franchise coffee shop

coffee epiloges2

Από την γέννηση του πάλαι ποτέ αγαπημένου μας φραπέ, το 1957, έχουν περάσει ήδη 60 χρόνια και οι καταναλωτικές συνήθειές μας είναι πλέον αρκετά διαφορετικές. Από τις ουρές στο θρυλικό κατάστημα του Χρήστου Λέντζου για ένα "κουτί καπέλο", τα coffee shops έχουν μεταμορφωθεί σε ναούς του καφέ και ολοένα και περισσότερα ανοίγουν καθ’ όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας. Έχουμε φτάσει σε κορεσμό ή υπάρχει ακόμη περιθώριο για μεγαλύτερη ανάπτυξη; Απαντάμε σε μια σειρά από ερωτήματα όπως Γιατί ο Έλληνας επιλέγει να αυτο-απασχοληθεί σε concepts coffee to go; και Ποιά είναι τα κρίσιμα σημεία επιτυχίας για ένα κατάστημα coffee to go; όπως και Ποιές είναι οι διαφορές στα coffee to go concepts; καιΤι διαφαίνεται στο μέλλον του coffee industry;

Η θεά τύχη, τα μυστικά συστατικά και η αυξανόμενη κατανάλωση στον καφέ

Ο σύγχρονος Έλληνας γνώρισε τον καφέ από την γνωστή φραπεδιά, η πατέντα της οποίας είναι τόσο ελληνική, όσο και τυχαία, καθώς κατά την διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης στη Θεσσαλονίκη το 1957, ο αντιπρόσωπος της Nestle, κ. Γιάννης Δρίτσας, παρουσίαζε ένα σοκολατούχο στιγμιαίο ρόφημα για παιδιά, χρησιμοποιώντας ένα σέικερ. Τότε, ο κ. Δημήτρης Βακόνδιος, υπάλληλος του κ. Δρίτσα, θέλησε να πιει καφέ, αλλά επειδή δεν έβρισκε ζεστό νερό σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει το σέικερ και έτσι δημιούργησε τον πρώτο φραπέ της ιστορίας.

Από τότε μέχρι σήμερα, ο φραπές καταναλώνεται κυρίως στην Ελλάδα, με πολλούς μύθους κατά καιρούς σε σχέση με τις συνταγές του για χρήση π.χ. ασπράδι αυγού για να κρατάει ο αφρός κ.λπ. Μυστικά που συνεχίζονται μέχρι σήμερα, με τον φραπέ, όμως, να έχει αντικατασταθεί από τον espresso και με τον καταναλωτή να συζητά για single origin, micro lot, speciality coffees, fair trade κ.ο.κ.

Πλέον, ο Έλληνας κατακτά την πρώτη δεκάδα στην κατανάλωση του καφέ, με εγχώρια κατά κεφαλή κατανάλωση πάνω από 6 κιλά και παράλληλα αποκτά και δημιουργεί μια εξαιρετική τεχνογνωσία, στο καβούρδισμα ομών κόκκων και στην παρασκευή ροφημάτων από καφέ, αλλά και στην δημιουργία ευφάνταστων και καινοτόμων coffee concepts.

Σε ό,τι αφορά, δε, στην αξία των εισαγωγών, παρατηρείται συνεχής άνοδος της τάξης του 10% σε ετήσια βάση, στο σύνολο καβουρδισμένου και ωμού καφέ, με τον δεύτερο να εκτιμάται σε 25,000 τόνους ετησίως και να απορροφάται από μεγάλες εταιρείες επεξεργασίας καφέ και από εκατοντάδες πλέον micro roasters.

Το franchise των coffee to go ξεκινά

Ξεκινώντας το 1972, στη Δάφνη, με έμφαση στα σφολιατοειδή, σήμερα δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από κάθε σύγχρονο coffee to go, προσφέροντας δύο blends καφέ, όπως και cold brew και ο λόγος για τα καταστήματα Γρηγόρης, με περισσότερα από 315 σημεία σε Ελλάδα, Κύπρο, Γερμανία και Μπαχάμες, καταλαμβάνοντας την 8η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη με τις μεγαλύτερες αλυσίδες καφέ.

Το πρώτο «καθαρόαιμο» franchise coffee to go concept έχει τις αρχές του το 1994 με το πρώτο σύγχρονο καφεκοπτείο Coffeeway, στο Κολωνάκι με σκοπό να μυήσει τον καταναλωτή στον κόσμο του καφέ με νέες ποικιλίες γεωγραφικής προέλευσης και με μοναδικά χαρμάνια με ξεχωριστό χαρακτήρα.

