στην παγκόσμια κοινότητα.

 

Η Καινοτομία διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στο χώρο της Δικαιόχρησης, τόσο αναφορικά με την επιχειρηματική ιδέα και την αποδοχή της από το καταναλωτικό κοινό, όσο και από τα συστήματα και τις πρακτικές υποστήριξης, προώθησης, ελέγχου και οργάνωσης των δικαιοδόχων. Τα τελευταία έτη έχουν ξεκινήσει την δραστηριότητά τους πολλές νέες αλυσίδες, εκ των οποίων αρκετές έχουν καινοτομήσει, είτε ριζικά προσφέροντας μια νέα και διαφοροποιημένη επιχειρηματική ιδέα στην παγκόσμια αγορά, είτε προσαρμόζοντας (ή και εκπροσωπώντας) ένα επιχειρηματικό σύστημα από το εξωτερικό. Λιγότερες είναι αυτές που έχουν υιοθετήσει επαναστατικές μεθόδους διαχείρισης και υποστήριξης των δικαιοδόχων τους. Ωστόσο, το ερώτημα που αφορά σε ποιον ή σε ποιους θα απευθύνουμε τα ένσημα της Καινοτομίας σχετίζεται με πολλούς παράγοντες, και επιπλέον δεν έχει απόλυτη σχέση με την επιτυχία και την αποδοχή της ιδέας του από την αγορά. Κάτι που είναι καινοτομικό δεν είναι απαραίτητα επιτυχημένο και το αντίστροφο. Ο Γράφων «αναγνωρίζει» την καινοτομία σε αρκετές περιπτώσεις αποτυχημένων concepts, καθώς άλλο πράγμα η σύλληψη της ιδέας και άλλο η εφαρμογή της.

 

ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΤΕ ΤΙΣ ΠΑΡΩΠΙΔΕΣ

Σαφέστατα, στο χώρο της Δικαιόχρησης ένα concept, που όχι μόνο έχει ξεχωρίσει για την παγκόσμια επιτυχία του (…αλλά και την ελληνική), αλλά έχει συνεισφέρει στη δημιουργία μιας νέας σχολής καινοτομικής προσέγγισης είναι αυτό των Curves.

Η Curves ξεκίνησε την ανάπτυξή της το 1995 και έκτοτε αναπτύσσεται ταχύτητα με περισσότερα από 10.000 γυμναστήρια, σε περισσότερες από 60 χώρες και 4 εκατομμύρια μέλη, με κύριο όπλο της την word of mouth εξάπλωση της φήμης τους. Αυτό που πέτυχε η Curves, ήταν να δημιουργήσει μια νέα αγορά, βασιζόμενη στις εταιρείες που πρόσφεραν όργανα και προγράμματα γυμναστικής στο σπίτι και στα παραδοσιακά γυμναστήρια. Η πελάτισσα των Curves απολαμβάνει τα πλεονεκτήματα των δυο ανωτέρω στρατηγικών ομάδων, μέσα από μια διασκεδαστική και αποτελεσματική άσκηση, χωρίς SPA, πισίνες και υψηλές μηνιαίες συνδρομές, σε ένα φιλικό και ευχάριστο περιβάλλον, συναναστρεφόμενη μόνο γυναίκες, μακριά από καθρέπτες και καλογυμνασμένους άνδρες.

Υπάρχει, λοιπόν, επιχειρηματικός χώρος για όλους όσους αναλύσουν τις πραγματικές ανάγκες και καταναλωτικά ερεθίσματα. Ωστόσο, τίποτα δεν είναι μόνιμο, αν και στη περίπτωση των Curves, η εξάπλωση συνεχίζεται με ραγδαίους ρυθμούς, καθώς η παγκοσμιοποίηση δημιουργεί μια απέραντη αγορά. Από την άλλη, προσωπικά, δεν θα θεωρούσα το concept καινοτομικό, καθώς έχουν περάσει 13 χρόνια από την δημιουργία του.

Στον αντίποδα των Curves, υπάρχουν μια σειρά από αλυσίδες ή μεμονωμένα κέντρα που είτε αντιγράφουν άμεσα το concept, είτε το διαφοροποιούν απευθυνόμενες στον ανδρικό πληθυσμό, στα παιδιά ή και στους μεσήλικες (βλ. FRANCHISE BUSINESS #44). Είναι οι επιχειρήσεις αυτές καινοτομικές ή απλά προσπαθούν να εκμεταλλευθούν μια επιτυχημένη συνταγή; Αν τα καταφέρουν, ανεξάρτητα από την αρχική πηγή της έμπνευσής τους και την πατρότητα της ιδέας, καθώς τα πάντα κρίνονται από το αποτέλεσμα, έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν τη δική τους καινοτομική διάκριση.

