Όταν με μια βόλτα στους (πρώην) εμπορικούς δρόμους βλέπεις άδεια καταστήματα και περαστικούς χωρίς τσάντες και κυρίως μια σειρά από «ενοικιάζεται», τι να πεις και τι να σκεφτείς για περαιτέρω ανάπτυξη; Και όμως, μια πιο προσεκτική ματιά θα σου δείξει μια σειρά από ενδιαφέροντα στοιχεία:

  • Αρκετά καταστήματα έχουν μετεγκατασταθεί σε σημεία φιλέτα, καθώς τα ενοίκια ήρθαν σε normal επίπεδα.
  • Πολλά νέα concepts έχουν εμφανισθεί από grill bars και street café μέχρι ποδηλατάδικα και frozen yogurt.
  • Τα δεκαήμερα προσφορών συνεχίζονται ανελλιπώς και ακόμα και η ένδυση πουλάει με χαμηλές τιμές και delirious προσφορές.
  • Κάποια (λίγα) καταστήματα είναι γεμάτα, ενώ τα διπλανά τους εντελώς άδεια.

 

Γιατί κάποιοι δουλεύουν και κάποιοι αργοπεθαίνουν;

Οι κανόνες του παιχνιδιού παραμένουν οι ίδιοι, απλά είναι πιο σκληροί και έχουν αλλάξει κάποιες προτεραιότητες:

  • Το (Total) Value for Money είναι το κλειδί. Καλές τιμές, καλή ποιότητα, σωστή και πρόσχαρη εξυπηρέτηση και ο καταναλωτής σε εμπιστεύεται. Δεν αρκεί να τα έχεις όλα αυτά, αλλά οφείλεις και να τα ενισχύεις συνέχεια.
  • Place Place Place, μόνο που οι αγορές συρρικνώνονται και πρέπει να έχεις όχι μόνο το καλό εμπορικό σημείο, αλλά να είσαι στην καρδιά της αγοράς.

 

7 λόγοι για να κάνεις franchise

  1. Έχεις οικονομίες κλίμακος, σε άλλες τιμές αγοράζεις σαν ένα κατάστημα και αλλιώς όταν διαπραγματεύεσαι σαν 5 ή 10 επιχειρήσεις.
  2. Έχεις διαφήμιση χωρίς κόστος και μάλιστα δυνατή, το καλύτερο από το brand σου να νοιώθει ο καταναλωτής ότι είσαι αλυσίδα.
  3. Έχεις υπεύθυνους που αποδίδουν χωρίς να πληρώνονται! Πραγματικά πριν από 3 – 4 χρόνια ο δικαιοδόχος «έπρεπε» να βγάζει στα 5 χιλ. Τώρα όμως αρκείται και στο 1,5 χιλ. Πόσα παίρνει ένα καλός υπεύθυνος, που παράλληλα θα είναι και ο best πωλητής για ένα σου κατάστημα;
  4. Δεν επενδύεις σε πάγια, αντίθετα «πουλάς» το όνομά σου και την υποστήριξη που παρέχεις.
  5. Συγκεντρώνεις κονδύλια για διαφήμιση, από τα mrk fees.
  6. Δημιουργείς υπεραξία.
  7. Ελαττώνεις το ρίσκο από το να έκανες χονδρική, αλλά και την διεκπεραιωτή  γραφειοκρατία.

 

7 λόγοι για να αναπτυχθείς με στιβαρότητα

  1. Αντιμετώπισε το δικαιοδόχο σου ως συνεργάτη.
  2. Μην το βλέπεις ως ΑΦΜ για να βγάλεις χρήματα.
  3. Θα έχεις έσοδα από τους πελάτες του, δηλ. τις αγορές του από ‘σένα και όχι από τα entry fees, τα royalties ή τις προμήθειες κάτω από το τραπέζι.
  4. Υποστήριξέ τον και νοιώσε τον σαν υποκατάστημά σου και ταυτόχρονα ως συνέταιρο.
  5. Δώσ’ του τις καλύτερες τιμές, ασχολήσου μαζί του, εκπαίδευσέ ‘τον, μείνει μαζί του στο δικό του κατάστημα για ένα διάστημα.
  6. Να το σέβεσαι και να τον στηρίζεις.
  7. Μη περιμένεις να έχει καλύτερες αποδόσεις από εσένα.

