Ενδυναμώνεται το franchising σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ FRANCHISE. Το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE ολοκλήρωσε την ετήσια έρευνα ανασκόπησης του κλάδου για το 2013 και παρουσιάζει τις προοπτικές για το 2014, όπου διαφαίνεται σταθερότητα στον βαθμό διείσδυσης, περαιτέρω ισχυροποίηση τόσο της Μικρής Εστίασης, όσο και του Hotsho tRetail, όπως και ανάδειξη των concepts που βασίζονται σε ισχυρά νεωτεριστικά και καινοτόμα χαρακτηριστικά.

Το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE, ο φορέας αποτύπωσης του κλάδου του franchising, ξεκίνησε τις δραστηριότητές του μέσω κλαδικών ερευνών το 1998. Με τη σημερινή του μορφή ιδρύθηκε από το περιοδικό FRANCHISE BUSINESS και λειτουργεί υπό την αιγίδα του, με τη συνδρομή του www.Franchise.GR, ως μόνιμος μηχανισμός παρακολούθησης και ανάλυσης του franchising στην Ελλάδα, των επιχειρηματικών τάσεων, της διείσδυσής του στην αγορά και στη συμβολή του στην εθνική οικονομία.

Οι τριμηνιαίες έρευνες που διενεργεί βασίζονται τόσο στη μελέτη στατιστικών στοιχείων, όσο και σε συνεντεύξεις με επιχειρηματίες και διευθυντές ανάπτυξης 40 δικαιοπαρόχων εταιρειών. Το ανωτέρω δείγμα αντιστοιχεί στο 12% των αλυσίδων που έχουν υιοθετήσει το franchising ως στρατηγική ανάπτυξης και συμπεριλαμβάνονται στη βάση του Franchise.GR, οι οποίες και προσδιορίζουν λόγω του μεγέθους τους (πλήθος καταστημάτων και ενοποιημένος κύκλος εργασιών) άνω του 50% του κλάδου.

Ο θεσμός του franchising συνεχίζει να αποδεικνύει την συμβολή του στην ελληνική οικονομία και επιχειρηματικότητα, καθώς περισσότερα από 350 νέα καταστήματα franchise ξεκίνησαν τις δραστηριότητές τους εντός του 2013. Οι, δε, αλυσίδες franchise αφορούν σε περίπου 20.000 καταστήματα, τα οποία παραμένουν βιώσιμα λόγω της συνεχούς υποστήριξης των μητρικών εταιρειών τους και του δυνατού brand name που διαθέτουν διατηρώντας και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, κορυφαία στελέχη της αγοράς χαρακτηρίζουν το franchising ως μονόδρομο για κάθε νέο επιχειρηματία που ενδιαφέρεται να ανοίξει το δικό του κατάστημα, αλλά και μοναδική διέξοδο για όποιον επιθυμεί να αυξήσει το οικογενειακό του εισόδημα και να απεγκλωβιστεί από τα δεσμά της ανεργίας.

Στο πλαίσιο της σημερινής πολύπλοκης και ασταθούς οικονομικής πραγματικότητας, έχει ξεκινήσει μια νέα εποχή για το franchising, καθώς:

  • Όλο και περισσότερες εταιρείες υιοθετούν το franchising ως στρατηγική, διότι παρέχει ταχεία ανάπτυξη με ελάχιστες επενδύσεις και αυξημένες αποδόσεις με επιχειρηματίες – δικαιοδόχους - ικανούς υπεύθυνους καταστημάτων.

  • Οι δυνητικοί Νέοι Επιχειρηματίες έχουν τετραπλασιασθεί σε σχέση με το 2007 και έχουν διπλασιασθεί σε σχέση με το 2008 – 2009. Παράλληλα, έχουν αντιληφθεί ότι τα ανεξάρτητα καταστήματα δεν έχουν μέλλον και επιπλέον οι οικονομικοί στόχοι τους είναι πλέον ρεαλιστικοί.