Σε ένα κόσμο που τρέχει με απίστευτες ταχύτητες, δεν είναι εύκολο να γνωρίζουμε το ποιος θα σκεφτεί πρώτος τα χαρακτηριστικά της καινοτομικής διαφοροποίησης, όμως το ποιος θα τα καταφέρει είναι φανερό. Δυστυχώς (ή ευτυχώς) παραδείγματα όπως η Curves, όπου η διαφορά τους από τον επόμενο στην σειρά είναι τεράστια, είναι λιγοστά!

 

ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ

Ποιος σκέφτηκε και οργάνωσε την πρώτη (και μοναδική έκθεση) για την Δικαιόχρηση; Ποιος πρωτοτύπησε διεθνώς καθιερώνοντας τέλη συμμετοχής προκειμένου να δημιουργήσει ένα μεγάλο διαφημιστικό budget, ικανό να προσελκύσει επισκέπτες απ’ όλη την Ελλάδα (και όχι μόνο); Σαφέστατα οι Εκθέσεις ΚΕΜ Franchise αποτελούν μια εθνική καινοτομία και σε αρκετά σημεία και παγκόσμια, καθώς έχουν βραβευθεί με πολλές διεθνείς διακρίσεις.

Το www.franchise.gr – πέρα από την τύχη της κατοχύρωσης ενός δυνατού ονόματος, ήταν η πρώτη και μοναδική ιστοσελίδα στην Ελλάδα που έδινε στους επισκέπτες της την δυνατότητα αναζήτησης Συστημάτων Δικαιόχρησης και αίτησης για περισσότερες πληροφορίες. Μόνο τα τελευταία έτη εμφανίσθηκαν (αρκετά) παρόμοια sites, προσπαθώντας να κατακτήσουν επισκεψιμότητες. Καινοτομία η εφαρμογή του στην Ελλάδα, πριν από 10+ έτη, όχι όμως και σε διεθνές επίπεδο, όπου υπήρχαν σχετικές πρωτοβουλίες.

Το περιοδικό μας; Το πρώτο οργανωμένο και εξειδικευμένο μέσο για το χώρο της Δικαιόχρησης, πρωτοκυκλοφόρησε την Άνοιξη του 1998 (και μετά από ένα εξάμηνο κυκλοφόρησε το Νο2). Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε καινοτομία την εν λόγω επιχειρηματική πρωτοβουλία, καθώς ήδη στο εξωτερικό υπήρχαν σχετικά έντυπα. Όμως ο τρόπος προσέγγισης και φιλοσοφία ανάπτυξης δημιούργησε ένα ελληνικό περιοδικό, που όχι απλώς θεωρείται, αλλά είναι το καλύτερο από κάθε άλλο έντυπο του κλάδου, σε Ελλάδα και σε Εξωτερικό. Ποια είναι η Καινοτομία; Απλά η δέσμευση στην Ποιότητα και η επιμονή ότι το έντυπό μας δεν ένα συνηθισμένο κλαδικό περιοδικό, αλλά εκφράζει μια τεράστια δυναμική και μια εξαιρετική αντίληψη επιχειρηματικότητας, ικανές συνθήκες για να το κατατάξουν ως τον Απόλυτο Οδηγό Επιχειρηματικότητας!

 

ΝΕΑ CONCEPTS

Ξεκινάμε με τα webwonders, σίγουρα δεν είναι νέο concept, αλλά ξεκινάμε με αυτό! Σε ένα κλάδο με όχι ιδιαίτερα υψηλές αποδόσεις, αυτό της Εκμάθησης Πληροφορικής, ο επιχειρηματίας κ. Βασίλης Τριχόπουλος, κατάφερε να δώσει το δικαίωμα της εκπαίδευσης σε μια τεράστια κατηγορία καταναλωτών, αυτών που δεν έχουν σταθερό πρόγραμμα. Πλέον μπορούν να εκπαιδευθούν όποτε και όσο θέλουν. Επιπλέον, έχει «εμπλουτίσει» το σύνολο του Πακέτου Franchise με αξιόλογες τεχνολογίες και πρακτικές, αναφορικά τόσο με την παροχή της εκπαιδευτικής υπηρεσίας, όσο και με την υποστήριξη των συνεργατών του.

