
Τι είναι το franchise;
Το Franchise (ή Δικαιόχρηση) αποτελεί ένα αποδεδειγμένα επιτυχημένο εργαλείο, στρατηγική και φιλοσοφία επιχειρηματικής ανάπτυξης, που χαρακτηρίζεται από ταχύτητα και αποδόσεις, με τον franchisor να παραχωρεί το know-how, το brand και γενικότερα τη γνώση του επιχειρηματικού συστήματός του στον franchisee, ο οποίος απολαμβάνει τα προνόμια και την υποστήριξη που του διασφαλίζουν ταχεία και σχετικά σίγουρη επιχειρηματική δραστηριοποίηση.
Το Franchise ως φιλοσοφία επιχειρηματικής δραστηριοποίησης χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά πλεονεκτήματα, που συντελούν στην ταχεία και στιβαρή ανάπτυξη και το αναδεικνύουν ως το απόλυτο μέσο έκφρασης της επιχειρηματικότητας, διασφαλίζοντας υψηλές αποδόσεις και δημιουργώντας σημαντικές υπεραξίες.
Τι είναι το Franchise;
-
Το Franchise (Δικαιόχρηση) είναι μια μέθοδος επιχειρηματικής συνεργασίας, όπου ο franchisor (μητρική εταιρεία ή δικαιοπάροχος ή δότης) παραχωρεί το know-how (τεχνογνωσία), το brand (όνομα – σήμα) και γενικότερα τη γνώση του επιχειρηματικού συστήματός του στον franchisee (δικαιοδόχος ή λήπτης). Αποτελεί έναν αποδεδειγμένα επιτυχημένο εργαλείο, στρατηγική και φιλοσοφία επιχειρηματικής ανάπτυξης, που χαρακτηρίζεται από ταχύτητα και αποδόσεις.
-
Στο Franchise διακρίνονται δύο μέρη, ο δικαιοπάροχος (ή μητρική εταιρεία ή δότης ή franchisor) και ο δικαιοδόχος (ή λήπτης ή franchisee). Ο πρώτος εκ των δύο έχει σχεδιάσει, δημιουργήσει, δοκιμάσει και τυποποιήσει ένα σύνολο πρακτικών, ιδεών, συνεργατών, προμηθευτών, προϊόντων που συνιστούν την επιχειρηματική ιδέα του (ή business concept). Επιπλέον, έχει καθιερώσει μεθόδους για να βελτιώνει συνέχεια την ιδέα του και για να υποστηρίζει τους συνεργάτες – δικαιοδόχους του, οι οποίοι πιστεύοντας στην επιχειρηματική πρότασή του και στις υποδομές του, εντάσσονται στο δίκτυο franchise που δημιουργεί απολαμβάνοντας μια σειρά από προνόμια που τους διασφαλίζουν ταχεία και σχετικά σίγουρη επιχειρηματική δραστηριοποίηση.
-
Το Franchise είναι η συμβατική σχέση κατά την οποία μία επιχείρηση (δικαιοπάροχος) παραχωρεί σε άλλη (δικαιοδόχο) το δικαίωμα χρήσης του εμπορικού σήματός της, του επιχειρηματικού μοντέλου της και της τεχνογνωσίας της, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος, υπό συγκεκριμένους όρους και περιορισμούς.
-
Το Franchise είναι μια μέθοδος ανάπτυξης επιχειρήσεων, κατά την οποία μια επιτυχημένη εταιρεία (δικαιοπάροχος) επεκτείνεται μέσω συνεργατών (δικαιοδόχοι) που επενδύουν στο όνομά της και ακολουθούν ένα δοκιμασμένο επιχειρηματικό σύστημα.
-
Το Franchise είναι μία οργανωτική μορφή επιχειρηματικής δικτύωσης, στην οποία το επιχειρηματικό μοντέλο, η εταιρική ταυτότητα και η τεχνογνωσία αναπαράγονται συστηματικά μέσω ανεξάρτητων επιχειρηματιών, βάσει τυποποιημένων διαδικασιών και συμβατικών σχέσεων που ρυθμίζουν δικαιώματα και υποχρεώσεις.
-
Το Franchise είναι ο πιο γρήγορος και ασφαλής τρόπος να μπεις στον κόσμο της επιχειρηματικότητας, με την υποστήριξη ενός brand που ήδη έχει δοκιμαστεί και πετύχει.