Το προφίλ των ενδιαφερομένων

Περισσότεροι και καλύτεροι

Το franchising συνεχίζει να αντέχει και να ενδυναμώνεται εν μέσω κρίσης, καθώς τα προνόμια και η υποστήριξη που παρέχει θωρακίζουν τα καταστήματα στις αντιξοότητες της αγοράς. Η αγορά αναδεικνύει το franchising, καθώς ολοένα και περισσότεροι αναζητούν στο franchising τη λύση στα επιχειρηματικά και επαγγελματικά όνειρά τους, αλλά και οι ίδιοι οι καταναλωτές, με περισσότερη πλέον προσοχή και καχυποψία στις επιλογές τους, εμπιστεύονται επώνυμα καταστήματα, διασφαλίζοντας τη καλύτερη ποιότητα στην σωστή τιμή.

Η ζήτηση για το franchising αυξάνεται συνεχώς:

  • με το 85% των ενδιαφερομένων να αναζητούν λύση αυτοαπασχόλησης και

  • το 15% να διερευνά επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Οι ενδιαφερόμενοι δικαιοδόχοι ξεπερνούν το 1,000,000, εκ των οποίων:

  • το 2,5% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 100,000 € έως 300.000 €

  • το 12,5% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 50,000 € έως 100.000 €

  • το 25% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 25,000 € έως 50.000 €

  • το 60% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 15,000 € έως 25.000 €

ως κύρια κριτήρια επιλογής αναφέρουν:

  • τις αποδόσεις του καταστήματος,

  • τα σημεία διαφοροποίησης – μοναδικότητα concept και

  • τη δύναμη του brand.

Οι νέοι επιχειρηματίες αφορούν κατά κύριο λόγο άτομα που αναζητούν την αυτο-απασχόληση και τον απεγκλωβισμό από την ανεργία. Χαρακτηρίζονται από μικρές οικονομικές απαιτήσεις, διαθέσιμο κεφάλαιο από 15 χιλ. έως 50 χιλ. Ευρώ, έλλειψη επιχειρηματικής εμπειρίας και διάθεσης ανάληψης επιχειρηματικού ρίσκου, αυξημένη διάθεση για εργασία, με όρεξη για μάθηση, περισσότερο δεκτικοί να συμμορφωθούν με συγκεκριμένες διαδικασίες λειτουργίας, πτυχιούχοι, στοιχεία που ενδυναμώνουν ακόμη περισσότερο την προσδοκώμενη ζήτηση για franchising, αλλά και δημιουργώντας ένα πιο δυνατό προφίλ ενδιαφερομένων, με περισσότερα προσόντα και με αυξημένη αυτο-παρακίνηση.

Οι hot τάσεις και concepts

Τρελαμένοι με ό,τι νέο

Η αγορά, παρά τη μείωση της καταναλωτικής δύναμης, διψά για κάθε νέο και διαφορετικό, συνάμα ποιοτικό και διασκεδαστικό.

Η αγορά δείχνει την προτίμησή της και την εμπιστοσύνη της σε κάθε νέο και διαφορετικό, είτε το δούμε ως καταναλωτές, είτε ως επενδυτές. Το νέο είναι όμως και πρόσκαιρο πολλές φορές. Ο καταναλωτής αναζητά, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς, το κάτι άλλο, το οποίο μόλις το βρει, ξεκινά μια νέα αναζήτηση για κάτι διαφορετικό. Οι ρυθμοί ζωής, η διαδικτυακή κουλτούρα της αέναης πληροφόρησης και των likes έχουν δημιουργήσει ένα νέο τύπο καταναλωτή, ο οποίος ολοένα και περισσότερο συμπιέζει τους κύκλους ζωής προϊόντων και concepts.

