Η Μικρή Εστίαση έχει κερδίσει το ενδιαφέρον της αγοράς και έχει ταυτιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό με τα coffee shops κάθε είδους, αλλά και από κάθε πόλη της χώρας. Από απλά espresso bars μέχρι ψαγμένα coffee shops στους βηματισμούς του 3rd wave, από την Αθήνα, αλλά και από τη Πάτρα ή και από τη Λάρισα. Με την πληθώρα των ενδιαφερομένων franchisees να εξακολουθούν να στρέφονται στη Μικρή Εστίαση, το μεγάλο ερώτημα αφορά στο μέλλον και στις τάσεις για το 2018 και όχι μόνο!

Η οριοθέτηση της μεγάλης ανάπτυξης του κλάδου, ξεκινά σαφέστατα από τα Coffee Island, αν και θα πρέπει ιστορικά να αναφέρουμε τα Coffeeway και τα Coffee Collections, δυο αλυσίδες που ξεκίνησαν ως καφεκοπτεία χωρίς να σερβίρουν καφέ και φυσικά χωρίς delivery, μια εποχή λίγο πριν το 2000, όταν απαγορευόταν από τη νομοθεσία η παρασκευή του καφέ εντός του καταστήματος και ο barista δεν είχε θέση μέσα στα καφεκοπτεία της εποχής. Με την αλλαγή της νομοθεσίας, αντιλαμβανόμενα το trend της εποχής και με συνεχή δέσμευση, επενδύσεις σε όλους τους τομείς, η πατρινή αλυσίδα των Coffee Island έφτασε σήμερα κοντά στα 400 καταστήματα εντός και εκτός Ελλάδος. Τα Coffeebrands (~100 καταστήματα) επίσης από την Πάτρα, και τα Mikel (πάνω από 150 καταστήματα) από τη Λάρισα έχουν κερδίσει μεγάλο μερίδιο αγοράς και αποτελούν πλέον πολύ δυνατά brands. Το, δε, πιο πρόσφατο και εξίσου δυνατό brand των Coffee Lab που από το 2015 μέχρι σήμερα ξεπερνά τα 75 καταστήματα, έδωσε ώθηση και γνώρισε στον καταναλωτή τα single origins του τρίτου κύματος. Οφείλουμε, δε, να αναφέρουμε και τον Γρηγόρη που αν και δεν είναι αμιγώς coffee shop, αφού προσφέρει πολύ μεγαλύτερη προϊοντική γκάμα, χαρακτηρίζεται από πολύ μεγάλα μερίδια αγοράς και αν μη τι άλλο διαθέτει πάνω από 300 καταστήματα, δίνοντας πάντα βάρος στον καφέ. Άλλωστε, ίσως σήμερα να μην πίναμε καφέ κάτω από δύο Ευρώ αν ο Γρηγόρης δεν αποφάσιζε πριν από μερικά χρόνια να μειώσει τις τιμές λιανικής! Ας μη ξεχάσουμε και τον όμιλο today group με πολλαπλά και ενιαία brands που διαπρέπει στη Β. Ελλάδα με 70+ καταστήματα, ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη.

Η διψασμένη για το «νέο» αγορά αγάπησε και αγαπάει τις νέες καταναλωτικές τάσεις και οι επενδυτές στρέφονται στους ταχέως αναπτυσσόμενους κλάδους και στις υπο-κατηγορίες αυτών. Ο καθημερινός καφές μας έχει περάσει πλέον σε άλλο επίπεδο και η συνήθεια, η καθημερινή ανάγκη έχει γίνει πλέον διασκέδαση, διάλλειμα από την καθημερινότητα, συντροφιά στο γραφείο ή και στο δρόμο, απόλαυση στο σπίτι… και από τον πάλαι ποτέ φραπέ έχει εξελιχθεί ασυναγώνιστα, με την Ελλάδα να διαθέτει κορυφαία τεχνογνωσία σχεδόν απαράμιλλη σε όλη την Ευρώπη!

Από τον φραπέ, τα καφεκοπτεία, τα coffee to go, το delivery, το e-food, τις single origin ποικιλίες, τους speciality και microlot καφέδες, το trend του home barista, τις κάψουλες τύπου nespresso αλλά και τα COSTA COFFEE που δεν στέριωσαν στην Ελλάδα και τα STARBUCKS που έχουν οριακά φτάσει στο max της ανάπτυξής τους, αναρωτιέται κανείς αφενός αν αξίζει να επενδύσει σε μια αγορά με πολύ μεγάλο ανταγωνισμό, όπως και ποιες θα είναι οι εξελίξεις στον κλάδο.

