Franchise και Μικρή Εστίαση

Ο κλάδος της καφεστίασης στην Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη, παραμένοντας ένας από τους πλέον δημοφιλείς κλάδους στο franchise. Παρά τον περιορισμό της ανάπτυξης, νέες αλυσίδες εισέρχονται δυναμικά στη Μικρή Εστίαση, διαθέτοντας διαφοροποιητικά και καινοτόμα χαρακτηριστικά, με τον κλάδο να παραμένει ελκυστικός λόγω των υψηλών περιθωρίων κέρδους, των πολλαπλών καναλιών εσόδων και του ενθουσιώδους περιβάλλοντος εργασίας. Με την εφαρμογή των "4Π" (Πρωτοτυπία, Παραγωγικότητα, Παρακίνηση, Πελάτες), οι αλυσίδες franchise μπορούν να αυξήσουν τα μερίδιά τους και να αξιοποιήσουν πλήρως τη δυναμική τους, κατακτώντας την αγορά.

Η καφεστίαση, και ειδικότερα τα street coffee shops, παρέμεινε ένας από τους πλέον δημοφιλείς κλάδους στο franchise, με εξαιρετική ανάπτυξη μετά την κρίση του 2008, όταν ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ συνέχισε την εξάπλωσή του και τα COFFEE ISLAND επιτάχυναν τα ανοίγματα νέων καταστημάτων. Στη συνέχεια, μετά τα capital controls, εμφανίσθηκαν αλυσίδες που εδραιώθηκαν στην αγορά, όπως τα COFFEE BERRY και τα COFFEE LAB και το street coffee παρέμεινε εξαιρετικά δημοφιλές, ακόμη και μετά το πέρας της πανδημίας, αποδεικνύοντας την ανθεκτικότητα και τη συνεχή ζήτηση για τον καφέ σε μορφή take-away και ταχεία εξυπηρέτηση..

Πλέον, η ελληνική αγορά διαθέτει από τις πλέον δυνατές μητροπόλεις του καφέ. Διανύουμε το πέμπτο κύμα του καφέ, που χαρακτηρίζεται από αυξημένη έμφαση στην ποιότητα, στην εξειδίκευση και στη βιωσιμότητα. Πολλοί ικανοί Έλληνες επιχειρηματίες έχουν αφοσιωθεί στο καβούρδισμα των πράσινων κόκκων καφέ, ενσωματώνοντας τεχνικές που συνδέονται στενά με τους παραγωγούς σε διάφορες περιοχές καλλιέργειας. Επιπλέον, πολυεθνικές εταιρείες επενδύουν σε σύγχρονες παραγωγικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο την εγχώρια αγορά. Η κουλτούρα του καφέ έχει αναπτυχθεί σημαντικά, προσφέροντας στους καταναλωτές μια εξαιρετική εμπειρία καφέ σε πολλές γωνιές της χώρας.

Ωστόσο, μια σειρά από εξελίξεις στον κλάδο αναδιαμορφώνουν το τοπίο, όπως:

  • Ειδικός φόρος κατανάλωσης (2 ευρώ ανά κιλό στον πράσινο (ωμό) καφέ, 3 ευρώ στον έτοιμο εισαγόμενο καφέ και 4 ευρώ στον στιγμιαίο)

  • Κανονικός συντελεστής ΦΠΑ 24% στην επιτόπια κατανάλωση

  • Εκτίμηση συνολικού πλήθους καταστημάτων στα 3,500, με το franchise να χαρακτηρίζεται από μερίδιο της τάξης του 40%

  • Αύξηση του κόστους πρώτων υλών – πράσινοι κόκκοι

  • Ετήσια κατανάλωση με 3 κιλά καφέ κατά κεφαλήν

  • Ετήσιος τζίρος στα 4 δισ. Ευρώ

Τα παραπάνω στοιχεία έχουν οδηγήσει σε έναν πιο συγκρατημένο ρυθμό ανάπτυξης, με τα νέα καταστήματα να ανοίγουν σε ρυθμούς πλησίον του μέσου όρου της αγοράς. Παράλληλα, ενδυναμώνονται νέοι μικρότεροι «παίχτες», brands που με διακριτά διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά και μικρή επένδυση εξαπλώνονται σε περιοχές που υφίστανται οι μεγάλες αλυσίδες, καλύπτοντας τη ζήτηση από ενδιαφερόμενους που επιθυμούν να επενδύσουν στον κλάδο, προσφέροντας εναλλακτικές επιλογές στους καταναλωτές.