-
Το Franchise είναι μια στρατηγική ανάπτυξης, για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων από τους franchisees, με τη διατήρηση ελέγχου στα πρότυπα ποιότητας και λειτουργίας του franchisor.
-
Το Franchise είναι ο τρόπος να ανοίγεις τη δική σου επιχείρηση, χρησιμοποιώντας ένα ήδη πετυχημένο όνομα, με οδηγίες και υποστήριξη από αυτούς που το δημιούργησαν.
To "Προϊόν" του franchise
Το Franchise βασίζεται στην Ποιότητα, στην Τυποποίηση, στην Εφαρμογή και στην Συνεχή Βελτίωση της Τεχνογνωσίας του δικαιοπαρόχου.
Αν το Franchise ήταν "αγορά" ονόματος και μόνο, τότε θα είχε ένα άλλο όνομα (π.χ. license). Η Τεχνογνωσία ως έννοια ποικίλει και μπορεί να αφορά από διαδικασίες εύρεσης πελατών, από μεταφορά know – how για εκπόνηση μελετών, από διαδικασίες και εκπαιδευτικό υλικό για εκμάθηση ξένων γλωσσών, μέχρι σύναψη συνεργασιών με εξαιρετικούς προμηθευτές και αποκλειστικότητες προϊόντων ή σχεδιασμό καινοτόμων προϊόντων.
Σε κάθε περίπτωση το Προϊόν του Franchise αφορά σε ένα σύνολο διαφορετικών στοιχείων ανά επιχειρηματικό κλάδο και κατ΄ ελάχιστον προσδιορίζει ανταγωνιστικό προϊόν, γνωστό όνομα, καθορισμένες διαδικασίες λειτουργίας, διασφάλιση ποιότητας, οικονομίες κλίμακος, συνεχή υποστήριξη.
Τα Θεμελιώδη Συστατικά της Επιτυχίας στο Franchise
Η επιτυχία στο franchise είναι εγγυημένη μόνο όταν υπάρχει τόσο ένα Επιτυχημένο Business Concept, όσο και οι διαδικασίες - πρακτικές για Αέναη Βελτίωση Αποδόσεων.
Αρχικά, θα πρέπει να έχει προσδιορισθεί και δοκιμασθεί το business concept που εγγυάται την επιτυχία και αυτό αφορά σε ένα σύνολο προσφοράς προς τον καταναλωτή, το οποίο δημιουργεί το "προϊόν" του κάθε franchisee και οφείλει να καλύπτει ανάγκες και προσδοκίες με διαφοροποιημένο τρόπο σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αλλά και με μεικτά περιθώρια και λειτουργικά έξοδα που να διασφαλίζουν αξιόλογη κερδοφορία.
Στη συνέχεια, για να διασφαλισθεί η μακροχρόνια επιτυχία του δικτύου θα πρέπει να εντοπισθούν, να σχεδιασθούν και να λειτουργούν αυτές οι διαδικασίες που βελτιώνουν συνέχεια όλα τα KPIs και καθιστούν το concept και το δίκτυο ανταγωνιστικά στην αγορά.
Οι Κρίσιμες Επιχειρηματικές Διεργασίες για τους franchisees
Η επιτυχία, με την προϋπόθεση της ύπαρξης των θεμελιωδών συστατικών, διασφαλίζεται μέσω φιλοσοφίας και διαδικασιών που θεσμοθετούν α) την ανανέωση του concept ώστε να παραμένει ανταγωνιστικό και β) την πλήρη και ουσιαστική υποστήριξη των δικαιοδόχων.
Η διατήρηση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της αλυσίδας δημιουργείται μέσω διαδικασιών και συνεχούς προσπάθειας για ανανέωση και διαφοροποίηση της γκάμας των προϊόντων και των υπηρεσιών, αύξηση της αποτελεσματικότητας, της παραγωγικότητας, της ποιότητας και της απόδοσης του δικτύου σε λειτουργικό επίπεδο, συμπίεση των εξόδων και του κόστους αγορών, αύξηση τζίρου, κερδοφορίας, αναγνωρισιμότητας.
