Το franchise αποτελεί ένα δυναμικό επιχειρηματικό μοντέλο που προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα τόσο για τον επιχειρηματία (franchisor και franchisees), όσο και για την οικονομία ευρύτερα. Ακολουθώντας τις απαιτήσεις της εποχής για καινοτομία και προσαρμοστικότητα, μπορεί να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να μειώσει την ανεργία. Επιπλέον, το franchise προσφέρει δυνατότητες για εξωστρέφεια και διεύρυνση σε ξένες αγορές, δίνοντας τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να επεκταθούν διεθνώς.
Προκλήσεις
Οι ταχέως μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες και προσδοκίες, σε συνδυασμό με την αστάθεια της εποχής που διανύουμε χαρακτηρίζεται ως permacrisis (μόνιμη κρίση), και δημιουργεί πρωτοφανή πρόκληση ευελιξίας και προσαρμοστικότητας. Σε αυτή την περίοδο συνεχών αλλαγών, όπου οι παγκόσμιες κρίσεις όπως η πανδημία, η οικονομική αστάθεια και οι γεωπολιτικές εντάσεις επηρεάζουν τόσο την αγορά, όσο και την καταναλωτική συμπεριφορά, οι επιχειρήσεις βρίσκονται σε έναν αγώνα δρόμου για να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις. Οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αλυσίδες franchise περιλαμβάνουν:
-
Μεταβαλλόμενη καταναλωτική ζήτηση: Οι καταναλωτές αναθεωρούν τις προτεραιότητές τους, επηρεασμένοι από οικονομικές πιέσεις, περιβαλλοντικές ανησυχίες και νέες αξίες. Αυτό οδηγεί σε έναν κατακερματισμό της αγοράς, όπου οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι σε θέση να προσαρμόζουν γρήγορα τις προσφορές τους, να διαφοροποιούν τα προϊόντα τους και να αναπτύσσουν καινοτόμες λύσεις που ανταποκρίνονται στις νέες προσδοκίες. Οι καταναλωτές αναζητούν πλέον προϊόντα που προσφέρουν μεγαλύτερη αξία, συνδυάζοντας ποιότητα, βιωσιμότητα και διαφάνεια στις επιχειρηματικές πρακτικές.
-
Αβεβαιότητα και αστάθεια της αγοράς: Η παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα και οι διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες καθιστούν δύσκολο τον προγραμματισμό και την πρόβλεψη της ζήτησης. Οι αλυσδίες franchise πρέπει να είναι ευέλικτες και να έχουν την ικανότητα να ανταποκρίνονται σε διακυμάνσεις στη διαθεσιμότητα και στο κόστος των προϊόντων και των πρώτων υλών.
-
Αλλαγές στις καταναλωτικές αξίες και προσδοκίες: Οι καταναλωτές σήμερα ενδιαφέρονται ακόμη περισσότερο για την κοινωνική ευθύνη και τη βιωσιμότητα. Η προσδοκία για επιχειρήσεις που λειτουργούν με περιβαλλοντική ευαισθησία και κοινωνική συνείδηση είναι πιο έντονη από ποτέ. Οι επιχειρήσεις που αγκαλιάζουν αυτές τις αξίες και ενσωματώνουν βιώσιμες πρακτικές στη λειτουργία τους είναι πιο πιθανό να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και την προτίμηση των καταναλωτών.
-
Αυξημένο κόστος ενέργειας: Οι αυξημένες τιμές της ενέργειας επηρεάζουν άμεσα τη λειτουργία των επιχειρήσεων, αυξάνοντας τα λειτουργικά κόστη, γεγονός που έχει επηρεάσει την κερδοφορία των επιχειρήσεων franchise.
-
Ζητήματα ανθρώπινου δυναμικού: Η δυσκολία εύρεσης καταρτισμένου προσωπικού και η αυξημένη κινητικότητα των εργαζομένων αποτελούν μεγάλες προκλήσεις. Καθώς η ποιότητα της εξυπηρέτησης και της λειτουργίας για τις αλυσίδες franchise αποτελεί κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας, η προσέλκυση, εκπαίδευση και διατήρηση ταλαντούχων ανθρώπων έχει πολύ μεγάλη σημασία για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξή τους.
