καινοτομία franchise

Το μοντέλο των 4 πλαισίων και των 10 τομέων της καινοτομίας της Doblin (10 Types of Innovation Model), αποκαλύπτει την Τέχνη της Καινοτομίας, βασιζόμενο την χωροταξία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου και οικοδομεί μια προοπτική 360 μοιρών για την ανάπτυξη και την επιτυχημένη εφαρμογή καινοτόμων στρατηγικών.

Η Doblin είναι μια παγκόσμια εταιρεία καινοτομίας και σχεδιασμού που ανήκει πλέον στην Deloitte. Ιδρύθηκε το 1981 από τον Jay Doblin και ενσωματώθηκε στην Deloitte το 2013. Γνωστή για την εμπειρία και την εξειδίκευσή της στην καινοτομία, έχει αναπτύξει διάφορα πλαίσια και μεθοδολογίες και προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε επιχειρήσεις, για να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν καινοτόμες στρατηγικές.

Γιατί Καινοτομούμε;

  • Ανταγωνισμός
  • Ανάγκη για Αλλαγή
  • Ανάγκη προσαρμογής στις τεχνολογικές εξελίξεις

Η καινοτομία είναι η μόνη επιλογή!

Σε έναν κόσμο όπου όλα αλλάζουν εν ριπή οφθαλμού, οι επιχειρήσεις δεν έχουν άλλη επιλογή, παρά να καινοτομήσουν,

Η Καινοτομία είναι βέβαιο ότι θα συμβεί.

Η Καινοτομία έχει να κάνει με τη (συνεχή) Βελτίωση.

Η λέξη κλειδί είναι «Περισσότερα».

Η γνώση οδηγεί την Καινοτομία, η Καινοτομία οδηγεί στην Παραγωγικότητα. Η παραγωγικότητα οδηγεί στην Οικονομική Ανάπτυξη.

- W. Ralph Brody

Γιατί χρειαζόμαστε το μοντέλο των 10 τομέων καινοτομίας της Doblin;

  • Το μοντέλο επισημαίνει όλους τους τομείς όπου μπορείτε να καινοτομήσετε.
  • Σας βοηθά να δημιουργήσετε μια καινοτόμο και δυναμική επιχείρηση.
  • Καθιστά πολύ δύσκολο για τους ανταγωνιστές σας να αντιγράψουν το επιχειρηματικό μοντέλο σας.

Η καινοτομία κάνει διάκριση ανάμεσα σε έναν Ηγέτη - Leader και έναν Ακόλουθο - Follower.

- Steve Jobs

CONFIGURATION / ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ

Το πλαίσιο της Διαμόρφωσης αποτελείται από τα εσωτερικά συστήματα, τις λειτουργίες και τα βασικά θεμέλια του οργανισμού, και διακρίνουμε 4 τομείς:

  • Profit Model
  • Network
  • Structure
  • Process

Σύμφωνα με την Doblin, οι τέσσερις πρώτοι τομείς καινοτομίας επικεντρώνονται γύρω από την ίδια την εταιρεία και όλα όσα συμβαίνουν εντός αυτής.

Αν και οι τομείς της καινοτομίας σε αυτό το πλαίσιο δεν αντιμετωπίζουν άμεσα τον πελάτη, μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην εμπειρία του. Ο τρόπος με τον οποίο είναι οργανωμένη η εταιρεία μπορεί να έχει κρίσιμο αποτέλεσμα, επιτρέποντας ακόμη και καινοτομίες σε άλλες κατηγορίες.

Παραδείγματα:

Δύο από τα πιο ενδιαφέροντα παραδείγματα είναι η Google και η McDonald's. Και οι δύο εταιρείες πραγματοποίησαν εσωτερικές καινοτομίες που ενίσχυσαν και παρακίνησαν τους ανθρώπους τους να κάνουν σημαντικές προόδους περαιτέρω σε επόμενα στάδια καινοτομίας.

Στην περίπτωση των McDonald's, η γνώση των franchisees οδήγησε στην εισαγωγή του Egg McMuffin, που πρωτοστάτησε ως επιλογή πρωινού, και πλέον αντιπροσωπεύει το 25% των εσόδων, έχοντας αναδειχθεί και ως το πιο κερδοφόρο τμήμα της εταιρείας.

Επίσης, η στρατηγική «fast fashion» της Zara που σχεδιάζει, παράγει, διανέμει, πουλά τα ρούχα της από το σκίτσο στο ράφι σε χρόνο ρεκόρ, έχει αναδείξει την εταιρεία σε παγκόσμιο ηγέτη.

1. Profit Model / Μοντέλο Κέρδους

«Ο τρόπος με τον οποίο βγάζεις χρήματα»

Οι οργανισμοί επιβιώνουν με βάση τα οικονομικά αποτελέσματά τους. Ως εκ τούτου, οδηγούνται σε αποτυχία εάν το υφιστάμενο μοντέλο τους δεν έχει την ικανότητα να καινοτομήσει.