 

7 θεμελιώδεις ενέργειες

  1. Κατοχύρωσε το σήμα σου.
  2. Μάθε τι κάνει ο κλάδος σου, εντός και εκτός Ελλάδος.
  3. Διαμόρφωσε διαφοροποιητικά στοιχεία, γίνε ο καλύτερος στο χώρο σου.
  4. Παίξε «μπάλα» σε άλλα γήπεδα. Αν δεν μπορείς άλλαξε «άθλημα».
  5. Κάνει μια σοβαρή και απλή ανάλυση για τα οικονομικά των συνεργατών σου.
  6. Αποφάσισε δίκαιους και νόμιμους όρους συνεργασίας. Γράψ’ τους στην σύμβαση δικαιόχρησης.
  7. Πες στην αγορά ότι κάνεις franchise.

 

7 βασικά να προσέχεις

  1. Μη σε φεσώσουν, ηθελημένα ή όχι. Από τη μια το πρώτο εμπόρευμα οφείλει να χαρακτηρίζεται από ευνοϊκούς όρους πληρωμής. Από την άλλη, γίνεται κάποια στιγμή σαν πλαφόν, δηλ. πάντα στο χρωστάνε. Καλύτερα να μη βγάλεις τίποτα και να μη χρωστάς πουθενά. Επένδυσε και εσύ και πούλα το με μηδενικό περιθώριο.
  2. Μη φτιάξεις  μια μελέτη με φώτος και σχέδια, ένα όλο copy paste απ’ αλλού. Φτιάξ’ τα όλα όμορφα, απλά και συνετά. (tip: ζήτα από τον σύμβουλό σου σχέδια από δουλειές του πριν τον πληρώσεις, ώστε να μη σου πασάρει τα ίδια)
  3. Μη πετάξεις τα χρήματά σου σε μέσα που δεν έχουν απήχηση.
  4. Ζήτα από τους συνεργάτες σου να επενδύσουν σε ‘σένα και να αμείβονται σε μεγάλο βαθμό με bonus επιτυχίας.
  5. Ζήτα από τους ενδιαφερόμενους δικαιοδόχους να σου πουν το τι πιστεύουν αυτοί για το μέλλον τους και όχι τι τους υπόσχεσαι ότι θα βγάλουν.
  6. Ενημέρωνε τους ενδιαφερόμενους απλά και ειλικρινά. Ακόμα και αν είσαι στην αρχή, ακόμα και έχεις ζητήματα, πες’ τα, καθώς αργά ή γρήγορα θα τα μάθουν.
  7. Πριν κάνει franchise, μπες στον κόπο και διάβασε τι είναι και πως δουλεύει κ.λπ. κ.λπ. (Δεν τα κάνουμε όλα πια σε αυτή τη ζωή χωρίς να διαβάσουμε τις οδηγίες χρήσης!)

 

Οι προοπτικές σου

  • Καλώς εχόντων των πραγμάτων, αν το concept σου έχει να πει κάτι, αν η επένδυση κυμαίνεται μεταξύ 30 – 80 χιλ. ευρώ, αν αφορά την εστίαση, αν είναι στη λιανική με κάποιο είδος παρακαταθήκης, αν είναι υπηρεσία να είναι μοναδική, θα ανοίξεις το πρώτο τρίμηνο 2 – 3 καταστήματα.
  • Αν αυτά πετύχουν, θα ανοίξεις το  επόμενο εξάμηνο 22 ή 32, δηλ. άλλα 4 – 9. Κι αυτό είναι αλήθεια!
  • Αν δεν πάρουν τα μυαλά σου αέρα και δεν θελήσεις να γίνεις πλούσιος στα γρήγορα, μέχρι τέλος του πρώτου έτους θα έχεις 8 – 11 καταστήματα, όλα με το δικό σου όνομα.
  • Δεν θα έχεις βγάλει και πολλά, το πρώτο χρόνο υπολόγισε 100 χιλ. αν έχεις περιθώριο χονδρικής στο 20%, Όχι και λίγα, αλλά πλούσιος δεν έγινες. Βγάλε και τα έξοδα του franchise, μια χαρά να μείνεις με 50 χιλ. προ φόρων και από το δεύτερο έτος όλα λειτουργούν «συνδρομητικά».

 

Είναι το franchise για εσένα;

Αν είσαι δίκαιος, ΝΑΙ.

Αν δεν είσαι μοναχοφάης, ΝΑΙ.

Αν είσαι καινοτόμος και δημιουργικός, ΝΑΙ.

Αν λάβεις τις σωστές αποφάσεις, ΝΑΙ.

Αν κατανοήσεις τα της σημερινές εποχής, ΝΑΙ.