Το concept που θα ζήσει περισσότερο είναι αυτό που διαθέτει μη αντιγράψιμα χαρακτηριστικά, αυτό που «παίζει» σε άλλα επίπεδα. Η εταιρεία, δε, και το δίκτυό της που θα επιβιώσει κερδοφόρα στο μέλλον είναι αυτή που ανανεώνεται και γίνεται ολοένα καλύτερη, αυτή που καινοτομεί και που τολμά.

Ο αγώνας προς την διαφοροποίηση δεν τελειώνει ποτέ και το ευτύχημα είναι ότι η φαντασία του ανθρώπου είναι τελικά αστείρευτη. Το 2014 μας βρίσκει με πολλά ασυνήθιστα concepts στην Πλατεία Ειρήνης και αλλού, με bubble tea, με cold stone, με ταϋλανδέζικη και μεξικάνικη take away κουζίνα, με repair spots για κινητά και όχι μόνο, με e-commerce sites που αναπτύσσονται μέσω franchise, όπως και local news portals.

Μικρή Εστίαση

Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος της εστίασης προσελκύει το ενδιαφέρον λόγω της αίσθησης του μειωμένου ρίσκου, με τη Μικρή Εστίαση να παρέχει όλα τα αναγκαία χαρακτηριστικά της επιτυχίας, όπως:

  • Μικρή αρχική επένδυση

  • Λιτές και ευέλικτες δομές, με λιγοστό προσωπικό

  • Εξειδικευμένο, άριστης ποιότητας προϊόν σε εξαιρετική σχέση value for money

  • Υψηλά περιθώρια μεικτού κέρδους

  • Συγκεκριμένες επιλογές μενού, με μικρή πολυπλοκότητα κωδικών, συνταγών και διαδικασιών παραγωγής, που διασφαλίζει χαμηλό λειτουργικό κόστος και εξαλείφει την ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό

  • Χαμηλό αριθμό προμηθευτών

  • Διευρυμένο ωράριο λειτουργίας

  • Άμεση ρευστότητα, καθώς οι καταναλωτές πληρώνουν τοις μετρητοίς

Hotshot Retail

Ταυτόχρονα, τα μικρά εξειδικευμένα καταστήματα λιανικής επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο, δίνοντας απάντηση στην κρίση και στον έντονο ανταγωνισμό. Τα hotshot καταστήματα κερδίζουν τους πελάτες καθώς επενδύουν στα όπλα της εξειδίκευσης και της γνώσης, με τα οποία «πείθουν» τους καταναλωτές για την αναγκαιότητα των αγορών τους και την ορθότητα των επιλογών τους, «απαλύνοντας» ταυτόχρονα τις όποιες ενοχές νιώθουν, όταν διερωτώνται αν οι αγορές τους ήταν τελικά τόσο αναγκαίες, όσο και ορθές. Το μικρό κόστος επένδυσης, η ευελιξία, τα χαμηλά λειτουργικά έξοδα, η λειτουργία μόνο από τον ιδιοκτήτη του καταστήματος με λιγοστό ή καθόλου προσωπικό και η εξειδίκευση αποτελούν τους βασικούς πόλους έλξης για τους νέους επιχειρηματίες, που αναζητούν μια αξιοπρεπή και αποδοτική απασχόληση.

Εμπιστοσύνη στο franchising

Οι νέοι επιχειρηματίες, αναζητώντας είτε επαγγελματική αποκατάσταση, είτε αξιοποίηση των χρημάτων τους που παραμένοντας στις τράπεζες δεν αποδίδουν, αλλά και που σύμφωνα με πολλούς ταυτόχρονα κινδυνεύουν, στρέφονται σωρηδόν στο franchising, τόσο για τα προνόμια που προσφέρει, όσο και για την τυποποιημένη και οργανωμένη καινοτομία που παρέχει.