Οι δικαιοδόχοι χρειάζονται συνεχή υποστήριξη στα αυτονόητα της έγκαιρης παράδοσης εμπορευμάτων ή της διαφημιστικής προβολής και παράλληλα βασίζονται στη μητρική εταιρεία προκειμένου να τους δίνει άμεσα λύσεις σε καθημερινά και σε στρατηγικά θέματα, καθώς και να βελτιώνει συνέχεια τα συστήματα με στόχο την αύξηση των αποδόσεων, προτείνοντας νέα μηχανογράφηση, κάρτες πιστότητας πελατών, τοπικές προωθητικές ενέργειες, κ.λπ.
Οι Κρίσιμες Επιχειρηματικές Διεργασίες για τους franchisors
Συμβαίνουν τα παράδοξα είτε α/. να μπορεί ένας δικαιοπάροχος να αναπτυχθεί, ανοίγοντας καταστήματα και εισπράττοντας entry fees, χωρίς να έχει διασφαλίσει την επιτυχία των συνεργατών του, είτε β/. να μην καταφέρνει να προσελκύσει – πείσει υποψήφιους συνεργάτες του παρόλο που τους προσφέρει μια σημαντική επιχειρηματική ευκαιρία.
Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός και δεν αρκεί να διαθέτει ο δικαιοπάροχος ένα αξιόλογο concept. Απαιτείται και η "συσκευασία" και οι τεχνικές πωλήσεων και marketing του franchise που θα αναδείξουν τα προνόμια της επιχειρηματικής πρότασης και θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των δυνητικών επιχειρηματιών. Όταν σχεδιασθούν και ακολουθηθούν οι αποτελεσματικές πρακτικές που θα οδηγήσουν σε πλήθος και ποιότητα δικαιοδόχων, τότε και μόνο τότε η ανάπτυξη είναι δυνατή.
Το Franchise ως Εταιρική Φιλοσοφία και Πρακτική
Η λογική του franchise με σκοπό την ταχεία απόκτηση οικονομιών κλίμακος και ανάπτυξης στηρίζεται σε αμφίδρομη συνεργασία μεταξύ δικαιοπαρόχου και δικαιοδόχων, με τους τελευταίους να διαχειρίζονται και να διοικούν με εξαιρετικές αποδόσεις και παρακίνηση τις επιχειρήσεις τους και με τον δικαιοπάροχο να τους νιώθει και να τους αντιμετωπίζει ως ισότιμα και ουσιαστικά μέλη του δικτύου, ως πραγματικούς συνεργάτες που δημιουργούν υπεραξίες και αγωνίζονται για τον κοινό σκοπό.
Η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων έχει δημιουργηθεί και έχει αναπτυχθεί από τον ένα και μόνο ιδρυτή τους, έχει εξελιχθεί σε μια οικογενειακή μονάδα και σπάνια έχει αποκτήσει σύγχρονες δομές και συνηθέστερα, λόγω της αδυναμίας του "καραβοκύρη" να κουμαντάρει το μεγάλο πια σκάφος ή λόγω του υπέρμετρου εγωιστικού και φιλόδοξου χαρακτήρα του, έχει ακολουθήσει, στην καλύτερη περίπτωση, τον δρόμο της ύφεσης.
Ο Πολυδιάστατος Ρόλος του Franchise
Το franchise από την φύση του καλύπτει και προϋποθέτει μια σειρά από γνώσεις, από marketing και διαφήμιση μέχρι operations και οικονομικά. Η απόφαση να αναπτυχθεί κάποιος μέσω franchise προϋποθέτει σχετικές γνώσεις και την δυνατότητα να προσλάβει αξιόλογα στελέχη που θα επανδρώσουν μια άρτια οργανωμένη μητρική (κεντρική) εταιρεία, η οποία θα είναι σε θέση να υποστηρίζει το δίκτυο.
Παράλληλα, και πολύ πιο έντονα σήμερα στο πλαίσιο του ανταγωνισμού και του αναβαθμισμένου επιπέδου καταναλωτών και δικαιοδόχων, σε καμιά περίπτωση δεν έχει κάποιος την παραμικρή πιθανότητα επιτυχίας, όταν δεν γνωρίζει τα θεμελιώδη και δεν αντιλαμβάνεται τον σύνθετο ρόλο του franchise. Ιδιοκτήτες καταστημάτων που επιθυμούν να δημιουργήσουν μεγαλοεπίβουλα δίκτυα θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από αξιόλογες δυνατότητες, γνώσεις και αντίληψη και φυσικά να έχουν να προτείνουν το κάτι διαφορετικό και ουσιαστικό. Η απόφαση, επίσης, να συνεργασθεί κάποιος με μια εταιρεία συμβούλων δεν δημιουργεί από μόνη της την επιτυχία και παράλληλα χρειάζεται αρκετή σκέψη καθώς οι δικαιοπάροχοι "αγοράζουν" κάτι το οποίο συχνά δεν μπορούν να το αξιολογήσουν.