Homentality, ξεφεύγει από τα καθιερωμένα του Real Estate και αντιμετωπίζει την μεσιτεία στην ολότητά της. Αγόρασες νέο σπίτι, χρειάζεσαι μεταφορική, διακοσμητή, ανακαίνιση νέα έπιπλα; Η Homentality  σου καλύπτει κάθε ανάγκη σου και κυρίως σου βρίσκει το ακίνητο που πληροί τις δικές σου προδιαγραφές, αφού πρώτα τις συγκεντρώσει και σε βοηθήσει να αποκρυσταλλώσεις και άποψη. Το concept είναι καινοτομικό, ωστόσο αν θα διακριθεί ως εξαιρετικό δεν μπορούμε να το επιβεβαιώσουμε, αν και 20 γραφεία σε περίπου 2 χρόνια δεν είναι και μικρή ανάπτυξη!

Burgers! Ξεκίνησαν με τη μορφή της αλυσίδας από τα Simply Burgers και γρήγορα (πριν ή μετά!) ακολούθησαν πάρα πολλές αυτόνομες επιχειρήσεις ή μικρές αλυσίδες. Αυτή τη στιγμή η ανωτέρω αλυσίδα και τα Burgering House πρωτοστατούν και ενθουσιάζουμε με τη γεύση και ποιότητά τους.

Καθαρισμοί! Πέρα από την εξάπλωση των 5aSec και της Pressto, σε διεθνές επίπεδο, σχετικά πρόσφατα έχουμε αρκετές πρωτότυπες κινήσεις, αυτή των Alfa Cleaners, με απίστευτη τιμή για το πλύσιμο – σιδέρωμα υποκαμίσων, το σιδέρωμα delivery, τα αυτόματα καθαριστήρια της CleanTouch και τα αυτόματα πλυντήρια – στεγνωτήρια της Spin Ρουχοπλύσειθς, αλλά και νέες υπηρεσίες, όπως αυτή του βιολογικού καθαρισμού στρωμάτων από ακάρεα.

Ecowash mobile!!! Θεωρούμε ότι οφείλουμε να κάνουμε ξεχωριστή αναφορά στην αλυσίδα που άλλαξε το πρόσωπο της περιποίησης αυτοκινήτων σε συνδυασμό με τις τρέχουσες ανησυχίες σχετικά με την χρήση του νερού και το περιβάλλον. Μια συναρπαστική επιχειρηματική πρόταση, που όπως ανέφερε και ο Richard Evans (Διευθύνων Σύμβουλος στο Σύνδεσμο Franchise της Αυστραλίας): «Όλοι θέλουν να γίνουν ιδιοκτήτες ενός McDonald's, αλλά σε μια περίπτωση σαν της Ecowash ίσως η επένδυσή τους να έχει μεγαλύτερη απόδοση»!

Υγεία! Οξυγονοθεραπείες, ιατρικά είδη, home care, ορθοπεδικά είδη, τεχνητά μέλη. ΜΟΒΙΑΚCARE, The Therapy Shop, The Med Collection. Εναλλακτικές υπηρεσίες, JkalMed, Luxo Medical Clinics ξεπερνούν τα καθιερωμένα των πολυδύναμων κέντρων. Κέντρα Pilates, κέντρα ή υπηρεσίες PowerPlate προσεγγίζουν τα δικά τους target group και δίνουν διέξοδο/ ανάσα από τα/ στα παραδοσιακά γυμναστήρια

Αυτοκίνητο! Μικροεπιδιορθώσεις, Φροντίδα, Συνεργεία, ΚΤΕΟ και πρόσφατα πλύσιμο στο χώρο μας με ατμό από την SteamClean. Concepts που υπήρχαν στο εξωτερικό και οι Έλληνες Επιχειρηματίες δεν δίστασαν να τα φέρουν και στη χώρα μας.

Πετρέλαιο, κάρβουνα, υγραέριο. Ενέργεια. Ένας χώρος για «μεγάλους» παίχτες, όπου η Δικαιόχρηση έχει επίσης διεισδύσει με την αρχή να την κάνει η ΘΕΡΜΟΙΛ ένα πάρα πολύ δυνατό όνομα, που παίζει γερά και καινοτομεί στην οργάνωσή της υιοθετώντας την Δικαιόχρηση, με τη Shell να ακολουθεί χρονικά, χωρίς όμως να γνωρίζουμε λεπτομέρειες.