2. Network / Δίκτυο

«Συνδέσεις με άλλους για δημιουργία αξίας»

Όλοι γνωρίζουμε τη σημασία της δικτύωσης και ότι γενικά έχει να κάνει με «το σωστό άτομο» στην κάθε περίπτωση. Το Σωστό Άτομο είναι αυτό που μελλοντικά θα γίνει ο Νέος Πελάτης, ο Νέος Επενδυτής ή ο Νέος Συνεργάτης. Το Δίκτυο θα είναι πάντα ωφέλιμο για εσάς και θα πρέπει να το αντιμετωπίζετε ως στοιχείο ενεργητικού για την επιχείρησή σας.

3. Structure / Δομή

«Ευθυγράμμιση του ταλέντου & των πλεονεκτημάτων σας»

Τα πάντα αποτελούν δυνητικό περιουσιακό στοιχείο σας. Από την οργάνωση των τμημάτων σας, μέχρι την διασφάλιση της ευημερίας των εργαζομένων σας. Η Δομή ενός Οργανισμού θα πρέπει να είναι μοναδική και αρκετά εξελιγμένη ώστε να δυσκολεύει πολύ τους ανταγωνιστές σας την αναπαράξουν / αντιγράψουν.

4. Process / Διεργασία

«Εξαιρετικοί τρόποι για να κάνετε τη δουλειά σας»

Η Καινοτομία Διεργασιών αποτελείται κυρίως από τις διαδικασίες της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, ξεκινώντας από την παραλαβή της πρώτης ύλης έως την διανομή των προϊόντων.

OFFERING / ΠΡΟΣΦΟΡΑ

Θυμηθείτε το αρχαίο θέατρο. Προσφορά είναι η σκηνή και το θέαμα που παρακολουθεί το κοινό. Στις επιχειρήσεις, η Προσφορά είναι τα Προϊόντα και οι Υπηρεσίες κάθε οργανισμού.

Η βελτίωση της απόδοσης του προϊόντος είναι ένας προφανής, αλλά είναι παράλληλα ένας δύσκολος τομέας καινοτομίας, και εάν δεν συνοδεύεται από μια βαθιά ριζωμένη εταιρική κουλτούρα, μπορεί να δημιουργήσει μόνο ένα προσωρινό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Γι αυτό και η Doblin συνιστά στις εταιρείες να επιτυγχάνουν τον συνδυασμό πολλών τομέων καινοτομίας.

Παραδείγματα:

Η Apple χαρακτηρίζεται από την φήμη της για την καινοτομία, αλλά το οικοσύστημα των προϊόντων της αποτελεί ένα μόνο μέρος από την στρατηγική της. Διασφαλίζοντας ότι τα προϊόντα της συνεργάζονται – διασυνδέονται άψογα, η εταιρεία δημιουργεί πρόσθετη χρησιμότητα γι αυτά, και παράλληλα καθιστά δυσκολότερο για τους πελάτες να απομακρυνθούν από αυτά.

Ένα άλλο παράδειγμα, είναι πως το Nike+ συνδύασε παπούτσια, αισθητήρες, εφαρμογές και συσκευές σε μια σουίτα fitness και lifestyle.

5. Product Performance / Απόδοση προϊόντος

«Διακριτικά χαρακτηριστικά & λειτουργικότητα»

Ποιές είναι οι προσδοκίες των πελατών ή των δυνητικών πελατών σας και μπορεί το προϊόν σας να ανταποκριθεί με επιτυχία και να τις καλύψει;

Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ο τομέας της Απόδοση Προϊόντος πρόκειται για μια συνεχή διαδικασία βελτίωσης και αλλαγής, με στόχο να ανταποκρίνονται τα προϊόντα στις ανάγκες της τρέχουσας ανταγωνιστικής αγοράς.

6. Product System / Σύστημα προϊόντων

«Συμπληρωματικά προϊόντα & υπηρεσίες»

Αυτός ο τομέας αφορά στη Βιωσιμότητα του Συστήματος του Προϊόντος, δημιουργώντας σχετικά / συμπληρωματικά προϊόντα και υπηρεσίες που μπορούν να εφαρμοστούν και να ενσωματωθούν στο υπάρχον προϊόν για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των πελατών.

EXPERIENCE / ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Η Εμπειρία επικεντρώνεται κυρίως στον τελικό χρήστη και στην εμπειρία του από το προϊόν και/ή την υπηρεσία. Η εμπειρία είναι σαν το αρχαίο θέατρο, τα ορατά μέρη ολόκληρου του οργανισμού. Τι βλέπει και αντιλαμβάνεται ο πελάτης.

Οι τομείς της καινοτομίας στο πλαίσιο της Εμπειρίας εστιάζουν περισσότερο στους πελάτες, και αυτό τους προσδίδει και μεγαλύτερη ευελιξία και περισσότερες δυνατότητες εφαρμογής.

Ενώ οι άλλοι τομείς της καινοτομίας τείνουν να ξεκινούν και να ελέγχονται από την επιχείρηση, οι καινοτομίες του πλαισίου της Εμπειρίας αφορούν και δοκιμάζονται αποκλειστικά από τους πελάτες. Για το λόγο αυτό, απαιτείται έντονη προσοχή στην ανάπτυξη των σχετικών ιδεών - προτάσεων.