Ο κλάδος του street coffee επιβαρύνεται επιπλέον από τις γενικότερες συνθήκες της οικονομίας, όπως:

  • μεγέθυνση πληθωρισμού

  • αύξηση ενεργειακού κόστους

  • ανεπάρκεια ανθρώπινου δυναμικού

  • αύξηση κόστους ανθρώπινου δυναμικού

  • πτώση καταναλωτικής ζήτησης

  • κυριαρχία των apps παραγγελιοληψίας

  • νέες επιχειρηματικές τάσεις

Τα νέα δεδομένα επιδεινώνουν το γενικότερο επιχειρηματικό τοπίο στη Μικρή Εστίαση, αλλά καθώς ο κλάδος χαρακτηρίζεται από πληθώρα πλεονεκτημάτων, όπως:

  • σημαντικά περιθώρια κέρδους

  • υψηλές προοπτικές αύξησης κύκλου εργασιών

  • πολλαπλά κανάλια εσόδων

  • ανάπτυξη συνδεόμενη άμεσα με τις ικανότητες του υπεύθυνου καταστήματος – franchisee

  • ενθουσιώδες περιβάλλον εργασίας

προσελκύει ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των νέων επιχειρηματιών, οι οποίοι δίνοντας την απαραίτητη προσοχή στα «4Π» (Πρωτοτυπία, Παραγωγικότητα, Παρακίνηση, Πελάτες), μπορούν να ξεκινήσουν βιώσιμες επιχειρήσεις, εστιάζοντας στη διαφοροποίηση των προϊόντων, στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών, στην ενθάρρυνση του προσωπικού και στην εξυπηρέτηση των πελατών με καινοτόμο τρόπο.

Το τετράπτυχο των 4Π διαμορφώνει το πλαίσιο της επιτυχίας, τόσο για κάθε νέο «αυτόνομο» κατάστημα, όσο και για τις αλυσίδες franchise, αν και το franchise υπερτερεί τα μέγιστα στα σημεία, όπως:

  • αξιοποίηση τεχνογνωσίας

  • γνωστό όνομα

  • οικονομίες κλίμακος

  • κεντρική διαφήμιση

  • συνεχής υποστήριξη

  • αυξημένες αποδόσεις

  • συμπιεσμένο ρίσκο

Η εφαρμογή των 4Π αποτελεί βασικό παράγοντα επιτυχίας για τις αλυσίδες franchise, ιδιαίτερα σε έναν δυναμικό κλάδο όπως η Μικρή Εστίαση. Με την επίτευξη αυτών των στόχων, οι επιχειρήσεις μπορούν όχι μόνο να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις, αλλά και να αυξήσουν τα μερίδιά τους στην αγορά και να ενισχύσουν την κερδοφορία τους. Τα νέα concept, βασισμένα σε καινοτομία και διαφοροποίηση, έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ισχυρά δίκτυα franchise, προσελκύοντας επενδυτές και καταναλωτές.

Το franchise, ως επιχειρηματικό μοντέλο, προσφέρει την ευκαιρία να απελευθερώσει τη δυναμική μιας επιχείρησης, παρέχοντας ευελιξία, λιτή οργάνωση και ταχεία επέκταση. Μέσω της συνεργασίας με ικανούς franchisees και της συνεχούς εξέλιξης του concept, οι αλυσίδες μπορούν να κατακτήσουν την αγορά, να επεκταθούν γεωγραφικά και να δημιουργήσουν μια ισχυρή, βιώσιμη παρουσία στο χώρο της Μικρής Εστίασης.

Θέλω να ενημερωθώ αναλυτικά