Δάνεια, ασφάλειες και κτηματομεσιτικές υπηρεσίες. Τρία σε Ένα, με την SENATUS, από την Κρήτη να δημιουργεί μια νέα αλυσίδα One Stop Shop. Μια ιδέα που «αμαυρώθηκε» από την αποτυχία των SmartCenters παλαιότερα, που όμως έχει μέλλον, καθώς μπαίνουν και άλλοι στο παιχνίδι!

! Δεν χωρά νέος Γερμανός, αλλά η αγορά του Β2Β, μάλλον δεν έχει βρει τον Γερμανό της(!) και στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι Κρητικός και αναφερόμαστε στην B.Easy@all, η οποία πέρα από τα κλασικά καταστήματά της εξειδικεύεται στις επαγγελματικές συνδέσεις και προσφέρει Σύστημα Franchise, που λειτουργεί σε γραφείο, παρέχοντας μόνο υπηρεσίες.

Παγωτό με τεράστια περιθώρια κέρδους. Φρέσκο και Σπιτικό, σε αξεπέραστη ποιότητα. Cremeria Vienna και Παγωτομάνια, έχουν δημιουργήσει μια νέα αγορά, που (κατά την γνώμη μας) εξαφανίζει τα παραδοσιακά καταστήματα. Προσφέρουν προϊόν που δεν βρίσκεται στα περίπτερα, αλλά ούτε και στα ζαχαροπλαστεία, καθώς η εξειδίκευση δημιουργεί εξαίρετες προδιαγραφές ποιότητας.

 

ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ

Goody’s, Γρηγόρης, Everest. Έχουν γράψει την ιστορία τους και έχουν αποδείξει την επιτυχία τους. Αλλά και Αρχαίων Γεύσεις και Beer Academy και Μπουκέτο Μπαλόνια και πολλές άλλες αλυσίδες, πολλές από αυτές να επεκτείνονται και να θριαμβεύουν στο εξωτερικό, όπως η ΑΧΟΝ και η Fresh Line, μας εμπνέουν, όχι τόσο με την επιτυχία τους ή το προϊόν τους, αλλά με το θάρρος, την επιμονή, την δέσμευση των επιχειρηματιών και ιδρυτών τους, να διακριθούν και να προσφέρουν τόσο στον Έλληνα, όσο και στον Παγκόσμιο Πολίτη, μια νέα κατανωλτική άποψη και εμπειρία.

 

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Η κρίση θα συνεχισθεί ως το τέλος του 2010 (τότε θα πιάσουμε πάτο!) και στη συνέχεια θα έχουμε ανοδική, σταθερή και ομαλή αύξηση. Σταδιακά (και μακάρι απότομα – καθώς θα «σπάσει» η πρόβλεψή μας) θα εναρμονισθούμε σε νέες συμπεριφορές και καταναλωτικές κουλτούρες (πιάσε green), που θα αλλάξουν κατά πολύ το σήμερα.

Η κρίση μαστιγώνει την κατανάλωση και παγώνει τις επενδυτικές πρωτοβουλίες των «μεγάλων». Αλλά δίνει προβάδισμα σε αυτούς που έχουν να προσφέρουν καινοτομική αξία στην αγορά και κατατροπώνει αυτούς που στηρίζονται στην έρευνα και ανάπτυξη των άλλων, αντιγράφοντας και «εξαπατώντας» έναν καταναλωτή που μέχρι σήμερα υπερ-κατανάλωνε και δεν ενδιαφερόταν και την ορθολογικοποίηση των αναγκών και των προτεραιοτήτων του.

Ο ΜικροΜεσαίος Επιχειρηματίας, όμως, τυπικός Έλληνας Χαρακτήρας, δεν θα χαλάσει το όνειρό του από τις ξενόφερτες κρίσεις και η μικρή (αλλά Μεγάλη) Ελλάδα, κάτι σαν το χωριό του Αστερίξ, εξακολουθεί να έχει τα όνειρά της.

Αυτό το βλέπουμε πλέον καθημερινά και η ζήτηση για το franchise αυξάνεται συνέχεια, καθώς εγγυάται επιτυχία και δίνει διέξοδο στις μηδενικές μισθολογικές αυξήσεις και στην ξέφρενη χαοτική πορεία των τιμών.

Ζήτηση λοιπόν από δυνητικούς νέους επιχειρηματίες – δικαιοδόχους, που δεν το βάζουν κάτω και αγωνίζονται για ένα καλύτερο αύριο, αλλά και ολοένα περισσότερα νέα συστήματα από ενθουσιώδεις, επίμονους και διορατικούς οραματιστές – δικαιοπαρόχους.

LET'S TALK FRANCHISE