Την ίδια χρονιά, το 1994, άνοιξε τις πόρτες του και το πρώτο FLOCAFE Espresso Room, με την αλυσίδα πλήρως ανανεωμένη να αριθμεί σήμερα σε περισσότερα από 90 καταστήματα, και με τα FLOCAFE Espresso Room Street με τα να προσδιορίζονται σε σύγχρονα coffee to go.

Μερικά χρόνια αργότερα, το 1999, εμφανίζονται τα Coffee Island, στο κέντρο της Πάτρας, όπου η αγάπη για τον καφέ μετουσιώθηκε σε ένα παραδοσιακό καφεκοπτείο… με μοντέρνα οπτική, και τα οποία αριθμούν σήμερα σε κοντά 390 καταστήματα, με έντονη παρουσία στη Κύπρο, αλλά και Λονδίνο και στο Τορόντο, και να αποτελούν το νο1 brand στο coffee to go.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τόσο τα Coffeeway όσο και τα Coffee Island κατά την πρώτη περίοδο της ιστορίας τους δεν προσέφεραν coffee to go καθώς απαγορευόταν, η ταυτόχρονη διάθεση προϊόντων καφεκοπτείου με την παρασκευή καφέ.

Ουσιαστικά, η δεκαετία του 2000 χαρακτηρίστηκε με ανάπτυξη στο μέσο όρο των ρυθμών του κλάδου του franchise και για τα σκήπτρα της αγοράς ανταγωνιζόντουσαν video clubs, ένδυση, χρηστικά είδη, εκπαίδευση. Έπρεπε να έρθει η κρίση, που σε συνδυασμό με τις χαμηλές τιμές του coffee to go ανέδειξε τον καφέ, ως την απόλυτη διέξοδο διασκέδασης και ταυτόχρονα εθιστική καθημερινή συνήθεια, ξεκινώντας να γράφεται η νεότερη ιστορία των coffee to go…

Τα μετά κρίσης νέα franchise concepts στον καφέ

Το 2008, η Mikel Coffee Company ξεκίνησε την ανάπτυξή της από την πόλη της Λάρισας, δημιουργώντας τομή στον κλάδο της καφεστίασης.

Το 2008, ξεκινά και η ιστορία των Bruno Coffee Stores με τη λειτουργία του πρώτου καταστήματος στην οδό ηρώων Πολυτεχνείου στη Λάρισα, από τον ιδρυτή της αλυσίδας Κώστα Αναστασίου.

Το 2011, το πρώτο Todaylicious είναι γεγονός και την ίδια χρονιά ανοίγουν άλλα 11 καταστήματα και σήμερα ο όμιλος Today Group είναι μια μεγάλη οικογένεια  καταστημάτων.

Το 2015, τα Coffee Lab κάνουν την εμφάνισή τους με 4 single origin καφέδες και κάνουν γνωστό το 3rd wave coffee movement στην Ελλάδα.

Το 2016 τα Coffee Berry κάνουν την εμφάνισή τους, εντάσσοντας στο καφεκοπτείο και ξηρούς καρπούς.

Η νεότερη ιστορία των coffee to go έχει φυσικά να επιδείξει και πολλά άλλα concepts (**), αλλά κυρίως χαρακτηρίζεται από μια δυναμική ανάπτυξη που είναι αν μη τι άλλο ορατή και στις καθημερινές διαδρομές όλων μας. Το Νο1 brand στην ανάπτυξη αποτελούν τα Coffee Island τα οποία διατηρούν ένα ρυθμό με 40 – 50 νέα καταστήματα ετησίως. Ταυτόχρονα, ολοένα και νέα concepts εμφανίζονται και ξεκινούν ανάπτυξη μέσω franchise δημιουργώντας τουλάχιστον 3 – 5 νέα καταστήματα κατ’ έτος, παρουσιάζοντας καινοτομίες μικρότερης ή μεγαλύτερης έντασης και αποδοχής από το κοινό.

(**) στην ανωτέρω καταγραφή αναφέραμε αλυσίδες άνω των 25 καταστημάτων και πηγή για τα στοιχεία της ανάλυσης τα αντίστοιχα εταιρικά sites.