Το Franchise και ο Ρόλος του στην Οικονομία
Τα επίσημα στατιστικά τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό αποδεικνύουν ότι οι πιθανότητες να "κλείσει" μια ενταγμένη σε ένα δίκτυο franchise επιχείρηση είναι πολύ μικρότερες από τις αντίστοιχες πιθανότητες μιας no-name αυτόνομης επιχείρησης.Επίσης, ο κόπος και τα αρχικά λάθη της ανώνυμης επιχείρησης είναι πολλαπλάσια από αυτής που καθοδηγείται μέσα από τις δομές ενός δικτύου franchise.
Οι ταχείς ρυθμοί αύξησης τόσο των αλυσίδων, όσο και των καταστημάτων franchise δημιουργούν μια τεράστια ενίσχυση στην Ελληνική Οικονομία και παράλληλα ενισχύουν και τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς λειτουργούν νόμιμα, όπως απαιτείται από το οικονομικό περιβάλλον του θεσμού. Το franchise είναι ο μονόδρομος για να αναπτυχθεί με υγιή τρόπο η οικονομία μας σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού και παράλληλα προσδίδει μια εξαιρετική δυνατότητα για την εξάπλωση της Ελληνικής Επιχειρηματικότητας και εκτός συνόρων.
Το Franchise στην Παγκοσμιοποιημένη Αγορά
Η Παγκοσμιοποίηση δεν είναι πλέον ένα θεωρητικό φαινόμενο, αποτελεί πράξη και γεγονός με συναλλαγές που γίνονται άμεσα και εύκολα σε όλο τον κόσμο, μέσω internet ή όχι, και το franchise, εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες της παγκόσμιας αγοράς με Ελληνικά Συστήματα που προμηθεύονται προϊόντα τρίτων χωρών (εισαγωγές πρώτων υλών και εμπορευμάτων) ή οργανώνονται με συστήματα του εξωτερικού (master franchise), με Ελληνικά Συστήματα που εξαπλώνονται επιτυχημένα σε όλες τις άκρες της υφηλίου, με Ξένα Συστήματα που προσαρμόζονται και αναπτύσσονται στη χώρα μας εκμεταλλευόμενα τις οικονομίες κλίμακος και τις συνέργειες παγκόσμιων δικτύων.
Ο στόχος είναι αυτός που αρμόζει στην γεωπολιτική θέση της χώρας μας και αφορά στη μεταμόρφωσή της σε παγκόσμιο εφαλτήριο του franchise για τις βαλκανικές και ανατολικές χώρες!
Το Όραμα του Franchisor
Πρωτεύοντα ρόλο στην όλη προσπάθεια ανάπτυξης είναι το "πιστεύω" και το "θέλω" του franchisor. Εταιρείες που στηρίζονται σε απρόσωπες δομές και χρησιμοποιούν το franchise ως έναν ακόμη τρόπο επιχειρηματικής επέκτασης αποδεικνύουν με τις χαμηλές αποδόσεις τους, την σημασία που έχει ο προσωπικός ρόλος και το όραμα του franchisor.
Όταν ο "εμπνευστής" της επιχειρηματικής ιδέας πιστεύει, γνωρίζει, μπορεί και έχει δεσμευθεί στον ρόλο του, τότε και μόνο έρχεται η επιτυχία. Στον κόσμο των επιχειρήσεων πολλές αποφάσεις για να γίνουν πράξη αρκεί και μόνο η ίδια η απόφαση. Στο franchise απαιτείται η πραγματική δέσμευση και η επένδυση τόσο σε χρόνο και σκέψη, όσο και σε χρήμα.