Το μόνο επιβαρυντικό στοιχείο του franchising αφορά στη συμπίεση του κέρδους λόγω royalties, κάτι – όμως – που είναι πέρα για πέρα λάθος, καθώς η τελική εξίσωση είναι θετική, καθώς από τη μια οι καλύτερες τιμές αγοράς που απολαμβάνουν οι δικαιοδόχοι λόγω οικονομιών κλίμακος και γνώσης που διαθέτουν οι μητρικές εταιρείες και από την άλλη η συνεχής υποστήριξη τόσο σε επίπεδο λειτουργίας, όσο και σε διαφημιστικές και προωθητικές ενέργειες, ξεπερνούν κατά πολύ το θέμα των περιοδικών τελών.

Δοκιμασμένο και επιτυχημένο σύστημα, εκμηδενισμός των αρχικών λαθών, επιτάχυνση των διαδικασιών στησίματος, εκπαίδευση, αρχιτεκτονικά σχέδια, concept, λύση για προϊόντα και προμηθευτές, δυνατότητα παράδοσης του καταστήματος με το κλειδί στο χέρι, αξιολόγηση αλλά και εύρεση καταστήματος, οικονομοτεχνικές μελέτες και πολλά άλλα εγγυούνται τη λύση του franchising.

Ας μη ξεχνάμε, δε, ότι όλο και περισσότερα αυτόνομα καταστήματα κλείνουν γιατί δεν έχουν concept, αγοράζουν ακριβά, δεν είναι branded, δεν υποστηρίζονται διαφημιστικά, δεν έχουν λύση σε περιόδους ύφεσης, δεν αξιολογούνται, δεν έχουν εκπαιδευμένο προσωπικό, έχουν ανοίξει σε άκυρο σημείο ή δεν έχουν διαπραγματευθεί το μίσθωμα. Αντίθετα, τα καταστήματα franchise, όχι μόνο δεν κλείνουν, αλλά αυξάνουν την διείσδυσή τους στην αγορά, ισχυροποιώντας τον θεσμό και αποδεικνύοντας τη δυναμική και τα οφέλη του στην επιχειρηματικότητα και στην οικονομία.

Ο κλάδος, λοιπόν, παρουσιάζει ανάπτυξη με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία αφορούν:

  • Αύξηση της ζήτησης, δηλαδή των ενδιαφερόμενων να ασχοληθούν επιχειρηματικά μέσω franchise, κυρίως ως επιχειρηματικότητα ανάγκης, με το σύνολο της ζήτησης να εκτιμάται στο ένα εκατομμύριο.

  • Αρχικό διαθέσιμο κεφάλαιο έως 50,000 Ευρώ για το 85% των ενδιαφερομένων.

  • Κυρίαρχες τάσεις η Μικρή Εστίαση και το Hotshot Retail.

  • Μικρή ανάπτυξη αναφορικά με την διείσδυση του κλάδου, με στόχο το 20%.

  • Συμπίεση του κύκλου ζωής συγκεκριμένων τάσεων (ξεφούσκωμα) όπως το frozen yogurt και τα donuts.

Παρακολουθώντας και αναλύοντας την πορεία του κλάδου, εμπεριστατωμένα μέσα από τις έρευνες που διενεργεί το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE, υπάρχει διάχυτη αισιοδοξία για το μέλλον, με εμπιστοσύνη στις αλυσίδες που διαθέτουν όραμα και δέσμευση, λιτές δομές, μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη στόχευση και νεωτεριστικά χαρακτηριστικά.

Ο κλάδος αντιμετωπίζει την κρίση ως μια δική του Οδύσσεια με προορισμό – στόχο την απόλυτη καταξίωσή του ως καταλύτης για την επιχειρηματικότητα, την ανάπτυξη και την ισχυροποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι στην πρόσφατη εκδήλωση απονομής των ΒΡΑΒΕΙΩΝ FRANCHISE με καλεσμένες περίπου 100 αλυσίδες franchise, εκ των οποίων ξεχώρισαν οι 23, εντός του 2013 άνοιξαν περίπου 250 καταστήματα σε 15 χώρες.