Γιατί ο Έλληνας επιλέγει να αυτο-απασχοληθεί μέσω franchise σε concepts coffee to go;

Ο τυπικός μικρομεσαίος επενδυτής – επιχειρηματίας έχει ως στόχο την αυτο-απασχόληση σε συνδυασμό με αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και ευοίωνες προοπτικές, έτσι λοιπόν επιλέγει τη Μικρή Εστίαση για να δραστηριοποιηθεί, καθώς:

Ο κλάδος αντιστέκεται στην κρίση, και έχει προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα.

Το μεικτό κέρδος είναι υψηλότερο από άλλους κλάδους.

Απαιτούνται λιγοστά άτομα ως προσωπικό.

Δεν απαιτούνται ειδικές γνώσεις.

Οι συνθήκες εργασίας είναι ενδιαφέρουσες.

Το απαιτούμενο αρχικό κεφάλαιο είναι σχετικά συμπιεσμένο.

Συνήθως δεν απαιτούνται royalties και marketing fees, η ύπαρξη των οποίων «ενοχλεί» τους επενδυτές – επιχειρηματίες.

Φυσικά επιλέγει το franchise, αν είναι συνετός, καθώς του προσφέρει μια σειρά από προνόμια που εγγυούνται την επιτυχία του, όπως αρχική και συνεχής εκπαίδευση, επιλεγμένοι προμηθευτές, καλές τιμές αγοράς πρώτων υλών και εξοπλισμού, δοκιμασμένο μενού / τιμοκατάλογο, συνεχή υποστήριξη, κεντρικές συμφωνίες, οικονομίες κλίμακος, προωθητικές ενέργειες κ.λπ.

Ποιά είναι τα κρίσιμα σημεία επιτυχίας για ένα franchise κατάστημα coffee to go;

Ένα coffee shop σήμερα αποτελεί ένα συνδυασμό coffee to go, καφεκοπτείου και dine in, με υπηρεσίες delivery, καθώς τα κανάλια εσόδων είναι:

  • Διερχόμενοι περαστικοί για καφέ στο χέρι (take away).

  • Διερχόμενοι οδηγοί για καφέ στο χέρι (take away).

  • Διανομή στο σπίτι ή γραφείο (delivery).

  • Απόλαυση στο κατάστημα (dine in), σε τιμές coffee to go (πλαστικό / χάρτινο ποτήρι) ή σε υψηλότερες τιμές (γυάλινο ποτήρι)

ΣΩΣΤΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ

Βασικός παράγοντας ασφαλείας για την επιτυχία κάθε νέου coffee shop είναι η αξιοποίηση τουλάχιστον 2 με 3 από τα ανωτέρω κανάλια εσόδων, κάτι που έχει σχέση με την επιλογή του καταστήματος, το οποίο θα πρέπει να έχει ενοίκιο που να αντιστοιχεί στο 5% με 10% του καθαρού μηνιαίου κύκλου εργασιών.

ΣΩΣΤΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΑΦΕΔΩΝ

Επίσης, όσο αφορά το κύριο προϊόν, τον καφέ, ο καταναλωτής έχει αρχίσει να μαθαίνει και να ξεχωρίζει τους ποιοτικούς καφέδες και απαιτεί να έχει δικαίωμα επιλογής σε πρώτες ύλες. Έτσι λοιπόν, θεωρούμε απαραίτητη την δυνατότητα επιλογής μεταξύ single origin καφέδων ή μεταξύ blends ή και συνδυασμό αυτών. Η ποιότητα θεωρείται δεδομένη και καφέδες χαμηλής ποιότητας, ανεξαρτήτως τιμής ή μάρκας, αναχαιτίζουν κάθε ανταγωνιστικό προβάδισμα.

ΣΩΣΤΗ ΤΙΜΗ ΑΓΟΡΑΣ

Όσο γνωστή και να είναι η μάρκα του καφέ, πλέον οι Coffee Roasters στην Ελλάδα διαθέτουν όχι απλά εφάμιλλο προϊόν, αλλά συνήθως και καλύτερο από πολλές γνωστές ιταλικές φίρμες. Τιμές αγοράς πάνω από 20 Ευρώ / Kgr, με τον φόρο συμπεριλαμβανόμενο και χωρίς ΦΠΑ είναι ιδιαίτερα υψηλές, όπως και τιμές λιανικής για π.χ. capuccino freddo άνω των 2,10 Ευρώ.

ΣΩΣΤΗ ΜΗΧΑΝΗ

Αν και δεν είναι μόνο η μηχανή που κάνει τη διαφορά, αφού μαζί με την πρώτη ύλη, τον barista και το νερό δημιουργεί το τετράπτυχο του σωστού ροφήματος, διαδραματίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του καταστήματος, αφού:

  • Αποτελεί προϋπόθεση για παρασκευή σωστού καφέ.