Ο Ρόλος και οι Πελάτες του Franchisor
Ο ρόλος του franchisor είναι μόνο ένας, η συνεχής βελτίωση σε κάθε επίπεδο της συνολικής λειτουργίας των franchisees του. Οι πελάτες του franchisor είναι τόσο οι καταναλωτές, όσο και οι franchisees και όπως συμβαίνει κατά την ανάπτυξη ενός στελέχους που αναλαμβάνει ολοένα και λιγότερα εκτελεστικά καθήκοντα και ολοένα και περισσότερα διοικητικά, έτσι και οι franchisors κατευθύνονται όλο και περισσότερο προς τους franchisees τους και δεν είναι τυχαίο ότι στα πλέον επιτυχημένα συστήματα η μητρική εταιρεία διαθέτει ελάχιστο αριθμό εταιρικών καταστημάτων, με μοναδικό σκοπό να τεστάρει πιλοτικά προϊόντα ή διαδικασίες και να νοιώθει καλύτερα τον παλμό της αγοράς.
Οι Βασικές Υποδομές του Franchisor
Για να επιτύχει ο franchisor πρέπει να δημιουργήσει υποδομές. Για να τις δημιουργήσει πρέπει να νοιώσει την ευθύνη που του αναλογεί και να αντιληφθεί το όλο εγχείρημα του franchise. Θα χρειασθεί στελέχη, γραφεία, αποθήκες, μηχανογράφηση, ταξίδια, γνώση, συμβούλους, διαφήμιση, νέα προϊόντα. Χωρίς υποδομές δεν επιτυγχάνει ούτε στο άμεσο, ούτε – βέβαια – στο μακρινό μέλλον. Το να γυρίζει από το δικό του κατάστημα, από franchisee σε franchisee, από καφετέρια σε εστιατόριο για meetings και business launches... Το να προσπαθεί από μόνος του να φτιάξει μακέτες, να βρει συσκευασίες, να διαπραγματευθεί προϊόντα, να επιβλέψει εντυποδιανόμες... ούτε καν αστεία δεν χαρακτηρίζονται!
Το Όραμα του Franchisee
Ο franchisee ένα και μόνο πράγμα θέλει, ένα όνομα και ένα concept γνωστό στον κόσμο, με αξιόλογα περιθώρια και έναν franchisor που να βρίσκεται κοντά του όχι μόνο όταν τον θελήσει, αλλά πριν τον χρειασθεί. Ζητά μια εργασία και είναι έτοιμος να "πληρώσει" για αυτήν, ώστε να έχει το κεφάλι του ήσυχο για αλλαγές στην αγορά, για προμηθευτές, για διαφημίσεις. Ζητά μια ευχάριστη δουλειά, μια αξιοπρεπή αμοιβή και δίνει τις απταμιεύσεις του και την ίδια την "ψυχούλα" του. Μόνο ένα να προσέχει.. πριν αποφασίσει να κάνει ένα test drive!
Ο Ρόλος και οι Πελάτες του Franchisee
Ποιοί είναι οι πελάτες του franchisee; Μα φυσικά οι καταναλωτές, το συγκεκριμένο κοινό – στόχος που απευθύνεται και το οποίο οφείλει να διατηρεί ευχαριστημένο και να το πολλαπλασιάζει με άψογη, φιλική και επαγγελματική εξυπηρέτηση, να καλύπτει τις προσδοκίες τους και όχι τις ανάγκες τους, να έχει τα μάτια του ανοιχτά και το μυαλό του σε λειτουργία, να προτείνει βελτιώσεις και να επισημαίνει αδυναμίες στα κεντρικά.
Οι Βασικές Ικανότητες του Franchisee
Όρεξη για εργασία και εκπαίδευση, ικανότητες επικοινωνίας και τα απαραίτητα χρήματα είναι τα μόνα που χρειάζονται. Επιχειρήσεις χωρίς επένδυση, πλέον, δεν γίνονται και τα δανεικά... κοστίζουν.
Το Franchise είναι να ξεκινάς τη δική σου επιχείρηση, χωρίς να είσαι μόνος, να ακολουθείς έτοιμες ράγες επιτυχίας, χωρίς να πρέπει να φτιάξεις το τρένο και τον σιδηρόδρομο από την αρχή!
Γνωρίστε τα Editor's Choice
Γνωρίστε τα Top New
Διαβάστε το νέο τεύχος του FRANCHISE BUSINESS
Franchise
Franchise Search
Franchise.GR
Οι δυνητικοί δικαιοδόχοι - επιχειρηματίες οφείλουν να πραγματοποιούν τις δικές τους ανεξάρτητες έρευνες αγοράς και μελέτες σκοπιμότητας πριν λάβουν την τελική τους απόφαση.