Παραδείγματα:

Στις πρώτες μέρες του Διαδικτύου, η διαδικτυακή αποστολή ήταν στην καλύτερη περίπτωση επισφαλής - αλλά η εισαγωγή του Amazon Prime από την Amazon και η δωρεάν ταχεία αποστολή για όλα τα μέλη του, άλλαξαν την αγορά για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η εκπλήρωση αυτής της υπόσχεσης απαίτησε μεγάλη προσπάθεια που τελικά ευδοκίμησε, καθώς σήμερα υπάρχουν 150 εκατομμύρια χρήστες του Prime σε όλο τον κόσμο.

Αξίζει να αναφέρουμε, το «Deliver WOW through service» που αποτελεί την νο1 πρόταση αξίας του Zappos, την Virgin που επεκτείνει το brand της σε τομείς που κυμαίνονται από τα αναψυκτικά έως τα διαστημικά ταξίδια, και την εμπειρία του Wii με αλληλεπιδράσεις – κινήσεις του σώματος.

7. Service / Υπηρεσία

«Υποστήριξη & βελτιώσεις που περιβάλλουν τις Προσφορές σας»

Οι πελάτες σας γνωρίζουν τις Προσφορές σας δηλ. τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας και αγοράζουν από εσάς, λόγω αυτών των Προσφορών. Για το λόγο αυτό, κάθε φορά που μια εταιρεία ή ένας οργανισμός αποφασίζει να καινοτομήσει, πρέπει να διασφαλίσει ότι η καινοτομία θα ενισχύσει ή θα διευρύνει την ποιότητα των υφισταμένων προϊόντων και υπηρεσιών.

8. Channel / Κανάλι

«Πως παραδίδονται οι προσφορές σας σε πελάτες και χρήστες»

Ο τομέας της καινοτομίας που αφορά στο Κανάλι περιλαμβάνει τα μέσα που χρησιμοποιείτε για να αλληλοεπιδράσετε με τους πελάτες σας. Για παράδειγμα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα από αυτά τα μέσα που μπορείτε να συνδεθείτε, να γνωρίσετε τους πελάτες ή τους πιθανούς πελάτες σας και να πουλάτε τα προϊόντα σας. Το Κανάλι σας δίνει πληροφορίες για τις τρέχουσες τάσεις και τι ζητούν συγκεκριμένα ή αναζητούν οι πελάτες σας.

9. Brand / Μάρκα

«Ανάδειξη των Προσφορών & της Επιχείρησής σας»

Το εμπορικό σήμα – brand είναι αυτό που είστε. Ποιός/τί είναι ο οργανισμός σας και ποιό είναι το όραμά σας;

Η ύπαρξη ενός ισχυρού σήματος σας βοηθά να συνδεθείτε με τους πελάτες σας και ως εκ τούτου να τους οδηγεί να έχουν μια θετική εικόνα για εσάς και ότι μπορούν να αισθάνονται συνδεδεμένοι μαζί σας και να αλληλοεπιδρούν. Εάν το σήμα σας είναι γνωστό για τις δημιουργικές και αποτελεσματικές καινοτομίες σας, τότε έχετε χτίσει τα θεμέλια ενός Κύκλου Καινοτομίας που σας οδηγεί αυτόματα να συνεχίσετε με τη μόνη επιλογή για την επιβίωση στην ανταγωνιστική αγορά, την Καινοτομία.

10. Customer Engagement / Δέσμευση & αφοσίωση πελατών

«Καλλιέργεια ευδιάκριτων & ξεχωριστών αλληλεπιδράσεων»

Αυτός ο τομέας καινοτομίας αφορά στην αλληλεπίδραση με τον ίδιο τον Πελάτη μέσω των προϊόντων ή των υπηρεσιών που προσφέρετε. Αφορά στην απόκτηση περισσότερων πληροφοριών σχετικά με τις απόψεις του για το προϊόν σας και, ως εκ τούτου, αποκτάτε πληροφορίες για τις κατευθύνσεις που μπορείτε να επιλέξετε για να καινοτομήσετε. Τι θέλουν, δηλαδή, οι πελάτες σας;

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να μάθετε τις απαντήσεις σε αυτήν την ερώτηση. Ένα από αυτά μπορεί να είναι η διεξαγωγή δημιουργικών και διαδραστικών ερευνών μέσω διαφορετικών καναλιών που χρησιμοποιούν οι πελάτες σας.

Η Τέχνη της Καινοτομίας δεν αφορά την αλλαγή μιας και μόνο μεμονωμένης διαδικασίας του οργανισμού σας. Επιπλέον, η Καινοτομία πρέπει να είναι περίπλοκη και να αφορά σε μια συνεχή διαδικασία, ώστε να μην μπορούν οι ανταγωνιστές σας να σας αντιγράψουν.

Η καινοτομία είναι το κλειδί. Μόνο όσοι έχουν την ευκινησία να αλλάξουν με την αγορά και να καινοτομήσουν γρήγορα, θα επιβιώσουν.

- Robert T. Kiyosaki, συγγραφέας του Rich Dad, Poor Dad