  • Αποτελεί προϋπόθεση για παρασκευή καφέδων σταθερής ποιότητας - γεύσης.

  • Δεν χαλάει! – αν συντηρείται όπως πρέπει.

  • Προσελκύει πελάτες λόγω design.

ΣΩΣΤΟ DESIGN

Ο διάκοσμος του καταστήματος, δηλ. τόσο η εξωτερική εμφάνισή του και η σήμανσή του, όσο και η εσωτερική του διαρρύθμιση, διακοσμητικά και εργονομικά, θα προσελκύσουν και θα διατηρήσουν πελάτες.

ΣΩΣΤΟ MARKETING

Δεν αρκεί ένα καλό σημείο, ακόμη και αν το προϊόν είναι το καλύτερο. Θα πρέπει να δημιουργηθούν δυνατά κανάλια αμφίδρομης επικοινωνίας με τον καταναλωτή, κάτι που είναι δυνατό μόνο εφόσον δημιουργηθεί μια δυνατή μάρκα και αξιοποιηθούν τα σύγχρονα εργαλεία του marketing, δηλ. τα social media (κυρίως facebook και instagram) και οι online πλατφόρμες παραγγελιών (δηλ. e-food!)

ΣΩΣΤΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ

Ο πελάτης είναι ο βασιλιάς και έτσι πρέπει να νοιώθει στο κατάστημά σας. Η, δε, εξυπηρέτηση δεν είναι κάτι που περιορίζεται σε ένα χαμόγελο, στην ευγένεια ή στην ταχύτητα εκτέλεσης της παραγγελίας. Έχει να κάνει με την ταχύτητα λήψης της παραγγελίας, την ταχύτητα παράδοσης εντός και εκτός (delivery) καταστήματος, την καθαριότητα καταστήματος και προσωπικού, τη μουσική εντός καταστήματος κ.ο.κ. Όλα και πάντα σωστά!

ΣΩΣΤΗ ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ

Ένα coffee shop ανήκει στην κατηγορία της Μικρής Εστίασης και οι επενδυτές – επιχειρηματίες επιλέγουν να διερευνήσουν τα σχετικά concepts για ένα βασικό λόγο, όπως ανωτέρω αναφέραμε, τη σχετικά χαμηλή αρχική επένδυση.

Το κατάστημα οφείλει να είναι αξιοπρεπές και να χρησιμοποιηθούν υλικά και εξοπλισμός που να είναι ανθεκτικά στη χρήση και να μη δημιουργήσουν προβλήματα στο μέλλον. Από την άλλη πλευρά, δεν ισχύει αναλογική σχέση «επένδυσης προς τζίρο», αλλά ισχύει η αντίστροφη σχέση «επένδυσης προς απόσβεση». Με λίγα λόγια, προσπαθήστε να κάνετε επιλογές με όσο το δυνατόν συμπιεσμένη αρχική επένδυση, ξεκινώντας με καταστήματα που λειτουργούσαν ήδη ως επιχειρήσεις υγειονομικού για να εξοικονομήσετε χρήματα από άδειες λειτουργίας, υδραυλικές, ηλεκτρολογικές εργασίες κ.ο.κ. Επίσης, διερευνήστε προσεκτικά τόσο τις επιλογές που σας υπόσχονται χαμηλές επενδύσεις, όσο όμως και αυτές που είναι στην άνω επενδυτική κλίμακα, και κυρίως διασφαλίστε ότι οι αρχικές εκτιμήσεις κόστους θα είναι και οι τελικές!

Τα coffee shops στην Ελλάδα έχουν μεταμορφωθεί σε ναούς του καφέ και ολοένα και περισσότερα ανοίγουν καθ’ όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας. Έχουμε φτάσει σε κορεσμό ή υπάρχει ακόμη περιθώριο για μεγαλύτερη ανάπτυξη; Επιθυμείτε να ξεκινήσετε το δικό σας street coffee shop μέσω franchise; Κάντε κλικ και μεταβείτε στο search engine του Franchising.GR, γνωρίστε, αναλύστε και επιλέξτε αυτό που σας ταιριάζει!

Στην διάθεσή σας στο 2106540681 και στo για να επιλέξουμε μαζί το ιδανικό για εσάς coffee shop!

 

 

 

 

 

Θέλω να ενημερωθώ αναλυτικά