-
Αυξημένο κόστος των πρώτων υλών και υλικών: Οι δυσκολίες στην αλυσίδα εφοδιαστικής προϊόντων και πρώτων υλών και οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, επιβαρύνουν το κόστος αγοράς των επιχειρήσεων. Αυτό σημαίνει πως τα franchise πρέπει να αναζητήσουν πιο αποτελεσματικές λύσεις ή εναλλακτικές προμήθειες για να διατηρήσουν την κερδοφορία τους, ενώ ταυτόχρονα να μην αυξήσουν υπερβολικά τις τιμές στους καταναλωτές.
-
Βιώσιμη ανάπτυξη: Η μετάβαση του franchise προς τη βιώσιμη ανάπτυξη αφορά σε μια επιτακτική ανάγκη, δεδομένων των παγκόσμιων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σήμερα. Η βιώσιμη ανάπτυξη δεν αποτελεί μόνο μια ηθική υποχρέωση, αλλά και ένα στρατηγικό εργαλείο που μπορεί να ενισχύσει τη μακροπρόθεσμη επιτυχία των αλυσίδων franchise, προσελκύοντας συνειδητοποιημένους καταναλωτές και μειώνοντας το λειτουργικό κόστος μέσω αποδοτικότερων πρακτικών.
Στρατηγικές δράσεις για την αντιμετώπιση των προκλήσεων
Η επόμενη περίοδος είναι κρίσιμη για όλες τις επιχειρήσεις, όπως και για τις αλυσίδες franchise, καθώς καλούνται να προσαρμοστούν σε ένα αβέβαιο και συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Η ευελιξία, η στρατηγική χρήση των διαθέσιμων πόρων, οι επενδύσεις σε τεχνολογίες και ανθρώπινο δυναμικό και κυρίως στην καινοτομία θα καθορίσουν την επιτυχία:
-
Προσαρμοστικότητα και καινοτομία: Οι επιχειρήσεις franchise πρέπει να επενδύσουν στην καινοτομία, αξιοποιώντας την τεχνολογία για να παρακολουθούν τις μεταβαλλόμενες καταναλωτικές τάσεις και να προσαρμόζουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους άμεσα. Ένα ευέλικτο μοντέλο, καθώς και η δυνατότητα άμεσης αλλαγής στρατηγικής, είναι κρίσιμα για την επιβίωση σε ένα περιβάλλον αστάθειας.
-
Επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό: Οι επιχειρήσεις franchise πρέπει να αναζητήσουν νέους τρόπους για να προσελκύσουν και να διατηρήσουν το ταλέντο, είτε μέσω της προσφοράς καλύτερων συνθηκών εργασίας, είτε μέσω της παροχής εκπαιδευτικών ευκαιριών. Η ανάπτυξη συνεργασιών με εκπαιδευτικά ιδρύματα και οργανισμούς μπορεί να βοηθήσει στην εκπαίδευση του προσωπικού, ενώ η δημιουργία ισχυρών πολιτιστικών αξιών μπορεί να αυξήσει την αφοσίωση των εργαζομένων.
-
Αξιοποίηση δεδομένων και ανάλυση τάσεων: Η χρήση δεδομένων για την παρακολούθηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών μπορεί να προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να αναπτύξουν στρατηγικές που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.
-
Βιώσιμη ανάπτυξη: Οι επιχειρήσεις franchiseπου επενδύουν στη βιωσιμότητα και στη χρήση ανανεώσιμων πόρων, καθώς και σε πράσινες πρακτικές, θα βρίσκονται σε καλύτερη θέση να ικανοποιήσουν τις αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών για υπεύθυνες επιχειρηματικές πρακτικές.
-
Προσαρμογή σε νέες τεχνολογίες και πρακτικές: Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών αυξάνει την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών λειτουργίας, επιτυγχάνει καλύτερο επίπεδο εξυπηρέτησης, ενισχύει την πιστότητα των πελατών, και δημιουργεί μεγαλύτερα έσοδα με χαμηλότερα λειτουργικά κόστη.
Επενδύοντας σε δράσεις που δημιουργούν μακροπρόθεσμη αξία για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, αλλά και για το περιβάλλον, την κοινωνία και τους καταναλωτές, το franchise θα μπορέσει να διαδραματίσει τον κρίσιμο ρόλο του και να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ανάπτυξη της οικονομίας.
Περισσότερα από την ενότητα Manifesto Franchise
from the editors of FRANCHISE BUSINESS.
Proudly developed by aDa.gr in Greece.