Η Ελλάδα έρχεται τέταρτη στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς ανάπτυξης των επώνυμων αλυσίδων καφέ, πίσω από τη Βρετανία, την Τουρκία και τη Ρωσία που καταλαμβάνουν τις τρεις πρώτες θέσεις της κατάταξης. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Allegra Strategies, τον Οκτώβριο του 2017 υπήρχαν στην Ευρώπη 22.714 καφετέριες, δηλαδή 6,4% περισσότερες απ’ ό,τι τον προηγούμενο χρόνο. Η, δε, ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς, υποστηρίζει η μελέτη, θα συνεχιστεί με σταθερό ρυθμό.

Από τη μια η συνολική ζήτηση του κλάδου είναι πλέον λίγο – πολύ σταθερή, από την άλλη αφενός δραστηριοποιούνται χιλιάδες επιχειρήσεις με τις περισσότερες να είναι αυτόνομα καταστήματα και αφετέρου οι αλυσίδες του καφέ είναι όλες δίκτυα franchise και στο πλαίσιο της συγκέντρωσης των αγορών σε λίγους, ένα φαινόμενο – τάση που ισχύει τόσο στην Ελλάδα, όσο και παγκοσμίως, αναμένουμε τα αυτόνομα καταστήματα να κλείσουν ή να μετατραπούν σε franchise για προφανείς λόγους. Οι αλυσίδες, λοιπόν, ως πιο οργανωμένες μορφές επιχειρήσεων θα κερδίσουν μερίδια στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Έχουν διατυπωθεί αρκετές προβλέψεις για το μέλλον στον κλάδο, άλλοι υποστηρίζουν ότι θα χαρακτηρίζεται από την επικράτηση των κρύων ροφημάτων και άλλοι δηλώνουν με σιγουριά ότι το επόμενο trend θα είναι οι καφέδες φίλτρου. Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος διανύει μία συναρπαστική περίοδο και το μέλλον του θα καθοριστεί σε ένα μεγάλο βαθμό από το πάθος και την αφοσίωση των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται σε αυτόν.

Στο πρόσφατο ATHENS COFFEE FESTIVAL ο Joseph Brodsky δήλωσε για το Tέταρτο Κύμα του Καφέ “Όταν το περιβάλλον αλλάζει δραματικά, πρέπει να διατηρήσουμε τον καφέ, σαν φυτό, καλύτερα απ’ ότι τον βρήκαμε. Όταν σκεφτόμαστε τον καφέ, να σκεφτόμαστε το παρθένο τοπίο της Αιθιοπίας, εκεί που γεννήθηκε ο καφές, και να αφήνουμε το δάσος να τον αγκαλιάζει για να μεγαλώνει φυσιολογικά με όλα τα σημαντικά χαρακτηριστικά, που του χάρισε η φύση. Πίσω από την καλλιέργεια του καφέ υπάρχει αγάπη και ομαδική εργασία”.

Πέρα, όμως, από την έμφαση στην οικολογική καλλιέργεια, καθώς franchise σημαίνει business, τονίζοντας την ανωτέρω διαπίστωση για την επικράτηση των αλυσίδων franchise έναντι των αυτόνομων καταστημάτων – αναφορικά με τον κορεσμό της ζήτησης, στο πλαίσιο της συνεχούς αναζήτησης της διαφοροποίησης και της δημιουργίας / ικανοποίησης νέων καταναλωτικών αναγκών / συνηθειών διαβλέπουμε σημαντικά περιθώρια διείσδυσης στον κλάδο μέσω καφέδων 48 ωρών, καφέδων από ανώτερης ποιότητας καρπών / πράσινων κόκκων, φρεσκοκαβουρδισμένων δηλ. fresh roasted coffee με πολλαπλά οφέλη και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Εξαιρετική ποιότητα ροφημάτων, πολλές γευστικές επιλογές, χαμηλές τιμές λιανικής με ασυναγώνιστο value for money, όπως μεγαλύτερα περιθώρια μεικτού κέρδους, αφορμή συζητήσεων και γευστικών διαδρομών, αρμονικό «πάντρεμα» της παραγωγής / οικοτεχνίας με τη λιανική, πάντα με μεράκι και αγάπη για τον μαγικό καρπό!

Όπως πριν από μερικά χρόνια πρωτοεισάγαμε στην αγορά τον όρο Μικρή Εστίαση και πρωτογνωρίσαμε στο franchising το 3rd wave coffee movement, το 2018 «διερευνούμε» το fresh roasted coffee!

Αν σας απασχολεί το πως θα ξεκινήσετε το δικό σας coffee to go και ποιο θα είναι αυτό, θα χαρούμε να σας συμβουλέψουμε στο 2106540681 και στο